اخبار خودرو جهان
رقیب مستقیم مرسدس بنز E کلاس و آئودی A6

سیتروئن C5 X پرچمدار جدید فرانسوی ها

دوشنبه - ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
سیتروئن C5 X

شاید خودروسازان آلمانی موفق به تسخیر بازار سدان های سایز متوسط جهان شده باشند، ولی بخش اروپایی هلدینگ بزرگ تازه تاسیس استلانتیس قصد ندارد که بازی را به رقبای آلمانی واگذار کند. پس از معرفی پژو 508 و سدان لوکس دی اس 9، حال نوبت به سیتروئن رسیده که محصول جدید پرچمدار خود یعنی نسل جدید C5 را برای رقابتی تمام عیار با مرسدس بنز E کلاس، آئودی A6 و ب ام و سری 5 رونمایی کند.

به گزارش خودرونویس، در حالی که این سه خودروی نامبرده آلمانی در استایل های مختلفی اعم از سدان و استیشن تولید می شوند؛ ولی سیتروئن C5 X تلفیقی از استایل بدنه خودروی سدان و استیشن بوده و رگه هایی از خودروهای اسیووی و کراس را نیز در خود جای داده تا مطابق میل مشتری کراس اوور پسند امروزی باشد.

نمای عقب سیتروئن C5 X

استایل ظاهری سیتروئن C5 X

این خودرو مطابق با زبان طراحی عجیب و خاص سیتروئن بوده و C5 X به نوعی پرچمدار جدید این خودروساز فرانسوی با استایلی خاص، چشمگیر و جذاب است و به لطف جا دادن استایل سه خودروی سدان، استیشن و کراس اوور در یک خودرو به مراتب از سایر محصولات سیتروئن جلب توجه می کند. سقف تقریبا صاف این خودرو تداعی کننده طراحی خودروهای سدان در ذهن بیننده است، ولی قسمت عقب کشیده ذهن بیننده را به سمت خودروهای استیشن سوق می دهد. در همین حال ارتفاع بالا و فاصله به نسبت زیاد سیتروئن C5 X از سطح زمین که تا حدی یادآور C5 Aircross است، استایلی شبیه به خودروهای کراس اوور برای C5 X رقم زده است.

نمای عقب سیتروئن C5 X

سیتروئن C5 X طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4805، 1865 و 1485 میلی متر داشته و با این ابعاد می توان اظهار کرد که این خودروی چند هویتی فرانسوی از رقبای آلمانی خود کوچکتر است. سیتروئن C5 X دارای فضای باری معادل 545 لیتر در پشت صندلی های عقب بوده که با خواباندن صندلی های ردیف عقب و صاف شدن کف این قسمت، فضای بار این خودرو تا 1640 لیتر افزایش پیدا می کند.

نمای جلو سیتروئن C5 X

کابین سیتروئن C5 X

هرچند استایل فضایی و نامتعارف بیرونی این خودرو از سیتروئن Cxperience Concept 2016 الگوبرداری شده؛ ولی طراحی کابین C5 X مطابق با جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی های روز سیتروئن شکل گرفته است. در میان داشبورد شاهد نصب یک نمایشگر لمسی 12 اینچی برای سیستم سرگرمی و مالتی مدیا هستیم و در جلوی راننده هم یک هد آپ دیسپلی بسیار بزرگ با پشتیبانی از تکنولوژی واقعیت افزوده نصب شده است. همچنین در پشت فرمان نیز یک نمایشگر تمام دیجیتالی به جای نشانگرهای آنالوگ نصب شده است. ولی خوشبختانه برای کنترل سیستم تهویه مطبوع هنوز کلیدهای فیزیکی در کنسول میانی سیتروئن C5 X قرار دارند.

کابین سیتروئن C5 X

مشخصات فنی سیتروئن C5 X

سیتروئن قصد دارد پیشرانه های بنزینی متعددی را برای C5 X نصب کند که در بالاترین رده یک پیشرانه پلاگین هیبریدی با 225 اسب بخار قدرت قرار دارد که این سیستم الکتریکی سازی شده سیتروئن C5 X را قادر ساخته 50 کیلومتر مسافت را در حالت تمام الکتریکی طی کند. زمانی که پیشرانه درنسوز این خودرو از مدار خارج شود، سیتروئن C5 X قادر است با بیشینه سرعت 135 کیلومتر بر ساعت حرکت کند که بیشتر از نیاز بیشتر مردم در استفاده روزمره درون شهری است.

سیتروئن C5 X

از آنجایی که C5 X یک محصول پرچمدار برای سیتروئن محسوب می شود، به صورت استاندارد به تعلیق Citroen Advanced Comfort مجهز شده که نسخه پلاگین هیبریدی به لطف بهره بردن از سیستم تعلیق فعال، راحتی بیشتری را هم برای سرنشینان به ارمغان می آورد. این خودروساز فرانسوی از این تعلیق پیشرفته با عنوان بالشتک های هیدرولیکی پیشرفته یاد می کند که ترکیب آن ها با صندلی های راحت سیتروئن، یقینا سواری نرم و فراموش نشدنی را روی سطوح ناهموار برای سرنشینان به ارمغان می آورد.

 

سخن پایانی

قرار است که سیتروئن C5 X از نیمه دوم سال 2021 به بازار اروپا و سپس بازار جهانی عرضه شود.

3 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟