علت زرد شدن رنگ ماشین

دوشنبه - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه

آفتاب سوختگی خودرو یا اکسیداسیون از اتفاقاتی است که به رنگ بدنه خودرو آسیب وارد می‌آورد. مشکل آفتاب سوختگی خودرو معضلی جدی است که علاوه‌بر کم کردن شفافیت رنگ خودرو، سبب زردی رنگ بدنه می‌شود. اگر خودرو شما در طول روز به مدت طولانی در معرض تابش آفتاب قرار داشته باشد، احتمالاً دچار مشکل سوختگی رنگ خواهد شد.

به گزارش خودرونویس، آفتاب سوختگی خودرو یا اکسیداسیون از اتفاقاتی است که به رنگ بدنه خودرو آسیب وارد می‌آورد. مشکل آفتاب سوختگی خودرو معضلی جدی است که علاوه‌بر کم کردن شفافیت رنگ خودرو، سبب زردی رنگ بدنه می‌شود. اگر خودرو شما در طول روز به مدت طولانی در معرض تابش آفتاب قرار داشته باشد، احتمالاً دچار مشکل سوختگی رنگ خواهد شد.

وقتی که خودروی شما برای مدت های طولانی در معرض مستقیم آفتاب قرار می گیرد، اشعه فرابنفش خورشید با قدرت تخریب بالایی که دارد، به راحتی به عمق رنگ خودرو نفوذ کرده و رنگدانه ها را به آرامی تجزیه می نماید. سپس باعث اکسید شدن رنگ بدنه و در نهایت محو شدن آن می شود. رنگ آفتاب سوخته بدنه در کاهش جذابیت خودروی شما بسیار موثر بوده و در نتیجه ارزش آن را تا حدود زیادی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رابطه آفتاب سوختگی با رنگ بدنه خودرو

خودروهایی که رنگ بدنه تیره تری دارند نسبت به بقیه خودروها بیشتر در معرض این خطر هستند چرا که قدرت جذب نور خورشید در رنگ های تیره ، بسیار بیشتر از رنگهای روشن است تابش مستقیم نور خورشید سبب می شوند که پیوند بین مولکول های رنگ ،بدنه به مرور از بین برود و شروع به اکسیده شدن کند. در نتیجه پروسه کدر شدن رنگ بدنه به مرور سرعت می گیرد و در نهایت به آفتاب سوختگی دچار می شود.

البته نکته ای مهمی که قابل ذکر است این هست که خودروهای قرمز رنگ بیشتر آفتاب سوختگی را در خود نشان می دهند به همین دلیل اغلب به اشتباه فکر می کنند خودروی قرمز رنگ سریعتر آفتاب سوخته می شود خودروی رنگ سفید دیرتر از بقیه ماشین ها آفتاب سوختگی را نشان می دهد در ماشین های سفید با زردی و ماتی بدنه سريعاً جهت رفع آفتاب سوختگی باید اقدام نمود.

انواع آفتاب سوختگی

در صورتی که آفتاب سوختگی اتفاق بیفتد باید نسبت به رفع آن اقدام کنیم و قبل از اینکه بیشتر شود آن را بهبود داد. آفتاب سوختگی را میتوان بر اساس شدت و آسیبی که به رنگ و خودرو وارد می کند به 2 دسته کلی تقسیم نمود:

آفتاب سوختگی سطحی

این دسته را می‌توان جزو دسته قابل ترمیم قرار داد. در این دسته به اصطلاح می‌گویند سطح مات شده اما به شوره نرسیده است. در واقع در این دسته پوشش سطحی رنگ یا همان کیلر از بین رفته است و سطح شروع به تغییر رنگ و یا همان مات شدن کرده است. بهتر است در این حالت سریعا وارد کار شده و تا زمانی که آفتاب سوختگی پیش روی نکرده است نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در این حالت باید با پولیش کردن و سرامیک خودرو به رفع این مشکل پرداخت. البته باید مراقب باشید که نزد یک فرد متخصص رفته و از او برای انجام این کار کمک بخواهید.

آفتاب سوختگی عمقی

خود این دسته بسته به نوع آفتاب سوختگی و شدت آن به دو دسته تقسیم می‌شود: در دسته اول احتمال بهبود 50 درصد می‌باشد و نمی‌توان گفت که به صورت کامل اثرات مخرب آفتاب سوختگی از بین می‌رود و تنها می‌توان هاله‌ای از آن را از بین برد در این حالت در واقع سطح هم مات شده و هم شوره‌های ریز مشاهده می‌شود و در اصطلاح عامیانه‌تر کیلر بلند شده است.

اما اگر شدت آفتاب سوختگی بیش از اندازه باشد دیگر نمی‌توان کاری انجام داد و در اصطلاح عامیانه آن را غیر قابل بهبود می‌نامند. در این دسته به آستر رسیده‌ایم و دیگر کاری نمی‌توان انجام داد و باید بدنه خودرو مجددا رنگ شود.

راهکارهای رفع آفتاب سوختگی خودرو

مشکل آفتاب سوختگی از آن دست آسیب‌هایی است که با استفاده از چند راه‌کار ساده می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. برخی از مهم‌ترین راه‌کارها عبارتند از:

_ قرار ندادن خودرو هنگام پارک، در معرض تابش مستقیم نور خورشید. بهتر است در طول روز خودرو در پارکینگ‌های مسقف پارک شود.

_ استفاده از کاور خودرو، که روشی بسیار مطمئن جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی خودرو محسوب می‌شود.

_ تمیز بودن بدنه خودرو، خودرو مدام در معرض آلودگی قرار دارد. گرد و غبار و آلودگی‌ها، باران‌های اسیدی و… به رنگ بدنه خودرو آسیب می‌زند. شستشوی به موقع بدنه خودرو تا حدود زیادی از اکسیداسیون رنگ بدنه جلوگیری می‌کند.

_ زدن یک لایه نانو سرامیک رو بدنه خودرو

ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو نقره‌ای

از بین بردن آفتاب سوختگی رنگ ماشین نقره‌ای کاری دشوار است. به صورت کلی ترمیم رنگ خودروهای رنگی سخت تر است و در کارشناسی رنگ خودرو تشخیص رنگ شدگی و آسیب به رنگ برای خودروهای رنگی سریع‌تر مشخص می‌شود. از این رو اگر خودرو شما رنگ نقره‌ای و یا به صورت کلی رنگی به جز مشکی و سفید دارد بهتر است بیشتر مراقب رنگ آن باشید.

مراحل ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو

ابتدا بهتر است این کار را در یک روز گرم انجام دهید. برخی دمای حداقل ۵۰ درجه را پیشنهاد می‌کنند چرا که کار با پولیش سخت در هوای گرم‌تر راحت‌تر خواهد بود. این نوع پولیش خیلی سریع خشک و سخت می‌شود بنابراین ممکن است سرعت انجام کار را از شما بگیرد. بسیار مهم است که ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو  را به دور از آفتاب و در فضای بسته همانند پارکینگ انجام دهید.

_ مقدار کمی رابینگ کامپاند (یا پولیش سخت) را روی دستگاه پولیش بزنید. پیش از اینکه بافر یا دستگاه پولیش را روشن کنید آن را کمی به آرامی روی ناحیه‌ای که دچار آفتاب سوختگی شده بکشید تا رابینگ کامپاند به اندازه یکسان به روی بدنه خودرو کشیده شود.

_ حالا نوبت به روشن کردن دستگاه پولیش است. آن را به آرامی روی نواحی که رنگ آن دچار سوختگی شده بکشید. این کار را آرام انجام دهید و سعی کنید هر بار به اندازه یکسان به روی بدنه بکشید.

_ ماشین را بشویید. پس از اینکه کل بدنه خودرو را با پولیش و رابینگ کامپاند پولیش کردید باید آن را با آب بشویید و با یک دستمال خشک و تمیز خشک کنید. الان بهترین زمان است که ببینید آیا تمام نقاط روی بدنه خودرویتان توسط رابینگ کامپاند پوشش داده شده است یا خیر. اگر جایی از بدنه خودرو باقی مانده بود که هنوز دچار آفتاب سوختگی بود دوباره دستگاه را روشن کنید و مراحل قبل را تکرار کنید.

_ در مرحله آخر از واکس خودرو استفاده کنید. واکس یا پولیش را به طور یکسان به روی بدنه خودرو بزنید تا از رابینگ کامپاند محافظت کرده و بدنه خودروی شما را همانند روز اولش براق کند.

کلام آخر

هر شخصی که مالک یک خودرو محسوب می‌شود، دوست دارد ماشینی زیبا و بدون نقص داشته باشد. درست است که ظاهر یک خودرو و رنگ آن هیچ تاثیری در کیفیت رانندگی نداشته و از آن نمی‌کاهد، اما اغلب افراد به ظاهر خودروی خود اهمیت داده و دوست دارند همیشه ظاهری زیبا و براق داشته باشد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب نماید بنابراین کیفیت و شفافیت رنگ بدنه خودرو تأثیر زیادی بر ارزش ریالی آن دارد، لذا تا جایی که امکان دارد از آفتاب سوختگی خودرو باید جلوگیری کرد.

3.3 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟