خودرو‌های پرمصرف اجازه واردات ندارند

شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات خودرو­ بر اساس استاندارد‌های ابلاغی موسسه استاندارد و سازمان محیط زیست صورت خواهد گرفت.

به گزارش خودرونویس،مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای ارتقای بهره وری انرژی در حوزه صنایع گفت: یکی از ناترازی‌های بسیار مهم در کشور، موضوع ناترازی انرژی است که الزاماً نباید با تولید بیشتر حل شود.

وی تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های مهمی که همیشه در دنیا وجود داشته و ما نیز باید آن را به صورت جدی آغاز کنیم، بحث بهینه سازی مصرف در تمامی حوزه هاست. این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه‌هایی مانند ساختمان، خودرو، لوازم خانگی و موضوعاتی از این قبیل، بهینه سازی مصرف انرژی منجر به استفاده انرژی صرفه جویی شده در حوزه‌های مولد می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های برق و گاز برای حوزه تولید در تابستان و زمستان، بیان کرد: برای حل این مشکلات، در روز‌های گذشته جلسه شورای عالی انرژی به ریاست رئیس جمهور برگزار و تصمیمات مهمی گرفته شد.

آقای نیازی توضیح داد: در حوزه تولید محصولات کم مصرف در حوزه لوازم خانگی، خودرو و سایر محصولات، وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت دارد. وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای این ماموریت، گفت: در حوزه تولید محصولات الکتریکی مانند یخچال و لوازم خانگی، عموماً رده‌های بالای بهره وری انرژی را تولید می‌کنیم، اما به معنای توقف این کار نیست و همچنان باید بهره وری مصرف انرژی این محصولات را ارتقا دهیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره بهره وری انرژی در حوزه خودرو نیز، اظهار کرد: مصرف سوخت در خودرو‌های داخلی خیلی با شدت زیاد نیست و برنامه کاهش مصرف در زمان تولید خودرو نیز ابلاغ شده؛ همچنین ممکن است که استاندارد‌ها را مقداری ارتقا و سرعت عمل در اجرای طرح‌های بهینه سازی در حوزه خودرو را افزایش دهیم.

وی با ابراز امیدواری برای کاهش مصرف انرژی در حوزه لوازم خانگی و خودرو با اجرای این برنامه‌ها گفت: برای بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع نیز، از سال گذشته برنامه‌ای را تحت عنوان بازسازی و نوسازی صنایع تعریف کردیم.

این مقام مسئول تشریح کرد: این برنامه عموماً مربوط به الکتروموتور‌های صنایع می‌شود که ۶۰ درصد مصرف برق صنایع را به خود اختصاص داده اند که اگر بتوانیم در این برنامه، ۱۰ درصد مصرف آن‌ها را کاهش دهیم، کمک زیادی به صرفه جویی انرژی می‌شود.

وی درباره نظارت بر مصرف انرژی خودرو‌های وارداتی نیز گفت: با توجه به این که واردات خودرو در دستور کار قرار دارد، این کار بر اساس استاندارد‌های ابلاغی موسسه استاندارد و سازمان محیط زیست صورت خواهد گرفت و خارج از این ضوابط، مجوز ورود ندارند. آقای نیازی در پایان درباره برنامه‌های بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع اظهار کرد: برنامه‌های ما عمدتاً میان مدت هستند و به سرعت نمی‌توان آن‌ها را اجرا کرد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟