اخبار خودرو ایران
معایب و مزایای خودروی کارکرده و جدید

خودروی نو بخریم یا دست دوم؟

شنبه - ۴ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
خودروی نو بخریم یا کارکرده؟

نو یا کارکرده؛ مساله این است. خرید خودروی نو یا کارکرده یکی از دغدغه‌هایی است که ذهن خریداران خودرو را به خود درگیر می‌کند. البته هم خودروی کارکرده و هم خودروی نو، هر کدام به نوبه خود مزایا و معایبی دارند که خریدار با سبک سنگین کردن آن‌ها بهتر می‌تواند در مورد انتخاب خود تصمیم بگیرد.

به گزارش خودرونویس، یک خودروی نو و جدید از آخرین تکنولوژی ‌های روز در بازار خودرو برخوردار خواهد بود و نکته مهم‌تر اینکه تا یک بازه زمانی مشخص دارای گارانتی و ضمانت است که این مساله خود تا حد زیادی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خریدار کم می‌کند؛ اما از بُعد دیگر، برای بهره‌مندی از این مزایا، قطعا خریدار باید هزینه بالاتری را پرداخت کند.

این در حالی است که خرید یک خودروی کارکرده و دست دوم، هم هزینه کمتری را به خریدار تحمیل می‌کند و هم با توجه به حضور چند ساله آن مدل خاص در بازار، سابقه آن به اثبات رسیده و راحت ‌تر و بهتر می‌توان در مورد خرید آن تصمیم گرفت. اما از نگاه دیگر، هرچند در مرحله اول هزینه کمتری برای خریدار خواهد داشت، اما با توجه به قدیمی ‌تر شدن نسخه و به دنبال آن، کمتر در دسترس بودن قطعات خودرو و منسوخ شدن تکنولوژی آن، نگهداری از آن مدل احتمالا هزینه بالاتری نسبت به مدل‌های جدید خواهد داشت.

علی‌ رغم تمام آنچه که گفته شد، تصمیم برای انتخاب و خرید خودروی کارکرده و نو، برای بسیاری از خریداران اصلا مساله پیچیده‌ای نیست. بسیاری از افراد هستند که ترجیح می‌دهند همیشه خودروی نو و جدید بخرند، چرا که با خرید خودروی نو به دلیل برخورداری از گارانتی، آرامش ذهنی را به هر مساله دیگری ترجیح می‌دهند. این دسته از خریداران همواره به دنبال آخرین و بهترین نسخه از مدل موردعلاقه خود هستند.

بر اساس این گزارش، اما دسته دیگری هم هستند که با تکنولوژی‌های خودروی چند سال گذشته نیز کنار می‌آیند و مشکلی ندارند یا به تعبیری به تکنولوژی قدیمی هم راضی هستند؛ این گروه در واقع هرگز خودرویی انتخاب نمی‌کنند که خیلی زود با آمدن نسخه جدیدتر، یک‌سوم از ارزش خودرو کاهش پیدا کند.

خریداران خودروهای جدید، عاشق تکنولوژی‌های جدید هستند به ‌ویژه تکنولوژی‌ های چند سال اخیر از جمله اپل کار پلی که از نظر ایمنی از سطح بالایی برخوردار هستند.

خرید خودروی نو یا دست دوم؟

هانک واندرمر، مالک یکی از نمایندگی‌های تویوتا می‌گوید: تکنولوژی‌های جدید در تمام خودروهای جدید وجود دارد، اما اگر هدفتان از خرید خودرو صرفا رانندگی و رفتن به مقصد است، نیازی به خرید خودروی جدید با تکنولوژی‌های خاص و استثنایی نیست، با یک خودرویی که سه تا چهار سال از مدل آن گذشته نیز می‌توانید کارتان را راه بیاندازید و به هدفتان برسید.

واندرمر ادامه می‌دهد: بسیاری از خریداران به دلیل آرامش ذهنی خود ترجیح می‌دهند خودروی جدید و نو بخرند و آن هزینه را صرفا برای چند سال استفاده پرداخت می‌کنند و دوباره خودروی جدید خریداری می‌کنند چرا که این دسته از خریداران تمایل دارند مرتب خود را با تکنولوژی‌های جدید تطبیق دهند. مساله دیگر اینکه خریداران بودجه مشخصی برای هزینه ماهانه خودرو در ذهن خود دارند و بر طبق بودجه خود خودرویی انتخاب می‌کنند که متناسب با بودجه آنها باشد.

بر اساس این گزارش و به نقل از گزارش اخیر موسسه بین‌المللی برنداسپارک کانادا، حدود یک سوم از خریدارانی که به دنبال خودروی دست دوم و کارکرده هستند، در نهایت یک خودروی جدید و نو انتخاب می‌کنند و حدود یک چهارم از خریدارانی که به دنبال خودروی جدید هستند، در نهایت خودروی دست دوم می‌خرند و این یعنی علاوه بر موارد فوق، فاکتورهای زیادی در انتخاب خودرو نو یا دست دوم نقش‌آفرینی می‌کنند.

همانطور که خودروها خود طی چند سال اخیر دستخوش تغییر و تحولاتی شده‌اند، فرایند خرید خودرو نیز از این تغییر و تحولات در چند سال اخیر مستثنی نبوده است. اکنون برای خرید خودروی جدید و نو، فضای زیادی برای مذاکره وجود ندارد؛ در خصوص خرید خودروهای دست دوم نیز قیمت‌ها استانداردتر شده‌اند.

واندرمر با اشاره به تغییر روند قیمت‌ گذاری خودرو اظهار می‌کند: در دنیای امروز، اینترنت است که پایه قیمت‌گذاری خودرو را مشخص می‌کند. اگر قیمت خودروی ما خیلی بالاتر از حد استاندارد باشد، حتی یک ایمیل هم برای فروش آن دریافت نخواهیم کرد در حالیکه اگر قیمت اعلامی ما خیلی پایین باشد، خودروی موردنظر ظرف مدت یک روز به فروش می‌رسد. اکنون، خریداران با یک جستجو در سایت‌های خرید و فروش خودرو، می‌توانند از قیمت خودرویی که قصد خرید آن را دارند مطمئن شوند.

نمایندگی ‌ها فروش خودروهای دست دوم را بیشتر دوست دارند؛ چرا که درآمد آن‌ها از فروش خودروهای دست دوم دو برابر خودروهای نو است. در واقع، دپارتمان فروش معمولا بخش مجزایی را تحت عنوان دپارتمان سرویس و خدمات مدیریت می‌کند که از این طریق علاوه بر دریافت هزینه فروش خودرو، با ارایه خدمات و سرویس خودرو، درآمد دیگری هم برای خود تعریف می‌کند.

 

زمان نگهداری دلیل تعیین کننده در انتخاب

واندرمر مدت زمان نگهداری خودرو را امری مهم می‌دارند و تصریح می‌کند: اگر می‌خواهید خودروی خود را صرفا برای یکی دو سال نگه دارید، خودروی دست دوم بخرید. اگر شما با این شرایط خودروی جدید و نو بخرید و بخواهید پس از مدت کوتاهی آن را بفروشید، افراد توقع تخفیف زیادی برای خرید خودروی شما را دارند چرا که مدت مطلوب گارانتی آن به اتمام رسیده است؛ در غیر این صورت، آن‌ها ترجیح می‌دهند با پرداخت مبلغی نه چندان اضافی یک خودروی تمام جدید بخرند. به همین دلیل است که ارزش خودروی جدید خیلی سریع افت می‌کند.

بهترین زمان برای فروش خودرو زمانی است که چهار سال از مدل آن گذشته باشد، فروش خودرویی که تنها یکی دو سال از مدل آن گذشته باشد، به هیچ وجه منطقی نیست و ارزش خودرو هنگام فروش به شدت کاهش می‌یابد.

البته فاکتورهایی که در گزارش فوق ذکر شد، نمی‌توان به بازار خودروی داخلی تعمیم داد، چرا که بازار خودرو در ایران – هم خودروهای تولید داخل و هم تولید خارج – از عوامل دیگری همچون افزایش قیمت ارز، آزادسازی خودرو و حق گمرکی واردات خودرو، جلوگیری از واردات خودرو، میزان مصرف سوخت و غیره تبعیت می‌کنند که هر کدام می‌توانند خریدار را به یک دوراهی و سرگردانی هدایت کنند.

 

4.2 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟