نگهداری خودرو

راهنمای خرید آمپلی فایر ماشین

دوشنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه
آمپلی-فایر

این راهنمای خرید آمپلی ‌فایر ماشین، اصول اولیه را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید انتخاب‌های موجود را به بهترین وجه و متناسب با نیاز خود محدود کنید.

به گزارش خودرونویس، چه در جستجوی اولین آمپلی ‌فایر ماشین باشید و چه صدمین آمپلی ‌فایر ماشین خود را می‌خرید، در این راه با مجموعه‌ای از اصطلاحات فنی ترسناک و نظرات متناقض مواجه می‌شوید که حتی باتجربه‌ترین افراد سردرگم خواهند شدبا توجه‌به مطالب زیادی که باید در هنگام خرید تقویت‌کننده ماشین در نظر بگیرید، دانستن نکاتی در مورد آن بسیار مفید خواهد بوداین راهنمای خرید آمپلی ‌فایر ماشین، اصول اولیه را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید انتخاب‌های موجود را به بهترین وجه و متناسب با نیاز خود محدود کنید.

آمپلی ‌فایر یا تقویت‌کننده چیست؟

قبل از اینکه به راهنمای خرید آمپلی ‌فایر ماشین بپردازیم، ابتدا باید بدانیم که آمپلی ‌فایر چیست و چه کاری را انجام می‌دهدآمپلی ‌فایر یا تقویت‌کننده یک دستگاه یا مدار الکترونیکی است که برای افزایش اندازه سیگنال اعمال شده به ورودی آن استفاده می‌شودتقویت‌کننده‌ها را می‌توان به‌عنوان یک جعبه یا بلوک ساده شامل یک دستگاه تقویت‌کننده، مانند ترانزیستور دوقطبی، ترانزیستور اثر میدان یا تقویت‌کننده عملیاتی در نظر گرفت که دارای دو ترمینال ورودی و خروجی استسیگنال خروجی بسیار بزرگتر از سیگنال ورودی می‌باشد.

تقویت‌کننده‌های فرکانس صدا

در راهنمای خرید امپلی ‌فایر ماشین ، آمپلی ‌فایرهای A.F را تقویت‌کننده فرکانس‌های صوتی معرفی می‌کننداین فرکانس‌های صوتی به‌طورکلی در محدوده 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز هستنددر میان آن‌ها برخی از تقویت‌کننده‌های HI-FI قادر به تقویت تا 100 کیلوهرتز نیز می‌باشندتقویت‌کننده A.F برای تأمین توان فرکانس صوتی برای کارکرد بلندگوها استفاده می‌شودعمدتاً تقویت‌کننده‌های صوتی مدرن مبتنی بر برخی درایوهای حالت جامد مانند ترانزیستور هستنددرحالی‌که پیش‌تر از لوله‌های خلأ استفاده می‌شد.

در هنگام خرید آمپلی ‌فایر خودرو باید به بیشینه توان خروجی آن توجه کنیدماکسیمم توان خروجی آمپلی ‌فایر به حداکثر توان آن در تقویت و تشدید صدا در لحظه اشاره دارداین میزان توان اشاره به این موضوع دارد که تقویت‌کننده بیشتر از آن قادر به تولید صدای شفاف و واضح نیست.

چرا باید آمپلی ‌فایر به ماشین اضافه کنیم؟

اگر از آن دسته افرادی دوستدار موسیقی با صدای بلند هستید، در راهنمای خرید آمپلی ‌فایر ماشین باید به سراغ تقویت‌کننده‌ها برویداضافه ‌کردن یک آمپلی ‌فایر توان، به سیستم ضبط ماشین قطعاً به موسیقی روح دوباره بخشیده و تمام هیجان و جزئیات آن را به نمایش می‌گذاردآمپلی ‌فایر، سیگنال صوتی سطح پایین تولید شده توسط هد یونیت را تقویت می‌کنددر این حالت، سیگنال، قدرت کافی برای حرکت‌ دادن مخروط‌های بلندگوها در سیستم صوتی داشته و سبب ایجاد صوت می‌شود.

در ادامه به چند مورد از مزایای اصلی خرید آمپلی ‌فایر ماشین اشاره می‌کنیم:

  • کیفیت صدای بهتر: افزودن یک تقویت‌کننده، یک منبع انرژی قوی ایجاد می‌کند که بدون فشار اضافی می‌تواند بلندگوهای را به صدا درآوردبرخلاف آمپلی ‌فایری که در استریو داخلی تعبیه شده است، یک آمپلی ‌فایر خارجی با فضای موجود محدود نمی‌شوداین بدان معناست که موسیقی در تمام رنج صوتی، واضح‌تر خواهد بود.

  • ارتقای توان و قدرت بلندگوها: سیستم صوتی اصلی خودرو ممکن است چندان توان تقویت صدای موسیقی را نداشته باشدبا اضافه ‌کردن آمپلی ‌فایرها به‌ وسیله‌نقلیه خود به قدرت بیشتری نسبت به گیرنده داخلی داشبورد خواهید رسید.

  • تأمین انرژی ساب ووفر: گیرنده‌های درون ماشین توان تأمین انرژی کافی ساب ووفرها را ندارند درنتیجه نصب یک آمپلی ‌فایر جداگانه ضروری به نظر می‌رسد.

images_1658726318.jpg

آمپلی ‌فایرها در دزدگیر ماشین

از آمپلی ‌فایرها علاوه بر سیستم ماشین در سیستم صوتی دزدگیرها نیز استفاده می‌شودمعمولاً دزدگیرها برای پخش صدا آژیر، دو نوع خروجی دارند:

  1. یک خروجی 12 ولت برای اعمال بر روی آژیر خارجی

  2. خروجی صدا که مستقیماً بر روی بوق شیپوری (بلندگووصل می‌شود.

برخی از آژیر دزدگیرها به‌صورت آماده هستند و تنها کافی است آن را به یک خروجی 12 ولت وصل کنید تا مدار داخلی تولید صدا کنددسته دیگر از آژیر دزدگیرها تنها بلندگو بوده و فاقد مدار داخلی هستند درنتیجه باید به آمپلی ‌فایرها وصل شده و نیاز به مدار جداگانه دارند.

برای تقویت دزدگیر ماشین خود می‌توانید یک آمپلی ‌فایر قوی را متناسب با نوع دزدگیر جایگزین کرده یا به سراغ خرید دزدگیر ماشین با تقویت‌کننده فرکانس صوتی بالا بروید.

برندها و شرکت‌های زیادی آمپلی ‌فایر خودرو را تولید می‌کنندتقویت‌کننده توان صوت ماشین را افزایش داده و کیفیت و وضوح صدا سیستم صوتی دزدگیر را نیز بالا می‌بردبه‌عنوان راهنما خرید آمپلی ‌فایر ماشین می‌توان به برندهای معتبر بوستر، دی دی آئودیو بسونی، مکسیدر، پایونیر و کنوود اشاره کردفروشگاه‌های معتبر بسیاری در داخل ایران همچون ماریا مارکت آمپلی ‌فایرهای خودرو اصل را با بهترین قیمت عرضه می‌کنند.

3.7 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟