خودکفایی در تولید لنت ترمز و کلاچ

پنجشنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
قطعات خودرو

رییس انجمن لنت ترمز و کلاچ گفت: امروز شرکت‌های داخلی قادر به تولید انواع لنت ترمز و کلاچ خودروهای سواری، تجاری و ریلی با یک‌دوم تا یک‌سوم قیمت‌های مشابه خارجی هستند و در این شرایط، انتظار می‌رود از تولید داخلی حمایت شود.

به گزارش خودرونویس، «حسین لاجوردی»  افزود: با وجود دشواری تامین مواد اولیه، تولیدکنندگان داخلی عرصه لنت ترمز و کلاچ با همه توان خود و با چنگ و دندان مشغول به فعالیت‌ هستند.

به گفته این مقام صنفی، در شرایط کنونی هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، زیرا همه کارخانجات به صورت دو شیفت یا سه شیفت، کار و حتی برخی از آنها مازاد محصولات خود را صادر می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات حوزه تولید، اظهارداشت: سخت شدن تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به دلیل مسائل و مشکلات ارزی کشور، یکی از دشواری‌های تولیدکنندگان است.

لاجوردی بیان‌داشت: مواد اولیه مورد نیاز تولید این محصولات بسته به نوع محصول، ۲۰ تا ۳۰ نوع ماده را شامل می‌شود، اما از آنجایی که حفظ کیفیت کالا مهم بوده و قطعاتی فوق ایمنی تولید می‌شوند که با جان مردم ارتباط مستقیم دارند، رعایت استانداردها در تامین مواد و تولید محصول بسیار مهم است.

حرکت به سمت داخلی‌سازی

وی خاطرنشان‌کرد: با اعمال تحریم‌ها و سخت‌تر شدن تامین مواد اولیه خارجی، تولیدکنندگان به داخلی‌سازی بخشی از مواد اولیه روی آورده‌اند تا از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.

ایرنا نوشت:رییس انجمن لنت ترمز و کلاچ ادامه‌داد: به‌طور نمونه، امروز انواع عایق «پشم سنگ» (جایگزین ماده سرطان‌زای آزبست در تولید لنت)، که ارزبری بالایی نیز داشته و از چین وارد می‌شده است، امروز در داخل ساخته می‌شود.

وی گفت: بسته به نوع محصول نهایی، تولیدکنندگان ایرانی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیازشان را از خارج کشور تامین می‌کنند، همچنین برخی دیگر از تولیدکنندگان تحت لیسانس شرکت‌های خارجی بوده و در حقیقت سی. کی. دی کار هستند.

سی. کی. دی (CKD) بسته‌ای کامل، شامل همه قطعاتی است که برای تولید محصول باید سوار شود.

لاجوردی، مشکل دوم این صنعت را در گمرکات کشور و بوروکراسی‌های اداری آن عنوان کرد که گاهی اوقات موجب می‌شود کالاها و مواد اولیه تا چند ماه در گمرکات باقی بماند، این در حالی است که بسیاری از این مواد و کالاها تاریخ انقضا داشته و به مرور زمان از کیفیت شان کاسته می‌شود.

وی به تامین نقدینگی، به عنوان دیگر مشکل پیش روی تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت:‌ در حالی که مواد اولیه در مقایسه با سال‌های گذشته گران شده، اما میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها تغییری نکرده است.

این مقام صنفی یادآورشد: ‌به‌طور نمونه در خصوص فلزات، اگر در گذشته با شرکت فولاد مبارکه با ال. سی داخلی کار می‌کردیم، امروز به دلیل عرضه مواد در بورس، باید پرداخت نقدی داشته باشیم، آن‌هم در شرایطی که اجناس چند ماه بعد تحویل تولیدکننده می‌شود.

لاجوردی خاطرنشان‌کرد: شرکت‌های داخلی با پیش‌بینی تحریم‌ها از سال گذشته، دپوی خوبی از مواد و تجهیزات در انبارها داشتند و به نظر می‌رسد با ترخیص کالاهای باقی مانده در گمرکات و رسیدن اجناس و مواد در راه، دست‌کم تا پایان امسال مشکلی در تولید و تامین بازار نداشته باشیم.

وی با اشاره به مطالبات شرکت‌های لنت‌ساز از خودروسازان، یادآورشد: با وجود گذشت حدود هفت ماه از سال، دریافتی ناچیزی از خودروسازان داشته ایم.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟