نگهداری خودرو

صافکاری PDR چیست و چه مزیتی دارد؟

یکشنبه - ۱ آبان ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
صافکاری-بدون-رنگ

صافکاری پی دی آر تنها چند سالی است که به بازار خودرویی ایران وارد شده است و هنوز تعداد زیادی از دارندگان خودرو ها از وجود و کارایی های آن بی اطلاع هستند، صافکاری PDR یکی از روش های صافکاری است و تفاوت های بسیاری را در مقایسه با صافکاری سنتی که تا چند سال پیش تنها راه صافکاری در ایران بود، دارا است.

به گزارش خودرونویس، صافکاری پی دی ار (PDR  (PAINTLESS DENT REPAIR که با نام های دیگری همچون صافکاری بدون رنگ نیز شناخته شده است، از روش های بسیار کاربردی برای رفع برآمدگی و توررفتگی های جزئی خودرو محسوب می شود، در این روش بدون هیچگونه رنگ آمیزی یا آسیب وارد شدن به رنگ اولیه خودرو می توان در بازه زمانی مناسب با میله و ابزارهای PDR سطح بدنه را کاملا صاف کرد.

صافکاری بدون رنگ روشی است که در آن با دقت عمل بالای اپراتور از ریزش رنگ بدنه اتومبیل جلوگیری به عمل می آید، تا زمانی که سطح رنگ دست نخورده باشد، می توان با استفاده از PDR طیف گسترده ای از آسیب را تعمیر کرد. از این روش می توان بر روی هر دو صفحه آلومینیومی و فولادی استفاده کرد.

تاریخچه صافکاری پی دی آر

از گذشته تا امروز برآمدگی و تو رفتگی سطوح فلزی یکی از مشکلات رایج بوده و به شیوه های مختلف برطرف می شد. جالب است بدانید که صافکاری پی دی ار از یکی از روش های قدیمی برای ترمیم ظروف فلزی و نقره ای و طلایی الهام گرفته شده و برای اولین بار در تعمیر خودروهای بنز مورد استفاده قرار گرفته اند.

این روش ابتدا در سال 1931 میلادی برای تعمیر و ترمیم ظروف فلزی توسط فرانک تی سارجنت ارائه شد. به دلیل عدم آسیب به رنگ ظروف پس از صاف شدن سطح آنها، به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

ورود صافکاری بدون رنگ به صنعت خودروسازی در سال 1960 میلادی بود که توسط شخصی به نام اسکار فلایگ ارائه شد و لقب حلبی ساز طلایی را در مرسدس بنز به خود اختصاص داد.

وی برای رفع رنگ پریدگی خودورهای نمایشگاه بین المللی ورزش های موتوری از روش فرانک تی سارجنت استفاده کرد و کمی تغییرات را در آن بوجود آورد. پس از معرفی این روش توانست از کارمندی ساده مرسدس بنز به مقام ارشد دست پیدا کند. به مرور این روش توسط سایر کارخانه های خودروسازی و تعمیرگاه ها نیز مورد استفاده قرار گرفته و ابزارهای پیشرفته تری برای آن ارائه شد.

صافکاری-PDR

چرا صافکاری پی دی آر انجام دهیم؟

اگر حفظ ارزش مالی خودرویتان برایتان مهم است، قطعا صافکاری پی دی آر نیز برایتان مهم است. البته یکی دیگر از دلایلی که سبب بیشتر مراجعه به صافکاری می شود، هزینه کمتر آن نسبت به نقاشی و تعویض قطعه بدنه است. نوع اعمال رنگ بر روی بدنه در کارخانه متفاوت است، به همین دلیل اغلب خودروهای رنگ شده قابل تشخیص هستند، به خصوص اگر ماشین کهنه تر باشد. اگر چه برای بخشهای رنگ شده، از کد رنگ یکسان با سایر سطوح بدنه استفاده می شود، اما چون رنگ اصلی بدنه در اثر نور خورشید و اکسیداسیون زرد و مات می شود، تفاوت بخش رنگ شده با سایر سطوح بدنه اغلب کاملا آشکار است.

رایج ترین کاربرد عملی برای صافکاری بدون رنگ و تکنیک پی دی آر:

_ ترمیم آسیبهای ناشی از تگرگ

_ فرو رفتگیهای روی درها و گلگیر

_ چین و چروک های خیلی کوچک

_ تو رفتگی های بزرگ و آسیب به بدنه

بعضی مواقع صافکاری بدون رنگ محدودیت انجام  کار دارد که شامل:

_ انعطاف پذیری رنگ و میزان کشش

_ ضخامت فلز آسیب دیده

_ انحنا یا صاف بودن محل آسیب

_ شدت ضربه وارد شده

نکته :

صافکاری بدون رنگ یا همان  تکنیک پی دی آر برای شکاف ها و چین های بسیار تیز روش مناسبی نیست.

در موارد زیر می توان از روش صافکاری نوین استفاده کرد:

_ زمانی که بدنه خودرو به دلایل مختلف اسیب می ببیند

_ زمانیکه یک خودرو تصادف می کند

_ فرو رفتگیهایی بر اثر اصابت اجسام سخت با بدنه خودرو

صافکاری

مزایای صافکاری بدون رنگ

صافکاری PDR از پرکاربردترین روش ها در تعمیر و ترمیم خودروهای مختلف است و بدون شک مزایای زیادی به همراه دارد. از مهم ترین مزایای این روش صافکاری می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

جلوگیری از تغییر رنگ خودرو

یکی از مهم ترین مزایای این روش، عدم تغییر در رنگ اصلی خودرو است. با توجه به اینکه در صافکاری پی دی ار رنگ آمیزی انجام نمی شود، به همین دلیل رنگ اصلی تغییر نکرده و اصطلاحا خودرو دو رنگ نمی شود.

صافکاری در کمترین زمان

از دیگر مزایای صافکاری PDR می توان به اجرای سریع آن اشاره کرد. اگر صافکار مهارت و تخصص و تجربه بالایی داشته باشد، در زمان بسیار کوتاه و در چند ساعت می تواند بسیاری از برآمدگی ها و تورفتگی های بدنه خودرو را برطرف کند.

کاهش هزینه صافکاری

در حالت کلی برای صافکاری بدون رنگ نیاز به بتونه کاری و رنگ آمیزی نیست و تنها با ابزار و میله های مخصوص سطح خودرو صاف می شود. به همین دلیل تاثیر زیادی بر کاهش هزینه های اقلام مصرفی خواهد داشت. اما با توجه به هنر و دقت ، هزینه عملیات اجرایی متفاوت و بعضا بیش از هزینه صافکاری سنتی خواهد بود و البته لازم به ذکر است که اگر این روش بدرستی انجام نشود، ممکن است منجر به ترک خوردگی رنگ اصلی شود و به مرور نیاز به رنگ آمیزی باشد، در نتیجه تنها با اجرای استاندارد پی دی ار می توان از این مزیت برخوردار شد.

عدم کاهش قیمت خودرو

یکی از مشکلات بزرگ پس از آسیب وارد شدن به بدنه خودروها، افت قیمت آنها است. به طوریکه قیمت خودروهای دارای رنگ ارزان تر است. با صافکاری پی دی ار می توان سطح بدنه خودرو را بدون هیچ گونه بتونه کاری و رنگ آمیزی صاف و صیقلی کرد. به همین دلیل انجام این کار هیچ تاثیری بر قیمت خودرو نخواهد داشت که یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

صافکاری

لوازم صافکاری پی دی آر

تجهیزات مورد نیاز در صافکاری بدون رنگ pdr در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

دستگاه نیش گیر PDR Knock Down Tools

این دستگاه پی دی آر برای رفع برجستگی های موجود در سطح بدنه مورد استفاده قرار می گیرد و با ضربات وارد شده می‌تواند این کار را انجام داده و برآمدگی های موجود در سطح را برطرف کند.

دستگاه تگرگ کش Lifter hand tools

این دستگاه pdr صافکاری برای رفع قوری های موجود در سطح بدنه ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند با کشیدن برای صاف کردن سطح ماشین و رفع فرورفتگی ها مورد استفاده قرار بگیرد که از یک پد چسبی برای این کار استفاده می‌کنند.

دستگاه نگهدارنده

همان طور که نام این دستگاه pdr مشخص است از آن برای ثابت نگه داشتن قطعات ماشین مانند کاپوت و یا درب خودرو و غیره در هنگام صافکاری استفاده میشود.

دستگاه هاتباکس PDR HOT BOX

این پی دی آر دستگاه پی دی آر برای ترمیم فرورفتگی های سطح بدنه ماشین های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً استفاده از این دستگاه در صافکاری ها ار رایج می باشد زیرا می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان تعداد زیادی ماشین را ترمیم کند.

اگر آسیب های وارده به بدنه خودرو شما جزیی باشد و مخصوصا رنگ بدنه صدمه ای ندیده باشد و یا اصطلاحا ریزش نکرده باشد.بهتر است که برای ترمیم بدنه از صافکاری بدون رنگ یا تکنیک پی دی آر استفاده کنید.

این روش دارای ابزار مخصوص به خود است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

میله های مورد استفاده در تکنیک پی دی آر:

میله صافکاری یا اصطلاحا پی دی آر، یکی از شناخته شده ترین ابزار ها در زمینه صافکاری بدون رنگ است.

این ابزار ها برای دو دسته فرو رفتگی تولید می شوند:

فرورفتگیهای نرم

فرورفتگیهای تیز

مدلهای مختلف میله های  تکنیک پی دی آر:

_ میله چرخشی: در نقاطی که امکان چرخش میله وجود دارد استفاده می شود.

_ میله اهرمی: برای اهرم در قطعات جدا شونده مثل کاپوت استفاده می شود.

_ میله دم ماهی: در نقاطی با فضای کم برای انجام عمل صافکاری استفاده می شود.

_ اهرم کششی: در رفع تو‌رفتگی‌های محدود‌ استفاده می شود.

روش استفاده از میله ها:

روش استفاده از میله های  PDR به این شکل است که تنها برای تعمیر قسمت هایی که تو رفتگی دارند بدون استفاده از چکش و ضربه های مکرر به کار می رود.

به خاطر باریک بودن قطر این ابزارها،به راحتی به پشت کاپوت، دوبل در و گلگیر می توان نفوذ کرده و عملیات مورد نظر را انجام داد.

میله صافکاری PDR

جنس میله های  تکنیک پی دی آر:

میله های pdr از جنس فولاد است اما در کشور های مختلف از آلیاژ های متفاوتی برای تولید استفاده می کنند.هرچه این آلیاژ ها بهتر باشد جنس میله سخت تر و سبک تر خواهد بود.در نتیجه صافکار می تواند کار خود را راحت تر انجام دهد. توجه داشته باشید که  میله ها چه جنسی دارند و در کدام کشور تولید شده و با استفاده از این اطلاعات اقدام به خرید این میله ها کنید.

میله های پی دی ار از سه بخش تشکیل می شوند:

دسته میله:این قسمت یکی از مهمترین بخشهای میله پی دی ار است.زیرا به اپراتور ای امکان را می دهد تا با چرخش مچ دست حالت های مختلف قرار گرفتن میله های  تکنیک پی دی آر را اجرا کند.

بدنه میله:بدنه این میله ها با قطرهای متفاوت درست شده و مدل هندسی استوانه ای میله این امکان را می دهد که با کمترین سظح اصطکاک میله ها را داخل بخش های دو جدار بدنه مانند درب ها کرده و عملیات را انجام دهد.

سر یا انتهای میله پی دی آر:این قسمت مهم ترین بخش این وسیله است چون نیروی که بوسیله صافکار به دسته وارد می اید توسط این قسمت به بدنه خودرو می رسد.

تفاوت صافکاری مدرن و صافکاری سنتی چیست ؟

در صافکاری سنتی اغلب بازگرداندن آسیب ها به حالت اولیه سبب ریزش رنگ می شود و متخصصان فرورفتگی ها را با ابزار های مختلفی نظیر مشتی و دستگاه جوش مکش  صاف می کنند ، سپس روی وصله کار را رنگ می کنند تا با بقیه ماشین مطابقت داشته باشد. این امر از میزان ارزش و قیمت خودرو به اندازه قابل توجهی می کاهد .  همچنین در صافکاری سنتی  استفاده از پرکننده‌ها و رنگ‌های خودرو می‌تواند بسیار گران تمام شود ( مهم نیست چقدر فرورفتگی آن کوچک باشد)

با استفاده از صافکاری PDR ، متخصصان بدنه خودرو می توانند تنها با دستکاری بدنه، خودروی شما را دوباره به حالت اولیه خود برگردانند بدونه اینکه دچار ریزش رنگ شود.  به همین دلیل  PDR جایگزین بسیار سریع‌تر و ارزان‌تری در برابر صافکاری سنتی است.

قیمت صافکاری پی دی ار

قیمت صافکاری پی دی ار بر اساس پارامترهای بسیار زیادی تعیین می شود و به همین دلیل نرخ ها برای این قبیل کارها در بازه گسترده ای تغییر می کند.

یکی از مهم ترین عوامل، میزان ناهمواری و تورفتگی و برآمدگی روی سطح است. هر اندازه تورفتگی ها عمق بیشتری داشته باشند، به همان نسبت صافکاری PDR زمان بر بوده و در نهایت هزینه کار افزایش پیدا می کند. همچنین لازم به ذکر است، کیفیت کار نیز در تعیین قیمت پی دی ار خودرو موثر است و افراد متخصص در این زمینه دستمزد بیشتری را دریافت می کنند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟