اخبار خودرو ایران
در حاشیه رویداد فناورانه خودروهای آینده صورت گرفت

خودرو سایپا شاهین متصل Connected رونمایی شد

دوشنبه - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

خودرو شاهین متصل سایپا در حاشیه دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده که با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان به منظور رفع نیازهای فناورانه در توسعه خودروهای آینده اعم از هیبریدی و برقی برگزار شده، رونمایی شده است.

به گزارش خودرونویس، این رویداد فناورانه با مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی سایپا، گروه خودرویی ستاد حمل و نقل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات سایپا از امروز دوشنبه 25 مهر برگزار می شود و تا بعد از ظهر فردا 26 مهر ماه ادامه دارد. در روز افتتاحیه این رویداد فناورانه مربوط به آینده و تکنولوژی های خودروهای هیبریدی، متصل و برقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، مدیرعامل سازمان بازرسی و کیفیت ISQI، تعدادی از شرکت های توانمند دانش بنیان و مسئولین دانشگاه امیرکبیر حضور داشتند.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

در این رویداد چهار تفاهمنامه شامل ایجاد مرکز پیشرفته صنایع خودرویی، تفاهم نامه راهبری برای توسعه باتری لیتیوم یونی، تفاهم نامه همکاری برای توسعه خودروی متصل با ایرانسل و سایپا و تفاهم نامه توسعه زیرساخت مرکز تست خودرو با ISQI میان گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه امیرکبیر، سازمان بازرسی و کیفیت ISQI، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت رایزکو (آمپر) و … امضا شد. در این رویداد فناورانه که محوریت آن رفع نیازهای فناورانه خودروهای آینده با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بوده، نزدیک به 50 شرکت حضور پیدا کرده اند که 29 غرفه را در مرکز تحقیقات سایپا تشکیل داده اند که هریک به ارائه نوآوری ها و توانمندی های خود پرداخته اند.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

ازبی رییس مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا در حاشیه این مراسم اظهار کرد که هدف از برگزاری رویداد فناورانه خودروهای آینده استفاده از تمام ظرفیت های موجود در ایران برای توسعه خودروهایی مدرن در آینده با اتکا به توان داخلی بوده است. عمده تمرکز این رویداد فناورانه پیرامون خودروهای هیبریدی، برقی و تکنولوژی خودروهای متصل Connected Cars بوده است. وی اظهار کرد که با توجه به غنی بودن ایران از نظر ذخایر نفتی و گازی، نزدیکترین راه برای خودروهای آینده توسعه خودروهای هیبریدی و در گام بعدی خودروهای باتری الکتریکی است. ازبی تاکید کرد که خودروهای هیدروژنی یا Fuel Cell نیز راهکار مناسبی برای خودروهای آینده بوده که هفته آینده از انقعاد قراردادی در همین خصوص با شرکت انرژی اتمی خبر داد که نتیجه آن قرار است به تولید اولین خودروی هیدروژنی در ایران با همکاری مرکز تحقیقات سایپا و سازمان انرژی اتمی ختم شود.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

تیموری مدیرعامل سایپا در حاشیه رویداد فناورانه خودروهای آینده اظهار کرد که با وجود رویکرد صنعت خودرو جهان نسبت به تولید خودروهای برقی، اما باید توجه داشت که باتری های لیتیوم یونی یک تهدید بزرگ برای خودروهای برقی در آینده محسوب می شود. وی همچنین از خبر از طراحی موتوری برقی با قابلیت خودشارژ را داد که تا 80 درصد نیروی آن به صورت بازیافتی تامین می شود و تنها 20 درصد به تامین انرژی از باتری متکیست. مدیرعامل سایپا همچنان خودروهای هیبریدی را بهترین گزینه برای بازار ایران دانست و اظهار کرد که سال آینده نسخه هیبریدی شاهین که با همکاری یکی از دانشگاه های ایران توسعه یافته رونمایی خواهد شد که در آن سیستم های متصل نیز لحاظ شده است.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

تیموری در حاشیه رونمایی از خودروی شاهین متصل Connected اظهار کرد که این سیستم در ایران با پشتیبانی سیستم های مخابراتی کار می کند که ایرانسل شریک سایپا در اجرای این سیستم روی خودرو شاهین متصل Connected بوده است. وی اظهار کرد که سرقت وسایل نقلیه یکی از دغدغه های امروزی تبدیل شده و با وجود اینکه خودروها به جی پی اس مجهز هستند، اما ابزاری برای ردیابی آنها نیست. ولی خودرو شاهین متصل و به طور کلی تکنولوژی Connected Car یا خودروهای متصل این دغدغه را برطرف کرده و مشتری قادر به ردیابی خودرو بوده و همچنین درصورت بروز حادثه اطلاعات آن به نمایندگی ها مخابره شده و اطلاعاتی نیز از نمایندگی ها جهت بروزرسانی به خودرو مخابره می شود. همچنین همواره اطلاعاتی اعم از میزان سلامت موتور و سایر دیتاهای فنی از خودرو به نمایندگی ها مخابره می شود.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

تیموری به اتحاد استراتژیک بین ایران خودرو و سایپا اشاره کرد که به موجب آن در زمان و هزینه اجرای پروژه ها صرفه جویی شده است. مدیرعامل سایپا از راه اندازی مرکز تست عابر پیاده در مرکز تحقیقات سایپا در ماه های آینده خبر داد که این برای اولین بار در کشور بوده و اظهار کرد که سایر خودروسازان نیز قادر به استفاده از آن هستند. وی اظهار کرد که تا به امروز خودروها برای سپری کردن تست های مختلف از جمله همین تست برخورد با عابر پیاده به خارج از کشور ارسال می شدند. تیموری از تولید روزانه 1800 دستگاهی سایپا خبر داد و اظهار کرد که تولید پیشرانه گلوگاه تولید گروه خودروسازی سایپاست. به همین جهت در بهمن ماه سایپا قصد معرفی موتور جدید M16 را به همراه احداث خط تولید پیشرانه جدیدی دارد که امکان تولید 700 موتور را به صورت روزانه دارد.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی موجود در کشور برای تولید خودروهای مدرن در آینده اظهار کرد که تمرکز اصلی صنعت خودروسازی و صنعت حمل و نقل، روی الکتریکی سازی است. وی تاکید که سطح الکتریکی سازی در ایران با توجه به سگمنت وسایل نقلیه و زیرساخت های موجود در این لحظه متفاوت است. منوچهر منطقی اظهار کرد که در خصوص اتوبوس های درون شهری بهترین رویکرد تولید اتوبوس هایی تمام برقی بوده که اتفاقا ایران خودرو موفق به طراحی اتوبوس برقی آتروس e شده و سایپا و مپنا هم دو اتوبوس برقی دیگر را دست توسعه دارند که همه این موارد برای استفاده درون شهری گزینه های بسیار مناسبی هستند.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص توسعه موتورسیکلت در آینده اظهار کرد که رویکرد تولید موتورسیکلت های برقی با خودرو و اتوبوس مقداری متفاوت است. در زمینه توسعه موتورسیکلت های برقی، باید رویکرد تعویض باتری یا Battery Swap داشت تا به جای معطل شدن برای شارژ، مصرف کننده قادر به تعویض باتری موتورسیکلت خود در ایستگاه شارژ باشد که در این خصوص نیز اقداماتی تا به امروز در ایران انجام شده است.

منوچهر منطقی در خصوص الکتریکی سازی در سگمنت خودروهای سواری اظهار کرد که با توجه به فراهم نشدن زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی، در اولین گام بهتر است که سراغ توسعه خودروهای هیبریدی اعم از هیبریدی خفیف، هیبریدی معمولی و پلاگین هیبریدی برویم. چراکه هم آلایندگی کمتری دارند و هم جامعه را برای پذیرش خودروهای باتری الکتریکی آماده می کنند. در نهایت هم خودروسازان ملزم به توسعه خودروهای تمام برقی هستند. در همین خصوص منطقی به تارا برقی توسعه یافته در ایران خودرو اشاره کرد و گفت که تارا برقی یک سدان باتری الکتریکی با ویژگی های خوب و شایسته بوده که ایران خودرو از هم اکنون قادر به تولید این خودروست. وی با اشاره به سیاست ایران خودرو در خصوص توسعه خودروی تارا برقی اظهار کرد که ایران خودرو موفق شده که طراحی پلتفرم تارا برقی و پکیجینگ آن را در مرکز تحقیقات خود انجام دهد و طراحی اجزای قوای محرکه برقی و سیستم های وابسته را به شرکت های دانش بنیان توانمند درون کشور سپرده است. این بهترین رویکرد برای تولید خودروی برقی در ایران و تشکیل یک زنجیره تامین قدرتمند برای طراحی خودروهای برقیست.

خودرو شاهین متصل Connected رویداد فناورانه سایپا خودروهای آینده (1)

منظقی به ضعف قطعه سازی ایران در زمینه برق و الکترونیک اشاره کرد و اظهار داشت که برای اینکه این ضعف در زمینه قطعات الکترونیکی در ایران هم برطرف شود، از رییس انجمن قطعه سازان خواسته شده تا در این رویداد حضور پیدا کرده و زمینه همکاری گسترده تر با نخبگان برق و الکترونیک را فراهم سازد. منطقی تاکید کرد که خودروهای برقی یک فرصت بسیار مناسب برای استفاده از نخبگان دانشگاهی در زمینه برق و الکترونیک را فراهم آورده است.

وی اظهار کرد که بیشتر مهاجرت ها به خارج از کشور مربوط به دانشجویان برق و الکترونیک بوده باید شرایط استفاده از این استعدادهای درخشان را فراهم کرد. در همین خصوص یک تفاهمنامه راهبری در زمینه توسعه باتری های لیتیوم یونی قابل استفاده در وسایل نقلیه الکترونیکی با دانشگاه امیر کبیر امضا شده و در بحث خودروهای خودران نیز تفاهمنامه دیگری با دانشگاه شریف امضا خواهد شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟