نگهداری خودرو
آگاهی نسبت به علائم یک نقص فنی خطرناک

علت صدای زوزه چرخ خودرو در سرعت بالا و علائم خرابی بلبرینگ چرخ چیست؟

دوشنبه - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
خرابی بلبرینگ چرخ خودرو

شاید تابحال برایتان پیش آمده است که در حین رانندگی با سرعت بالا، ناگهان از چرخ های خودوریتان صدایی زوزه مانند به گوشتان می رسد. اگر راننده ای باشید که از دلایل صداهای مختلف خودرو آگاه نباشید، این سوال برایتان پیش می آید که علت صدای زوزه چرخ به هنگام رانندگی در سرعت بالا و همچنین علائم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟

شاید تابحال برایتان پیش آمده است که در حین رانندگی با سرعت بالا، ناگهان از چرخ های خودوریتان صدایی زوزه مانند به گوشتان می رسد. اگر راننده ای باشید که از دلایل صداهای مختلف خودرو آگاه نباشید، این سوال برایتان پیش می آید که علت صدای زوزه چرخ به هنگام رانندگی در سرعت بالا و همچنین علائم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟

به گزارش خودرونویس، در این مقاله قصد آن را داریم تا به بررسی دلیل ایجاد صدای زوزه از چرخ ها به هنگام رانندگی در سرعت بالا بپردازیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

 

بلبرینگ چرخ خودرو چه قطعه ای است؟

بلبرینگ از ترکیب دو واژه ball  و bearing تشکیل شده است که در زبان فارسی به معنای یاتاقان توپی است. حتما به این نکته توجه کرده اید که چگونه اجسام سنگین وزن و بزرگ، خودروها و کامیون ها و سایر وسایل سنگین بر روی چرخ ها به نرمی حرکت می کنند. این اجسام و وسایل سنگین با کمک وسیله ای به نام بلبرینگ به حرکت درمی آیند. اگر از بلبرینگ استفاده نشود، علاوه بر این که اجسام به سختی به حرکت در می آیند، سبب ساییدگی و اصطکاک بسیار زیاد آن ها نیز می شود که در زمان کوتاهی نیاز به تعویض پیدا می کنند. بلبرینگ از اجزایی شامل، قفسه، کاسه نمد فلزی، رینگ داخلی، رینگ خارجی و ساچمه ها تشکیل شده است.

 

خرابی بلبرینگ چرخ علت اصلی صدای زوزه چرخ خودرو در سرعت بالا

یکی از علائم خرابی خرابی بلبرینگ چرخ خودرو  ایجاد صدایی زوزه مانند بوده که به ویژه در سرعت های بالا این صدا بیشتر به گوش می رسد. علاوه بر ایجاد صدای زوزه مانند، مشکلات رایجی که از خرابی بلبرینگ چرخ خودرو ناشی می شود شامل لق زدن چرخ ها و قفل شدن آن ها و در بدترین حالت ممکن می تواند سبب باز شدن و در رفتن چرخ های خودرو شود که می تواند حوادث و سوانح جبران ناپذیری را به بار آورد.

 

علائم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو علت (علت اصلی صدای زوزه چرخ خودرو)

برای خرابی بلبرینگ چرخ خودرو دو نشانه مهم وجود دارد. نخست این که به هنگام رانندگی احساس لرزش فرمان می کنید. دومین نشانه که بیشتر قابل اطمینان است، همان صدای زوزه مانند است که در سرعت های بالا بیشتر مشهود است. این صدا که غیر معمول و ناهنجار است به صورت ممتد شنیده می شود و همانند چیزی است که در چرخ ها گیر کرده است و وقتی سرعت خودرو بیشتر می شود، صدای آن هم بیشتر و تندتر می شود.

 

نکات قابل توجه برای جلوگیری از خرابی زودهنگام بلبرینگ ها

1- به محض رسیدن به دست اندازها و سرعت گیرها سعی کنید سرعت خود را کاهش دهید. حرکت از روی دست اندازها و سرعت گیرها با سرعت زیاد سبب خرد شدن بلبرینگ ها می شود.

2- به هنگام خرید بلبرینگ به جنس و کیفیت آن دقت کنید. اگر بلبرینگ استاندارد نبوده و کیفیت لازم را نداشته باشد، خرابی زودهنگام آن قابل پیش بینی است.

3- به رانندگان توصیه می شود که پس از هر 5 هزار کیلومتر کارکرد خودرو، چرخ ها را جک زده و آن ها را بچرخانید. اگر در این هنگام چرخ ها صدا داشته و یا لق شده باشند، بلبرینگ آن ها خراب شده است و یا به اصطلاح بلبرینگ خرده شده است.

 

جمع بندی

پس دانستیم که علت ایجاد شنیدن صدای زوزه از چرخ ها در سرعت بالا، خرابی یا به اصطلاح خرد شدن بلبرینگ چرخ خودرو است. از این رو تاکید می شود که به هنگام رانندگی به ویژه در سرعت های بالا اگر چنین صدایی به گوشتان رسید، بلافاصله خودرو را در کناری متوقف کنید و به بررسی بلبرینگ چرخی که صدا از آن ایجاد شده است بپردازید. زیرا ممکن است عدم توجه به خرابی این قطعه، علاوه بر پیامدهایی از جمله لق شدن و یا قفل شدن چرخ ها، در رفتن آن ها را نیز موجب شود که در این صورت حوادث جبران ناپذیری ایجاد می شود که تنها با یک بررسی و تعویض به موقع بلبرینگ جلوی این گونه حوادث را می توان گرفت.

4.4 از 14 رای

دیدگاه شما چیست؟