علت بوی بد داخل ماشین

چهارشنبه - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی سوار خودرو خود می شوید یا هر خودرو دیگری متوجه بوی بدی در ماشین شوید. لازم است بدانید که هر نوع بوی بدی که در ماشین احساس می کنید می تواند نشان از خرابی قطعات خودرو باشد و باید برای حل کردن آن دست به کار شوید.

به گزارش خودرونویس، وقتی صاحب خودرو باشید، بعد از مدتی می‌فهمید که حتی اگر تمام تلاش خود را برای تمیز نگه داشتن اتومبیل به خرج دهید، باز هم بالاخره با بوی بد در ماشین خود مواجه خواهید شد. وجود بوی بد، جو ناخوشایندی را در ماشین ایجاد می‌کند.

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی سوار خودرو خود می شوید یا هر خودرو دیگری متوجه بوی بدی در ماشین شوید. لازم است بدانید که هر نوع بوی بدی که در ماشین احساس می کنید می تواند نشان از خرابی قطعات خودرو باشد و باید برای حل کردن آن دست به کار شوید.

علت ایجاد انواع بوی بد ماشین

قبل از آنکه هر اقدامی برای از بین بردن بوی بد خودرو خود کنید باید بررسی کنید که دلیل ایجاد این بو چه چیزهایی می تواند باشد.

در این بخش به چند مورد از علت هایی که ایجاد بوی بد در ماشین می کنند را برایتان شرح داده ایم.

ریختن مواد غذایی داخل خودرو

وجود گردوخاک داخل خودرو

وجود خرده مواد غذایی لابلای صندلی‌های خودرو

ریختن مایعاتی از قبیل شیر داخل خودرو

خیس شدن صندلی خودرو

خیس شدن کف خودرو به‌دلیل وارد شدن با کفش خیس

وجود کپک در لوله‌های تهویه و کولر

کثیف شدن فیلتر بخاری

نشت بنزین داخل خودرو

بوی بد اگزوز ماشین

بوی کفپوش ماشین

بوی سوختگی از بخاری ماشین

بوی بد دریچه کولر ماشین

در نهایت اینکه به غیر از ناخوشایند بودن بوی بد در ماشین مهم اطلاع داشتن درباره انواع بوی بد ماشین است که بدانید دلیل اصلی به وجود آمدن آن بو در ماشین چه علتی است که به راحتی بتوانید برای رفع آن ها اقدام کنید.

عوامل ایجاد کننده بوی بد در داخل خودرو

گرما

گاهی بوی بد خودرو ناشی از گرم شدن بیش از حد اجزای ماشین مانند صندلی‌ها، داشبرد، سیلندرها و … است. استفاده از مواد نامرغوب در ساخت تجهیزات خودرو باعث بروز چنین مشکلی می‌شود. در واقع گرمای بیش از حد هوا یا گرم شدن خودرو به هنگام روشن شدن، باعث گرم شدن تجهیزات داخل خودرو و انتشار بوی نامطبوع در خودرو می‌شود. قرار دادن خودرو در سایه یا استفاده از سایه‌بان برای رفع این مشکل می‌تواند تا حدودی موثر باشد.

مشکلات ترمز یا کلاچ

اگر سیم کلاچ فرسوده بوده یا تنظیم نباشد کلاچ خالی کرده و بویی تند و گس در ماشین می‌پیچد. سوختن کلاچ یا لنت ترمز نیز از دلایل ایجاد این نوع بوی نامطبوع در خودرو است. آزاد نکردن ترمز دستی یا زیاد ترمز گرفتن نیز می‌تواند باعث ایجاد این بوی تند و گس در خودرو شود.

بوی کهنگی

از موارد آزار دهنده ای که غالبا در خودروها وجود دارد ، بوی کهنگی است. بوی کهنگی بیشتر در زمان روشن کردن بخاری یا کولر خودرو به مشام میرسد و دلیل آن ، به وجود آمدن کثیفی و کپک در لوله های انتقال هوا به کابین است

برای برطرف کردن بوی کهنگی باید بخاری یا کولر را خاموش کرد و فن را با سرعت بالا روشن کنید. این بو بعد از پیمودن چند کیلومتر از بین خواهد رفت. و لازم نیست تا نگران آن باشید.

بوی رطوبت

یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد در ماشین، رطوبت است که به علت موکت یا کف پوش خیس که بر اثر گذاشتن کفش خیس یا ریختن مواد غذایی ایجاد می شود.

برای خشک کردن رطوبت موکت یا کف پوش خیس داخل خودرویتان می توانید از سشوار استفاده کنید و یا کف پوش و موکت خیس داخل خودرو را برای خشک شدن در هوای آزاد قرار دهید.

بوی بد سیم سوخته در ماشین

استشمام بوی سوختگی سیم در ماشین زنگ هشداری برای رانندگان است. به طوری که با حس آن باید فورا خودرو را متوقف نموده و به بررسی سیم‌کشی و فیوزها بپردازید. زیرا به طور معمول بوی سوختگی در خودرو ناشی از سوختن مدارهای الکتریکی و یا عایق سیم‌هاست. در صورت عدم توجه به این مسئله، خطرات و خسارات جبران‌ناپذیری در انتظارتان خواهد بود.

بوی بنزین داخل کابین

یکی دیگر از انواع بوی بد ماشین، بوی بنزین است که معمولا داخل کابین به مشام می‌رسد. اگر این بو را تنها هنگام استارت زدن یا بنزین زدن، به طور موقت حس می‌کنید، نشان از مشکل خاصی نیست. اما استشمام بوی بنزین در ماشین به صورت دائمی، حاکی از نشت آن از شلنگ‌های ورودی و خروجی بنزین در بخش باک یا خرابی قطعاتی از جمله پمپ بنزین، حباب‌گیر و کنیستر است.

بدیهی است نشت بنزین، خطرات زیادی از جمله آتش‌سوزی را به دنبال دارد. بنابراین باید هنگام مواجه با بوی بنزین، سریعا به تعمیرگاه مراجعه نموده و باک و مسیر سوخت‌رسانی را بررسی کنید.

اگر ماشین شما بوی فرش سوخته می‌دهد

داغ شدن بیش از حد لنت ترمز یا پروانه اگر از یک تپه شیب‌دار پایین بروید و پای خود را، حتی به آرامی، روی ترمز نگه دارید، این بو ممکن است نشان‌دهنده داغ شدن بیش از حد لنت‌های ترمز یا پروانه باشد.

این امر می‌تواند باعث سایش زودرس لنت ترمز و یا در موارد شدیدتر، خرابی ترمز شود. این بو همچنین می‌تواند در اثر کشیدن یا چسباندن کولیس‌های ترمز یا لنت‌های خیلی نازک ایجاد شود. (در چنین حالتی ممکن است احساس کنید که ترمز‌ها اسفنجی هستند). اگر بوی بد همچنان ادامه دارد و شما در حال رانندگی کردن در ترافیک کند یا سراشیبی طولانی نیستید، ترمزهای اتومبیل خود را بررسی کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر لنت‌های ترمز خود را به تازگی جایگزین کرده‌اید، طبیعی است که در چند کیلومتر اول رانندگی بوی داغ شدن لنت‌ها را حس کنید.

هنگام پایین آمدن از سراشیبی، ترمز را دائما فشار نداده و گاهی آن را آزاد کنید.

بوی شربت شیرین

خروج مایع خنک‌کننده از سیستم خنک‌کننده موتور، می‌تواند باعث ایجاد بوی شربت شیرین در کابین شود. اگر حس کردید کابین خودرو بوی شیرین دارد باید به نشتی شک کنید. یکی دیگر از نشانه‌های نشت مایع خنک‌کننده از سیستم، گرم شدن بیش‌ازحد موتور است و می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی به خودرو شود.  به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید تا متخصصی آن را بررسی کند.

از بین بردن بوی بد ماشین با مواد طبیعی

اگر قصد دارید بوی بد ماشین خود را با استفاده از مواد طبیعی از بین ببرید، می‌توانید روش‌های استاندارد از بین بردن بوی بد ماشین را کنار گذاشته و از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید.

زغال فعال: زغال فعال یک تصفیه کننده کاملا طبیعی با کاربردهای گوناگون است. کافی است یک بسته چند عددی زغال فعال آماده‌ شده را از فروشگاه‌ خریداری کنید و سپس این فیلترهای کوچک را در اتومبیل خود قرار دهید. از درب خودرو و داشبورد گرفته تا زیر صندلی‌ها و فضای زیر باک، جایی نیست که این خوشبوکننده طبیعی هوا کار نکند.

 سرکه سفید مقطر: این محصول تقطیر شده و کاملا طبیعی، که بسیار هم ارزان است و اسطوره خنثی‌سازی بو به شمار می‌رود. فقط به این هشدار توجه داشته باشید که در صورت استفاده بیش از حد از این اکسیر جادویی، ممکن ماشین شما بوی ترشی بگیرد. برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه سرکه را در یک بطری اسپری با 50٪ آب رقیق کنید و آن را تنها روی مناطقی که می‌دانید بیشترین نیاز به پاک‌کننده بو وجود دارد اسپری کنید.

 اسانس طبیعی: یک روغن اسانس کاملا طبیعی، بوی بد ماشین را برای مدت زمان طولانی می‌پوشاند. تنها چند قطره از روغن اسانس را روی دستمال یا پارچه بچکانید و آن را در صندوق عقب خودرو قرار دهید تا عطر اسانس برای مدتی طولانی‌تر در ماشین باقی بماند. در این روش می‌توانید بی‌نهایت ترکیب مختلف را امتحان کنید. شروع کار با ترکیب اسانس نعنا و پرتقال همیشه یک انتخاب مطمئن است.

جوش شیرین: از پاک کردن کف صابون و لکه‌های سرسخت گرفته تا خنثی کردن بو در یخچال و خودرو، جوش شیرین ماده‌ای با کاربردهای گوناگون محسوب می‌شود. کافی است مقداری جوش شیرین را روی زیرپایی‌ها و صندلی‌ها بپاشید و اجازه دهید حداقل 15 دقیقه روی سطوح مختلف ماشین باقی بماند. سپس با جاروبرقی صندلی‌ها و زیرپایی‌ها را کاملا تمیز کنید. برای داشتن تاثیر بیشتر و طولانی‌تر، اجازه دهید جوش شیرین یک شب قبل از جاروبرقی کشیدن، بدون مزاحمت روی صندلی‌ها باقی بماند.

در صورت تمایل به استفاده دائمی از مواد طبیعی برای از بین بردن بوی بد ماشین، می‌توانید با ترکیب کردن سرکه سفید مقطر، صابون مایع طبیعی، جوش شیرین، آبلیمو، اسانس‌های طبیعی و آب، یک محلول همه‌کاره مقابله با بو بسازید. همواره به یا داشته باشید که پیش از استفاده از مواد معطر منشا بوی بد ماشین را پیدا کنید.

نکاتی جهت پیشگیری از ایجاد بوی بد در ماشین

برای پیشگیری نمودن از ایجاد بوی بد در ماشین می‌توانید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

_  به هیچ عنوان ظرف خاکستر سیگار را درون خودرو نگه ندارید.

_  همیشه در زمان سیگار کشیدن، شیشه ماشین را پایین داده و اجازه بدهید هوا به گردش درآید.

_  بهتر است یک اسپر خوشبو کننده درون ماشین داشته باشید.

_  بالافاصله پس از ریختن هر نوع نوشیدنی یا خوراکی در خودرو، آن را تمیز کنید.

_   هیچ‌گاه کفپوش خیس و مرطوب را در کابین قرار ندهید.

_   فیلترهای هوای خودرو را به طور مرتب تعویض نمایید.

_  به صورت دوره‌ای به نظافت سیستم تهویه مطبوع، کولر و بخاری ماشین بپردازید.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟