به گزارش خودرونویس، امیرحسین جلالی دبیر نشست دیروز در ابتدای مراسم اشاره کرد که صنعت خودروسازی صنعتی پیشران بوده که با 60 صنعت بالادستی و پایین دستی خود به صورت مستقیم ارتباط دارد. وی خاطرنشان کرد که تجربه نشان داده در سالهایی که صنعت خودروسازی رشد مثبت داشته، صنعت کشور هم رشد داشته و این نشان از تاثیر زیاد صنعت خودروسازی روی اقتصاد و کسب و کار است. به عبارت دیگر خودروسازی صنعتی پیشروست که رشد و پیشرفت آن می تواند موجب رشد کلی اقتصاد کشور شود.

نشست قطعه سازان و خودروسازان در سال 1401

فضای سخت کسب و کار قطعه سازان خودرو در ایران

وی که یکی از پیشکسوتان صنعت قطعه سازیست خاطرنشان کرد که روزی در ایران تولید سالانه 30 هزار دستگاه خودرو هم آرزو بود، ولی مدیریت صحیح در مقطعی صنعت خودروسازی را به سمتی هدایت کرد که تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو هم محقق شد. بدین ترتیب با مدیریت صحیح و اصلاح فضای کسب و کار دوباره می توان باعث شکوفایی صنعت خودروسازی و قطعه سازی شد. جلالی با اشاره به فضای بسیار سختی که بر کسب و کار قطعه سازان خودرو کشور حاکم شده اشاره کرد که می توان در همین شرایط هم قطعه و خودرویی با 20 تا 30 درصد کیفیت بالاتر ساخت. ولی در حال حاضر 50 درصد بدهی خودروسازان به قطعه سازان به صورت خرید دین پرداخت شده و بانک نیز 20 درصد پول قطعه سازان را بلوکه می کند.

نشست قطعه سازان و خودروسازان در سال 1401

امیرحسین جلالی در ادامه گفت که در سال 1400 با وجود افزایش نرخ تورم بانک ها سقف اعتبارات قطعه سازان را کاهش داده اند و علی رغم دستور بانک مرکزی مبنی بر مسدود نکرده پول قطعه سازان، بانک ها همچنان 20 درصد پول قطعه سازان را مسدود می کنند. وی ابراز امیدواری کرد که در سال 1401 با برطرف شدن این موانع صنعت قطعه سازی و در گرو آن صنعت خودروسازی کشور بتواند پیشرفت و افزایش تیراژ تولید داشته باشد و خودروهایی مطابق با استاندارد روز تولید کند.

نشست قطعه سازان و خودروسازان در سال 1401

دخالت دستوری دولت مانع پیشرفت صنعت خودروسازی ایران

نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان همگن طی جلسه دیروز در پاسخ به نمایندگانی که پیشرفت صنعت خودروسازی کره را با ایران مقایسه کردند بیان کرد که دخالت دولت در صنعت خودروسازی، قیمت گذاری دستوری و سیاست گذاری دولت برای این صنعت بلای جان خودروسازان داخلیست. وی خاطرنشان کرد که اگر ایران خودرو از همان ابتدا تا به امروز دست برادران خیامی مانده بود، امروز صنعت خودروسازی ایران از کره هم جلوتر بود. ولی دخالت های مستقیم دولت و تصمیمات مدیریتی غلط باعث عقب ماندگی این صنعت شده است.

نشست قطعه سازان و خودروسازان در سال 1401

خصوصی سازی راه نجات صنعت خودرو از بحران

نجفی منش در ادامه بیان کرد که ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران در بازدید از ایران خودرو هشت فرمان کلیدی را برای صنعت خودروسازی صادر کردند. وی معتقد بود که هشتمین دستور رییس جمهور مبنی بر واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی مهم ترین دستور و راهکار خروج صنعت خودروسازی از بحران محسوب می شود. وی اظهار داشت که با اجرای این فرمان و خصوصی سازی صنعت خودرو، به طور خودکار هفت فرمان اول نیز اجرا خواهد شد.

نجفی منش اظهار داشت که کیفیت یک موضوع دستوری نیست. رییس انجمن قطعه سازان همگن اظهار داشت که در شرایطی که ما در ایران قطعه تولید می کنیم و برای گرفتن طلب خود از خودروسازان مشکل زیادی داریم، اصلاح ساختار ممکن نیست. همچنین وی افزود که ما هنوز در ایران یک تست جاده ای یا رود تست استاندارد نداریم و برای این موضوع باید 1800 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد. با داشتن ساختار تست مناسب است که می توان موجبات رشد کیفیت را فراهم کرد.

نشست قطعه سازان و خودروسازان در سال 1401

مقایسه صنعت خودروسازی ایران و ترکیه

در نشست قطعه سازان و خودروسازان با موضوع افق 1401 مطرح شد که صنعت خودرو صنعتیست که پایه آن بر مبنای تبادل بنا شده است. در همه جای دنیا هم به همین صورت بوده و خودروسازی با تبادل قطعه یا دانش پیشرفت می کند. به عنوان مثال ترکیه به لطف حضور 35 قطعه ساز تراز اول جهان و سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری قطعه سازان و خودروسازان بزرگ در این کشور رشد بسیار سریعی را در زمینه خودروسازی و قطعه سازی تجربه می کند. به طور میانگین سالانه ترکیه 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه صنعت خودروسازی را جذب می کند که پیش بینی شده در سال 2022 میزان جذب سرمایه صنعت خودروسازی این کشور به 2 میلیارد دلار هم برسد.

صنعت خودروسازی ترکیه با مونتاژکاری محصولات فورد و رنو شروع به کار و سپس این دو خودروساز قطعه سازان بزرگ جهانی را به این کشور آوردند و بعد از آن شاهد ورود قطار گونه خودروسازان و قطعه سازان مختلف به این کشور بودیم. اینها تمام فرصت هایی بوده که از دست صنعت خودروسازی ایران رفته است. ترکیه مدتی پیش محصولی الکتریکی به نام TOGG را معرفی کرد که با همکاری موسسه معتبر پینین فارینا طراحی شده بود. طراحی پلتفرم این محصول 3.2 میلیارد دلار هزینه در پی داشته که قرار است پنج خودروی مختلف اعم از سدان و کراس اوور روی این ساختار با تیراژ 175 هزار دستگاه در سال تولید شود.

نشست قطعه سازان و خودروسازان در سال 1401

بدین ترتیب افرادی که اظهار می کنند صنعت خودروسازی ایران باید جمع شود و محصولاتی مطابق با استاندارد روز دنیا در خودروسازان داخلی تولید شود، باید به موضوع سرمایه گذاری و جذب سرمایه هم فکر کنند. چراکه اصلاح ساختار بدون سرمایه گذاری کلان ممکن نیست و اگر ترکیه هم پیشرفت کرده به لطف سرمایه گذاری های خارجی و همکاری با خودروسازان مطرح جهان بوده است. بدین ترتیب در صورت حاصل شدن توافق برجام، خودروسازان برای رشد و پیشرفت باید به دنبال جذب شریک خارجی و همکاری با خودروسازان مطرح جهان باشند.

یکی از گلایه های قطعه سازان از خودروسازان داخلی، بدقولی در پرداخت بدهی است. در نشست دیروز توسط نمایندگان مجلس و صالحی نیا ریاست سازمان گسترش و نوسازی وعده داده شد که تا پیش از عید بخشی از بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود.

یکی از معضلات صنعت خودروسازی کشور، نگاه خودروساز به قطعه ساز مانند یک پیمانکار است. این در حالیست که در هیچ جای دنیای چنین نگاهی بین خودروساز و قطعه ساز وجود نداشته و قطعه ساز کمک مهندسی و دانشی به خودروساز می کند. در واقع قطعه ساز و خودروساز باید دو شریک استراتژیک برای یکدیگر محسوب شوند که چنین نگاهی به رشد هر دو کمک کرده و موجب تولید محصول با کیفیت تر و بهینه تر توسط خودروساز می شود.

 

میزان ارزبری هر خودرو در ایران

در حال حاضر ارزبری هر خودرو در ایران چیزی بین 1500 تا 1800 دلار است. طی سالهای گذشته به لطف میزهای ساخت داخل برگزار شده چیزی در حدود 500 دلار از ارزبری خودروها کاسته شده. ولی در مواردی مانند مواد اولیه وارداتی خودروساز و قطعه ساز نمی توانند ورود کنند و نیازمند ورود شرکت های پتروشیمی و تامین مواد اولیه برای تولید مواد مورد نیاز صنعت قطعه سازی بوده تا از واردات مواد اولیه و ارزبری آن جلوگیری شود.

5 از 1 رای