no (1962)

Sunbeam alpine

آن زمان که شان کانری، کت و شلوار جیمز باند را به تن کرد هنوز خودروهای فرز و چابک آنقدرها هم روی بورس نبودند. با این حال اولین خودروی جیمز باند سانبیم آلپاین کروک انتخاب شده بود که هیچکدام از خاصیت‌های خودروهای دیگر جیمزباند و اسلحه‌های مخصوصش را نداشت. تنها جلوه ویژه این فیلم 51 ساله، مهارت‌های رانندگی جیمزباند و هنرنمایی خودرو، با پرش‌ها و تعقیب و گریزهای طول داستان بود. از این خودرو در حد فاصل سال 1959 تا 1968 میلادی 69251 دستگاه تولید شد.

 

آلپاین

Goldfinger (1964) و Thunderball (1965)

استون مارتین DB5

در قسمت دوم جیمزباند، نظرها به سوی فرشته بریتانیایی، استون مارتین DB5 جلب شد. برخلاف قسمت اول، خودرو جدید مامور 007 مجهز به ادواتی همچون رادار، دستگاه دودزا، روغن پاش، شیشه‌های ضدگلوله و جالب‌ترین بخش این شاهکار MI6 یعنی اجکتور صندلی سرنشین کنار راننده بود. این خودرو همچنین در سومین قسمت مجموعه فیلم‌های جیمز باند، یعنی Thunderball نیز به هنرنمایی پرداخت. از این خودرو در حد فاصل سال‌های 1963 تا 1965 تعداد 1023 دستگاه تولید شد که از پیشرانه 4 لیتری Tadekmarek I6 با 282 اسب بخار بهره می‌بردند.

استون مارتین DB5

 

 

On her majesty’s secret service (1969) و Diamonds are forever (1971)

استون مارتین DBS

در فیلم چهارم، استون مارتین DB5 نقره‌ای جای خود را به یک DBS به رنگ سبز یشمی داد که از ادوات دفاعی یا سلاح خاصی بهره نمی‌برد. تنها در فیلم پنجم یعنی Diamonds are forever صحنه‌هایی از هنرنمایی DBS ارتقا یافته توسط کارگاه MI6 می‌بینیم که متاسفانه جیمز باند پشت فرمانش قرار نمی‌گیرد. استون مارتین از سال 1972 تا 1976 تعداد 787 دستگاه تولید کرد که همگی از پیشرانه‌های V8 4 لیتری با 283 اسب بخار قدرت بهره می‌بردند.

استون مارتین DBS

 

 

The spy who loved me (1977)

لوتوس اسپریت

لوتو اسپریت حاضر در فیلم “جاسوسی که عاشق من بود” از ویژگی منحصر به فرد در بین تمام خودروهای همدوره و حتی دیگر وسایل مامور 007 بهره می‌برد. این لوتوس در جایی از فیلم به داخل آب رفت و به زیردریایی تبدیل شد! البته چندی پیش خبری مبنی بر حراج این خودرو در حراجی بسیار مشهور RM در تاریخ 8 تا 9 سپتامبر سال جاری منتشر شد که پیش بینی می‌شود قیمت پایه آن 500 هزار دلار باشد. این خودرو نسل اول لوتوس اسپریت با پیشرانه 2 لیتری 160 اسب بخاری است.

 

لوتوس اسپریت

 

For your eyes only (1981)

لوتوس اسپریت توربو

لوتوس اسپریت توربو اولی جیمز باند آنقدرها دوام نیاورد. هنگامی که یکی از تبهکاران سعی در دزدیدن خودرو داشت، سیستم خود انهدامی خودرو به کار افتاد و خودرو و دزد محترم را منهدم کرد! البته جای ناراحتی وجود نداشت زیرا نمونه دومی از این خودرو در آزمایشگاه MI6 ساخته شده بود که البته جیمزباند در طول رانندگی با اسپریت توربو دومی هیچکدام از ابزارهای آن را استفاده نمی‌کند. پیشرانه این خودرو 2.2 لیتری توربو است.

لوتوس اسپریت توربو

 

 

The living daylights (1987)

استون مارتین V8 ولانته

بنا به گفته استون مارتین، استون ولانته جدید جیمز باند به رنگ Gun Metal Silver سفارش داده شده بود که پر رنگتر ازDB5حاضر در فیلم اول مامور 007 است. این خودرو از تجهیزاتی همچون لیزر در توری‌ها، راکت، اسکی، سیستم موشک راهبردی به همراه شیشه‌های ضد گلوله و سیستم خود انهدام بهره می‌برد. این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 5340 سی‌سی با 380 اسب بخار قدرت بهره می‌برد که شتاب صفر تا صد 168 کیلومتر بر ساعت را برای آن رقم می‌زد.

استون مارتین V8 ولانته

 

Goldeneye (1995)

ب‌ام‌و Z3 و استون مارتین DB5

زمانی که ب‌ام‌و Z3آبی رنگ در فیلم “چشم طلایی” معرفی شد، شانس زیادی برای حضور در تمام قسمت‌های فیلم نداشت. مخصوصا با تجهیزاتی همچون رادار و سیستم خود-انهدام که توسط تیم Q بر روی خودرو نصب شده بود، برای مسابقه با فراری 355 به سراغ همراه قدیمی‌اش، یعنی استون مارتین DB5 رفت. این استون در این فیلم از تجهیزات زیادی جز بار نوشیدنی در داشبورد بهره نمی‌برد. این اتاق ب‌ام‌و با کد E36-4 و با هدف جایگزینی مدل Z1 وارد بازار شد که نمونه به کار رفته در این فیلم توسط Karen sortito دستکاری شده بود!

 

استون مارتین DB5

 

Tomorrow never dies (1995)

استون مارتین DB5و ب‌ام‌و 750iL

استون DB5 معروف جیمزباند، باری دیگر در این فیلم نیز هنرنمایی کرد. اما طولی نکشید که خودرو جدید مامور 007 یعنی دومین ب‌ام‌و  آن که یک سری7 نسل سوم بود معرفی شد. برخلاف بهره‌بری این خودرو از پیشرانه 12 سبلندر بزرگ، 750iL ساده‌ترین و خسته کننده‌ترین رخ را در بین خودروهای باند داشت. این خودرو توسط صفحه لمسی تلفن همراه مامور 007 هدایت می‌شد و تجهیزاتی همچون شیشه‌های ضد گلوله، قابلیت پاشیدن میخ بر زمین، لاستیک‌هایی که پس از پنچر شدن خود به خود ترمیم می‌شدند، موشک اندازهای زیر سانروف و … بر روی آن قرار داده بودند. این خودرو که با کد E38 شناخته می‌شود از پیشرانه 5.4 لیتری V12 با کد M73 بهره می‌برد.

 

ب‌ام‌و 750iL

 

The world is not enough (1999)

ب‌ام‌و Z8

تا قبل از این که این خودرو به دو قسمت مساوی(!) تقسیم شود، باند از موشک‌های این خودرو برای تخریب و از لیزر صوتی آن برای شنود مکالمه‌هایی که در ساختمان‌های مجاور رخ می‌داد، استفاده می‌کرد. البته آزمایشگاه Q بدنه این خودرو را توسط فلز تیتانیوم تقویت کرده بود. این رودستر عجیب و زیبا حاصل تلاش هنریک فیسکر است که با کد بدنه E52 شناخته می‌شود از پیشرانه V8 با کد S62 و حجم 4.9 لیتر و 400 اسب بخار قدرت بهره می‌برد.

ب‌ام‌و Z8

 

Die another day (2002)

استون مارتین ونکوئیش

آزمایشگاه Q بار دیگر به سراغ یار دیرینه باند، یعنی استون مارتین رفت و اینبار شاهکار جدید این خودرو ساز را برای فیلم جدید آماده ساخت. این خودرو از اجکتور صندلی، اسلحه‌های ماشینی زیر کاپوت، موشک‌های پشت جلو پنجره و توپ هایی زیر شاسی بهره می‌برد. ونکوئیش نسل اول از پیشرانه V12 با حجم 5935 سی‌سی 450 اسب بخاری بهره می‌برد. این خودرو پس از مینی‌های فیلم “حرفه ایتالیایی” و استون DB5 فیلم‌های Goldfinger و Thunderball در لیست به یاد ماندنی‌ترین خودروهای فیلم ها جای گرفت.

 

استون مارتین ونکوئیش

Casino royale (2006)

استون مارتین DBS

دو تغییر اساسی در قسمت جدید مجموعه فیلم‌های جیمزباند شکل گرفت. اول این که Daniel craig در نقش جیمزباند قرار گرفت و دوم این که اسپرت‌ترین محصول آن زمان استون مارتین، یعنی DBS به عنوان خودرو مامور 007 انتخاب شد. در جریان فیلم تنها شاهد دستگاه الکتروشوک نصب شده بر روی خودرو بودیم و دیگر تجهیزات این DBS آنقدرها هم به کار باند نیامد. این خودرو از پیشرانه 12 سیلندر خورجینی 6 لیتری با 510 اسب بخار قدرت بهره می‌برد.

 

استون مارتین DBS

 

Quantum of solace (2008)

استون مارتین

وقتی چیزی خوب است، دلیلی برای تغییر آن وجود ندارد!DBS در بخش بعدی این فیلم نیز بازگشت و در قسمت ابتدایی فیلم شاهد تعقیب و گریز دیوانه وار جیمزباند با این خودرو بودیم. با این که این صحنه‌ها به جذابیت فیلم می‌افزود اما برای قشر به اصطلاح “ماشین باز”، نابودی یک خودروی اسپرت اصیل انگلیسی 262 هزار دلاری امر خوشایندی نیست.

5 از 3 رای