رشد تولید دوگانه سوزها

مدت مطالعه: 3 دقیقه
نویسنده: احمد بروغنی|۳۰ آذر ۱۳۹۹
دوگانه سوز

از جمع خودروسازان داخلی تنها ایران خودرو محصولات دوگانه‌سوز تولید می‌کند که تیراژ این محصولات طی هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در شرکت مذکور رشد کرده است.

 

به گزارش خودرونویس، طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، در مجموع ۱۶ هزار و ۶۸۸ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تا پایان آبان امسال به تولید رسیده که نسبت به هشت ماه سال گذشته رشد بیش از ۸۱ درصدی را نشان می‌دهد.

تمامی این محصولات در ایران خودرو به تولید رسیده‌اند و دیگر شرکت‌ها مانند سایپا، پارس خودرو و همچنین خودروسازان بخش خصوصی، محصول دوگانه‌سوزی طی هشت ماه امسال تولید نکرده‌اند. سایپا و پارس خودرو پیش‌تر پراید و تیبا را علاوه‌بر مدل بنزینی، به‌صورت دوگانه‌سوز نیز تولید می‌کردند، اما از مدت‌ها قبل، این روند متوقف شده، ضمن آنکه پراید کلا از چرخه تولید حذف شد.

هرچند تولید دوگانه‌سوزها در هشت ماه امسال رشد داشته، با این حال تیراژ ضعیف کمتر از ۱۷ هزار دستگاهی نشان می‌دهد خودروسازان میل چندانی به تولیدشان نداشته و تقاضای قابل توجهی برای آنها وجود دارد. در آمار وزارت صمت مشخص نیست چه تعداد از دوگانه‌سوزهای تولیدی مختص ناوگان تاکسیرانی است، با این حال این احتمال قوی وجود دارد که بیشتر این محصولات (به استثنای مدل پژوپارس) به این ناوگان اختصاص پیدا کرده باشند.

هرچه هست، آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها به تنهایی تمام مدل‌های دوگانه‌سوز خودروسازی کشور را در هشت ماه امسال تولید کرده‌اند. طبق آمار، این شرکت در حال حاضر پژو ۴۰۵ را در سایت خراسان، سمند را در سایت تبریز و پژو پارس را در سایت خودروسازی فردا (سایت مستقر در استان سمنان) به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌کند. در میان این سه محصول، بیشترین تولید مربوط به پژو ۴۰۵ است،چه آنکه ایران خودرو توانسته تا پایان آبان سال‌جاری در مجموع ۷ هزار و ۶۴۳ دستگاه از این خودرو را تولید کند. این آمار نشان می‌دهد ایران خودرو در تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز طی هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۵۴ درصد رشد کرده است.

اما ایران خودرو تا پایان هشتمین ماه امسال، در مجموع هفت هزار و ۳۲۳ دستگاه سمند دوگانه‌سوز را به تولید رسانده تا تیراژ آن را نسبت به هشت ماه سال گذشته بالا ببرد. بر این اساس، تولید سمند دوگانه‌سوز طی هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۳۴۳ درصد رشد کرده است. سمند در مدل دوگانه‌سوز نیز جزو خودروهایی است که در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین بعید نیست بخش قابل توجهی از تولید این خودرو جهت ارائه به این ناوگان باشد.

در نهایت اما ایران خودرو طی هشت ماه امسال هزار و ۷۲۲ دستگاه پژوپارس دوگانه‌سوز را نیز تولید کرده که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت نشان می‌دهد.

بر این اساس، تولید پارس دوگانه‌سوز به میزبانی سایت سمنان ایران خودرو، بیش از ۳۳ درصد افت داشته است.

5 از 1 رای

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید