نگهداری خودرو

علت و علامت خرابی پلوس خودرو چیست و چه خطراتی دارد؟

شنبه - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
پلوس خودرو

پلوس در سیستم جلوبندی خودرو نقش بسیار مهمی بر عهده دارد و به میله ای گفته می شود که در طول های متفاوت در سیستم انتقال نیروی خودروها تعبیه می شود و وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور از گیربکس و دیفرانسیل را به چرخ ها بر عهده دارد. قطعات و اجزای اصلی پلوس شامل سر پلوس، سه شاخه، گردگیر پلوس، میل پلوس و خار نگهدارنده هستند.

به گزارش خودرونویس، پلوس در سیستم جلوبندی خودرو نقش بسیار مهمی بر عهده دارد و به میله ای گفته می شود که در طول های متفاوت در سیستم انتقال نیروی خودروها تعبیه می شود .

اگر هر یک از این قطعات دچار آسیب شود، سبب ایجاد صداهای اضافی از چرخ ها به هنگام حرکت خودرو می شود. در این مقاله قصد آن را داریم تا با علل و علائم خرابی پلوس بیشتر آشنا شویم و با خطراتی که در اثر این خرابی متوجه خودرو و سرنشینان می شود آگاه شویم.

 

علت و علائم خرابی پلوس خودرو

خرابی پلوس خودرو علل متعددی دارد که در ادامه مختصرا به آن ها اشاره می کنیم. با دانستن این علل می توان تا حد زیادی از خراب شدن زودهنگام پلوس ها جلوگیری کرد و در  افزایش عمر مفید آن ها تاثیر گذاشت.

  1. مهم ترین علت خرابی پلوس ها را باید در پاره شده گردگیر آن دانست که این صورت ذرات معلق و گرد و غبار به راحتی وارد محفظه پلوس شده و سبب آسیب دیدن سر پلوس و مفصل های آن می شود.
  2. رانندگی با دنده اشتباه نیز موجب خرابی پلوس ها می شود. به عبارتی در مسیرهای مختلف با دنده های مختلف باید حرکت کرد که اشتباه در این کار خرابی پلوس ها را به بار می آورد.
  3. سومین علت خرابی پلوس ها به دلیل چک نکردن اتصالات سر پلوس هاست که غفلت از این کار نیز خرابی پلوس ها را موجب می شود.
  4. یکی دیگر از علل خرابی پلوس ها، ترمزهای پی در پی و بیجا و نیز کشیدن ترمز دستی به شیوه غلط است.
  5. علت پنجم خرابی پلوس ها رها کردن یکباره کلاچ و نیز ضربه های ناگهانی است که به خودرو وارد می شود.
  6. از دیگر علل خرابی پلوس ها بکسل کردن و کشیدن وسیله ای است که وزن آن بیشتر از خودرو است.
  7. روشن کردن خودرو به شیوه هل دادن هم سبب خرابی پلوس ها می شود.
  8. انجام برخی حرکات نمایشی مثل take off کردن هم می تواند سبب خرابی پلوس ها شود.
  9. محکم بستن و یا بر عکس شل بستن پیچ های پلوس هم سبب خرابی پلوس ها می شود.
  10. آخرین علت خرابی پلوس ها را باید در شیوه غلط نگهداری از خودرو دانست.
    پلوس

عمر مفید پلوس خودرو

برای طول عمر این قطعه ی رابط دیفرانسیل و چرخ، نمی توان عدد دقیقی عنوان کرد. حقیقت این است که این قطعه هم مانند دیگر قطعات خودرو باید هر چند وقت یک بار تعویض گردد. میزان عمر مفید پلوس نیز به نحوه نگهداری خودرو و کیفیت قطعات به کار رفته در آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است شرایط ایمنی را رعایت کنید تا عمر مفید قطعه خودرو شما بالاتر برود.

 

خطرات خرابی پلوس خودرو

  1. خراب شدن پلوس ها می تواند خطرات جدی برای خودرو و حتی سرنشینان داشته باشد که در صورت نادیده گرفتن خرابی آن آسیب به دیگر قطعات خودرو وارد می شود که نهایتا موجب به بار آمدن هزینه های گزافی برای تعمیر و تعویض آن قطعات خواهد شد. از جمله مهم ترین خطراتی که می تواند به هنگام خراب شدن پلوس ها ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  2. شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و در پی آن قفل شدن چرخ ها اولین خطر جدی خرابی پلوس ها به شمار می رود.
  3. از دیگر پیامدهای شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها می توان به قفل شدن فرمان اشاره کرد که در این صورت دیگر رانندگی امکان پذیر نمی شود.
  4. خرابی پلوس ها می تواند سبب آسیب دیدن و خرابی گیربکس نیز شود که خرابی آن علاوه بر ایجاد حوادث، سبب خرابی قطعات دیگر خودرو می شود که به نوعی با گیربکس در ارتباط هستند.
  5. سرانجام مهم ترین خطر جدی خرابی پلوس ها که خودرو و سرنشینان را تهدید می کند، از کنترل خارج شدن خودرو و واژگونی یا چپ کردن است که ضرروت بسیار بررسی و کنترل مرتب پلوس ها به منظور تشخیص خرابی و اقدام سریع برای تعمیر و تعویض قطعه آسیب دیده را موجب می شود.

 

کلام آخر

پلوس ها یکی از قطعات مهم و حیاتی در سیستم جلوبندی خودروها محسوب می شوند که امکان حرکت خودرو وابسته به سالم بودن این قطعه است.

همان گونه که بیان شد خرابی پلوس ها معمولا با شنیدن صداهای تق تق و غیر عادی همراه است که در صورت شنیده شدن آن باید نسبت به آن حساس بوده و فورا بررسی به عمل آید. زیرا خراب شدن پلوس ها علاوه بر آسیب به سایر قطعات، سبب بروز حوادثی از جمله واژگونی خودرو نیز می شود که لازم است به صورت دوره ای نسبت به چک کردن پلوس ها از جمله گردگیر آن اقدام شود.

قیمت برخی از انواع پلوس و سرپلوس در بازار :

نوع

قیمت (تومان ) 1402

بست پلوس بزرگ پژو ۴ اینچ پلوس Y.Y

 

۱٫۱۰۰٫۰۰۰

پلوس کامل پراید کوتاه (چپ) عظام

 

۱٫۵۵۰٫۴۰۰

پلوس کامل چپ هیوندای سوناتا LF

 

 

۷,۰۰۲,۰۰۰

پلوس کامل چپ جک S5 اتوماتیک

۵۸۴٫۰۰۰

پلوس کامل کوتاه ABS پژو 405

 

۲,۵۷۸,۰۰۰

سرپلوس عظام کد 9009 مناسب برای پژو 405

 

۳۷۴,۶۰۰

پلوس راست ام وی ام 530 مدل A21-2203020CA

 

 

۳,۷۱۷,۰۰۰

پلوس راست لیفان ۶۲۰ (۱۸۰۰) اصلی 

 

۳٫۴۸۳٫۰۰۰

پلوس کامل پراید بلند (راست) عظام

 

 

۱٫۸۸۰٫۰۰۰

پلوس کامل چپ چانگان اتومات اصلی

 

 

۵٫۰۰۰٫۰۰۰

4.2 از 158 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • سعید فرسادنیا | 21 مرداد 1402 - 4:50 ب.ظ

    با سلام و احترام.

    ام وی ام ۳۱۵ اسپرت دارم.
    تو دنده یک و دو، در مواقع گرفتن کلاچ، رها کردن کلاچ، نیم کلاچ کردن، حتی گاها، کاهش سرعت ماشین در ترافیک با رها کردن پدال گاز( بدون فشردن کلاچ)،
    معمولا بسته به تناسب گاز و فشرده شدن کلاچ یا رها کردنش،

    ۱ تا بعضا حتی ۶-۷ مورد، صدای تق تق از زیر ماشین، نواحی مرکزیش شنیده میشه، چیزی شبیه به برخورد دو قطعه بهم…

    قابل ذکر هست تو شروع حرکت و نیم کلاچ بودن و دنده یک، تعداد تق تق بیشتر و صدا بلند تر هست معمولا

    ممنون میشم، در صورت امکان راه نمایی بفرمایید.

  • سعید فرسادنیا | 21 مرداد 1402 - 4:24 ب.ظ

    سلام واحترام ام وی ام ۳۱۵ هاچبک اسپرت دارم. بعد از انجام بالانس درجا، موقع شروع حرکت، دنده ۱-۲،موقع رها کردن کلاچ یا بعضا گرفتن کلاچ، حتی تو ترافیک، بدون فشردن کلاچ، گاز رو رها کردن، چند تا صدای تلق تولوق(یک تا ۵ صدا) ، از زیر ماشین شنیده میشه. اکثر موارد موقع درگیر بودن کلاچ تو دنده ۱ و ۲، نیم کلاچ شدن، بسته به شدت و تناسب گاز و‌دور موتور، صدا، تعداش و شدتش، کم و‌زیاد میشه… ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • قنبری | 16 خرداد 1402 - 6:28 ب.ظ

    سلام
    ببخشید من دنا مدل ۹۹ دارم ۴۰ هزارتا کار کرده الان حدود یک ماهه از سرعت ۷۰ تا ۹۰ دنده و پدال گاز و اتاق میلرزه و بالای ۹۰ ول میکنه…چرخهام بالانس شده و یکم جعبه فرمون گفتن مشکل داره که رفع کردم ولی هنوز تو این بازه سرعتی لرزش داره و انگار به زور گاز میخوره تا ۹۰ رو رد کنه با دنده ۳ و ۴ فرقی نداره لرزشش…ممکنه راهنمایی بفرمایید باید کجا ببرم و دنبال ایراد از کجا باشم لطفا

  • عليرضا منصوري | 25 دی 1401 - 10:07 ق.ظ

    سلام وقت بخیر
    برلیانس 330 دارم در سرعت بالای 80 در هنگام شتاب گیری خودرو لرزش دارد
    لاستیک ها رو چند بار بالاس کردم وسالم است جلوبندی چک کردم همه چی سالم است
    مکانیک تشخیص دارد از سه شاخ پلوس است اونم تعویض شد اما باز هم لرزش داره لطفا راهنمایی بفرمایید تشخیص شما از کجاس
    البته مکانیک میگه میل پلوس باید بره تراش کاری بلند بشه که با ٣شاخ بیشتر درگیر باشه
    به نظرتون این کار درسته یا نه…
    سپاس

  • محمد | 14 آذر 1401 - 7:26 ب.ظ

    سلام‌ خسته نباشید
    من ماشینم تیبا مدل ۸۹ دیسک چرخ جلو و لنت باهم به تازگی عوض کردم لاستیکامم بالانس زدم اما باز ترمز میزنم فرمون وحشتناک میلرزه در ضمن بالاس زدم باز دوباره فرمون میلزه تو سرعت

    • مصطفی | 20 آذر 1401 - 6:10 ب.ظ

      ازدیسک ترمز هستش . دیسک ترمز تاب داره ببرش تراش کاری برای تاب گیری

  • امیر | 11 آذر 1401 - 8:45 ب.ظ

    سلام یه پراید ۱۴۱ دارم که تازه سره کلاج تعویض کردم کامل مارک عظام ولی الان که کلاج میگیرم یه صدای خرخر وقتی تا ته پدال را فشار میدم صدا قط میشه یه وقتایی هم دنده یک سر گاز حرکت میکنم صدای خرخر زیاد و بعد قط میشه تازه ۱۰ روز دیسک و صفحه رو کامل تعویض کردم دلیل این صدا از چی میتونه باشه؟

    • مصطفی | 20 آذر 1401 - 6:04 ب.ظ

      از بلبرنگ گلاچ هستش.

  • مطیعی | 19 مهر 1401 - 1:34 ب.ظ

    سلام و تشکر بابت این مطالب خوب و اظهار نظر دوستان.پژو پارس85 دارم،از سال90 که خریدم تا الان که مهر 401 هست،در قسمت مربوط به پلوسها فقط سرپلوس سمت راننده رو یکبار عوض کردم.متاسفانه حدود دو سال هست که موقعی که میخام از دو به سه مخصوصا،شتاب بگیرم و دنده عوض کنم دسته دنده و سمت شاگرد لرزش داره.اوایل کم بود،الان دیگه موقع شتاب از سه به 4 و 4 به 5 هم لرزش داره.نکته جالب اینکه وقتی تک سرنشنین هستم و خودرو سبک هست این لرزش کاملا محسوسه ولی وقتی کسی روی صندلی شاگرد میشینه این لرزش ها به کل قط میشه و همین مسله باعث شد که چندتا مکانیک نتونستن لرزش رو احساس کنن چون من روی صندلی شاگرد نشستم و سمت شاگرد وزن روش بود و نلرزید.اخیرا هم موقع پیچیدن به سمت راست از سر پلوسها صدا تق تق میاد و مخصوصا وقتی میخام دنده عقب بیام و فرمان رو به سمت چپ ینی به سمت راننده میچرخونم،از سر پلوس سمت شاگرد بازم صدای تق تق شدید شنیده میشه . البته گردگیر کاملا سالمه و منم اصلا اهل بر دنده دادن یا تیکاف یا این کارا نیستم و از خودرو هر دو هفته یکبار برای رفتن به شهرستان جمعا 400 کیلومتر رفتو و برگشت استفاده میکنم و بقیه روزها ماشین سرباطریش دراومده و در پارکینگ خابه.حالا به نظر دوستان قطعا کلسه پلوس شاگرد که باید عوض بشه ولی میل پلوس و سه شاخه و گلدانی هم باید عوض بشه؟ امکان داره لرزش دسته دنده و اتاق سمت شاگرد از مستهلک شدن دیسک صفحه کلاچ باشه که حدود 70 هزار تا کار کرده و سال 92 عوضش کردم ؟؟بی نهایت سپاسگزارم

    • یحیی دادگر | 21 مهر 1401 - 9:37 ب.ظ

      سلام، ممنونم از نظر شما، ببینید این دو تا مشکل مجزا از هم هست، صدای تق تق مشکل از سرپلوس هست، ولی لرزش دسته دنده که فرمودید میتونه مشکل از رام گیربکس، دیسک و صفحه، فلایویل و … باشه

    • یحیی دادگر | 21 مهر 1401 - 9:38 ب.ظ

      خیلی سطح تجهیزات رفاهیش ارتقا پیدا کرده، اگر قیمتش بالاتر باشه جای تعجب نداره، ولی قطعا هوشمندانه قیمت گذاری میشه که سهم بازار ایران خودرو حفظ بشه

    • سامان | 7 مرداد 1402 - 8:49 ب.ظ

      سلام مشکل از دیسک های ترمزت هست ببر ترمزسازی دیسکاتو اگه‌ امکانش هست تراش بده اگه‌ نخ که دیسک باید تعویض کنی‌ مشکلت حل‌ میشه

  • سعید | 18 مرداد 1401 - 3:32 ب.ظ

    پراید ۸۴ دارم خار پلوس ساییده شده پلوس هی در میاد میره تو حتی تو جاده درحال حرکت گاز میدادم راه نمیرفت کشیدم کنار دوباره رفت سر جاش و راه افتاد علت خرابی میتونه از جا نزدن صحیح کله پلوس و یا تنظیم نبودن چرخ باشه ؟در ضمن اصلا صدای تق تق هم نداره فقط میل پولس عقب جلو میره و بازی داره. مکانیک گفت که باید هم میل هم گلدانی و کله پلوس عوض شه سمت شاگرد

  • مهراب معظمی | 16 مرداد 1401 - 7:15 ب.ظ

    سلام من پراید صبا دارم صبح امروز تو سرعت گیر با۴۰ سرعت رد کردم سه شاخه پلوس از طرف گیر بگس درآمد تازه سرویس کرده بودم می خواستم ببینم مشکل از کجاست تا حالا از این بیشتر از سرعت گیر رد شده بودم تا حالا چنین اتفاقی نیافتاده بودممنون میشم

  • ابوالفضل | 9 مرداد 1401 - 0:13 ق.ظ

    سلام من پرایدمدل 97دارم.ماشین سمت راننده از۴۰سانتی ارتفاع افتاد پایین.زیره ماشین خورد زمین.مشکلی نداشتم ولی بعد چند روز فرمونم را میپیچوندم سمت چپ صدا تق تق پلوس سمت شاگرد میومدرفتم مکانیک پلوس عوض کرد از اون روز تا حالا درجاگاز میدم ویبره موتور برمیگشت به اتاق دسته موتور بالاپشت داشبورد حتی دسته دنده آینه جلو هم پس گاز ویبره میزنه حتی سره دریچه گاز ویبره میزنه تو پس گاز.بعد دوبار دسته موتور عوض کردم خوب نشده.جلوبندیم همه را نو کردم به جز میل پلوس.رام زیر گیربکس عوض کردم فرقی نکرد جا پیچاش توجلو شاسی خراب بود قلاویز کردم پیچاشا نیم میل بزرگتر انداختم.ولی هنوز لرزه داره تمام اتاقم چه درجا چه توحرکت.رفتم پلوسی که عوض کردم را از چرخ جداکردن دوباره زد جا از اون به بعد. موقع شتاب ویبره بدی میاد تو دسته دنده زیر پدال.استارتم که میزدم ماشین انگار شلاق میخوره تکون میخوره اتاقش.فقط متوجه شدم لاستیک همون سمت تعویض پلوس رو آسفالت زبره یا دست انداز می‌ره همه آینه هام میلرزه.دیرپز تا حالا اتفاقی موقع استارت زدن پاما رو کلاچ گذاشتم خیلی شلاقه کم شده خیلی کمتر تکون خورد.ویبره هم یکم کمتر شددرجا.ولی ماشینم سمت شاگردشا که رو یکم ارتفاع که پارک میکنم ویبرش کمتر میشه.موندم اشکال ازشاسی یا از جلو بندی یا گیربکس یا موقعیت دسته موتور بهم ریخته.خیلی کلافه شدم از ماشینم سیر شدم راهنماییم کنیو تورا خدا

    • مصطفی | 20 آذر 1401 - 6:18 ب.ظ

      صفحه کلاج با دیسک تموم شده . عوض کن

  • محمود | 3 مرداد 1401 - 8:00 ب.ظ

    سلام. پراید 111 دارم جلوبندی رو همین امروز بردم درست کردم ولی از چرخ سمت شاگرد صدای تق تق میاد البته موقع دورزدن. ولی در موقع حرکت هر از چند وقت یکبار چرخ سمت راست تقه میکنه یا بهتر بگم انگار چرخ میخواد دربره. یه تکان میده بعد خوب میشه. مثل ادمی که یه پاش یک دفعه از زیرش در میره. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • یحیی دادگر | 15 مرداد 1401 - 12:13 ب.ظ

      سلام، در رفتن چرخ یا صدای تق تق مشکل از سیبک زیر کمک هست، ولی تق تق در هنگام پیچیدن مشکل از پلوس

    • مهدی | 3 شهریور 1401 - 0:50 ق.ظ

      سلام پژو405slx وقتی در حال حرکتی وپا رو از روگاز برمیداری یه صدای خرخر میده کلاج رو بگیری یا خلاص کنی صدا نمیده بلبرینگ پلوس هم عوض شد نتیجه نداد ممنون میشم راهنمایی کنید در ضمن بلبرینگ چرخ هم سالمه

    • یحیی دادگر | 19 شهریور 1401 - 12:50 ب.ظ

      سلام وقت بخیر، مشکل از کیت کلاچ و بلبرینگ کلاچ شما هست، ربطی به پلوس نداره

    • قاسمی | 23 مهر 1401 - 0:18 ق.ظ

      لقی چرخ-خرابی بلبرینگ چرخ-هرچه زودترتعویض شود.

  • رضا سرطاق | 6 تیر 1401 - 0:31 ق.ظ

    سلام پارس مدل ۹۷دارم تو سربالایی وقتی میرم تو دنده ۳_۲_۱فرقی نمیکنه جلو ماشین مخصوصا زیر پا راننده لرزش داره صفحه کلاژ هم تازه عوض شدهه خواستم بدونم علت چیست ؟
    باتشکر

    • یحیی دادگر | 11 تیر 1401 - 9:22 ق.ظ

      سلام دقیقا متوجه منظورتون نشدن، دنده 1 و 2 و 3 اگر در شتابگیری زیرپا لرزش داره ممکن هست مشکل از میله پلوس باشه

    • قاسمی | 22 مهر 1401 - 11:51 ب.ظ

      سه شاخ پلوس.من حتی”کلاچ”هم شنیده بودم ولی تابحال”کلاژ”نشنیده بودم.

  • سامیار | 6 تیر 1401 - 0:13 ق.ظ

    سلام ببخشید حدودا یک ماهی هست که ۲۰۶ من پلوسش خرابه و از دیروز صداش خیلی بیشتر شده.میخوام بدونم فردام کار ضروری دارم میتونم باهاش رانندگی کنم؟

    • یحیی دادگر | 11 تیر 1401 - 9:21 ق.ظ

      سلام وقتتون بخیر، وقتی پلوس خرابه رانندگی با خودرو ریسکی هست، ولی فرمان را تا انتها نچرخانید و دست اندازها را با احتیاط رد کنید

  • کامران | 26 خرداد 1401 - 10:15 ب.ظ

    سلام ماشین در حالت خاموش فرمان به چپ صدای تقه میده؟؟

  • مسلم | 9 خرداد 1401 - 9:54 ب.ظ

    با عرض سلام ..من پراید ۱۳۲ دارم مدل ۸۹ خواستم بدونم وقتی فرمان را میچرخونم از طرف لاستیک راننده صدای صوت میاد تق تق نیست صدای فرمان را میچرخونم صدا جز جز میاد

    • یحیی دادگر | 17 خرداد 1401 - 6:37 ب.ظ

      سلام عرض ادب، اگر در حالت صدا میاد می تونه مشکل از پمپ هیدرولیک یا کم بودن روغن هیدرولیک باشه

  • محمود | 31 اردیبهشت 1401 - 7:34 ب.ظ

    سلام وقت بخیر
    وقتی صندلی عقب سه نفر میشینن هنگام شروع بحرکت صدای تق تق از زیر ماشین میاد انگار دارن ضربه میزنن کف ماشین ولی حین حرکت صدایی نمیاد دلیلش چیه
    پراید 84

    • یحیی دادگر | 2 خرداد 1401 - 3:27 ب.ظ

      سلام، وقت شما بخیر، دلایل متعددی میتونه داشته باشه، بعیده مشکل از پلوس باشه، ولی مشکل میتونه از سیبک زیر کمک، سیبک فرمان، بوش طبق و … باشه. بهتر هست جلوبندی خودرو را چک کنید

  • علی | 13 اردیبهشت 1401 - 10:25 ب.ظ

    سلام خسته نباشید، ماشین من پژو هست و ماشین لرزش و گیجی داره به خصوص سرعت بالا ، لاستیک ها و جلوبندی تازه تعمیر کردم ، آیا احتمال داره که خرابی از کله پلوس باشه؟ چون مشعلی پلوس ها تازه سرویس شدن اما کله پلوس ها نه ، و ایا خرابی کله پلوس باعث لرزش میشه؟

    • یحیی دادگر | 17 اردیبهشت 1401 - 1:15 ب.ظ

      سلام وقت شما بخیر، اگر از سلامت لاستیک ها، جلوبندی و جعبه فرمان اطمینان دارید، لرزش فرمان در سرعت بالا می تونه به دلیل خراب بودن میله پلوس و تاب داشتن آن باشد.

  • نگار | 10 اردیبهشت 1401 - 8:41 ب.ظ

    سلام ماشین پراید مدل ۸۹ دارم الان میزنم دنده ولی حرکت نمیکنه . کلاج هم سالمه . دور موتورمم حرکت میکنه ‌. وقتی گاز میدم ول میکنم صدای تق تق میده . لطفا راهنمای کنید مشکل از چیه پلوسه یا صفحه سوزوندم ؟ چقدر هزینه داره؟

    • یحیی دادگر | 12 اردیبهشت 1401 - 10:58 ق.ظ

      سلام، اگر از سلامت کیت کلاچ اطمینان دارید، ممکنه پلوس از جاش در اومده باشه یا اینکه بلبرینگ پلوس خورد کرده باشید

  • رضا | 27 فروردین 1401 - 10:32 ب.ظ

    سلام من سرپلوس هردوطرف ماشینم که پراید مدل ۹۵ هست به تازگی تعویض کردم ولی بعد ۱۰ روز دوباره همان صدای تق تق هنگام دورزدن داره علت چیست؟

    • یحیی دادگر | 29 فروردین 1401 - 3:01 ب.ظ

      سلام وقت شما بخیر، ممکنه خوب گریس کاری نشده باشه داخل گردگیر پلوس یا اینکه پلوس به شکل بدی جا زده شده باشهو اگر خوب گریس کاری نشده باشه امکان هست بلرینگ ها کچل کرده باشن

    • میلاد اهواز | 10 اردیبهشت 1401 - 4:24 ب.ظ

      سلام
      ماشین من پراید مدل 93، چهار بار کله پلوس سمت راننده عوض کردم دوباره بعد چند روز صدا میده، دیگه کلافه ام کرده،

    • یحیی دادگر | 12 اردیبهشت 1401 - 10:57 ق.ظ

      سلام، ممکنه جنس خوبی خریداری نمی کنید یا اینکه خوب گریس کاری نمیشه یا اینکه شاسی مشکل داره که باعث میشه پلوس زود خراب بشه

  • مجتبی | 22 فروردین 1401 - 3:09 ب.ظ

    سلام
    پراید مدل 90 دارم
    میزنم دنده کلاچ رو که ول میکنم ماشین حرکت نمیکنه و صدای تق تق وحشتناکی میده
    کیلومتر شمار هم حرکت میکنه لطفا راهنمایی کنید مشکل چیه و چقد هزینه میبره

    • یحیی دادگر | 23 فروردین 1401 - 5:13 ب.ظ

      سلام، به احتمال خیلی زیاد شمال بلبرینگ پلوس از سمت گیربکس یا چرخ خورد کردید، باید سرپلوس اون سمت تعویض بشه که هزینه با احتساب قیمت قطعه و اجرت حدودا 400 تا 500 تومان می شود

  • Mohammad | 11 فروردین 1401 - 2:39 ق.ظ

    سلام خسته نباشید عزیز من ماشینم ۲۰۶ تیپ ۲ جلو بندی تازه عوض کردم بلبرینگ چرخ چلو مشکل داشت تازه عوض شده ۱۴ اسفند بود این کارا کردم ۳ روز ماشین تا شروع ب حرکت میکنم یه صدا تق تق از سمت جلو ماشینم میاد انگار ب تایر یه چیزی گیر کرده نگاه کردم هیچی نیس جلو بندی سر جاشون بودم چیزی در نیومده بود وقتی میپیچم صدا قطع میشه ولی فرمون تا صاف میکنم صداش میاد

    • یحیی دادگر | 11 فروردین 1401 - 12:56 ب.ظ

      سلام عرض ادب، صدای تق تق در حین شروع حرکت معمولا به پلوس مربوط نیست و می تونه مشکل از بوش طبق ماشین باشه. اگر بوش طبق رو تعویض نکردید به احتمال زیاد مشکل از همین قطعه هست

    • قاسمی | 22 مهر 1401 - 11:59 ب.ظ

      ازبلبرینگ وتوپی چرخ هست.کیفیت قطعه موردنظرخوب نیست.

    • ابراهیم | 22 فروردین 1401 - 1:34 ق.ظ

      اگه رینگ هات اسپورته ممکنه وزنه ای که برای بالانس چسبوندن به یه جایی میخوره مال من یبار شده اون اون جوری

  • رضا | 9 فروردین 1401 - 3:14 ق.ظ

    سلام. یه جایی رو میشه معرفی کنید که پلوس رو تعمیر کنن. آخه تعمیرکاران اطرافم میگن پلوس دو سمت رو بخر بیار برات عوض کنیم. میگم مگه تعمیر نمیشه. میگن ارزش نداره. ماشین پرشیا موتور سال هست.

    • یحیی دادگر | 9 فروردین 1401 - 12:36 ب.ظ

      سلام، منظورشون از خرید پلوس مجموعه کامل هست یا صرفا سرپلوس؟

  • رضا | 4 فروردین 1401 - 2:16 ب.ظ

    سلام و خسته نباشی ،ماشین من از قبل طرف شاگرد شاسی جلو ضربه داشته و کشیده شده ،ولی از زمانی که ماشین خریدم مشکل در اومدن پلوس داشتم ،الان نمیدونم برم دهنه چرخو یکم جمعش کنم یا با مشعلی تیبا این مشکلو حل کنم،لطفا راهنمایی کنید

    • یحیی دادگر | 6 فروردین 1401 - 1:54 ب.ظ

      سلام و عرض ادب، درآمدن پلوس چه از سمت گیربکس و چه از سمت شاگرد یکی از نشانه های مشکل داشتن شاسی خودروست، اما علل دیگری مثل خراب بودن بلبرینگ، خراب بودن خار پلوس و … هم ممکنه باعث از جا در آمدن پلوس شود. اگر از این عوامل که عرض کردم نبود، به احتمال زیاد مشکل از شاسی بوده و باید دهانه چرخ جمع تر شود

  • سعید | 21 اسفند 1400 - 12:44 ب.ظ

    سلام ماشینم ۲۰۶ هست تو سربالایی و سرعت ۷۰ تا ۹۰ تا بدنه میلرزه و دسته دنده تو دنده چهار خیلی تکون میخوره .. بیشتر موقع گاز دادن میلرزه .. بالانش کردم ولی هنوز میلرزه ..مشکل از پلوس نیس ؟ اخه سمت راست لاستیکش از قسمت میله پاره شده

    • یحیی دادگر | 23 اسفند 1400 - 3:34 ب.ظ

      سلام، لرزش فرمان میتونه به دلیل بالانس نبودن لاستیک و خرابی جلوبندی هم باشه، ولی اگر از سالم بودن جلوبندی و بالانس بودن چرخ ها اطمینان دارید، می تونه ناشی از تاب داشتن میله پلوش هم باشه، چون لرزش دسته دنده هم دارید به احتمال زیاد مشکل از همون پلوس و به احتمال زیاد تاب داشتن میله پلوس هست

  • نفسوک | 17 اسفند 1400 - 0:03 ق.ظ

    سلام هنگام رانندگی روی یک سرعت گیرکوچیک وباسرعت ۳۰کیلومترسه شاخه ازگلدانی جداشدماشینم پراید۸۷است علت جداشدن سه شاخه رامیان بدونم ولی خداراشکرسه شاخ نشکست وکمی دنده عقب رفتم جانور وبه مسیرم ادامه دادم..علت بیرون شدنش راتوضیح دهید ممنونم

  • سعید | 10 اسفند 1400 - 4:49 ق.ظ

    سلام،پراید دارم الان یه مدته ترمز میگیرم از زیر پای شاگرد صدای تق تق میاد،مشکل از کجاس

    • یحیی دادگر | 10 اسفند 1400 - 11:11 ق.ظ

      سلام، صدای تق تق در حین ترمزگیری به پلوس مربوط نیست، به احتمال زیاد مشکل از سیبک زیر کمک، طبق یا بوش طبق یا ادوات ترمز هست، حتما این موضوع رو نشان دهید، چون ممکن است خطرناک باشد

    • قاسمی | 23 مهر 1401 - 0:02 ق.ظ

      ممکنه ازدسته موتوربالایی خودروباشد.

  • جواد | 6 اسفند 1400 - 9:38 ب.ظ

    سلام ، خسته نباشین ،
    پراید ۹۸ دارم ، در دنده ۲ به بالا ، گاز رو رها میکنم ، بعد که ماشین کمی سرعتش کم شد ، دوباره نیش گاز میدم ،سمت راننده صدای تق تق ،انگار ضربه میزنی به بدنه ، میاد علتش چیه ؟؟ لطفا راهنمایی کنین

    • یحیی دادگر | 7 اسفند 1400 - 1:48 ب.ظ

      سلام عرض ادب، میتونه از سیبک زیر کمک یا طبق و بوش طبق باشه

    • قاسمی | 23 مهر 1401 - 0:03 ق.ظ

      بوش طبق

  • فهیمی | 28 بهمن 1400 - 3:36 ب.ظ

    سلام.پراید صبا مدل ۸۸ دارم چند روزیه که موقع که ماشین در حال حرکت هست صدای تق تق ازجلوی پای شاگرد شنیده میشه مث اینکه ضربه به بدنه ماشین زده بشه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    • یحیی دادگر | 30 بهمن 1400 - 2:08 ب.ظ

      سلام، اگر صدای تق تق به هنگام چرخش فرمان شنیده شود نشانه خرابی پلوس است. ولی اگر صدای تق تق در حین عبور از دست انداز شنیده شود مشکل از خرابی جلوبندیست

  • فهیمی | 28 بهمن 1400 - 3:36 ب.ظ

    سلام.پراید صبا مدل ۸۸ دارم چند روزیه که موقع که ماشین در حال حرکت هست صدای تق تق ازجلوی پای شاگرد شنیده میشه مث اینکه ضربه به بدنه ماشین زده بشه

  • محمد | 16 بهمن 1400 - 5:28 ب.ظ

    سلام،ممنون
    EF7 دوگانه دارم در سرعت ۸۰ ،دنده ۳ و دنده ۴ لرزش شدیدی در کابین وجود دارد ،علتش چیه؟ تشکر

    • یحیی دادگر | 17 بهمن 1400 - 9:43 ق.ظ

      سلام، سرعت بالاتر یا پایین تر اصلا لرزش نداره؟

    • قاسمی | 23 مهر 1401 - 0:05 ق.ظ

      مهمترین دلیش،عدم هماهنگی دنده وسرعت خودرو.آخه دنده3وسرعت80؟!!

  • داوود | 3 بهمن 1400 - 3:56 ب.ظ

    سلام.
    من ماشین پراید صبا مدل ۸۸ دارم. ماشین را در دنده یک زدم و پایم را به آرامی از روی کلاچ برداشتم اما ماشین حرکت نکرد و یک صدای تق تق از چرخ جلو سمت شاگرد اومد لطفاً راهنمایی کنید مشکل از کجاست

    • یحیی دادگر | 4 بهمن 1400 - 10:40 ق.ظ

      با عرض سلام، به احتمال بسیار زیاد پلوس خراب شده و بلبرینگ خورد کرده، باید خودرو را بکسل کنید و به تعمیرگاه ببرید و پلوس همون چرخ چک بشه که به احتمال زیاد باید سرپلوس تعویض بشه

  • محمد رضا سیگارچی | 29 آذر 1400 - 7:57 ب.ظ

    بسیار مفید بود . اچ سی کراس دنده اتومات دارم که در حرکت و زیر پا و پدال با گاز خوردن لرزش حس میشود . مکانیک میگوید پلوی ها تاب دارند و باید تعویض شوند . نمیدانم چقدر نظرش صحیح است لطفا راهنمایی کنید

    • یحیی دادگر | 1 دی 1400 - 12:06 ب.ظ

      سلام، لرزش پدال و فرمان به هنگام گاز دادن ناگهانی و شتابگیری یکی از علایم تاب داشتن میله پلوس است؛ ولی خب ممکن است ناشی از مستهلک شدن برای ادوات جلوبندی هم باشد، ولی محتمل ترین آن تاب داشتن میله پلوس است

    • امیر | 4 آذر 1401 - 11:14 ب.ظ

      نحوه درست کردنش چطوره؟
      یا باید تعویض بشه؟

  • فرهاد | 22 آبان 1400 - 7:38 ق.ظ

    بسیار عالی ومفید ،سپاس

    • ابراهیم | 9 فروردین 1401 - 8:29 ب.ظ

      بسیار عالی مفید بود.من پراید مدل 86 دارم .سرپلوس.صدا میداد میکانیک میگه خوبه ولی چند روز سوار شدم . الان روی گلگیر روغن پاشیده از سرپلوس به نظر شما خیلی خراب شده . چقدر خطرناک است.چند روز دیگه عوض کنم . اشکال دارد

    • یحیی دادگر | 11 فروردین 1401 - 12:53 ب.ظ

      سلام، بهتره که سریعا سرپلوس رو تعویض کنید، چون هم گردگیر پاره شده و هیچ گریسی داخلش نیست و ممکنه بلبرینگ خورد کنه و خودرو دیگه حرکت نکنه

  • ناشناس | 1 شهریور 1400 - 11:58 ب.ظ

    عالی

    • حمیدرضا | 4 آبان 1400 - 9:35 ب.ظ

      ممنون از اطلاعات مفیدی ک ارائه کردین.. خیلی کاربردیه👌👏

    • یحیی دادگر | 5 آبان 1400 - 9:17 ق.ظ

      ارادت

  • ناصر رشیدپور | 18 تیر 1400 - 2:50 ق.ظ

    خیلی مفید و کارآمد و مورد نیاز هر راننده، سپاس از مطالب ارزشمند وبه دردبخورتان

  • محمدرضا | 12 بهمن 1399 - 3:58 ق.ظ

    ممنون عاااااااالی