نگهداری خودرو
لذت رانندگی با خنکای باد کولر

کولر ماشین چگونه کار می کند

سه شنبه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
کولر خودرو

در این گزارش به شناخت قطعات و اجزا سیستم کولر ماشین و تاریخچه کولر خودرو و روش های نگهداری از کولر خودرو میپردازیم .

به گزارش خودرونویس،تا همین چند سال پیش در ایران رانندگی در تابستان و گرمای کلافه کننده آن یکی از کابوس‌های مردم بود و تنها گزینه مردم برای رهایی از این گرما پایین کشیدن شیشه خودروهایشان، اما بودند معدود ماشین هایی هم که کولر داشتند ولی این خودروها اغلب وارداتی بوده و لوکس محسوب می‌شدند و رانندگی با این خودروها برای مردم عادی چیزی شبیه یک رویا بود.

اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی خودروهای داخلی هم به جرگه کولر داران پیوستند و لذت رانندگی در گرمای تابستان را برای سرنشینانشان به ارمغان آوردند.حالا دیگر وجود كولر در خودروها يك وسيله لوكس تلقي نمي‌شود بلكه كولر خودرو به عنوان ضرورتي مطرح می‌شود كه ضامن استفاده از خودرو توام با لذت، تامنيت و آرامش خاطر است.

واضح است هنگامي كه خودرو شما مجهز به كولر باشد، مي‌توانيد با اعصاب آرامتر و راحت‌تر رانندگی کنید و از رانندگی خود لذت ببرید زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل خودرو شما راه نخواهند يافت.

تاریخچه کولر در خودرو

عمر استفاده از کولر در خودروها به 75 سال قبل برمی گردد و شرکت‌های آمریکایی، جزو پیشتازان نصب کولر روی خودروها بودند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمپانی پاکارد موتورز برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ میلادی، خودروهایی با سیستم تهویه را روانه بازار کرد اما این سیستم تهویه و خنک‌کننده، کنترلی برای تنظیم دما نداشت و ظاهرش هم چندان مناسب نبود؛ ضمن اینکه برخلاف کولرهای امروزی، باد را از قسمت عقب ماشین به سمت جلوی آن هدایت می‌کرد.

بعد از پاکارد، دیگر شرکت آمریکایی یعنی کادیلاک در سال ۱۹۴۱ میلادی، ۳۰۰ خودروی مجهز به کولر را راهی بازار کرد و در نهایت، کمپانی جنرال موتورز در سال ۱۹۵۴ میلادی، خودروهایی با کولرهای نسبتا پیشرفته‌تری را به جهانیان معرفی کرد.

آمار و ارقام می‌گویند که بیش از نیمی از خودروهای فروخته‌شده از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۹ میلادی در آمریکا به سیستم تهویه و خنک‌کننده هوا مجهز بوده‌اند.

کولر-خودرو

هر دوسال یکبار گاز کولر خودروتان را شارژ کنید

علی محمدی یکی از کارشناسان خودرو با اشاره به اینکه گاز کولر هر ۲ سال یک بار باید شارژ شود، گفت: در صورتی که شارژ گاز کولر که فرئون نام دارد، هر ۲ سال یک بار صورت نگیرد، پس از روشن کردن آن، دیگر از هوای خنک خبری نیست و برعکس، هوایی گرم و مرطوب به صورتتان خواهد خورد.

وی با بیان اینکه انواع گازهای مورد استفاده شده در کولر خودرو شامل CFC-R11، CFC-R12، R22 و R134a افزود: گازهای  ناخالص کولر ماشین، ضمن سرمادهی کم باعث آسیب قطعات کولر خودرو و کاهش عمر آن‌ها می‌شوند بنابراین از آنجا که تشخیص اصلی یا تقلبی بودن گاز کولر خودرو برای افراد عادی غیرممکن است پیشنهاد می شود افراد حتما به تعمیرکار مطمئن و معتبر مراجعه کنند.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر گازهای موجود در بازار محصول کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا، هند، مالزی، ایران، ژاپن، تایلند و چین است، ادامه داد: محصولات آمریکایی و ژاپنی در مقایسه با انواع دیگر از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردارند.

وی تاکید کرد: گاز فرئون، گازی سمی، خطرناک و مضر است و بنابراین به هیچ عنوان نباید صاحبان خودرو اقدام به شارژ گاز کولر خودرو کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تقلب صورت گرفته در این بازار مربوط به فروش جنس چینی به اسم اروپایی و آمریکایی صورت می‌گیرد، افزود: چین برند و مارک‌های معتبر را جعل کرده و اجناس درجه دو و سه خود را به نام کالاهای درجه یک در بازارهای مختلف به فروش می‌رساند که بازار گاز کولر خودرو نیز از این امر مستثنی نیست.

کولر خودرو

گاز کولر ماشین را به طور مرتب بازدید کنید

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سیستم خنک کننده خودرو در صورتی که نشتی گاز نداشته باشد ضرری برای سرنشینان ندارد.

قانعی با بیان این که داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو در صورتی که مدت زیادی خودرو زیر نور مستقیم آفتاب باقی بماند و گاز خنک کننده خودرو نشتی داشته باشد گاز بنزن در محیط خودرو ساتع می‌شود که بسیار خطرناک و سمی است، گفت: فورا بعد از نشستن در خودرو، کولر ماشین را روشن نکنید بلکه ابتدا پنجره‌ها را پاییین دهید تا هوای خودرو جابه جا شود و سپس سیستم تهویه را روشن کنید.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: افرادی که سوار خودرویی با پنجره‌های بسته می‌شوند به طور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می‌گیرند بنابراین توصیه می شود تا قبل از سوار شدن پنجره و درب خودرو را باز بگذارید تا هوای سمی انباشته شده در خودرو خارج شود.

نکاتی درباره استفاده از کولر خودرو

_ در ترافیک سنگین و سربالایی‌های شدید با بار زیاد از کولر استفاده نکنید زیرا استفاده نادرست از كولر ماشين، مصرف سوخت را 20 درصد افزايش مي‌دهد.

_ بهتر است قبل از شروع حرکت و یا هنگامی که سرعت دورانی موتور خودرو پایین است، کولر خودرو را روشن کنید تا کمپرسور آن آسیب نبیند.

_ به منظور كاركرد و بهره دهي هرچه بهتر كولر خودرو، پنج دقيقه پس از روشن نمودن سيستم، شيشه‌هاي خودرو را ببنديد.

_ هنگامي كه در سرعت بسيار پائين رانندگي مي‌نماييد، از دنده سنگين استفاده کنید. اين امر به افزايش برودت ايجاد شده توسط سيستم كولر كمك مي‌نمايد.

_ سيستم كولر را بدون گاز يا با گاز كم روشن نكنيد. در صورت عدم رعايت اين موضوع به كمپرسور كولر آسيب خواهد رسيد.

_ چنانچه در هنگام حرکت قصد روشن کردن کولر ماشین را داشتید، ابتدا کلاچ را بگیرید و پایتان را از روی گاز بردارید، کولر را روشن نموده و به آرامی پدال کلاچ را رها کنید.

_ دماي آب موتور در هنگام كاركرد كولر، معمول كمي بالاتر از دماي كاركرد آن بدون استفاده از كولر است. چنانچه نمايشگر به مدت طولاني، مخصوصا در ترافيك دماي آب را اضافه‌تر از حد مجاز نشان مي‌دهد، كولر را خاموش نموده و اجازه دهيد تا دماي موتور قدري پايين بيايد.

_ در زمستان و هوای سرد نیز هر 30 تا 45 روز یک بار کولر را روشن کرده و اجازه دهید مدتی کار کند. با این کار  گاز در سیستم به حرکت در آمده و از آسیب قسمت‌های مختلف و کم شدن گاز جلوگیری می‌کند. در فصولي كه از سيستم كولر خودرو استفاده نمي‌گردد، به هيچ وجه تسمه مربوط به كمپرسور را باز ننماييد و دقت فرمائيد كه اين تسمه همواره در شرايط استاندارد خود باشد.

نکاتی درباره استفاده از کولر ماشین

_ توجه داشته باشید که به دلیل چرخش کمپرسور با نیروی موتور، بازده کولر خودرو در سرعت‌های بالا بیشتر است.

_ داخل تونل‌ها کولر را خاموش کنید

_ وقتی ماشین در فصل تابستان برای مدتی پارک باشد، حرارت بالا باعث تولید گازهایی از جمله بنزن، داخل اتاق خودرو می‌شود. تنفس این گازهای متراکم می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت ریه‌هایتان به شمار آید اما شما می‌توانید این مشکل را با باز گذاشتن پنجره‌ها چند دقیقه پیش از روشن کردن کولر از بین ببرید.

_ فیلتر کولر خودرو هم جایی تاریک و مرطوب است که به راحتی عرصه را برای تولید انواع قارچ‌ها و میکروب‌ها باز می‌کند و برای اینکه این موجودات ذره بینی ما را به دردسر نیندازند، باید به طور متناوب فیلتر کولر را تعویض کنیم.

_ نکته دیگر این است که کولر، هوای بیرون را به سمت داخل خودرو هدایت می‌کند و به همین دلیل، روشن کردن کولر یا باز گذاشتن شیشه‌ها در آلودگی‌های شدید، ترافیک‌های سنگین یا داخل تونل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

_ غلظت بالای ذرات معلق در هوای آلوده که به هوای بسته داخل خودرو راه پیدا می‌کند، با ورود به ریه‌ها باعث ایجاد آلرژی شده و برای بیمارانی که آسم یا بیماری تنفسی دارند هم حسابی مشکل ساز می‌شود.

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟