اخبار خودرو ایران
سایپا آریا سال آینده می آید

تیبا سال 1401 از خط تولید سایپا خارج می شود

دوشنبه - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
توقف تولید سایپا تیبا 1401

روز گذشته نشست زنجیره خودروسازی با افق 1401 با حضور قطعه سازان، خودروسازان، نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه برگزار شد. طی این نشست محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا از خروج تیبا از خط تولید و همچنین تولید آریا و یک پیشرانه جدید در سال 1401 در سایپا خبر داد.

به گزارش خودرونویس، طی بازدید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران از ایران خودرو در تاریخ 11 اسفند، وی دستور افزایش تیراژ تولید، خروج خودروهای قدیمی از خط تولید و تولید محصولاتی جدید را به خودروسازان صادر کرد. در همین راستا محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا اظهار کرد که در سال 1401 قرار است که خودروی تیبا از زنجیره تولید این شرکت حذف شود. تیموری بیان کرد که در سال آتی تنها در حد ایفای تعهدات خودروی تیبا تولید خواهد شد و پس از آن تیبا از خط تولید سایپا خارج می شود.

دلیل توقف تولید تیبا در سایپا این بوده که به ازای تولید هر دستگاه از این خودرو سایپا 77 میلیون و 400 هزار تومان زیان می کند و همین موضوع سبب زیان انباشه این شرکت می شود.

توقف تولید سایپا تیبا 1401

سایپا آریا (کراس اوور سایپا) سال 1401 می آید

سایپا بیش از یک سال پیش بود که هاچبک کراس جدید خود موسوم به آریا را که همان نسخه کراس اوور خودروی شاهین محسوب می شود، رونمایی کرد. ولی هنوز تولید انبوه این خودرو را آغاز نکرده است. تیموری مدیرعامل سایپا خبر داد که آریا که خودرویی شبه کراس اوور محسوب می شود در سال 1401 یکی از محصولات جدیدی بوده که قرار است توسط این خودروساز به بازار ایران عرضه شود.

تیموری همچنین از توسعه یک پیشرانه جدید در سال 1401 در سایپا خبر داد. وی اظهار کرد که این پیشرانه جدید کاملا بر اساس نقشه و مدارک طراحی شده و اولین نمونه های آن در سال بعد تولید خواهد شد. مدیرعامل سایپا اظهار کرد که هیچ مهندسی معکوسی در تولید این پیشرانه صورت نگرفته. چراکه ضرر مهندسی معکوس در جیب قطعه ساز، خودروساز و مشتری رفته و هیچ آزمون و خطایی در طراحی این پیشرانه جدید صورت نگرفته است.توقف تولید سایپا تیبا 1401

مدیرعامل سایپا اظهار کرد که قصد دارد اشتراک زنجیره قطعه سازی و تامین را در تولید انبوه آریا در سال 1401 بیشتر کند. تیموری معتقد است که فرآیندهای کیفی باید اصلاح شود و قطعه ساز نباید چندین ماه برای دریافت تاییده برای تولید یک قطعه منتظر پاسخ خودروساز باقی بماند. وی در نهایت بیان کرد که برای تولید موتور جدید در سایپا و همچنین تولید انبوه آریا در سال 1401 چیزی در حدود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

 

تفاوت صنعت خودروسازی با صنعت موشکی

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا در ادامه صحبت های خود در نشست قطعه سازان و خودروسازان با افق 1401 به تفاوت صنعت خودروسازی و موشکی پرداخت. وی اظهار داشت که این تفکر که الزاما کشوری که صنعت موشکی قدرتمندی داشته باشد می تواند خودروسازی پیشرفته ای هم داشته باشد، درست نیست.

وی بیان کرد که موشک کالایی سیاسی بوده و نباید به خودرو مانند یک کالای سیاسی نگاه کرد. بلکه خودرو در همه جای دنیا کالایی اقتصادیست. تیموری بیان کرد در صنعت نظامی و موشکی ایران جو آرامی حاکم بوده و فضا رقابتی نیست. ولی در صنعت خودروسازی و تولید قطعات خودرو اصلا جو آرام نبوده و فضا به شدت رقابتیست.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟