نگهداری خودرو
هرآنچه که در مورد دینام خودرو باید بدانید

علایم و علت خرابی دینام خودرو چیست؟

یکشنبه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
علت خرابی دینام خودرو

در صورت خرابی دینام خودرو، باتری خالی می شود و دیگر خودرو امکان روشن شدن ندارد و همچنین جریان انرژی برق به دیگر نقاط خودرو قطع خواهد شد. پس محافظت از دینام خودرو و تشخیص به موقع خرابی می تواند طول عمر آن را افزایش دهد. در این مقاله قصد آن را داریم تا مهم ترین علائم و همچنین علل خرابی دینام خودرو را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

به گزارش خودرونویس،در این مقاله میخواهیم تا مهم ترین علت خرابی دینام خودرو را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.محافظت از دینام خودرو و تشخیص خرابی می تواند طول عمر آن را افزایش دهد.

دینام خودرو یکی از قطعات فنی حساس محسوب می شود که تولید انرژی الکتریکی و جریان آن در خودرو به عملکرد این قطعه وابسته است. دینام وظیفه تولید انرژی برق و شارژ برق باتری را دارد. به هنگام استارت زدن خودرو باید باتری انرژی الکتریکی را ذخیره داشته باشد که این کار را دینام خودرو به هنگام کار کردن موتور انجام می دهد. علاوه بر شارژ باتری، در هنگامی که وسیله نقلیه کار می کند دینام خودرو با تولید برق مورد نیاز و انتقال آن به بخش های مختلف از جمله چراغ ها عمل می کند.

مهم ترین علائم خرابی دینام خودرو که لازم است رانندگان از آن آگاهی داشته باشند شامل موارد زیر است:

مهم ترین علت خرابی دینام خودرو

کم یا خیلی زیاد شدن میزان نور چراغ ها

اگر در حین رانندگی متوجه شدید که نور چراغ های موجود در بخش داشبورد و یا چراغ های جلو خودرو کم شده است می تواند هشداری باشد که دینام خودرو خراب شده است و باید بررسی شود. البته برخی اوقات ممکن است چراغ ها نور زیادی از خود منتشر کنند که این نیز می تواند نشانه خراب شدن دینام خودرو باشد. به طور کلی کم یا زیاد شدن غیر عادی نور چراغ های خودرو می تواند هشدار دهنده خرابی دینام باشد که باید بلافاصله نسبت به بررسی و تعمیر و یا تعویض دینام اقدام کرد.

 دینام خودرو

روشن نشدن خودرو

اگر موقع استارت زدن، خودرو روشن نشود و در این حین صداهایی مبهم شنیده شود، به احتمال زیاد باتری ضعیف شده است و اصطلاحا باتری خوابیده است. این مساله علت خاصی جز خرابی و نداشتن کارکرد دینام خودرو ندارد. البته تمام شدن عمر باتری نیز می توان دلیل دیگری برای استارت نخوردن خودرو باشد که این مورد بیشتر در فصول سرد سال دیده می شود.

 

استشمام بوی سوختگی و شنیدن صدا از موتور

بنا به گفته اهل فن، اگر دینام خودرو خراب شده باشد، از ناحیه کاپوت خودرو، صدایی همانند سوت یا جیغ شنیده خواهد شد که نشان از تنظیم نبودن تسمه دینام دارد که بسیار شل و یا سفت بر روی دینام بسته شده است. علاوه بر این پوسیدگی تسمه دینام هم می تواند در آینده بر کارکرد دینام مشکل ایجاد کند. همچنین استشمام بوی سوختگی همانند لاستیک یا سیم سوخته می تواند نشانه ای از خراب شدن دینام باشد.

 

کار نکردن سیستم سرمایشی و گرمایشی

از آن جایی که سیستم سرمایشی و گرمایشی برای تولید هوای خنک و گرم نیاز به انرژی برق دارد، با خراب شدن دینام، انرژی مورد نیاز برای این سیستم ها تامین نشده و از کار خواهند افتاد.

 

عدم شارژ و کارکرد صحیح باتری

به هنگام خرابی دینام و کار نکردن درست آن، باتری نمی تواند به عنوان یک ذخیره کننده برق عمل کند و در این حالت سعی می کند برق بیشتری را از دینام بکشد تا به این وسیله ضعف دینام در تولید برق را جبران کند.

 

قطع و شل شدن اتصالات

از دیگر نشانه های خرابی دینام خودرو، قطع و یا شل شدن اتصالات جریان برق است که با عملکرد دینام ارتباط دارد. زیرا در صورت خرابی دینام، انرژی برق به وسیله سیم ها جریان پیدا نمی کند و شدت جریان برق یا کاهش می یابد و یا بیشتر می شود. اگر جریان برق بیشتر شود نشانه آن است که دینام برای غلبه بر مشکل ایجاد شده انرژی الکتریکی بیشتری را تولید می کند که سبب پر نورتر شدن چراغ های خودرو می شود. بیشتر شدن شدت جریان برق سبب سوختگی سیم ها و اتصالات می شود که حرارت بیشتری نیز تولید می کند.

علت خرابی دینام خودرو

در این بخش به بررسی علت خرابی دینام خودرو می پردازیم. این علل سبب می شود دینام پس از مدتی خراب شده و اولین پیامد آن روشن نشدن خودرویتان است.

عوامل متعددی سبب خرابی و یا سوختن دینام خودرو می شوند. گرمای هوا سبب می شود درجه حرارت موتور بالاتر رفته و پس از آن فن موتور با حداکثر دور یا همان دو دور بچرخد. همچنین کار کردن کولر با دور فن حداکثری و نیز حرکت در ترافیک سنگین شهرها که سبب کاهش سرعت و دور موتور خودرو می شود موجب آن می شود که قدرت دینام در تولید برق کاهش بیابد.

به علاوه لوازم برقی خودرو که با حداکثر قدرت کار می کنند سبب می شود که ذخیره انرژی باتری به مصرف رسیده و کمبود انرژی با کمک دینام جبران شود. با کم شدن دور موتور، دینام توان شارژ کردن برق باتری را نداشته و وسایل برقی خودرو با کمک برق دینام کار می کنند که پیامد این وضعیت، فشار زیاد بر روی دینام است که در بازه دراز مدت سبب سوختن دینام شده که نیاز به تعویض پیدا می کنید.

 

توصیه هایی برای جلوگیری از خرابی و سوختن دینام

نصب باتری هایی که حداقل ظرفیت آن ها 65 آمپر ساعت است.

تنظیم دور فن کولر در کم ترین درجه

بازدید و بررسی وضعیت تسمه دینام از لحاظ شل و یا سفت بودن به طور مرتب

روشن نکردن چراغ های خودرو در اوقاتی که نیازی به آن ها نیست

فشردن پدال گاز به منظور بالاتر رفتن دور موتور به میزان حداقل 2000 دور در دقیقه در اوقاتی که خودرو توقف طولانی دارد.

جمع بندی

مطالبی که بیان شد علل و نشانه های خرابی دینام خودرو بودند. دینام قطعه ای نسبتا ساده به حساب می آید، اما در عین حال یک قطعه حیاتی به شمار می رود. زیرا راه اندازی خودرو و حرکت آن و نیز تولید برق مورد نیاز برای تمام قسمت های خودرو به کارکرد این قطعه وابسته است. در صورت بروز علائم خرابی سریعا باید کاپوت خودرو را بالا زده و نسبت به بررسی دینام و تسمه آن اقدام کرد. زیرا ممکن است در حین رانندگی، دینام دچار خرابی و سوختگی شود و علاوه بر این که خودرو از کار می افتد سبب به بار آمدن هزینه های تعویض و تعمیر قطعات دیگر نیز خواهد شد.

 

 

4.7 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟