نگهداری خودرو
صفر تا صد پوشش های محافظ بدنه خودرو

اگر به فکر سرامیک بدنه خودرو هستید بخوانید

شنبه - ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
سرامیک بدنه خودرو

احتمالا تبلیغات مختلفی درباره سرامیک بدنه خودرو، گلس کوتینگ، پوشش بدنه به صورت نانو و… در فضای مجازه دیده یا در مورد آن‌ها شنیده‌اید. اما واقعا این نوع پوشش‌های چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا نیاز است که همه افرادی که صاحب خودرو هستند سراغ سرامیک بدنه بروند؟ برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه خودرونویس باشید.

به گزارش خودرونویس، احتمالا تبلیغات مختلفی درباره سرامیک بدنه خودرو، گلس کوتینگ، پوشش بدنه به صورت نانو و… در فضای مجازه دیده یا در مورد آن‌ها شنیده‌اید. اما واقعا این نوع پوشش‌های چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا نیاز است که همه افرادی که صاحب خودرو هستند سراغ سرامیک بدنه بروند؟ برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه خودرونویس باشید.

ظاهر خارجی خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شفافیت آن باعث می‌شود نظر همه را جلب کند. خودروسازان توجه ویژه‌ای به شفافیت رنگ بدنه و همچنین مقاومت آن دارند. همزمان با پیشرفت صنعت خودروسازی در این زمینه، طی سال‌های اخیر واکس، پولیش و مواد شوینده تخصصی زیادی وارد بازار شده است. علاوه بر این یک سری لایه‌های محافظتی نیز به بازار راه یافته که به نوعی با استفاده از فناوری نانو ساخته شده است و به آن‌ها پوشش نانوسرامیک می‌گویند.

پوشش‌های نانوسرامیک ابتدا توسط تیونرهای مشهور برای به کارگیری روی خودروهای لوکس و گران قیمت مورد استفاده قرار گرفت اما بعدها به بازار نیز راه یافت. بسیاری از افراد که حتی صاحب خودروهای ارزان قیمت هستند به دلیل وسواس زیاد تمایل دارند که از این نوع پوشش‌ها استفاده کنند و با ورود پوشش‌های نانوسرامیک به بازار قیمت آن‌ها نیز تا حدی کاهش یافت و در دسترس همه قرار گرفت. اما پوشش نانوسرامیک دقیقا چیست؟

صفر تا صد نانوسرامیک

نانوسرامیک در حقیقت یک نوع مایع پلیمری است که توسط افراد آموزش دیده با روش‌های خاصی روی بدنه خودرو کشیده می‌شود. این مایع با رنگ بیرونی بدنه خودرو پیوند برقرار می‌کند و یک حالت محافظ ایجاد خواهد کرد. یکی از خواص جالب نانوسرامیک‌ها این است که از ذرات ریزی تشکیل می‌شود و هنگامی که با رنگ بدنه پیوند برقرار می‌کند یک حالت ترمیم نیز برای رنگ ایجاد خواهد کرد و خط و خش‌های کوچک را از بین می‌برد.

شاید کلیپ‌های گوناگونی در این زمینه دیده باشید که آب گل‌ آلود روی بدنه خودرو می‌ریزند و این آب به سرعت سرازیر می‌شود. یکی از خاصیت‌های نانوسرامیک‌ها دقیقا همین مورد است که خاصیت آبگریزی دارد. از طرف دیگر این پوشش‌ها باعث می‌شود که بدنه خودرو مثل روز اول براق و شفاف باشد و رنگ آن دوام بیشتری پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین استفاده از پولیش و نانوسرامیک‌ها داشته باشیم می‌توان گفت این پوشش‌ها عمر بیشتری دارند.

چرا واکس استفاده نکنیم؟

هزینه استفاده از واکس قاعدتا کمتر از نانوسرامیک است و شفافیت خوبی نیز به رنگ بدنه خودرو می‌دهند ضمن این که یک لایه محافظ نسبتا ضعیف نیز ایجاد می‌کند. اما در بهترین حالت ممکن واکس‌ها نهایتا برای چند ماه از خودروی شما محافظت ‌کنند و عملکرد آن‌ها به خوبی نانوسرامیک نیست. واکس بدنه پس از مدتی فرسوده می‌شود و باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد و چه بسا ممکن است خودرو در طول یک سال، چندین‌بار نیاز به واکس مجدد داشته باشد.

اما وقتی از روکش نانو سرامیک استفاده می‌کنید، این اطمینان وجود دارد که دیگر نیازی به هزینه‌ی چندین‌ باره برای پوشش سرامیک مجدد یا واکس ندارید. واکس بدنه خودرو، در طول زمان، بر اثر عوامل آب وهوایی، عوامل اسیدی و آسیب‌های ناشی از پرندگان فرسوده می‌شود؛ اما نانو سرامیک در برابر این صدمات، مقاوم است و سال‌ها دوام و استحکام دارد. پس در مجموع می‌توان گفت پوشش سرامیکی از نظر طول عمر و کیفیت و کارایی بهتر از واکس بدنه عمل می‌کند.

مهم‌ترین مزایای روکش سرامیک

محافظت از اکسیده شدن : اگر خودرو دائما زیر نور آفتاب قرار بگیرد ، رنگ آن از بین می رود یا اصطلاحا اکسیده می شود. نانو سرامیک از اکسیده شدن رنگ خودرو جلوگیری میکند و از خودرو در برابر اشعه فرابنفش محافظت می کند.

محافظت در برابر لکه ها : یکی از خطراتی که خودرو ها را تهدید می کند ، لکه های شیمیایی از ترکیبات اسیدی طبیعی مانند باران های اسیدی است. پوشش های نانو سرامیک از ترکیب این مواد با رنگ خودرو جلوگیری می کنند. ( البته فراموش نکنید که این ترکیبات باید از روی سطح خودرو پاک شوند )

شستشوی آسان : یکی دیگر از ویژگی های نانو سرامیک ها ، آبگریز بودنشان است. بدلیل آبگریز بودن این مواد آب کمتر روی سطح خودرو می ماند و از روی آن لیز می خورد. این به این معنا است که گل کمتری روی سطح خودرو می چسبد و زمانیکه خودرو را میشویید ، آلاینده ها با تلاش کمتری از سطح خودرو پاک می شوند.

درخشندگی خودرو : نانو سرامیک ها ، ویژگی های بازتاب کننده ی رنگ خودرو را بهبود می بخشند.

از بین بردن خطر خط و خش : هر چند که نانو سرامیک ها از خش های جزئی روی بدنه ی خودرو محافظت میکنند اما یک خودروی سرامیک شده کاملا در برابر ضربه ها مقاوم نیست.

حذف لکه های آب : قطره ی آب شامل مواد معدنی است. زمانیکه قطره ی آب تبخیر می شود ، مواد معدنی موجود در آن باقی می مانند و لکه هایی را روی سطح خودرو ایجاد می کنند. پوشش های سرامیکی بدلیل خاصیت آبگریزی که دارند ، جلوی ماندن لکه های آب بر روی سطح را می گیرند و تا حدودی مانع از ایجاد لکه های آب بر روی خودرو می شوند.

از بین بردن نیاز به شستشو : پوشش سرامیکی نیاز به شستشوی خودرو را کاملا قطع نمی کند. اما می تواند جای واکس را بگیرد و لکه ها آسان تر از روی خودرو پاک می شوند.

سرامیک-بدنه-ماشین

 نانوسرامیک به صرفه است؟

شاید ابتدا فکر کنید استفاده از نانوسرامیک گران تمام شود و مقرون به صرفه نباشد. اما در صورتی که کار به درستی و حرفه ای انجام شود این پوشش تقریبا دائمی محسوب می‌شود و طول عمر زیادی دارد.

معایب روکش سرامیک ماشین

قاعدتا انجام نانوسرامیک خودرو یک سری ایرادات هم دارد پس اگر مشتاق استفاده از این نوع پوشش‌ها شدید بهتر است به این بخش قضیه نیز توجه داشته باشید. یکی از اصلی‌ترین مشکلات نانوسرامیک زمان‌بر بودن انجام آن کار است. پ

وشش خودرو باید به صورت دستی و مرحله به مرحله انجام شود بنابراین نیاز به چند روز زمان خواهد داشت هرچند که ممکن است برخی از برندها این کار را برای شما در یک روز نیز انجام دهند. البته در این حالت که به شما گفته می‌شود پوشش را به صورت سریع انجام می‌دهند بهتر است کمی محتاط باشید. یکی دیگر از مشکلات پوشش‌های سرامیکی این است که اگر توسط تیم حرفه‌ای انجام نشود حتی ممکن است چهره خودروی شما زشت‌تر از قبل شود پس در انتخاب تیم انجام‌دهنده کار دقت کنید.

قیمت سرامیک خودرو به چه چیزهایی بستگی دارد ؟

_   نوع و مدل ماشین

_ نوع مواد نانو سرامیک : هر چه مواد به کار رفته آبگریز تر باشند ، هزینه ی آن بیشتر خواهد بود.

_  تعداد لایه ها برای ایجاد پوشش سرامیک : هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد ، مقاومت خودرو در برابر ضربات بیشتر می شود و در نتیجه هزینه ی آن بیشتر خواهد بود.

انواع پوشش نانوسرامیکی

پوشش‌های سرامیکی تولیدشده برای خودرو، از لحاظ درجه سختی انواع مختلفی دارند که بر کیفیت آن‌ها تاثیر گذار است. برخی از پوشش‌های سرامیکی، از نوع نانو هستند که از رنگ خودرو درمقابل گرد و غبار نیز محافظت می‌کنند؛ اما در کل، کاور‌های سرامیکی خودرو به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

نانوسرامیک پلیمری

این پوشش به علت پیوند عمیقی که با رنگ بدنه ایجاد می‌کند، کاملا آن را پوشش می‌دهد و جزئی از رنگ بدنه خودرو می‌شود. مقاومت این پوشش بسیار بالا است و برداشتن و پاک‌کردن آن اصلا آسان نیست.

سرامیک کوارتزی

این مواد، یکی از سخت‌ترین و قوی‌ترین کاورهای سرامیکی حال حاضر هستند که در برابر خط‌‌و‌خش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. شفافیت و ماندگاری سرامیک کوارتزی بسیار بالا است و برای مدت زمان طولانی‌تری خودرو را براق و زیبا نگه می‌دارد.

نانوسرامیک هیبریدی

ترکیب پوشش نانو سرامیک پلیمری و سرامیک کوارتزی، منجر به تولید نانوسرامیک هیبریدی شده است که به عنوان بهترین کاور سرامیکی شناخته می‌شود. ترکیب خصوصیات مطلوب دو ماده، این پوشش سخت سرامیکی را تولید کرده است که مقاومت بالایی در محافظت و نگهداری از رنگ بدنه خودرو دارد.

دوام پوشش نانو سرامیکی

پوشش نانو سرامیک خودرو نسبت به رنگ بدنه خودرو، مقاوم‌تر است. فن‌‌آوری نانو موجب ایجاد لایه‌ای محکم‌تر و مقاوم‌تر از رنگ خودرو روی آن می‌شود که از آن در مقابل آلودگی‌های محیطی، اشعه‌ خورشید، باد و باران، فضولات پرندگان و … محافظت می‌کند.

سرامیک-خودرو

نحوه انجام نانو سرامیک خودرو

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو به این صورت است:

ایجاد پوشش نانوسرامیک روی خودرو در چندین مرحله انجام می‌شود که به شرح زیر است:

تمیزکردن خودرو

در مرحله اول، بدنه خودرو باید از هرگونه آلودگی وکثیفی پاک شود.

احیای رنگ خودرو

در این مرحله، بخش‌های آسیب‌دیده رنگ خودرو ترمیم می‌شود. تمامی معایب مانند خط‌و‌خش‌ها، فرورفتگی‌ها و رنگ‌شدگی‌ها باید ترمیم شوند. همچنین در این مرحله با استفاده از «خمیر کلی بار»، جرم‌گیری رنگ بدنه نیز انجام می‌شود تا هرگونه لکه چسبیده به رنگ بدنه خودرو به ‌طور کامل بر‌طرف شود.

پولیش‌کاری

مرحله بعدی، پولیش‌کاری اساسی رنگ بدنه است. ابتدا تمامی خط‌وخش‌های موجود با دستگاه روتاری برطرف می‌شود و سپس با پد و پولیش آنتی‌هولوگرام و استفاده از چراغ‌قوه‌های خورشیدی بدنه خودرو عاری از هرگونه، فرورفتگی یا موج و … می‌شود. بعد از پولیش با استفاده از مواد مخصوص، بدنه خودرو چربی‌زدایی و برای نانوسرامیک آماده می‌شود.

اجرای پوشش نانوسرامیک

در این مرحله، عملیات پوشش نانو سرامیک روی بدنه بی‌نقص خودرو آغاز می‌شود که در صورت استفاده از مواد با کیفیت، نتیجه کار حتما شما را شگفت‌زده خواهد کرد. استفاده از پنل خشک‌کن موضعی رنگ (اینفرارد) در این مرحله، در تثبیت بهتر و ماندگاری بیشتر پوشش نانو تاثیر زیادی دارد.

ممکن است سرامیک کردن ماشین، هنگام فروش خودرو ما را دچار مشکل کند؟

هروقت قصد فروش خودرو خود را داشتید، پیشنهاد قبل از آن عمل سرامیک خودرو را انجام دهید تا در فروش تاثیر مثبت بگذارد. به سه علت ما در هنگام فروش ماشین به علت سرامیک کردن بدنه خودرو دچار مشکل نمی‌شویم:

_ پوشش سرامیک بدنه خودرو مانند کاور یا برچسب نیست، که در هنگام کارشناسی رنگ مجبور به کندن یا از بین بردن آن شویم.

_ در سرامیک خودرو، نانو سرامیک بدنه خودرو به صورت مایع غلیظ است و لایه‌ای به ضخامت تنها ۴ الی ۱۲ میکرون روی رنگ خودرو ایجاد می‌کند؛ و به هیچ وجه در رنگ حل نمی‌شود؛ بلکه روی رنگ خودرو شکل می‌گیرد.

_  نانو سرامیک خودرو بی‌رنگ است، و تنها باعث براق شدن رنگ بدنه خودرو می‌شود.

ماجرای 9H چیست؟

اگر کمی در موضوع پوشش بدنه خودرو دقیق‌تر شده باشید احتمالا 9H نیز به گوشتان خورده است. در حقیقت 9H یک امتیاز و درجه در تست سختی مداد (Pencil Hardness Test) محسوب می‌شود. آزمون سختی مداد برای تعیین میزان مقاومت در برابر خراش روی بدنه استفاده می‌شود که در این آزمون حرف H مخفف Hardness است. فعلا یکی از بالاترین درجه‌های سختی در برابر تست مداد همین 9H است و باعث شده برندها روی آن مانور زیادی بدهند.

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟