نگهداری خودرو

تسمه تایم خوب و استاندارد چه مشخصاتی دارد ؟

شنبه - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
تسمه-ماشین

تسمه تایم ( Timing belt ) از جمله قطعات مهم در خودرو است، تسمه تایم خودرو که با نام تسمه تایمینگ نیز شناخته می‌شود نقشی هماهنگ‌کننده در بین میل لنگ خودرو و میل سوپاپ دارد و این دو را به یکدیگر متصل می‌کند.

به گزارش خودرونویس، تسمه تایم ( Timing belt ) از جمله قطعات مهم در خودرو محسوب می شود تسمه تایم خودرو که با نام تسمه تایمینگ نیز شناخته می‌شود نقشی هماهنگ‌کننده در بین میل لنگ خودرو و میل سوپاپ دارد و این دو را به یکدیگر متصل می‌کند.

البته، این نکته را در نظر بگیرید که سرعت چرخش میل سوپاپ، نصف سرعت چرخش میل لنگ است و یکی از وظایف مهم تسمه تایم، تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها بسته به موقعیت پیستون‌ها است. با وجود این‌که محل قرارگیری تسمه تایمینگ در خودروهای مختلف متفاوت است اما معمولا این قطعه در سر سیلندر خودرو قرار دارد.

تسمه تایم از مواد لاستیکی درست شده است که عمر مفید مشخصی دارد.بدیهی است در صورت فرسایش و تعویض نکردن به موقع، پاره می‌شود و علاوه بر متوقف کردن موتور باعث ایجاد آسیب‌های جدی به موتور از جمله کج شدن یا شکستن سوپاپ‌ها می‌شود.در این صورت موتور خودرو نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و هزینه های گزافی را روی دست مالک می گذارد.

مناسب ترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو چه وقتی است؟

به سه علت زیر نیاز به تعویض تسمه تایم خودرو پیدا خواهید کرد:

۱- تعویض دوره ای طبق دفترچه خودرو

۲- پاره‌شدن تسمه تایم

۳- خرابی و ایراد در تسمه تایم

قاعدتا وقتی تسمه تایم خودرو به مشکل می‌خورد و نزدیک زمان تعویض آن رسیده یک سری علائم از خود نشان می‌دهد. به طور کلی نمی‌توان گفت چه زمانی دقیقا برای تعویض تسمه تایم خودرو مناسب است چرا که این مورد به نوع و برند بستگی دارد. اما به طور کلی معمولا بین ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر گفته می‌شود که بهتر است وضعیت تسمه ها بررسی شود.

تسمه-تایم-ماشین

چرا استفاده از تسمه تایم اصلی مهم است؟

لوازم یدکی خودرو با کیفیت های بسیار متنوع تولید می شود. اصلی بودن این قطعات دو مزیت عمده و اصلی دارد:

_  طول عمر بیشتری برای کاربر ایجاد می نماید.

_ کیفیت استفاده از خودرو بیشتر شده و کمتر دستخوش خطرات در حین رانندگی می شود.

از این جهت استفاده از لوازم یدکی استاندارد و اصلی نه فقط مهم بلکه ضروری است. بد عمل کردن دور موتور، از بین رفتن دندانه ها، پاره شدن ناگهانی تسمه تایم، مشکلات استارت و حرکت و دود کردن بیش از حد اگزوز از جمله مشکلات و ایراداتی هستند که استفاده از تسمه تایم تقلبی برای خودرو شما به دنبال خواهد داشت.

بهترین مارک‌های تسمه تایم ماشین در بازار :

از جمله شرکت های برتر در زمینه تولید تسمه تایم می توان به پاور گریپ گیتس آمریکایی، هاتچینسون فرانسوی،‌ دایکو ایتالیایی، دانگیل کره جنوبی و کانتیننتال آلمانی اشاره کرد.

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید تسمه تایم ماشین:

تناسب تسمه تایمینگ با مدل خودرو

فراموش نکنید که نخستین قدم برای انتخاب و خرید تسمه تایم مناسب بودنِ محصول با مدل خودروی شماست. برای این منظور کار سختی در پیش ندارید، کافی است هنگام انتخاب این قطعه به فروشنده بگویید که تسمه تایم را برای چه مدل خودرویی می‌خواهید.

توجه به عمر مفید تسمه تایم خودرو

نکته دوم برای انتخاب تسمه تایم توجه به عمر مفید یا به تعبیری مدت زمان کارایی و بازدهی آن است. این زمان می‌تواند یک ساله یا نهایتاً دو ساله باشد، گاهی هم این زمان بر حسب کیلومتر از سوی تولید کننده قطعه مشخص می‌شود.

کنترل نوع بسته بندی محصول

فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید تسمه تایم توجه به نوع بسته بندی این محصول مهم و کاربردی در خودرو است. در این زمینه توجه به دو نکته ضروری است:

یکی این‌که جعبه‌ای که قطعه در آن قرار دارد، باید کاملاً سالم و دارای دربِ پُلمپ شده بر روی خود باشد، دیگر این‌که باید حتماً هولوگرام شرکت تولید کننده بر روی درب جعبه حک شده باشد.

خدمات پس از فروش تسمه تایمینگ

مورد دیگری که هنگام تهیه تسمه تایم مناسب با مدل خودرو باید مد نظر خریدار قرار گیرد، بررسی و کنترل خدمات پس از فروش قطعه است.

اغلب این محصولات در داخل ایران و به دست شرکت های بومی تولید می‌شوند، معمولاً تنها تولید کنندگان تعویض تسمه در برگه ضمانت درج می‌شود و این بدان معناست که اگر تسمه شما زودتر از موعد مقرر دچار خرابی شود، تعویض آن رایگان است اما هزینه اُجرت یا همان دستمزد فرد مکانیک را خودتان باید متقبل شوید.

علائم خرابی و زمان تعویض تسمه تایم:

تسمه تایم همانند سایر قطعات مصرفی خودرو طول عمر مفید مشخصی دارد و به مرور زمان دچار فرسودگی و استهلاک می شود که باید در اسرع وقت آن را تعویض کرد. زیرا در صورت تعلل در این کار آسیب های زیادی به موتور وارد شده و حتی در حین رانندگی هم می تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی این علائم پرداخته ایم.

شنیده شدن سر و صدای غیر عادی از داخل محفظه موتور

اتصال تسمه تایم به میل بادامک و میل لنگ از طریق پولی ها انجام می شود. میل لنگ نیروی لازم برای به چرخش درآوردن میله هایی که به پیستون اتصال دارند را تولید می کند. برای هدایت سوخت به درون محفظه احتراق و خروج دود از اگزوز نیز میل بادامک این وظیفه را انجام می دهد. چنانچه صدای غیر عادی شبیه تیک تیک از درون موتور شنیده شود می تواند دال بر خرابی تسمه تایم و برا رسیدن زمان تعویض آن باشد.

روشن نشدن خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی و فرسودگی تسمه تایم که زمان تعویض آن را نشان می دهد، روشن نشدن موتور به هنگام استارت زدن است. در این حالت به چرخاندن سوییچ صدای استارتر به گوش می رسد اما به دلیل فرسوده شدن تسمه تایم، قدرت به چرخش درآمدن میل لنگ و میل بادامک را ندارد و نتیجه آن روشن نشدن موتور است. به طور معمول پاره شدن تسمه تایم به هنگام روشن بودن خودرو اتفاق می افتد. در این حالت آسیب های جدی به خودرو از جمله خراب شدن سرسیلندر، پمپ روغن و میل لنگ وارد می شود. پس توصیه می شود تسمه تایم را به هنگام فرا رسیدن زمان تعویض آن کنترل کنید.

بد عمل کردن دور موتور

چنانچه تسمه دچار فرسودگی و خوردگی دنده ها شده باشد یا این که حالت سفتی نداشته و شل باشد، به هنگام شتاب گرفتن خودرو، میزان دور موتور بیش از اندازه معمول خواهد شد.

خروج دود زیاد از اگزوز

از دیگر علائمی که نشان می دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است، خروج دود زیاد از اگزوز است. زیرا هنگامی که تسمه تایم فرسوده شده باشد و به خوبی کار نکند، موتور بیش از حد معمول تلاش می کند و قطعات بیشتری کار می کند و پیامد آن هم خروج دود زیاد از اگزوز است.

 

میس فایر دادن موتور

در مواقعی که تسمه تایم دچار فرسودگی شده باشد و به خوبی کار نکند، باز و بسته شدن سوپاپ ها و زمان بندی آن از تنظیم می افتد و این شرایط ممکن است باعث میس فایر دادن موتور شود. این مشکل در صورت سهل انگاری و بی توجهی به آن پیامدهای زیانباری را به دنبال خواهد داشت.

نشتی روغن

یکی دیگر از علائم فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم نشت روغن از کاور آن تسمه است. کاور تسمه تایم با چندین پیچ و مهره پوشانده شده و نگهداری می شود. اگر روغن از کاور نشت کند به مرور زمان باعث فرسودگی تسمه تایم و شل شدن آن خواهد شد. به غیر از خرابی و فرسودگی تسمه تایم، شل بودن تسمه سبب افزایش بیش از حد دمای موتور شده که نهایتا باعث جوش آوردن موتور هم خواهد شد.

تسمه-تایم

قیمت تسمه تایم خودرو:

برند تسمه تایم تاثیر به سزایی در قیمت آن دارد بنابراین با قیمت‌های ارزان به سرعت وسوسه نشوید چرا که این قطعه بسیار حیاتی است و در خرید دقت کنید.

نوع محصول

قیمت(تومان)

تسمه تایم ۲۰۶ تیپ ۵ (TU5) ایساکو

۳۸۵,۰۰۰

تسمه تایم پژو 405 دایکو شرکتی

۲۰۵,۹۲۰

تسمه تایم رایکالتون سمند EF7

۴۲۲,۰۰۰

تسمه تایم ایساکو مدل ۲۰۷۰۳۰۱۰۲۶ مناسب پژو ۲۰۶ تیپ ۵ , تیپ ۶ و صندوقدار

۴۳۹,۰۰۰

تسمه تایم کیا اسپورتیج از سال 2005 تا 2010

۱,۸۶۶,۰۰۰

تسمه تایم پراید 131 دانگیل

۱۸۲,۰۰۰

تسمه تایم ام وی ام 550

۳۷۰,۰۰۰

 

تشخیص تسمه تایم اصلی از تقلبی:

هر چند که ممکن است بسیاری از برندهای موجود در بازار ایران فاقد ضمانت نامه باشند، اما مواردی نیز وجود دارد که شامل گارانتی است بنابراین ترجیحتان خرید تسمه تایم های شامل گارانتی باشد. در این صورت خیالتان از بابت اصل بودن و یا خدمات دهی مناسب در صورت معیوب شدن تسمه تایم راحت تر است.

با بررسی تخصصی هر یک از برندهای تولید کننده حالا نوبت به مشخص کردن 7 تکنیک کاربردی برای تشخیص تسمه تایم اصلی از تقلبی می رسد.

ارائه ضمانت نامه یکی از نشانه های قابل اعتماد بودن محصول مورد نظر است اما همیشه نه!

یکی از مشخصات تسمه تایم ها ارائه گارانتی و بیمه نامه همراه آن است. دقت کنید که با توجه به حساسیت بالای این قطعه در خودرو، انتخاب اشتباه آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. از این رو گارانتی و بیمه نامه اهمیت زیادی دارند. البته شایان ذکر است که نداشتن بیمه نامه و گارانتی به معنی صد در صد تقلبی بودن آن نیست و داشتن بیمه نامه و گارانتی نیز تضمین کننده صد در صدی اورجینال بودن تسمه تایم نیست. اما بودن آن می تواند مزیت بزرگی برای خریدار باشد.

مشخصات تسمه تایم های خوب را بدانید

تسمه تایم ها از 4 لایه تشکیل شده اند که لایه بیرونی از یک نوع پارچه خاص مقاوم در برابر سایش تولید شده است. لایه های درونی از الیاف شیشه تشکیل شده اند. لایه های داخلی هم در برابر گرما و کشش طولی و پارگی کاملا مقاوم هستند. همچنین فاصله استاندارد دندانه ها در تسمه تایم ها نیز از مشخصات این محصول است. شناخت ویژگی های تسمه تایم این امکان را برای کاربر فراهم می آورد تا نگاه تیزبینانه تری نسبت به این محصول داشته باشد.

3لایه تسمه تایم را بررسی کنید

دقت کنید که تسمه تایم های اصلی از 4 لایه تشکیل شده اند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. جدای از کیفیتی که این لایه ها دارند، شما باید بتوانید با نگاه از بغل این 4 لایه را در تسمه تایم خود تشخیص دهید. البته در برخی از مدل ها این 4 لایه به قابل تشخیص نیستند. بایستی دقت کنید که یا لایه ها نباید در هیچ جای تسمه تایم شما مشخص باشند و یا باید در اکثر قسمت های آن امکان تشخیص این 4 لایه وجود داشته باشد. لایه داخلی تسمه تایم در برخی مواقع به عنوان نخ آن شناخته می شود. دقت کنید که معلوم بودن و یا نبودن نخ به صورت حتم نمی تواند نشانه اصلی بودن آن باشد.

بسته بندی محصول

به خاطر داشته باشید که محصولات اورجینال و اصلی دارای بسته بندی شیک و با کیفیتی هستند. مخدوش بودن بسته بندی و داشتن ظاهری نامناسب می تواند از دلایل بد بودن این محصول باشد که باید به آن دقت کنید.

تسمه تایم را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید

یکی از راه های فرار از دست محصولات تقبلی تسمه تایم خرید این محصول از فروشگاه های معتبر و البته تخصصی است. فروشگاه هایی که به صورت تخصصی روی فروش این محصول کار می کنند، می توانند تا حد زیادی تضمین کننده اصلی بودن آن باشند.

از خرید محصولات فله ای در بازار خودداری کنید

یکی از اشتباهات برخی از کاربران خرید تسمه تایم های فله ای است. دقت کنید که این تسمه تایم ها معمولا ساخت کشور چین بوده و به هیچ وجه کیفیت لازم را برای استفاده در خودرو ندارند.

کیفیت ظاهری خود محصول و تاریخ درج شده روی آن را چک کنید

همچنین لازم است تا کیفیت ظاهری خود محصول و تاریخ درج شده روی آن را نیز چک کنید. محصولات اورجینال و اصلی کیفیت ظاهری مناسبی داشته و از این نظر می توانند به چشم مشخص باشند.

تسمه-اتومبیل

زمان تقریبی تعویض تسمه تایم در چند خودرو:

بهتر است قبل از این که سراغ زمان تعویض تسمه تایم برویم می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اگر تسمه تایم را تعویض نکنیم و پاره شود چه خواهد شد؟ در صورتی که این اتفاق بیفتد پیستون پیشرانه با سوپاپ‌ها برخورد خواهد کرد در نتیجه سوپاپ ها عملکرد درستی نخواهند شد. همین قضیه تاثیر به شدت منفی روی عملکرد پیشرانه خودرو می گذارد ضمن این که واترپمپ خودرو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

در فهرست زیر برخی از خودروهای پرکابرد نوشته شده است که زمان تقریبی تعویض تسمه تایم هم قید شده است. این زمان تقریبی به شما کمک می کند تا با فرا رسیدن آن نسبت به تعویض تسمه تایم اطلاع پیدا کرده و آن را انجام دهید.

_ تسمه تایم پراید هر80 هزار کیلومتر

_ تسمه تایم  پژو 405 هر 60 هزار کیلومتر

_ تسمه تایم  پژو 206 تیپ دو هر 70 هزار کیلومتر

_ تسمه تایم پژو 206 تیپ پنج هر 60 هزار کیلومتر

_ تسمه تایم ریو هر 65 هزار کیلومتر

_ تسمه تایم تندر 90 هر 45 هزار کیلومتر

_ تسمه تایم رانا هر 60 هزار کیلومتر

_ تسمه تایم زانتیا هر 65 هزار کیلومتر

علت های  مؤثر در کاهش طول عمر تسمه تایم ماشین:

_ شتاب گیری ناگهانی خودرو یا کاهش سریع آن توسط موتور

_ استفاده بیش از حد از دور موتور بالای 4000

_ عدم استفاده از دنده مناسب با شرایط رانندگی به‌خصوص به‌کارگیری دنده 1 برای عبور از سربالایی‌های ملایم که موجب ایجاد فشار نامتعارف بر روی موتور می‌شود.

_ استفاده از تسمه‌های نامرغوب که توان تحمل فشار ناشی از گردش را ندارند.

_ روغن‌ریزی سر میل‌لنگ و در نتیجه چرب شدن تسمه تایمینگ

_ عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی

در پایان بهتر است بدانید که تسمه تایم یکی از قطعات حیاتی موتور محسوب می شود که در صورت خرابی و یا فرسودگی عملکرد آن دچار اختلال شده و بعضا به دلیل کار نکردن درست موتور هم نمی تواند به درستی کار کند. از این رو با چک کردن مرتب تسمه تایم توسط خود شما و یا یک مکانیک ماهر و هم چنین به هنگام بروز علائمی که بیان شد؛ می توانید زمان فرا رسیدن تعویض آن را تشخیص دهید.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟