اخبار خودرو ایران
سریعترین و لوکس ترین سدان های تولید داخل

دنا جوانان و تارا سال رونمایی شدند

یکشنبه - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
تارا سال دنا جوانان ایران خودرو (1)

دنا جوانان و تارا سال دو محصول جدید ایران خودرو هستند که امروز تولید انبوه آنها آغاز شده و به زودی به بازار ایران عرضه شود. دنا جوانان قدرتمندترین و سریع ترین سدان تولید داخل بوده که با موتور EFP توربوشارژ و امکانات بیشتر و تارا سال نسخه لوکستر و بروزرسانی شده تارا اتوماتیک بوده که با تغییرات ظاهری و دیزاین کابین و امکانات لوکستر راهی بازار می شود.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو از مدت ها قبل خبر توسعه نسخه لوکستر تارا به عنوان مجهزترین و ایمنترین سدان تولید داخل را داده بود. تارا سال در واقع همان تارا اتوماتیک V4 بوده که در مقالات قبلی به معرفی امکانات و ویژگی های آن پرداخته بودیم. در ادامه به تغییرات تارا سال نسبت به تارا اتوماتیک و تغییرات دنا جوانان نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک می پردازیم.

 

امکانات و آپشن‌ های تارا سال

تارا سال در واقع همان تارا V4 اتوماتیک بوده که نسخه لوکستر و بروزرسانی شده تارا اتوماتیک محسوب می شود. تارا سال به گفته ایران خودرو ویژه افرادی که به دنبال خرید سدان لوکستر با سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی بالاتر هستند توسعه داده شده است. تارا سال دارای درب صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن با حرکت پا زیر، گرمکن صندلی های جلو، اضافه شدن قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب برقی به صندلی راننده، دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای داینامیک، چراغ برای آفتابگیر راننده، چراغ داخل محفظه داشبورد و چراغ خوشامدگویی زیر درب های جلو بوده که به محض باز شدن درب های جلو با روشن کردن فضای روی زمین به نوعی به سرنشین و راننده خوشامدگویی می کند. لازم به ذکر است که هیچ یک از این تجهیزات در تارا اتوماتیک معمولی که همان نسخه فعلیست وجود نداشته است.

تارا سال دنا جوانان ایران خودرو (1)

تارا سال همچنین دارای آینه الکتروکرومیک بوده و دستگیره سقفی تاشو برای سرنشین جلو سمت راست که در نسخه های فعلی تارا وجود ندارد به این مدل اضافه شده است. ایران خودرو تصمیم گرفته که در تارا سال کلیدهای شیشه بالابر را از کنسول میانی به رودری ها منتقل کند. به موجب همین دیزاین کنسول وسط تغییر کرده و یک موبایل باکس در این قسمت اضافه شده و طراحی رودری ها نیز مقداری تغییر کرده است.

تارا سال دنا جوانان ایران خودرو (1)

تارا سال نمد سقف متفاوتی نسبت به تارا اتوماتیک معمولی داشته و طراحی کنسول سقفی و کلیدهای کنترلی سانروف آن هم تغییر کرده و یک جاعینکی نیز به آن اضافه شده است. تارا سال سیستم صوتی با کیفیت تری نسبت به تارا اتوماتیک معمولی هم دارد که دلیل آن اضافه شدن دو عدد توییتر به این خودرو در پشت قاب آینه های جانبیست. پشتی صندلی ردیف دوم در تارا سال تغییر کرده و ایران خودرو برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب یک تکیه گاه آرنج با دو جالیوانی به صورت تاشو به این خودرو اضافه کرده است.

تارا سال در نمای ظاهری هم نسبت به تارا اتوماتیک معمولی تغییر کرده و ایران خودرو چراغ های عقب با گرافیک جدید و جذابتری را برای آن نصب کرده است.

تارا سال دنا جوانان ایران خودرو (1)

مشخصات فنی دنا جوانان

دنا جوانان در واقع همان دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک بوده که پیشرانه آن از EF7 توربو به EFP توربو تغییر کرده و به پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو نیز مجهز شده که توسط جتکو توسعه یافته و به تازگی رونمایی شده است. دنا جوانان با موتور EFP توربوشارژ یا همان TCP نه تنها نسبت به گذشته افزایش توان و گشتاور داشته، بلکه مصرف سوخت آن نیز حدود یک لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته و آلایندگی کمتری را هم تولید می کند. موتور EFP توربو خودرو دنا جوانان قادر به تولید 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب دنا جوانان 13 اسب بخار قدرت و 25 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به دنا پلاس توربوشارژ قبلی تولید می کند. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس اتوماتیک شش سرعته با قابلیت تعویض دستی به چرخ های جلو منتقل می شود که البته برای هماهنگی بهتر با موتور EFP توربوشارژ بهینه سازی شده است.

تارا سال دنا جوانان ایران خودرو (1)

دنا جوانان با موتور EFP توربو قدرتمندترین و سریع ترین سدان تولید داخل بوده و نام جوانان نیز به یاد پیکان جوانان که سدان سریع و قدرتمندی در زمان خود بود برای این خودرو انتخاب شده است. به نظر می رسد که ایران خودرو با عرضه دنا جوانان قصد جذب مشتریان با گروه سنی پایین را دارد.

 

تفاوت دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک چیست؟

دنا جوانان تفاوت های دیگری هم با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک دارد و ایران خودرو امکانات رفاهی متعددی به این خودرو اضافه شده است. دنا جوانان دارای سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسور نور و سنسور باران، سنسور پایش فشار باد تایرها و نشانگر تعویض دنده GSI بوده که هیچ یک از این موارد پیشتر در دنا پلاس توربو اتوماتیک وجود نداشت.

تارا سال دنا جوانان ایران خودرو (1)

دنا جوانان برخلاف تارا سال هیچ تفاوت ظاهری با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ندارد و تنها از دستگیره های آن که دارای سیستم ورود بدون کلید هستند می توان این خودرو را تشخیص داد.

تارا سال و دنا جوانان در راستای رویکرد و هدف جدید ایران خودرو به منظور توسعه محصولاتی رقابتی، با استاندارد روز و تجهیزات مدرن و همچنین شانس موفقیت بالا در بازارهای صادراتی توسعه داده شده اند. با توجه به امکانات در نظر گرفته شده برای تارا سال و دنا جوانان و موتور قدرتمند این خودرو، این دو سدان تولید داخل به خوبی توان رقابت با خودروهای هم کلاس وارداتی را در ایران و همچنین در بازارهای صادراتی دارند.

 

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟