به گزارش خودرونویس، در این مطلب قصد داریم مقایسه ای بین دو اسیووی ابرقدرتمند آمریکایی دوج دورانگو SRT هلکت و جیپ گرند چروکی Trackhawk با رقیب پر مدعای آلمانی ایتالیایی یعنی لامبورگینی اوروس داشته باشیم.

 

مشخصات فنی

دوج دورانگو SRT هلکت و جیپ گرند چروکی Trackhawk عملا دو خودرو روی یک پلتفرم هستند و هر دو از پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر سوپرشارژ بهره می برند. منتهی قدرت تولیدی این پیشرانه در دو خودرو مقداری جزیی متفاوت است. این پیشرانه حجیم در دوج قادر به تولید 710 اسب بخار قدرت بوده و در جیپ 707 اسب بخار قدرت تولید می کند. ولی همین پیشرانه در هر دو خودرو قادر به تولید بیشینه گشتاوری معادل 874 نیوتن متر است.

در آن سو لامبورگینی اوروس از پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر دو توربوشارژ آئودی بهره گرفته که قادر به تولید 650 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور است.

 

 

رقابتی هیجان انگیز

در درگ ریس اول، هر سه خودرو لانچ کنترل را درگیر کردند و دوج دورانگو از همان ابتدا از دو رقیب دیگر پیشی گرفت و این برتری را تا انتهای مسافت تعیین شده درگ ریس حفظ کرد. درگ ریس دوم بدون درگیر کردن لانچ کنترل صورت گرفت تا مشکل هرزگردی در ابتدای حرکت برای هیچ یک از سه خودرو پیش نیاید؛ ولی نتیجه تغییری نکرد و دوج دورانگو هلکت موفق شد در این رقابت هم پیروز شود. رقابت سوم رولینگ ریس بود که در این رقابت چون خودروها در حال حرکت هستند، دیگر مشکل ترکشن و کنترل کشش پیش نمی آید.

در رولینگ ریس لامبورگینی اوروس موفق می شود که از دو رقیب آمریکایی خود پیشی بگیرد و تنها پیروزی خود را در مقابل این دو رقیب توانمند آمریکایی کسب می کند. نکته جالب در رولینگ ریس این بود که جیپ Trackhawk موفق به شکست دورانگو شد و جایگاه دوم را پس از لامبورگینی به خود اختصاص داد.

 

سخن پایانی

هوای سرد روز مسابقه برای اوروس در درگ ریس، مشکل کنترل کشش ایجاد کرده بود. شاید اگر تست در هوای گرم تری صورت می گرفت، نتیجه رقابت مقداری تفاوت می کرد. ولی به طور کلی هر سه اسیووی عملکردی مشابه و خیره کننده از خود نشان دادند و این دو خودروساز آمریکایی با تولید دورانگو هلکت و گرند چروکی Trackhawk عملا ابرخودروسازان ایتالیایی را به سخره گرفته اند.

5 از 1 رای