وضعیت تولید خودروسازان در دوران کرونا

یکشنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
صنعت خودروسازی

با شیوع ویروس کرونا در جهان اکثر صنایع از جمله صنعت خودروسازی فعالیت‌های خود را به حالت نیمه‌تعطیل یا تعطیل درآورده‌انددر حالی که ویروس مرگبار کرونا سبب بروز رکود شدید در خودروسازی جهان شده، نشانه‌هایی از رونق تولید در صنعت خودروی ایران به چشم می‌خورد.

به گزارش خودرونویس، ویروس مهلک کرونا ابتدا در شهر ووهان در چین آغاز شد که به شهر «موتور» در سراسر جهان شناخته می‌شود.در این شهر شمار زیادی از شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز جهان پایگاه تولیدی دارند، از جمله جنرال موتورز، هوندا، نیسان و گروه پژو.

سالیان متمادی چین بهشت خودروسازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی به شمار می‌رفت، اما اکنون سایه شوم کرونا سبب کاهش تقاضا در خودروسازی جهان و به تبع آن، بازار چین شده است. پس از همه‌گیری بیماری کرونا و آغاز قرنطینه در ووهان، کم‌کم شمار مبتلایان در سایر کشورهای جهان از جمله اروپا و آمریکا نیز رو به افزایش گذاشت و با افزایش شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری مهلک، اثر دومینویی آن بر کل خودروسازی در جهان احساس شد و بازار به کما رفت.

انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا در جدیدترین گزارش خود از رکود شدید در صنعت خودروسازی در قاره سبز خبر می‌دهد. پیش‌بینی شده است میزان تولید خودرو تا پایان ۲۰۲۰ در منطقه اتحادیه اروپا که یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خودرو در جهان مانند آلمان را در خود جای داده است با کاهش ۲۵ درصدی روبرو شود.

انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا همچنین می‌گوید به سبب بیماری کرونا میزان تقاضا برای ثبت‌نام و فروش خودروهای سواری در کشورهای اروپایی رو به کاهش است.

هیوندای و کیا

هیوندای و کیا مجبور شدند به سبب قرنطینه فعالیت شماری از خطوط تولید خود را در این کشور به حال تعلیق درآورند.

نیسان

نیسان نیز تا اطلاع بعدی فعالیت‌های خودروسازی خود را در ژاپن تعلیق کرد.

جنرال موتورز

جنرال موتورز هم در چندین ایالت آمریکا کرکره خود را پایین کشید و جگوار لندرور نیز به سبب بروز کرونا خط تولید خود را در انگلیس متوقف کرد.

تویوتا

این شرکت نیز کارخانه خود را در آمریکای شمالی تعطیل کرده است، اما کاخانه‌های آن در آمریکا، کانادا و مکزیک به دلیل پاکسازی کلیه قطعات تنها دو روز در ماه مارس تعطیل بود.

ولوو

این شرکت دارای چهار کارخانه در کشور چین است که اکنون مطابق روال عادی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما کارخانه‌های خود در اروپا و آمریکا را تعطیل کرده است.

بنتلی

این شرکت که در زمینه ساخت خودروهای لوکس فعالیت دارد، در ۲۰ مارس اعلام کرد که فعالیت کارخانه خود در بریتانیا را متوقف کرده است.

اگر چه در حال حاضر شمار اندکی از شرکت‌های خودروسازی در جهان کم‌کم فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند ولی تعطیلی چندین ماهه به‌دلیل قرنطینه، سبب بروز رکود شدید در زنجیره خودروسازی دنیا شده است.

بهبود تولید خودرو ایران در دوران کرونا

این در حالی است که وضع خودروسازی ایران به گونه دیگری است، چه آنکه روند تولید رو به بهبود است. طبق آخرین آمارها،در چهار ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو در کشور افزایش ۱۹ درصدی داشته و بنابراین این صنعت پس از دو سال از رشد منفی خارج شده است.

بر اساس آمار اعلامی معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید تجمعی خودرو از اول فروردین تا ۲۴ تیرماه ۹۹ با رشد ۱۸ درصدی مواجه بوده؛ به نحوی که میزان تولید تجمعی خودروسازان از ۲۳۸٫۷ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ به ۲۸۲٫۱ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ رسیده است.

همچنین تحویل خودرو نیز از ابتدای امسال تا ۲۴ تیرماه، از رشد ۳۰ درصدی برخوردار بوده است، به نحوی که در این بازه زمانی در سال ۹۸ معادن ۱۶۴ هزار و ۱۹۰ دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که این میزان در سال ۹۹ به ۲۱۴ هزار و ۲۴ دستگاه رسیده است.

در عین حال تعداد خودروهای ناقص کف کارخانجات خودروسازی در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ از کاهش ۴۵ درصدی برخوردار بوده است؛ به نحوی که از اول فروردین تا ۲۴ تیرماه ۹۸ معادل ۱۷۹ هزار و ۸۷۵ دستگاه خودروی ناقص کف کارخانجات وجود داشته که در مدت مشابه امسال به ۹۹ هزار و ۷۱۲ دستگاه رسیده است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟