اخبار خودرو ایران
از صفر شدن خودروهای ناقص تا تولید عبور مستقیم و شکسته شدن رکورد تولید

دستاوردهای ایران خودرو طی یکسال گذشته با مدیریت مهدی خطیبی

یکشنبه - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
دستاوردهای ایران خودرو یکسال گذشته مدیرعامل مهدی خطیبی (1)

گروه صنعتی ایران خودرو در بهمن ماه سال 1400 در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته بود. تحریم ها، تولید ناقص خودرو و زیان انباشته نفس بزرگترین خودروساز خاورمیانه را به شماره انداخته بود و کیفیت پایین خودروهای تولیدی و دیرکرد در تحویل خودروها و خرابی بالای محصولات ایران خودرو موجب نارضایتی شدید مشتریان این شرکت شده بود. مهدی خطیبی در همین شرایط وارد اتاق فرماندهی بزرگترین خودروسازان ایران شد و حال یکسال پس از آن روزهای سخت، خبری از این بحران های نامبرده نیست و ایران خودرو در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته است.

به گزارش خودرونویس، در روزهای پایانی سال 1400 همه چیز دست به دست هم داده بود تا ایران خودرو زمینگر شود. طی بازدید سر زده ای که رییس جمهور از گروه صنعتی ایران خودرو داشت، فرامین هشت گانه ای برای عبور از بحران صادر شد. تیم مدیریتی مهدی خطیبی با تمام قدرت برای تحقق این فرامین هشت گانه تلاش کردند. در روزهای پایانی سال 1400 بوده که ایران خودرو 279 پروژه کیفی برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی تعریف کرد. از این تعداد پروژه، 7 پروژه ه معرفی محصولات جدید و با کیفیت و بروز مربوط می شد. از تعداد 272 پروژه باقی مانده، تعداد 73 پروژه به بهبود کیفیت محصولات کنونی مربوط بوده و تعداد 199 پروژه باقی مانده مربوط به بهبود زیرساخت های ایران خودرو بوده که خود شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بوده است.

 

تحقق تولید 100 درصد عبور مستقیم در ایران خودرو

مهدی خطیبی ضمن شناسایی اقدامات اشتباهی که صنعت خودروسازی ایران طی سالهای گذشته داشته، تولید ناقص خودرو را یک ضعف مدیریتی دانست. وی همواره تاکید کرده که لازمه رشد کیفیت محصولات جلوگیری از تولید ناقص بوده تا بتوان نظارت دقیقی روی کیفیت محصولات تولیدی داشت و خودرو یکبار از خط تولید خارج شود. به همین جهت به موازات پیشروی برنامه های ارتقا کیفیت، ایران خودرو با شناسایی گلوگاه های تولید توانست از ابتدای خرداد ماه تولید 100 درصد عبور مستقیم را محقق سازد. این در حالیست که در بهمن سال 1400 تنها 13 درصد کل تولید گروه صنعتی ایران خودرو تولید عبور مستقیم و کامل بود.

 

افزایش گارانتی محصولات ایران خودرو در سال 1401

ایران خودرو برای جلب رضایت مشتریان و ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان، گارانتی محصولات خود را در سال 1401 افزایش داد. از ابتدای سال جاری گارانتی تمام محصولات سواری گروه صنعتی ایران خودرو از دو سال یا 40 هزار کیلومتر به سه سال یا 60 هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد. تیم مدیریتی ایران خودرو ضمن اینکه در ماه های ابتدایی سال جاری برای تحقق تولید عبور مستقیم و کامل تلاش می کرد، تمرکز ویژه ای هم روی بهبود کیفیت محصولات از طریق ارتقا زنجیره تامین، بهبود تعامل با قطعه سازان، استفاده از قطعات با کیفیت تر، نظارت دقیق تر روی کیفیت خودروهای تولیدی و همچنین بهبود کیفیت در خدمات پس از فروش داشت. نتیجه این اقدامات بر اساس گزارش منتشر شده توسط شرکت ISQI بهبود 8 نمره ای محصولات ایران خودرو در زمینه نمره منفی در بهمن سال 1401 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بوده است. نمره منفی محصولات ایران خودرو در سال گذشته 87 بوده که حال با 8 پله بهبود به 79 تقلیل یافته است.

با توجه به اینکه تا پیش از این الزامی برای تولید 100 درصد عبور مستقیم نبود، هیچگاه گلوگاه های تولید خودرو در ایران شناسایی نشده بود. اما ایران خودرو گلوگاه های تولید و قطعاتی که کمبود آنها موجب تولید ناقص خودرو می شد را شناسایی کرد و برای برطرف کردن این موارد سرمایه گذاری کرد.

 

صفر شدن خودروهای ناقص در ایران خودرو

در بهمن ماه سال 1400 که مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو شد، اتهامات زیادی به خودروسازان به دلیل تاخیر در تحویل خودرو و دیرکرد تعهدات وارد شده بود که دلیل آنها خودروهای ناقص موجود در پارکینگ های ایران خودرو بود. در بهمن ماه چیزی بالغ بر 80 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ سایت های تولیدی مختلف گروه صنعتی ایران خودرو قرار داشت. ایران خودرو پس از اینکه تولید 100 درصد عبور مستقیم را پایه ریزی کرد، سپس به سمت تکمیل و تجاری سازی این خودروهای ناقص حرکت کرد تا با عرضه آنها به بازار مقداری از بحران نقدینگی خود بکاهد. حال که یکسال از ورود دوباره مهدی خطیبی البته اینبار به عنوان مدیرعامل به گروه صنعتی ایران خودرو گذشته، دیگر هیچ خودروی ناقصی در این شرکت وجود ندارد.

 

رشد 54 درصدی تولید در ایران خودرو در سال 1401

یکی از دلایل التهاب بازار خودرو و نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، تیراژ تولید پایین محصولات بود. ایران خودرو در قدم اول با شناسایی گلوگاه های تولید و قطعاتی که کمبود آنها موجب تولید ناقص خودرو می شود و در قدم بعدی با برطرف کردن این موانع ابتدا تولید 100 درصد عبور مستقیم را پایه ریزی کرد. سپس برنامه جهش تولید را قدم به قدم پیش برد. ایران خودرو برای افزایش تیراژ تولید به هیچ عنوان هیجانی عمل نکرد و پله پله تیراژ تولید را با هماهنگی بیشتر و تعامل بهتر با زنجیره تامین و قطعه سازان افزایش داد. جهش تولید ایران خودرو به معنای واقعی در این شرکت در سال 1401 محقق شده و ایران خودرو طی 9 ماه ابتدایی سال جاری موفق شد که رکورد تولید کل  12 ماه سال گذشته را بشکند. اکنون هم در زمستان ایران خودرو برای تولید بیش از 200 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی کرده که چنین تیراژی در روزهای خوب صنعت خودروسازی ایران هم در ایران خودرو بی سابقه بوده است. با این آمار تولید ایران خودرو در سال 1401 نسبت به سال 1400 رشد 54 درصدی را ثبت کرده است.

 

کاهش سهم خودروهای CKD و افزایش سهم خودروهای تولیدی در سبد محصولات ایران خودرو

این رکورد تولید در حالی محقق شده که سهم خودروهای CKD در سبد محصولات ایران خودرو به مراتب نسبت به سالهای گذشته کمتر بوده و عمده تمرکز ایران خودرو روی تولید خودرو با داخلی سازی بالاست. ایران خودرو در سال جاری تلاش کرد که سهم تولید محصولات با برند ایکو را افزایش دهد و سهم محصولات با برند خود ایران خودرو در سبد محصولات این شرکت 7 درصد رشد کرد و به 37 درصد رسید.

روی کار آمدن مهدی خطیبی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو را باید نقطه عطفی در تاریخ این خودروساز بزرگ دانست. تیم مدیریتی وی قطار از ریل خارج شده ایران خودرو را بار دیگر به مسیر خود بازگرداند. با معرفی محصولات جدیدی همچون کراس اوور K125 و خودرو TF21 و تارا برقی که تنها بخشی از محصولات جدیدی هستند که قرار است توسط ایران خودرو به بازار عرضه شود و همچنین صادرات گسترده تر و تولید محصولاتی رقابتی، می توان به آینده ایران خودرو امیدوار بود. اینبار ایران خودرو به معنای واقعی در مسیر پیشرفت و توسعه ریل گذاری کرده است.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟