به گزارش خودرونویس، حالا بلومبرگ اخیرا نگاهی دقیق‌تر به برنامه جو بایدن داشته و نصب 500 هزار ایستگاه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در ایالات‌ متحده تا سال 2030 را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که گسترش زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی با این وسعت، موجب به فروش 25 میلیون دستگاه اتومبیل و کامیون الکتریکی خواهد شد.

براساس این گزارش، طرح جو بایدن پوشش ایستگاه‌های شارژ در ایالات‌متحده را تا سال 2030 به 57 درصد می‌رساند. البته به حقیقت پیوستن این پیش‌بینی‌ها بسیار دشوار خواهد بود؛ زیرا در دهه گذشته، سخنان زیادی درباره میزان استقبال از خودروهای برقی و پیشرفت فن‌آوری باتری‌های آنها زده شد و تنها بخش کوچکی از پیش‌بینی‌های مزبور به حقیقت تبدیل شدند.

علاوه بر نکات بالا، جو بایدن به تنهایی قادر به انجام کاری نیست. او باید برای هر نوع هزینه‌ای در بخش زیرساختی ایالات‌ متحده آمریکا، تایید کنگره این کشور را داشته باشد و جلب نظر کنگره آمریکا بسیار دشوار به نظر می‌رسد؛ مگر اینکه دو نامزد دموکرات در رقابت‌های سنا در ایالات جورجیا به پیروزی رسیده و به این ترتیب کنترل سنا در اختیار دموکرات‌ها باشد. اما این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

اما اگر بایدن موفق عمل کرده و وعده خود را عملی کند؛ افزودن 500 هزار ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی تا سال 2030 بسیار مهم بوده و بخش اعظمی از موانع موجود برسر راه همه‌گیری خودروهای الکتریکی را از بین می‌برد.

نیم میلیون ایستگاه شارژ الکتریکی تا سال 2030 یعنی هر هفته تقریباً 1000 ایستگاه شارژ در طی 9 سال آینده به جمع ایستگاه‌های شارژ الکتریکی موجود در آمریکا افزوده خواهد شد. به عبارت دیگر در هر روز از هفته، 150 ایستگاه شارژ تا سال 2030 ساخته می‌شود.

 

عقب ماندن آمریکا از دور رقابت با اروپا و چین

براساس گزارش بلومبرگ، ایالات‌ متحده در زمینه زیرساخت‌ های مرتبط به وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به چین و اروپا عقب مانده است. سرمایه‌گذاری عظیم زیرساختی جو بایدن در این بخش تفاوت‌هایی را ایجاد کرده و احتمالا به کاهش برتری اروپا نسبت به ایالات‌متحده آمریکا کمک خواهد کرد. با این حال، چین سرمایه‌ گذاری زیادی در بخش زیرساخت‌های مرتبط به شارژ خودروهای برقی انجام داده و بعید است که آمریکا با این سرمایه‌گذاری‌ها به آنها نزدیک شود.

اگر بایدن می‌خواهد در اجرای طرح مزبور موفق عمل کند؛ باید به همکاری مشاوران با سابقه در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی و کارشناسان خبره امیدوار باشد. نصب زیر ساخت‌های مرتبط به ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، مستقیما به فراهم آوردن دقیق امکانات و ظرفیت‌های انرژی برق در ایالات‌متحده بستگی دارد. البته باید توجه داشت که دولت آمریکا میانه خوبی با تامین بودجه و ساخت تجهیزات شارژ خودروهای الکتریکی نداشته و این یک هشدار جدی است.

5 از 3 رای