به گزارش خودرونویس، سلامت قطعات جلوبندی در سلامت و ایمنی کل خودرو تاثیر بسیاری دارد.کمک فنر خودرو بخشی مهم از سیستم تعلیق خودرو محسوب می شود که بدون آن رانندگی سخت و حتی خطرناک است.

کمک فنرها مهمترین نقش را در ضربه‌گیری دارند. وقتی خودرو از روی دست اندازها عبور می‌کند، ‌کمک فنرها ضربات را دفع می‌کنند تا به خودرو ضربه وارد نشود. نبود کمک فنرها باعث می‌شود که خودرو در دست اندازها یا ترمزهای شدید بالا و پایین شود و تمام ضربه به ماشین وارد شود.

اجزای جلوبندی خودرو و علائم خرابی آنها از مهمترین نکاتی است که هر راننده ای باید به آن اشراف داشته باشد. شما با خریدکمک ‌فنر اصلی و  با کیفیت می توانید، به سلامت بدن و خودروی خود کمک بزرگی کنید. هرگز به خاطر پرداخت کمتر کمک فنرهای بی کیفیت را خریداری نکنید، زیرا با این کار مجبور به پرداخت چندین هزینه هستید.

کمک-فنر-خودرو

دلایل مبنی بر خراب بودن کمک فنرهای خودرو

قبل از اینکه به بررسی دلایل خرابی کمک فنر بپردازیم لازم به این نکته اشاره کنیم که کمک فنر به انگلیسی shock-absorber خوانده می شود.

در صورتی که کمک فنر خودرو مشکل داشته باشد علامت های مختلفی را از خود بروز می‌دهد. لازم به ذکر است که نحوه تشخیص خرابی کمک فنر چندان پیچیده نیست و ادامه این روند در بلند مدت باعث آسیب جدی به چرخ ها، جلوبندی، جعبه فرمان، دیفرانسیل و گیربکس وارد می کند. بعلاوه یکی از مهمترین دلایل کوبیدن خودرو می توان اشکال در کمک فنر ها باشد.

  • کوبیده شدن کابین خودرو با وارد شدن آن به دست اندازهای خیابانی
  • عدم تعادل اتومبیل خصوصا در سر پیچ ها
  • از دست رفتن نرمی صندلی ها و احساس آن از سوی سرنشینان
  • شنیده شدن صدای جیر جیر و یا لق لق از کمک فنر
  • کج شدن تدریجی بدنه خودرو از بیرون که قابل رویت می باشد
  • روغن ریزی آنان از کف خودرو که البته این مورد تنها برای کمک فنر روغنی صدق می کند.

عمر کمک فنر چقدر است ؟

عمر مفید کمک فنر ماشین بستگی به طریقه استفاده آن و به ویژه نحوه رانندگی در جاده های خاکی و رانندگی در کویر دارد . اما برای مصرف شخصی در شهر , هر قطعه عمر مفید خود را دارد که عبارت است از :

  • هیدرولیکی : ۲ سال
  • خشک : ۴ سال
  • پنوماتیکی : ۶ سال

انواع کمک فنر ماشین

کمک فنرها انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی شده اند. هر کمک فنر تنظیم مشخصی دارد و با توجه به وزن خودرو، اندازه خودرو و شرایطی که خودرو باید در آن بکار گرفته شود، ممکن است نرم تر یا خشک تر باشند.

کمک فنر پنوماتیک: کمک فنر پنوماتیک برای کسانی مناسب است که علاقه زیادی به تنظیم ارتفاع خودرو دارند یا دوست دارند ماشینشان را به‌اصطلاح کف‌خواب کنند. برای مثال کسی که پراید داشته باشد، با انتخاب کمک فنر پراید از نوع پنوماتیک می‌تواند از داخل اتاقک ماشین ارتفاع جلو و عقب را توسط دو دکمه تنظیم کند. کمک عقب و کمک جلو در سیستم پنوماتیک از طریق باد کار می‌کند.

کمک فنر هیدرولیکی: کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی، همان‌طور که از اسمش پیداست سیلندری حاوی روغن و یک پیستون دارد. پیستون هنگام حرکت با مانع رو‌به‌رو می‌شود و به همین دلیل آهسته تکان می‌خورد و جلوی نوسان‌های شدید را می‌گیرد.

کمک فنر هیدرواستاتیکی: کمک فنر هیدرو استاتیکی به جای روغن با نیتروژن فشرده کار می‌کند.

کمک فنر بادی: کمک فنر بادی یا کمک گازی محفظه‌ای حاوی هوا یا سایر گازهای فشرده دارد و به همین دلیل بادی/گازی نام گرفته است.

کمک فنر اسپرت: نوع دیگری از انواع کمک فنر قابل تنظیم موجود در بازار است. کمک اسپرت معمولا کمک فنر نرم به حساب نمی‌آید اما چون به‌ عنوان یک کمک فنر  قابلیت تنظیم ارتفاع دارد، طرفدارانش زیاد هستند.

کمک‌فنرهای اهرمی:در این نوع، میل کمک جای خود را به یک اهرم داده و این اهرم منتقل‌کننده‌ نیروی فنر به داخل کمک است. به این ترتیب با تحریک اهرم، پیستون به یک سمت سیلندر رفته و روغن در سمت دیگر جریان می‌یابد. حرکت این اهرم و به دنبالش حرکت پیستون به‌نحوی است که روغن هنگام رفت از سوراخ‌های بزرگتر عبور می‌کند و هنگام برگشت از سوراخ‌های ریزتر می‌گذرد.

کمک-فنر-خودرو

نکات مهم هنگام خرید کمک فنر خودرو

 قیمت کمک فنر: قیمت کمک در واقع مشخص کننده کیفیت کمک می باشد. اگر به دنبال خرید کمک های ارزان قیمت هستید، نباید انتظار داشتن کیفیت لازم آن قطعه را داشته باشید.

نوع کمک فنر: کمک فنر دارای مدل های مختلفی می باشد، از نمونه های شرکتی گرفته تا نمونه های اسپورت و پنتوماتیک که شما یا توجه به نیاز خود می توانید نوع آن را مشخص کنید.

جنس کمک: کمک فنرها با جنس های مختلفی روانه بازار می شوند، کمک های روغنی که با فشار روغن کار می کنند و کمک های گازی که فضای داخلی آن ها با گاز مخصوص پر می شود. در واقع کمک های گازی نسبت به کمک های روغنی بهتر عمل می کنند زیرا کمک های روغنی اگر تحت فشار زیادی قرار بگیرند روغن می دهند.

  تست فشار: موقع خرید حتما کمک فنر را از نظر مقاومت در برابر فشار تست کنید، برای این کار سر کمک را روی زمین قرار دهید، نباید کمک فنر به راحتی جمع شود، هر چه فشار بیشتری به کمک وارد کنید تا مقداری جمع شود، نشان بر سلامت کمک‌فنر است. البته بعد از رها کردن فشار می بایست به آرامی به حالت اولیه خود برگردد.

توجه به بدنه: به بدنه کمک فنر توجه کنید، نباید دارای هر گونه ترک یا مو ترک باشد، همچنین قسمت های متحرک آن را مورد بررسی قرار دهید نباید، نشانی از روغن باشد.

تعمیری نباشد: امروزه خیلی از لوازم یدکی تعمیری با یک سری رنگ کاری و تمیز کاری به عنوان قطعه نو به فروش می رسند، برای تشخیص این موضوع بهتر است، به قسمت هایی که به وسیله آن روی خودرو پیچ می شود توجه کنید، نباید اثری از خوردگی و جای پیچ به جا مانده باشد، قسمت های رنگ نشده را به دقت مشاهده کنید، اگر تعمیری باشد اثرات گرد رنگ روی آن دیده می شود.

لیبل: به نوع بسته بندی توجه کنید همیشه یک قطعه اصل درون بسته بندی باکیفیت پلمپ می شود و روی قسمت درب آن ها لیبل شرکت سازنده زده می شود.

جنس شرکتی: از فروشگاه های مجاز خرید کنید همیشه جنس های شرکتی دارای یک کد هستند که اگر وارد وبسایت شرکت سازنده شوید، با زدن کد محصول از اصالت کالا می توانید با خبر شوید.

  گارانتی: همیشه محصولاتی را بخرید که دارای خدمات پس از فروش هستند، داشتن ضمانت نامه دلیل محکمی بر کیفیت کالا می باشد، زیرا هیچ شرکتی تا از کیفیت کالای خود اطلاع نداشته باشد، آن را ضمانت نمی کند، زیرا هزینه های زیادی برای شرکت به بار می آورد.

بهترین مارک کمک فنر کدام است؟

شرکت‌های تولید‌کننده کمک فنر زیاد هستند، کمک فرانسوی، کمک فنر کره ای و کمک ژاپنی معمولا خواهان بیشتری دارند. کایابا، تویوتا جنیون پارتس، سی تی آر، هیوندای جنیون پارتز، اتومکانیک، لیفان، پی اچ سی والیو، معیار، جک موتورز، اس اف آر، اس ان آر، ام جی، کیا، سیمیران، مایسان ماندو، ماندو،کمک فنر ایندامین، عظام و … از مشهورترین برند های این زمینه هستند.

هرکدام از این شرکت ها توانسته است با ارائه محصولاتی، نظر بخشی از مشتریان را به خود جلب کند.محصولات این برند ها، از کیفیت مطلوبی برخوردارند و هم اکنون در بازار به به وفور یافت می شوند.

کمک-فنر-خودرو

برای افزایش طول عمر کمک فنرها چه باید کرد؟

جلوبندی خودرو از مهترین عواملی است که سبب کنترل خودرو می‌شود و بهتر است در سرویس‌های دوره‌ای ایرادات آن برطرف شود. تنظیم جلوبندی در افزایش عمر کمک فنرها نقش مهمی دارد. یکی دیگر از عواملی که سبب آسیب به کمک فنرها می‌شود لاستیک فرسوده است. اگر بخواهیم علت لاستیک سایی خودرو و نحوه تشخیص آن  را مورد ارزیابی قرار دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که نقص در سیستم کمک فنر خودرو می تواند یکی از مهمترین دلایل فرسودگی تایر به شمار رود و ضروری است تا به سرعت تعویض شود. رانندگی روان و غیرهیجانی از مهمترین عواملی است که سبب افزایش طول عمر کمک فنرها می‌شود.

هر آسیبی در کمک فنرها رانندگی آسان و روان را سخت‌تر می‌کند. بهتر است نسبت به سلامتی آنها حساس باشید چراکه فنرها به عنوان ستون‌های خودرو شمره می‌شوند و هر آسیبی سبب ریزش کل خودرو می‌شود پس نگهداری و رسیدگی به آن اهمیت بسیاری دارد.

قیمت برخی از نواع کمک فنر در بازار :

 

نوع

قیمت (تومان)

کمک فنر عقب عظام مناسب برای پراید

۳۰۴,۵۹۴

کمک فنر جلو خودرو کایابا مدل 6632EX مناسب برای پراید ساخت ژاپن

۱,۳۰۰,۰۰۰

کمک فنر عقب عظام مناسب برای پژو 405

۴۰۹,۰۰۰

کمک جلو راست زانتیا

۶,۵۳۶,۰۰۰

کمک فنر عقب ال نود L 90 عظام

۴۳۴,۰۰۰

کمک فنر عقب ام وی ام 530 مدل A21-2915010

۷۲۱,۰۰۰

کمک عقب هیوندای سانتافه GENUINE – IX45

۱,۳۵۱,۰۰۰

کمک فنر عقب عظام مناسب برای پراید CNG

۳۰۵,۰۹۱

کمک فنر عقب ایندامین مدل QRF22 مناسب برای تیبا

۳۸۶,۰۰۰

 

 

5 از 8 رای