یکی از قطعات مهم سیستم ترمز خودروها، لنت های آن است که سالم بودن آن برای عملکرد صحیح ترمز خودرو بسیار حیاتی است. از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا علائم تمام شدن عمر لنت ترمز را مورد بررسی قرار دهیم و پیامدهای تعویض نکردن به موقع آن را بیان کنیم.

به گزارش خودرونویس، سیستم ترمز خودورها یک سیستم ایمنی محسوب می شود که کارکرد صحیح آن و سالم بودن قطعات آن برای کاهش سرعت خودرو و توقف و نیز جلوگیری از بروز حوادث برای هر خودرویی لازم است. عملکرد سیستم ترمز بدین گونه است که با فشردن پدال ترمز توسط راننده، روغن ترمز درون کاسه لنت های ترمز جریان پیدا کرده و سبب حرکت لنت ها شده که با نزدیک شدن به دیسک ترمز و ایجاد اصطکاک بین این دو، از سرعت چرخ ها کاسته شده و نهایتا سبب توقف خودرو می شود.

 

علائم تمام شدن عمر مفید لنت ها

همانند سایر قطعات خودرو، لنت ترمز نیز با گذشت زمان دچار فرسودگی و تمام شدن عمر مفید می شود که نیاز به تعویض پیدا می کند. البته تمام شدن عمر مفید لنت ها به جنس آن، نحوه رانندگی و مسیرهای پیموده شده، ترمزهای پی در پی ، نوع خودرو و تعداد سرنشینان بستگی دارد. در ادامه به مهم ترین علائم تمام شدن عمر لنت ها اشاره می شود که رانندگان با اطلاع از این علائم می توانند تشخیص دهند که عمر لنت ها تمام شده است و باید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

 

علائم تمام شدن لنت ترمز خودرو

کشیده شدن ترمز ها و خوب عمل نکردن آنها

یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز این است که در هنگام ترمزگیری، ترمز به خوبی عمل نمی کند. به این صورت که پدال ترمز را تا آخر فشار می دهید و سرعت خودرو کاهش نمی یابد و یا این که با فشردن پدال ترمز، خودرو به یک سمت کشیده می شود. این نشانه به معناست که لنت ها تمام شده است و باید سریعا مورد تعویض قرار گیرد. نکته ای که باید در تعویض لنت ها مورد توجه جدی قرار دهید این است که در هنگام تعویض لنت ها، باید هر دو لنت را همزمان تعویض کنید. زیرا با تعویض تنها یک لنت باعث می شود در هنگام حرکت خودرو با سرعت زیاد در جاده ها، به هنگام ترمز کردن خودرو به سمتی کشیده می شود که لنت آن بیشتر است و این پدیده سبب انحراف خودرو و ایجاد حوادث و تصادفات می شود.

لرزش پدال ترمز به هنگام ترمزگیری

دومین نشانه تمام شدن لنت ترمز لرزیدن پدال ترمز به هنگام ترمزگیری است و یا ممکن است پدال به پای راننده ضربه بزند. این نشانه هشداری است که لنت ترمز خودروی شما تمام و مستهلک شده و باید نسبت به تعویض آن در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنید.

شنیده شدن صداهای اضافی

اگر به هنگام رانندگی صداهای غیر عادی و اضافی همانند صدای سوت یا جیغ از ناحیه چرخ های خودرو بشنوید می تواند نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز باشد. البته گاهی اوقات این صداهای غیر عادی از جنس بی کیفیت و نامرغوب لنت هم ایجاد می شود. اما به طور معمول با تمام شدن لنت، برخورد صفحه دیسک ترمز با کاسه چرخ ها سبب ایجاد صداهای اضافی می شود. هر زمان که لنت ترمز تمام شود باید نسبت به تعویض سریع آن اقدام شود؛ زیرا برخورد دیسک با کاسه ترمز سبب خط و خش افتادن و آسیب به دیسک ها می شود. در این صورت با تعویض لنت قدیمی با لنت جدید، عمر لنت جدید به زودی تمام می شود، آن هم به دلیل آسیب هایی است که بر روی دیسک وارد شده است.

روشن شدن چراغ هشدار دهنده

چراغ هشدار دهنده لنت های ترمز به علل مختلفی روشن می شود که یکی از این علل، تمام شدن و فرسودگی لنت های ترمز است. در این صورت با روشن شدن چراغ لنت، سریعا نسبت به بررسی لنت ها اقدام کنید تا در صورت نیاز به تعویض، لنت ها را با نمونه های جدید جایگزین کنید.

پایین آمدن سطح مخزن روغن ترمز

یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز پایین آمدن سطح روغن ترمز در مخزن آن است. در این صورت اگر نشتی در سیستم ترمز وجود نداشته باشد، باید لنت ها مورد بررسی قرار گیرد. زیرا در سیستم ترمز، با تمام شدن لنت ها، پیستون های ترمز به جلو رفته و روغن ترمز پشت پیستون ها پر می شود و این مساله سبب پایین آمدن غیر عادی میزان روغن ترمز در مخزن خود خواهد شد.

بالا آمدن ترمز دستی به صورت غیر عادی

از نشانه های دیگر تمام شدن لنت ها بالا آمدن غیر معمول ترمز دستی است. اگر حین رانندگی متوجه شدید که ترمز دستی بالا آمده است باید خودرو را متوقف کرده و نسبت به بررسی لنت ها اقدام کنید و در صورت فرسودگی، آن ها را با لنت های نو تعویض کنید.

 

عواقب تعویض نکردن به موقع لنت ترمز

هر یک از قطعات خودرو پس از اتمام عمر مفیدشان باید با قطعات نو جایگزین شوند. زیرا سالم بودن هر یک از قطعات برای حرکت خودرو و جلوگیری از بروز حوادث ضروری محسوب می شود. لنت ترمز هم به عنوان مهم ترین قطعه سیستم ترمز باید سالم بوده و عاری از هر گونه فرسودگی باشد. زیرا در صورت تعویض دیر هنگام لنت ها، عواقبی از جمله آسیب به دیگر قطعات و اجزای سیستم ترمز از جمله روتور و کالیپر پدید می آید. علاوه بر این تمام شدن لنت ترمز سبب می شود که سیستم ترمز به خوبی عمل نکند و در پی آن کنترل خودرو به هنگام رانندگی از دست راننده برود که می تواند حوادث و آسیب های جبران ناپذیری را متوجه خودرو و سرنشینان آن کند.

کلام آخر

همان گونه که بیان شد لنت ترمز یکی از قطعاتی است که باید در زمان تمام شدن و فرسودگی نسبت به تعویض سریع آن اقدام شود. زیرا سبب به بار آمدن هزینه های گزاف و علاوه بر آن به وجود آمدن خطرات جدی به هنگام رانندگی می شود. به طور معمول پس از 35 تا 40 هزار کیلومتر باید لنت ها مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین  زمانی که 80 درصد لنت ها از بین رفته باشد باید نسبت به تعویض آن ها اقدام شود. در حالت معمول ضخامت لنت ها باید در حدود 6 میلی متر باشد که اگر کم تر از این میزان باشد، زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است.

 

5 از 2 رای