به گزارش خودرونویس، لاستیک سایی به حالتی اطلاق می شود که آج تایر از بین رفته و به حالت صاف درآمده باشد. به این دلیل که تمام قطعات خودرو از جمله لاستیک ها عمر مفیدی دارند که پس از آن باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. با بروز این حالت، رانندگی در مسیرهای لغزنده و بدون اصطکاک بسیار خطرناک و ناایمن خواهد بود.

دلیل لاستیک سایی خودروها چیست؟

چرا لاستیک خودروها دچار ساییدگی می‌شوند؟ این موضوع در خودروهای قدیمی بیشتر دیده می‌شود. چرا؟ چون معمولا مدت‌زمان طولانی‌تری از آنها استفاده شده و در نتیجه، اصطکاک مداوم تایرها با سطح زمین موجب شده تا آج‌ها از بین بروند و صاف شوند. به‌هم‌خوردن زاویه‌های تنظیم هم از دلایل دیگری است که ساییدگی را به‌وجود می‌آورد. زاویه‌های تنظیم به مرور زمان از بین می‌روند.

به جز این‌ها، شکل‌وشیوه رانندگیِ شما هم در تغییر شکل لاستیک‌های خودرویتان نقش دارد. برای مثال، کسی که زیاد تیک‌آف می‌کند، باید انتظار وقوع ساییدگی برای لاستیک‌های خودرو را هم داشته باشد.

دقت کنید که پای عوامل دیگری هم در میان است. گاهی لاستیک سایی نشان از وجود مشکلی جدی در بخش‌های دیگر خودروست. برای مثال، نقص در فنربندی، جلوبندی و فرمان می‌تواند موجب شود که لاستیک خودروها ساییده شوند. از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا علت لاستیک سایی را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین برای تشخیص آن باید چگونه عمل کنیم.

لاستیک

وجود مشکل فنی در فرمان

برای هدایت خودرو وجود سیستم فرمان و تنظیم بودن آن به همراه چرخ های خودرو اهمیت بسیاری در رانندگی ایمن و صحیح دارد. سیستم فرمان از قطعات مختلفی تشکیل شده است که به چرخ های جلو خودرو اتصال یافته است. اگر بنا به دلایلی مشکل در سیستم فرمان و جلوبندی خودرو وجود داشته باشد، فرمان در جاده های صاف و هموار بدون هدایت و دخالت راننده به سمت و سویی کشیده می شود که همین مساله سبب بروز لاستیک سایی خواهد شد.

 

بالانس نبودن چرخ ها

بالانس بودن چرخ ها خودرو به این معنی است که وزن رینک و لاستیک در تمامی نقاط باید به صورت دقیق و متوازن توزیع شود. زیرا اگر چنین نباشد، سبب به وجود آمدن لرزش و ارتعاش خودرو به هنگام رانندگی خواهد شد. بالانس نبودن لاستیک ها خود عامل وارد شدن آسیب به سیستم جلوبندی خودرو می شود که همین وضعیت سرانجام به لاستیک سایی خودرو منجر می شود.

 

خرابی کمک فنرها

یکی دیگر از علل مهم لاستیک سایی خودرو مربوط به خرابی فنرهاست. در صورتی که سیستم کمک فنرها معیوب باشد، سبب وارد آمدن ضربات به سیستم جلوبندی خودرو همانند میل موجگیر، بوش ها، سیبک فرمان و طبق می شود که با ادامه این وضعیت سبب خرابی و بعضا شکسته شدن این قطعات می شود که نهایتا به لاستیک سایی منتهی خواهد شد.

 

کمبر و کستر بودن

زاویه کمبر و کستر به معنای بیرونی و داخلی بودن بخش جلویی چرخ هاست. تنظیم زاویه کمبر و کستر برای متوازن کردن توزیع بار خودرو بر روی جاده است. با این کار فرمان پذیری خودرو به راحتی انجام شده و سایش لاستیک ها بر روی جاده به حداقل ممکن می رسد. اگر زاویه کمبر و کستر از تنظیم خارج شود، سبب ساییدگی و مالش لاستیک ها بر روی جاده می شود.

 

وجود نقص در جلوبندی

یکی دیگر از بخش‌های مهم خودرو که ارتباط مستقیمی هم با چرخ‌ها دارد، جلوبندی است. هر گونه مشکلی که در جلوبندی به‌وجود بیاید، به‌طور مستقیم روی عملکرد چرخ‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث ساییدگی تایر‌ها خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌شود که هر وقت از قسمت جلوی خودرو صدا‌های غیر عادی مانند تق تق شنیدید، بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید؛ در غیر این صورت با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شود. برای مثال یک علت کج شدن چرخ جلو پراید یا سایر خودرو‌های داخلی، مشکلات مربوط به جلوبندی است.

لاستیک سایی

انواع لاستیک سایی خودرو

همان طور که می‌دانید لاستیک سایی به اشکال مختلف در تایی رخ می دهد و بسته به علل مختلفی ممکن است لاستیک به شکل های مختلفی صاف شود.

لاستیک سایی از کناره

یکی از حالت حالت های لاستیک سایی از قسمت کناره های لاستیک می باشد که معمولاً زمانی که چرخ ها بالانس نباشند و وزن اتومبیل بر روی یک طرف از ماشین بیشتر باشد لاستیک سایی از کناره ها اتفاق می افتد. همین امر باعث می‌شود که ساعتی از لاستیک که بیشتر با جاده در تماس است زودتر ساییده شود.

لاستیک سایی از وسط

از دیگر انواع لاستیک سایی از قسمت وسط می باشد که زمانی که فشار برروی وسط لاستیک بیشتر باشد این اتفاق می افتد و قسمت وسط لاستیک صاف میشود.

لاستیک سایی در لبه بیرونی

اگر چرخ ها دارای زاویه کمبر مثبت باشند در این صورت لاستیک سایی در لبه بیرونی تایر اتفاق می افتد.پس همانطور که گفته شد علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون به دلیل مثبت بودن زاویه کمبر می باشد.

لاستیک سایی در لبه درونی

در صورتی که زاویه کمبر منفی باشد لاستیک سایی در لبه درونی اتفاق می‌افتد که معمولاً این اتفاق در زمان حمل بارهای سنگین رخ می دهد. علت لاستیک سایی چرخ جلو پراید از داخل نیز به دلیل منفی بودن زاویه کمبر است. معمولاً تیبا سواران برای پیدا کردن علت لاستیک سایی چرخ جلو به تعمیرگاه مراجعه می‌کنند که علت آنها هم این منفی بودن زاویه کمبر می باشد.

پله شدن لاستیک

در در صورتی که فنر بندی ماشین ایراد داشته باشد و یا چرخ ها بالانس نباشند لاستیک به صورت پله در می آید که معمولاً این اتفاق در لاستیک های عقب رخ می دهد.

تشخیص لاستیک سایی

قطعا تشخیص زودهنگام علل لاستیک سایی در پیشگیری از مشکلات آتی تاثیر مفیدی خواهد داشت. به همین منظور چهار راهکار برای شناسایی این اتفاق پیش از شدت گرفتن آن معرفی می‌کنیم:

_ اولین راهکار بررسی لاستیک ها در فواصل زمانی مشخص است. اگر در این بازدیدها شاهد ساییده شدن بخشی تایر بودید اما دیگر قسمت ها دارای آج بود، احتمال بروز پدیده لاستیک سایی وجود دارد.

_ دومین راهکار که به شما در شناسایی مشکل خوردگی لاستیک ها در زمان کوتاه‌تر کمک می‌کند، بررسی سیستم فرمان است. برای این کار در جاده‌ای صاف و هموار و با سرعت پایین شروع به حرکت کنید. سپس فرمان را رها کرده و ادامه حرکت خودرو را زیر نظر بگیرید. اگر ماشین به سمت چپ یا راست کشیده شد، قطعا به زودی شاهد ساییدن لاستیک ها خواهید بود.

_ سومین راهکار نیز بررسی لرزش فرمان ماشین است. اگر در زمان رانندگی با سرعت بالا، فرمان در دستان شما می‌لرزد، احتمال وجود مشکل در سیستم تعلیق و فنربندی خودرو وجود دارد. در نتیجه در مدت کوتاهی شاهد لاستیک سایی نیز خواهید بود.

_ چهارمین راهکار مربوط به گیج بودن فرمان است. اگر فرمان خودرو به خوبی و دقیق به فرامین شما پاسخ نمی‌دهد، دچار گیجی فرمان شده‌اید. این اتفاق به مرور زمان منجر به سایش تایرهای ماشین می‌شود.

روش های جلوگیری از لاستیک سایی

بررسی منظم لاستیک های خودرو

برخی رانندگان تنها زمانی که اتومبیل را خریداری می کنند بررسی می نمایند ، در صورتی که خودرو همانند انسان نیاز به بررسی و چک آپ در فواصل زمانی منظم دارد. وقتی که لاستیک های خودرویتان را مرتبا بررسی کنید ، در صورت بروز کوچکترین ساییش و تغییر پوشش لاستیک می شوید و از لاستیک سایی گسترده تر جلوگیری نموده و در صدد برطرف کردن مشکل بر می آیید.

اطمینان از فشار مناسب تایر در فصول مختلف

لازم است در آغاز فصول مختلف ، بسته به فصل ، فشار باد لاستیک هایتان را در تعمیرگاه مطمئن تغییر دهید. علت این کار انبساط و انقباض درون تایر می باشد که در صورت مناسب نبودن ، سبب لاستیک سایی می شود.

 رانندگی با سرعت بالا سبب لاستیک سایی می شود

به صورت کلی ، رانندگی با سرعت مناسب عمر خودرو را بالا می برد. این مورد برای لاستیک ها نیز صادق است. زمانی که با سرعت زیادی رانندگی می کرده و ناگهان ترمز می کنید ؛ لاستیک ها برای توقف خودرو دچار اصطکاک زیادی با زمین می شوند ؛ که نتیجه آن لاستیک سایی و فرسودگی سریع لاستیک ها است.

جابجایی چرخ های محور عقب و جلو

برای پیشگیری از لاستیک سایی و فرسودگی لاستیک ها ، بهتر است در سال ، دو بار لاستیک های محور عقب را با لاستیک های محور جلو عوض نمایید. لاستیک های جلو برای ترمز با دیسک و لنت استفاده شده و لاستیک های عقب برای ترمز دستی مورد استفاده قرار می گیرند ، از این رو لاستیک های جلو زودتر دچار فرسودگی و ساییدگی می شوند.

 

کلام آخر

آن چه بحث شد مهم ترین علل پدیده لاستیک سایی در خودروها بود. لاستیک سایی عارضه ای است که در صورت عدم اقدام به موقع در تعویض لاستیک های ساییده و صاف شده می تواند منجر به خسارات جانی و مالی به هنگام رانندگی شود. برای رانندگی ایمن به همراه تمام شرایط، سالم بودن لاستیک ها و عدم ساییدگی آن ها بسیار مهم است. تشخیص به موقع با توجه به آن چه بیان شد برای رانندگان گرامی امری ضروری است که باید نسبت به این مساله توجه خاصی را نشان دهند.

 

5 از 5 رای