نگاهی به وضعیت خودروسازان در بورس

چهارشنبه - ۱ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
بورس

وضعیت این روزهای بورس نشان از رونق آن دارد شاید یکی از عوامل رونق این روزهای بورس را افزایش قیمت دلار باید دانست این رونق سبب شده بورس نسبت به بازار طلا و مسکن از جذابیت بیشتری برخوردار باشد در این بین سهام شرکت های خودرویی نیز روند مثبتی را طی می کند و با استقبال سهام داران مواجه شده است.

به گزارش خودرونویس، بررسی وضعیت گروه خودرو در بورس نشان‌دهنده روند مطلوب این گروه در کنار دیگر سهم‌های بزرگ بازار است و همین امر باعث شده سهام خودروسازان این روزها مورد اقبال سهامداران قرار گیرد.

فزایش چشمگیر در سود هر سهم “خگستر”

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹، به ازای هر سهم خود ۵۴ ریال کنار گذاشت که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که سود هر سهم ۲ ریال اعلام شده بود، از افزایش چشمگیری در هر سهم حکایت دارد.

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با سرمایه 39 هزار و 605 میلیارد و 137 میلیون ریال، صورت‌های مالی 3 ماهه نخست دوره مالی منتهی به 30 اسفند 1399 را به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در دوره یاد شده، مبلغ 2 هزار و 151 میلیارد و 68 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ 54 ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از افزایش 2 هزار و 600 درصدی برخوردار است.

این شرکت بورسی، سود انباشته پایان سال را با افزایش 45 درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته، 8 هزار و 454 میلیارد و 29 میلیون ریال اعلام کرده است.

یادآوری می‌شود “خگستر” سود هر سهم در دوره 3 ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند 1398 (حسابرسی شده) را مبلغ 2 ریال و سود خالص را 3 میلیارد و 934 میلیون ریال قید کرده است.

همچنین براساس این گزارش، ارزش بازار شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در دوره یاد شده، با افزایش 124 هزار و 505 میلیارد و 592 میلیون ریال به 172 هزار و 929 میلیارد و 592 میلیون ریال رسید. بهای تمام شده این شرکت نیز با کاهش یک هزار و 764 میلیارد و 270 میلیون ریال معادل 42 هزار و 826 میلیارد و 905 میلیون ریال محاسبه شد.

“خگستر” تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده معادل 2 هزار و 424 میلیارد و 31 میلیون ریال به مبلغ معادل 4 هزار و 729 میلیارد و 397 میلیون ریال واگذار کرد و از این بابت مبلغ 2 هزار و 305 میلیارد و 366 میلیون ریال سود کسب کرد.

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو طی این دوره تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 659 میلیارد و 761 میلیون ریال خریداری کرد.

“خپارس” زیان خود را کاهش داد

شرکت پارس خودرو در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹، به ازای هر سهم خود ۱۳۴ ریال زیان شناسایی کرد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، کاهش ۸ درصدی در زیان مشاهده می‌شود. این شرکت طی دوره ۳ ماهه نخست سال مالی منتهی به اسفند ۹۸، زیان هر سهم را ۱۴۵ ریال اعلام کرده بود.

شرکت پارس خودرو با سرمایه ۲۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد و ۲۷۹ میلیون ریال، صورت های مالی ۳ ماهه نخست دوره مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ را به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت پارس خودرو در دوره یاد شده، مبلغ ۳ هزار و ۵۵ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال زیان خالص محقق کرد و بر این اساس مبلغ ۱۳۴ ریال زیان به ازای هر سهم خود شناسایی کرد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش ۸ درصدی در شناسایی زیان داشته است.

“خپارس” در دوره ۳ ماهه نخست سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۸ به صورت حسابرسی شده، مبلغ ۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد و ۳۳۹ میلیون ریال زیان خالص محقق کرد و بدین ترتیب مبلغ ۱۴۵ ریال زیان به ازای هر سهم خود شناسایی کرده بود

مروری بر عملکرد ۶ ماهه “ولغدر”

شرکت لیزینگ خودرو غدیر در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹، به ازای هر سهم خود ۲۴۳ ریال کنار گذاشت که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که سود هر سهم ۱۷۷ اعلام شده بود، از افزایش ۳۷ درصدی در هر سهم حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شرکت لیزینگ خودرو غدیر با سرمایه ۵۳۰ میلیارد ریال، صورت‌های مالی ۶ ماهه نخست دوره مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹ را به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت لیزینگ خودرو غدیر در دوره یاد شده، مبلغ ۱۲۸ میلیارد و ۷۶۷ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۲۴۳ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از افزایش ۳۷ درصدی برخوردار است.

این شرکت بورسی سود انباشته پایان دوره را با افزایش ۵۹ درصد نسبت به دوره مشابه گذشته، مبلغ ۲۲۸ میلیارد و ۳۷۵ میلیون ریال اعلام کرده است.

“ولغدر” در دوره ۶ ماهه نخست سال مالی منتهی به آذر ۹۸، به صورت حسابرسی شده، مبلغ ۹۳ میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بدین ترتیب مبلغ ۱۷۷ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داده بود.

بررسی دو نماد ایران خودرو (خودرو) و سایپا (خساپا) نشان از رشد قیمتی این سهم ها دارد ود در آخر ذکر این نکته ضروری است که عدم توجه به عوامل تأثیرگذار این صنعت و عدم شناخت استراتژیک این شرکت‌ها، در خریدوفروش سهام شرکت‌های خودرویی، قطعاً موجب ضرر و زیان هنگفت برای سهامداران آن خواهد شد بنابراین قبل ورود به بورس و خرید سهام حتما اطلاعات کافی در این خصوص را کسب کنید.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟