نگهداری خودرو
جلوگیری از کاهش عمر قطعات سیستم تهویه

روش صحیح استفاده از کولر خودرو

دوشنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 8 دقیقه
روش صحیح استفاده از کولر خودرو

با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، ضرورت استفاده از کولر احساس می شود. به گونه ای که بدون کار کردن کولر نشستن در خودرو بسیار سخت و طاقت فرسا می شود. از این رو استفاده درست از کولر هم موجب افزایش عمر مفید این وسیله شده  و هم این که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود. ضمن این که با استفاده صحیح از کول، دمای هوای داخل خودرو هم سریع تر از اوقات همیشگی کاهش می یابد و رانندگی کردن و نشستن داخل خودرو با هوای مطبوع و لذت بخشی همراه می شود.

به گزارش خودرونویس، در این مقاله قصد آن را داریم تا روش های صحیح استفاده از کولر خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

 

اجزای تشکیل دهنده کولر خودرو

سیستم کولر خودرو از مجموعه ای قطعات و اجزایی تشکیل شده است که هر یک با کارکرد خود باعث کار کردن سیستم کولر شده که نهایتا تولید هوای خنک درون کابین را به دنبال دارد. در ادامه هر یک از این اجزا مختصرا معرفی شده است.

کمپرسور: دستگاهی است که باعث گردش گاز مبرد در کولر شده و همچنین باعث افزایش فشار گاز خروجی از اپراتور می شود.

کندانسور: دستگاهی است که وظیفه دارد گرمایی که اپراتور از گاز مبرد را جذب می کند به خارج از کابین هدایت کند.

کپسول خشک کننده: این کپسول گاز مبرد را درون خود ذخیره نگاه می دارد و به عنوان جذب کننده گاز هم عمل می کند.

شیر انبساط: این قطعه میزان درست گاز ورودی از کندانسور به داخل اپراتور را به کمک فیلتر هوا تنظیم می کند. همچنین این قطعه باعث کاهش ناگهانی فشار گاز مبرد می شود.

اپراتور: اپراتور سیستم کولر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که وظیفه دارد هوای داخل کابین خودرو را کاهش دهد. علاوه بر این جذب کننده رطوبت هوای درون کابین نیز به شمار می رود.

مجموعه شلنگ و لوله: شلنگ ها و لوله ها در سیستم کولر ارتباط بین اجزا و قطعات سیستم را برقرار می کند. به گونه ای که انجام وظیفه سیستم در هر شرایط کاری امکان پذیر باشد.

کلید کنترل فشار: کلید کنترل فشار دو وظیفه بر عهده دارد. نخست این که از قطعات و اجزای سیستم در مقابل آسیب های ناشی از تغییرات درجه فشار محافظت می کند. و دوم این که تغییرات درجه فشار کندانسور را کنترل می کند.

کلید A/C: وظیفه این کلید خاموش و روشن کردن کولر است که شکل های مختلفی روی کولرها دارد.

سیم کشی کولر: سیم کشی کولر وظیفه برق رسانی به اجزا و انتقال فرمان های اجزا در سیستم کولر را بر عهده دارد.

فن کندانسور: وظیفه فن کندانسور مکش و دمیدن هوا روی سطح کندانسور است و انجام هر یک از این دو وظیفه با توجه موقعیت نصب آن در جلوی رادیاتور یا پشت کندانسور متفاوت است.

کولر خودرو

اهمیت و ضرروت استفاده از کولر خودرو در روزهای گرم سال

سیستم کولر خودرو که وظیفه خنک کردن و تهویه داخل خودرو را برعهده دارد، نقش بارزی در آسودگی و راحتی سرنشینان خودرو دارد. در روزهای گرم سال هوای داخل خودرو به حدی گرم می شود که شرایط نشستن در خودرو بسیار آزاردهنده می شود. با ادامه این وضعیت عمل تنفس هم خصوصا برای کودکان به سختی انجام می شود. علاوه بر این خطر گرمازدگی هم سرنشینان خودرو را تهدید می کند.

علاوه بر سرنشینان، دمای زیاد داخل کابین خودرو تاثیرات زیانباری را روی قسمت های داخل خودرو می گذارد. به عنوان مثال بالا رفتن دمای هوای داخل کابین سبب کاسته شدن عمر مفید پلاستیک فشرده داشبورد و جلوی خودرو، سیستم صوتی، روکش صندلی ها و ….. می شود.

تمامی این مسائل نشان دهنده ضرورت کار کردن صحیح کولر خودرو است. از این رو لازم است از صحت کارکرد این وسیله همواره اطمینان داشته باشید. توصیه می شود تا قبل از فرا رسیدن روزهای گرم تابستان سالم بودن کولر و سیستم تهویه را مورد بررسی قرار دهید. در صورت ایراد داشتن حتما آن را تعمیر و سرویس دهی کنید. در قدم بعدی باید به روش های صحیح استفاده از کولر هم اهمیت داده و آن ها را همواره را انجام دهید.

 

روش های صحیح استفاده از کولر خودرو

در این بخش به توضیح روش های صحیح استفاده از کولر خودرو پرداخته ایم. با انجام این روش ها به میزان زیادی عمر مفید کولر بالا می رود و هم سرنشینان خودرو احساس مطبوعی خواهند داشت و هم خطری متوجه سلامتی آن ها نخواهد بود.

 

روشن نکردن کولر به هنگام گرم بودن هوای داخل خودرو

چنانچه خودرویتان در هوای آفتابی و خیلی گرم پارک شده است، بلافاصله به محض روشن کردن خودرو نباید کولر را روشن کنید. در چنین حالتی لازم است به مدت چند دقیقه شیشه ها را پایین بکشید تا هوای داخل خودرو از آن خارج شود. وقتی دمای داخل کابین بالا بوده و هوای آن شدیدا گرم است در این هنگام روشن کردن کولر باعث ایجاد آثار زیان بار روی سلامتی راننده و سرنشینان می شود.

 

بستن پنجره های خودرو به هنگام روشن کردن کولر

پس از این که کولر را روشن کردید لازم است پنجره های خودرو بسته شود. زیرا باز بودن پنجره ها به هنگام کار کردن کولر فشار زیادی را به سیستم تهویه و دستگاه کولر وارد می کند. همچینن در صورت باز بودن پنجرها ها پس از روشن شدن کولر، باعث اتلاف انرژی ای می شود که برای خنک کردن داخل خودرو مصرف شده است.

 

روشن کردن کولر به هنگام دور پایین موتور

همواره این نکته را باید مد نظر قرار دهید که وقتی موتور در دور پایین در حال کار کردن است، باید کولر را روشن کنید. زیرا در غیر این صورت باعث فشار آمدن و آسیب دیدن کلاچ کمپرسور می شود. به رانندگان گرامی توصیه می شود به هنگام روشن کردن کولر برای دقایقی آن را در حالت پنکه قرار دهید تا هوای انباشته شده در کانال های سیستم تهویه خارج شود و سیستم تهویه برای خنک کردن آماده شود.

 

روشن کردن دکمه گردش هوای داخل

روی کولر خودروها دکمه ای قرار دارد که برای به گردش درآمدن هوای داخل خودرو استفاده می شود؛ بدون این که هوای خارج به درون خودرو وارد شود. به گفته کارشناسان برای این که از کولر خودرو بهتر استفاده شود تا حد امکان لازم است به هنگام روشن کردن کولر این دکمه زده شود. با این کار هوای داخل کابین سریع تر خنک می شود. علاوه بر این در حین حرکت در مسیرهای پرترافیک و همچنین تونل ها با زدن این دکمه هم هوای داخل خودرو سرد شده و هم از ورود دود سایر خودروها و گرد و غبار به داخل کابین جلوگیری می شود.

 

رانندگی آرام و بدون تنش

نحوه رانندگی هم روی عمر مفید کولر تاثیرگذار است. به این معنی که رانندگی های پرتنش و تهاجمی که در آن  راننده بدون دقت از چاله ها، سرعت گیرها و ناهمواری ها عبور می کند، احتمال آسیب رسیدن به سیستم کولر را بیشتر می کند.

 

تنظیم و تغییر جهت دریچه های کولر

به هنگام روشن بودن کولر جهت دریچه های کولر را به سمت بالا تنظیم کنید. با این تغییر جهت دریچه های کولر، هوای داخل کابین به صورت یکنواخت و یکسان گردش می کند و دمای هوا هم به طور کامل و یکنواخت کم می شود. در غیر این صورت چنان چه جهت دریچه های کولر به یک سمت به جز سمت بالا باشد، مانع از گردش هوای سرد در داخل خودرو می شود.

 

بررسی فیلتر هوا

به مرور زمان روی فیلتر هوا گرد و غبار نشسته و دچار کثیفی می شود که مانع از گردش هوا می شود. از این رو لازم است به طور مرتب فیلتر هوا را از نظر کثیفی و تمیزی بررسی کنید. چنانچه فیلتر هوا خیلی کثیف و چرب شده باشد، لازم است آن را تعویض کنید.

 

خاموش کردن کولر قبل از موتور

به هنگام رسیدن به مقصد، پیش از خاموش کردن موتور، ابتدا کولر را خاموش کنید. حتی پیش از رسیدن به مقصد هم خاموش کردن کولر باعث می شود داخل کابین به قدر کافی خنک بماند.

 

کار کردن پنکه پس از خاموش کردن کولر

پس از خاموش کردن کولر بگذارید پنکه کولر با سرعت متوسط به بالا گردش کند. کار کردن پنکه باعث خشک شدن اپراتور، تبخیرکننده و قسمت های اطراف آن خواهد شد. با این کار از رشد باکتری های مضر و خزه جلوگیری شده که باعث ایجاد بوی نامطبوع و بیماری های تنفسی احتمالی می شود.

 

کلام آخر

سیستم کولر همانند سایر سیستم های خوردو از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که عملکرد صحیح هر کدام از آن ها می تواند باعث کارکرد کولر و خنک کردن هوای داخل کابین شود. مواردی که در این مقاله بیان شد روش های صحیح استفاده از کولر در خودروهاست که افزایش عمر مفید کولر و خنک کردن مطلوب هوا به میزان زیادی به انجام این روش ها بستگی دارد.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟