علاقه شدید دزدان به سرقت خودروهای دارای سیستم ورود بدون کلید

به تکنولوژی‌های روز خیلی اعتماد نکنید

شنبه - ۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
سرقت خودرو

در حالی که بسیاری معتقد هستند خودروهای روز و مدرن راه‌های سرقت را برای سارقان تا حد زیادی بسته‌اند، یک موسسه آلمانی به طور جدی به مالکان خودروهایی که سیستم ورود بدون کلید دارند هشدار داد که این سیستم را در صورت ممکن غیر فعال کنند و خودرو را با سوییچ روشن و خاموش کنند.

به گزارش خودرنویس،  البته بسیاری از اس‌یووی‌ها، سدان‌ها و ون‌ها این آپشن را به صورت استاندارد دارند. شاید این آپشن جالب استفاده از خودرو را ساده‌تر کند، اما مطالعات جدید نشان داده زمانی که امنیت خودرو در مقابل سرقت به میان باشد، این آپشن می‌تواند کمی خطرناک هم باشد.

موسسه German General Automobile Club  به تازگی روی 237 خودرو از 30 برند دنیا آزمایشی را اجرا کرده که مشخص شده 230 دستگاه از آنها را هکرها به راحتی می‌توانند سرقت کنند. وسیله‌ای که هکرها با آن خودروها را هک می‌کنند، با قیمت بسیار پایین در سراسر اینترنت به فروش می‌رسد(البته خوشبختانه پای این دستگاه هنوز به طور گسترده به ایران باز نشده است). این وسیله به دزدان این اجازه را می‌دهد که بدون اینکه نیازی به ریموت خودرو باشد، قفل‌ها را باز کنند و خودرو را روشن کنند. این دزدها به راحتی سیگنال‌های ریموت خودرو را اسکن می‌کنند و با استفاده از آنها خودروی شما را سرقت می‌کنند. این بدان معناست که اگر خودرو ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت هم داشته باشد، نمی‌تواند جلوی دزدان را بگیرد و دزد با کپی کردن سیگنال ریموت و تعریف یک سیگنال دیگر، بدون هیج دردسری و در کمترین زمان، خودروی شما را سرقت می‌کند.

سرقت خودرو

طبق این تحقیقات مشخص شد که از بین این 237 خودرو تنها سه خودرو بودند که قادر به مقاومت در مقابل حمله هکرها به ریموت بودند که هر سه خودرو ساخت کمپانی جگوار لندروور هستند. این سه خودرو جگوار I-Pace، لندروور دیسکاوری و رنج روور ایوک هستند. چهار خودروی دیگری که سرقت نشدند با صرف مدت زمانی بیشتر، هکرها قادر به باز کردن قفل درها و استارت خودرو شدند. 230 خودروی دیگر هم به راه‌های مختلف هکرها نه نگفتند و همه جوره امکان سرقتشان از طریق هک فراهم بود!

در حالی که بسیاری معتقد هستند خودروهای روز و مدرن راه‌های سرقت را برای سارقان تا حد زیادی بسته‌اند، این موسسه آلمانی به طور جدی به مالکان خودروهایی که سیستم ورود بدون کلید دارند هشدار داد که این سیستم را در صورت ممکن غیر فعال کنند و خودرو را با سوییچ روشن و خاموش کنند.

 

چگونه جلوی چنین سرقت‌هایی را بگیریم؟

با توجه به تحقیقات به عمل آمده توسط موسسه RAC در انگلیس و ولز، در سال 2013 سالانه تعداد 65 هزار و 786 مورد سرقت خودرو گزارش شده بود که این آمار در سال 2017 به 85 هزار و 688 مورد افزایش یافته است. دزدان به راحتی قادر هستند دستگاهی را از اینترنت خریداری کنند که قادر است سیگنال فرستاده شده از سوییچ به خودرو را مختل کند و یک سیگنال جدید برای سیستم ورود بدون کلید به خودرو را تعریف کند. این بدان معناست که دزدان به راحتی می‌توانند وارد خودرو شوند و آن را سرقت کنند. این یعنی سیستم‌های امنیتی تعبیه شده برای خودروها هنوز به اندازه‌ای پیشرفت نکرده که قادر باشد جلوی چنین سرقت‌هایی را بگیرد.

سرقت خودرو

یکی از راه‌هایی که ممکن است جلوی سرقت خودروهای این چنینی را برای دزدان بگیرد، پیچیدن ریموت خودرو در فویلی نازک است تا فرکانس‌ها و امواج ریموت کمتر پخش شوند. البته این روش قطعا تاثیرگذار خواهد بود، اما باز هم نمی‌تواند صد در صد جلوی دزدان کمین کرده را بگیرد. اما خوشبختانه فورد اولین کمپانی است که دو محصول فیستا و فوکوس را به سیستمی مجهز کرده که قادر است با چنین نوع سرقت‌هایی مقابله کند و راه دزدان را سد نماید.

حقه فورد به دزدان بدین صورت است که سوییچ محصولاتش را به یک سنسور حرکتی مجهز کرده که اگر این سوییچ‌ها به اندازه 40 ثانیه حرکت را تشخیص ندهند، در حالت استند بای رفته، این بدان معناست که دزدان دیگر قادر نخواهند بود که سیگنال بین سوییچ و کامپیوتر این دسته خودروها را زمانی که سوییچ نزدیک خودرو است، تغییر دهند. فورد برای افرادی که پیشتر فوکوس و فیستا 2019 را خریداری کرده‌اند اعلام کرده که با پرداخت مبلغ 85 دلار برای فیستا و 94 دلار برای فوکوس، سوییچ آنها را با مدل ضد سرقت جدید تعویض خواهد کرد. اما این راهکار فورد هم نمی‌تواند به طور 100 درصد تضمین کند که دیگر سیستم ورود بدون کلید خودرو نفوذ ناپذیر است، بنابراین اگر علاقه دارید که خودرویتان به سرقت نرود، بهتر است به روش‌های سنتی یعنی استفاده از قفل فرمان و پدال رو بیاورید و به تکنولوژی روز اطمینان نکنید.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟