به گزارش خودرونویس، رئیس شورای رقابت با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان بورس که فروش خودرو را به‌صورت قرعه کشی مضحک دانسته و اعلام کرد قیمت‌گذاری دستوری اصلا قابل قبول نیست، گفت: واقعا نمی‌دانم رئیس سازمان بورس براساس کدام استدلال این موضوعات را مطرح کرده است. وی با اعلام اینکه در بازار انحصاری باید رگولاتورها ورود پیدا کرده و مانع اقدامات انحصارگرایانه در بازار شوند، افزود: اگر رگولاتورها به بازار انحصاری ورود پیدا نکنند، شرکت‌ها از شرایط انحصاری بازار استفاده کرده و قیمت‌های غیرمنطقی و غیرمنصفانه‌ای را برای محصولات خود تعیین می‌کنند.

 

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه تعیین دستور العمل قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت عاملی شد تا به مصرف‌کننده‌ها در خرید خودرو اجحاف نشود، گفت: در شرایطی که واردات خودرو آزاد بود و دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو وجود نداشت، خودروسازان در قالب طرح‌های ویژه در تلاش برای فروش محصولات خود بودند اما از آن طرف مردم چندان تمایلی به خرید نداشتند.

 

شیوا اضافه کرد: رئیس سازمان بورس می‌گوید چرا قیمت‌های خودرو متناسب با هزینه‌های تمام شده آن تعیین نمی‌شود؛ ما به هیچ عنوان قیمت تمام شده محصولات را در فرمول قیمت‌گذاری لحاظ نمی‌کنیم زیرا باید تولیدکننده خود جوابگوی هزینه‌های سربار و هزینه‌های ناکارآمدی اش باشد.

 

وی افزود: ما در فرمول شورای رقابت هزینه‌های تولید را محاسبه و براساس آن ضمن رعایت برخی از فاکتورهای کیفیت، فرمول را تعیین کرده‌ایم؛ حال اگر خودروساز می‌خواهد هزینه‌های سربار را با تعیین قیمت‌های بالا از مشتریان بگیرد، ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نمی‌کنیم.

 

تسنیم نوشت: رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در حال حاضر در بازار انحصاری خودرو تقاضا بیشتر از عرضه است، تصریح کرد: ما اگر می‌خواستیم براساس هزینه تمام شده خودروها قیمت‌ها را تعیین کنیم قیمت خودرو دوبرابر ارقام فعلی می‌شد و مصرف‌کننده به هیچ عنوان نمی‌توانست نسبت به خرید خودرو اقدام کند. وظیفه شورای رقابت جلوگیری از اقدامات انحصارگرایانه است.

5 از 1 رای