به گزارش خودرونویس، دسته سوم عامل تحرک صنعت موتورسیکلت ‌سازی جهان شده و امروزه تولیدکنندگان مشهور موتورسیکلت پس از سال ها فعالیت در عرصه ساخت و توسعه انواع موتورسیکلت‌ها، می ‌توانند نمونه‌ هایی سریع و در حد و اندازه ابرخودروهای معروف جهان را به تولید برسانند. محصولات بی‌نظیر آنها مجهز به پیشرانه‌هایی قدرتمند بوده و بدنه‌هایی با بهترین آیرودینامیک ممکن را دارند. همچنین موتورسیکلت‌های مزبور دارای فناوری‌های پیشرفته‌ای بوده و به راکبان خود به منظور تسلط بهتر بر موتورسیکلت و سطح جاده کمک می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم 10 مورد از سریع‌ترین موتورسیکلت‌های جهان را معرفی کرده وشما را با رقبای دوچرخ و زیرک ابرخودروها در عرصه سرعت و هیجان آشنا خواهیم کرد.

 

یاماها YZF R1

حداکثر سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت

yamahaa r1 yzf

یاماها در طول سالیان فعالیت خود موتورسیکلت‌های  بیاد ماندی زیادی تولید کرده است. اما اکثریت علاقه‌مندان معتقدند که YZF R1 نسبت به سایر محصولات یاماها چشمگیرتر بوده است. یاماها YZF R1 که موتورسیکلتی سریع و آماده برای حضور در پیست است، به موتور DOHC چهار سیلندر با حجم 998 سی‌سی و خنک کنندگی مایع مجهز شده و  203 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتورسیکلت از گیربکسی شش سرعته برخوردار بوده و با الهام از همتایان خود در مسابقات موتو جی‌پی به ترمز ABS پیشرفته،  سیستم کنترل کشش و لانچ کنترل مجهز شده است.

 

 

هوندا CBR 1100XX بلک برد

حداکثر سرعت: 305 کیلومتر بر ساعت

honda cbr 1100xx

هوندا CBR 1100XX در سال 1997 پا به عرصه گذاشت و کاوازاکی ZX-11 را به عنوان سریع‌ترین موتورسیکلت آن دوران شکست داد. یک دهه بعد دوباره هوندا به سراغ CBR 1100XX رفته و نسخه‌ای بروز از موتورسیکلت محبوب خود را وارد بازار کرد. این موتورسیکلت به پیشرانه‌ای چهارسیلندر و چهار زمانه با حجم 1137 سی‌سی و با قابلیت خنک کنندگی مایع مجهز بوده و حداکثر توان آن در 10009 دور در دقیقه، 153 اسب‌بخار است. شتاب صفر تا 100 موتورسیکلت هوندا در 2.8 ثانیه ممکن شده و حداکثر سرعت آن 305 کیلومتر است. هوندا CBR 1100XX به لطف شافت تعادل دوگانه خود حتی در سرعت 305 کیلومتر در ساعت نیز بسیار روان، یکدست و استوار حرکت می‌کند.

 

دوکاتی پانیگاله V4s

حداکثر سرعت: 307 کیلومتر بر ساعت

ducati panigale v4x

همه تولیدکنندگان موتورسیکلت مانند دوکاتی قادر به ساخت موتورسیکلت‌های ابرقدرت نیستند و پانیگاله V4s به خوبی گویای این مدعا است. این موتورسیکلت علاوه بر ظاهر خوب، وزن کم و قدرت فراوان از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان برخوردار است. پیشرانه پانیگاله V4s موتوری با حجم 1103 سی‌سی و چهار سیلندر بوده و 211 اسب‌بخار قدرت دارد. در این موتورسیکلت از سیستم ABS، سیستم تعلیق و قابل تنظیم الکتریکی Ohlins، کوئیک شیفترِ حساس به زاویه‌ خم شدن موتورسیکلت، کنترل لغزش، بازوی تابنده یک طرفه و  نمایشگر دیجیتال TFT استفاده شده است.

 

MV آوگوستا F4 LH44

حداکثر سرعت: 314 کیومتر بر ساعت

MV آوگوستا F4 LH44

موتورسیکلت MV آوگوستا F4 LH44 با همکاری قهرمان مشهور مسابقات فرمول یک یعنی لوئیس همیلتون طراحی شده است. این موتورسیکلت یکی از زیباترین موتورسیکلت‌های جهان بوده و اگر بدنبال عملکرد و زیبایی هستید؛ قطعاً موتورسیکلت MV آوگوستا F4 LH44 بهترین گزینه خواهد بود. این موتوسیکلت به پیشرانه 4 سیلندر با حجم 998 سی‌سی، شاتون‌هایی از جنس تیتانیوم و پیستون‌های billet تجهیز شده و 212 اسب‌بخار قدرت دارد. همچنین در موتورسیکلت یاد شده از قطعات آلومینیومی منحصر به فرد با بهترین آلیاژ و به منظور کاهش وزن، چرم طبیعی Alcantara، لاستیک‌های پیرلی، ترمزهای Brembo و سیستم تعلیق Ohlins استفاده شده است.

 

کاوازاکی نینجا ZX-14R

حداکثر سرعت: 334 کیلومتر بر ساعت

کاوازاکی نینجا ZX-14R

کاوازاکی نینجا ZX-14R یکی از محصولات پرچمدار کمپانی کاوازاکی بوده و به دلیل خطرناک بودن سواری با آن، اغلب به راکبان با تجربه توصیه می‌شود. موتورسیکلت مزبور در 2.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و رقبای خود را در گرد و خاک رها می‌کند. نینجا ZX-14R  از پیشرانه‌ای با حجم 1441 سی‌سی برخوردار است. موتور مزبور از نوع چهار سوپاپه و برخوردار از قابلیت خنک کنندگی مایع است. ورودی هوای پیشرانه از نوع قوچ بوده و نسبت متراکم سازی 12.3 به 1 را ارائه می‌دهد و به این ترتیب منجر به تولید 208 اسب‌بخار قدرت می‌شود. کاوازاکی می‌دانست که به واسطه قدرت زیاد ZX-14R، راندن آن کمی دشوار خواهد بود و به همین خاطر سیستم کنترل سه سطحی را به ZX-14R افزود و خیال راکبین آن را راحت کرد.

 

PGM 2.0 Liter V8

حداکثر سرعت: 336 کیلومتر بر ساعت

PGM 2.0 Liter V8

یک مهندس استرالیایی به نام پاول مالونی تصمیم به ساخت یک موتورسیکلت گرفت. هدف او ساخت یکی از سریع‌ترین موتورسیکلت‌های جهان بود. او سال‌ها سخت تلاش کرد و رویای او با ساختPGM 2.0 Liter V8  به حقیقت تبدیل شد. مالونی برای ساخت موتورسیکلت مزبور دو پیشرانه یاماها R1 که متعلق به اواسط دهه 2000 بودند را تخریب کرد تا پیشرانه‌ای با حجم 1996 سی‌سی، V8 و 90 درجه‌ای با توان 334  اسب‌بخار بسازد. کار او در اینجا پایان نیافت و گیربکس 6 سرعته، دریچه گاز الکترونیکی Ride-by-Wire و نسبت وزن 0.615 را به رویای خود افزود.

 

لایتنینگ LS-218

حداکثر سرعت: 350 کیلومتر در ساعت

لایتنینگ LS-218

موفقیت اخیر تسلا در صنعت خودروسازی و بازار ایالات‌متحده امریکا در زمینه ساخت و فروش خودروهای الکتریکی، بازار ساخت و توسعه موتورسیکلت‌های الکتریکی را گرم کرده و اکنون کمپانی‌های زیادی در تلاش هستند که رهبری بازار موتورسیکلت‌های الکتریکی را به دست بگیرند. به نظر می‌رسد که در میان کمپانی‌های مزبور، شرکت لایتنینگ از همه جلوتر بوده و آنها با تولید LS-218 به عنوان یکی از سریع‌ترین موتورسیکلت‌های جهان مشهور شده‌اند. حداکثر سرعت موتورسیکلت مزبور 350 کیلومتر بر ساعت بوده و یکی از سریع‌ترین موتورسیکلت‌های برقی جهان از سال 2014 تاکنون است. این موتور سیکلت از پیشرانه الکتریکی IPM با توان 150 کیلووات ساعت و  سیستم خنک کنندگی مایع استفاده می‌کند. توان پیشرانه مزبور 200 اسب‌بخار بوده و گشتاور آن هم 227 نیوتن‌متر است.

 

MTT تورباین سوپربایک Y2K

حداکثر سرعت: 365 کیلومتر بر ساعت

MTT تورباین سوپربایک Y2K

تورباین سوپربایک Y2K بین سال‌های 2000 و 2005 توسط کمپانی MTT مستقر در لوئیزیانا تولید شده و یکی از زیباترین موتورسیکلت‌های آمریکایی و مورد علاقه تمام هواداران موتورسیکلت‌ها است. متأسفانه تورباین سوپربایک Y2K مجوز تردد قانونی در خیابان‌ها و جاده‌ها را ندارد. قلب تپنده این موتورسیکلت پیشرانه C18-250 رولزرویس بوده و برای انتقال قدرت آن از گیربکسی نیمه اتوماتیک و 2 سرعته استفاده شده است. تورباین سوپربایک Y2K حدود 320 اسب‌بخار قدرت را در 52000 دور در دقیقه تولید کرده و شتاب صفر تا 100 آن 2.5 ثانیه است. علاوه بر این در تورباین سوپربایک Y2K از ایده‌ای ابتکاری استفاده شده و انرژی گرمایی اگزوز دوباره به چرخه خروجی بازگشته و به افزایش سرعت موتورسیکلت کمک می‌کند.

 

سوزوکی هایابوسا

حداکثر سرعت: 399 کیلومتر بر ساعت

سوزوکی هایابوسا

قبل از به سلطنت رسیدنِ کاوازاکی H2R، سوزوکی هایابوسا سریع‌ترین موتورسیکلت جهان در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 بود. نکته جالب این است که هایابوسا، نامِ ژاپنی « Peregrine Falcon» و نوعی شاهین است که عنوان سریع‌ترین پرنده جهان را به خود اختصاص داده و 390 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. هایابوسا از پیشرانه‌ای با حجم 1340 سی‌سی استفاده می‌کند. پیشرانه مزبور چهار سیلندر DOHC بوده و به وسیله آب خنک کاری می‌شود. حداکثر توان هایابوسا 197 اسب‌بخار بوده و از گیربکسی 6 سرعته استفاده می‌کند. پیشرانه مزبور از سیستم سوخت تزریقی یا Fuel Injection استفاده کرده و سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی احتراق می‌شود. هایابوسا در 2.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن 399 کیلومتر بر ساعت است.

 

 

کاوازاکی نینجا H2R

حداکثر سرعت: 400 کیلومتر بر ساعت

کاوازاکی نینجا H2R

این موتورسیکلت حاصل تلاش و همکاری شرکت هوافضا و کارخانه موتورسیکلت‌سازی کاوازاکی است. تردد در جاده‌ها با موتورسیکلت H2R به عنوان یکی از سریع‌ترین موتورسیکلت‌های جهان غیر قانونی است. این موتورسیکلت از پیشرانه ای چهار سیلندر خطی و سوپرشارژ با حجم 998 سی‌سی و از نوع DOHC استفاده می‌کند. پیشرانه مزبور 310 اسب‌بخار قدرت داشته و H2R تنها در 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کاوازاکی در H2R از فریم فلزی و فیبر کربن استفاده کرده است. این کار به منظور استحکام بیشتر و کنترل بهتر راکب H2R هنگام سواری با آن انجام شده است. در این موتورسیکلت با الهام از کلاس موتور جی‌پی از گیربکس dog-ring، سیستم تعلیق KYB Racing و تجهیزاتی درجه یک استفاده شده و علاوه بر این، کاوازاکی مجموعه‌ای از سیستم‌های الکتریکی خاص خود را برای پشتیبانی از راکب H2R در نظر گرفته و این محصول را به سیستم کنترل کشش کاوزاکی، سیستم ترمز ضد قفل هوشمند کاوازاکی، ترمزِ کنترل موتور و سیستم کنترل شتاب مجهز کرده است.

5 از 1 رای