به گزارش خودرونویس، در این مقاله قصد آن را داریم تا علل مختلف جا نرفتن دنده را مورد بررسی قرار دهیم تا رانندگان گرامی با این علل آشنا شده و در صورت بروز چنین پدیده ای بتوانند برای رفع آن اقدام کنند.

 

  • کاهش میزان واسکازین گیربکس

ممکن است یکی از علل جا نرفتن  دنده کاهش سطح واسکازین موجود در گیربکس باشد. سطح واسکازین به هر علتی از جمله نشتی ممکن است کاهش یابد که در این صورت سیستم انتقال و تعویض دنده دچار مشکل می شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی ضروری است که آن را کنترل کنید. چنانچه واسکازینی که برای گیربکس استفاده شده کیفیت پایینی داشته باشد امکان مشکل زا بودن را خواهد داشت. به این منظور نباید از برندهای غیر اصلی و بی کیفیت واسکازین برای گیریکس استفاده کنید.

اگر خودرویتان میزان کارکرد بالایی دارد بهتر است واسکازین گیربکس را تعویض کنید. زیرا امکان دارد واسکازین دچار آلودگی شده باشد و قابل استفاده نباشد. برای انجام این کار باید ابتدا نوار گیربکس را خارج کنید و آن را پاک سازی کنید.

علت جا نرفتن دنده خودرو

مختل شدن عملکرد دنده ها

یکی دیگر از عللی که موجب جا نرفتن دنده ها می شود مختل شدن عملکرد آن هاست. به عبارتی به هم خودرن تنظیم چرخ دنده ها ممکن است باعث اختلال در عملکرد دنده ها و جا نرفتن آن شود. چنانچه به هنگام تعویض دنده ها صدای غیر عادی به گوشتان رسید این مشکل به علت قرار گرفتن غلط دنده ها روی یکدیگر ایجاد شده است. به طور کلی توصیه می شود به هنگام تعویض دنده ها در حین رانندگی به صدایی که از آن شنیده می شود توجه کنید. اگر صدا غیر عادی و عجیب به نظر می رسید در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

اگر پس از جا رفتن دنده، مجددا دنده خلاص شد ممکن است ساییدگی غلاف کشویی یا دنده باعث ایجاد چنین مشکلی شده باشد. علاوه بر این احتمال خرابی بوش های داخلی و بلبرینگ هم وجود دارد. اهرم دنده هم در صورت خرابی می تواند علت بد جا افتادن دنده باشد که صدایی غیر عادی هم ایجاد می کند. از دیگر علل بد جا افتادن دنده می توان به اختلال در عملکرد ماهک دنده اشاره کرد که وظیفه این قطعه جابجایی دنده به صورت کشویی است. علاوه بر این ها اختلال در عملکرد فلایون که وظیفه تعویض دنده برعهده را دارد می تواند علت دیگر سخت جا رفتن دنده خودرو شود. از این رو لازم است شکستگی یا خوردگی آن را بررسی کنید.

 

وجود خرابی و ایراد در سیستم کلاچ

وجود مشکل و خرابی در سیستم کلاچ می تواند روی عملکرد دنده تاثیر گذاشته و باعث جا نرفتن یا بد جا رفتن آن شود. برای مثال امکان دارد سیم کلاچ خشک یا سفت شود که همین مساله می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم انتقال قدرت و  جا نرفتن دنده شود.

علت دیگر مربوط به سیستم کلاچ که باعث جا نرفتن دنده می شود آن است که احتمال دارد صفحه کلاچ خودرو تمام شده باشد که این حالت باعث سخت درگیر شدن صفحه کلاچ و جا نرفتن دنده می شود. علاوه بر این نشتی مایع هیدرولیک درون سیلندر اصلی کلاچ هم می تواند باعث اختلال در عملکرد کلاچ و به دنبال آن جا نرفتن دنده شود. نکته قابل توجه در این مورد آن است که چنانچه خودرو خاموش باشد و دنده در مقایسه با حالت روشن بودن خودرو به درستی جا می رود می توان گفت مشکل جا نرفتن دنده از کلاچ است.

 

ایراد در سنسور الکترونیکی خودرو

در خودروهای جدید کنترل انتقال و تعویض دنده با سیستم کامپیوتری پیشرفته ای انجام می شود. چنانچه این سیستم رایانه ای دچار خرابی و مشکل شود باعث اختلال در عملکرد دنده و جا نرفتن آن می شود. به این منظور و برای رفع آن باید خودروی خود را به تعمیرگاه هایی ببرید که ابزارهای پیشرفته برای تشخیص خرابی سنسور الکترونیکی دارند.

 

رانندگی اشتباه

برخی اشتباهات در حین رانندگی هم می تواند باعث جا نرفتن و بد جا رفتن دنده شود. برای مثال اگر در حین تعویض دنده پدال کلاچ را به طور کامل فشار ندهید و کلاچ را به درستی نگیرید دنده به درستی جا نمی رود و صدای آن شنیده می شود. یا امکان دارد حین رانندگی و حرکت خودرو ناگهان خودرو خاموش شود که علت آن درست جا نرفتن دنده است.

 

کلام آخر

مواردی که بیان شد علل جا نرفتن و بد جا رفتن دنده خودرو محسوب می شود. هر یک از این علل خود به تنهایی باعث پدیده جا نرفتن یا بد جا رفتن دنده می شود. چنانچه در حین رانندگی متوجه شدید که دنده خودرو جا نمی رود و یا به سختی جا می رود هر یک از این علل را بررسی کنید. چنانچه بازهم در تشخیص علت دچار مشکل شدید در اولین فرصت به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کرده تا به تشخیص و رفع عیب مربوط به دنده اقدام شود.

5 از 1 رای