صنعت قطعه سازی
در نشست خبری آنلاین امروز مطرح شد

جهش تولید 30 درصدی کروز در سال 1399

سه شنبه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
نادر سخا مدیرعامل کروز

شرکت قطعه سازی کروز با به کار گیری بیش از 12 هزار و 800 نیرو، یکی از بزرگترین و مدرن ترین شرکت های قطعه سازی داخل کشور بوده که سهم زیادی از تامین قطعات دو خودروساز اصلی کشور و همچنین بهمن موتور را دارد. این شرکت در سال 1399 که جهش تولید هم نام گرفته بود، موفق به رشد تولید 30 درصدی شد که این مهم با وجود تمام مشکلات پیش رو در زمینه تامین ارز، نقدینگی و مشکلات ناشی از قطع همکاری شرکت های خارجی صورت گرفته است.

به گزارش خودرونویس، فرصتی پیش آمد تا امروز با مدیرعامل شرکت کروز و چند تن از مسئولین این شرکت در خصوص گزارش عملکرد این قطعه ساز بزرگ وطنی در سال 99 و برنامه های پیش رو در سال 1400 گفت و گویی داشته باشیم. هدف این شرکت در سال 1399 در مرتبه اول چرخاندن چرخ تولید بوده و هیچ یک از بخش های کروز در سال گذشته تعطیل نشد و تمامی خطوط تولید با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی علی رغم شیوع کرونا مشغول به فعالیت بودند.

همچنین این شرکت در سال 1399 موفق به احداث مرکز تحقیقات کروز و گسترش همکاری با شرکت های دانش بنیان و اجرای 50 پروژه مختلف با تیم های دانشگاهی شد.

 

جهش تولید 30 درصدی در سال 1399

مهندس یوسفی مدیر توسعه بازار کروز در خصوص عملکرد این شرکت در سال گذشته گفت: کروز محصولات مختلفی را با هدف داخلی سازی و خودکفایی در سال 1399 به بازار عرضه کرد. این شرکت در سال گذشته جهش تولیدی 30 درصدی داشت و موفق به تولید بیش از 55 میلیون قطعه مختلف شد و همواره در پروژه های جدید پیشگام بوده و تولید آپشن های جدید خودروسازان را پشتیبانی و ساپورت کرده است. بدین ترتیب کروز یکی از تامین کنندگان مهم خطوط تولید خودروسازان و بازار محسوب شده و در اسفند ماه سال 99، چهل ساله شد.

نادر سخا مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز در نشست خبری آنلاین امروز مطرح کرد که این شرکت در سال 1400 داخلی سازی 35 قطعه مختلف را در برنامه خود دارد که شامل قطعات ابتدایی و واسط هستند. وی در خصوص  تولید قطعات الکترونیکی اظهار کرد که ساخت چیپ و برد چنین قطعاتی نیاز به سرمایه بسیار بالایی دارد و در دنیا کشورهای محدودی مانند چین، کره و تایوان هستند که به دلیل دارا بودن سفارش از سراسر دنیا عمده قطعات الکترونیکی را برای جهان تولید می کنند. به عبارت دیگر تولید چنین قطعات صرفا در مقابل داشتن تیراژ به صرفه است و سرمایه گذاری برای تولید چنین قطعاتی به صورت تماما بومی در کشور بدون در نظر گرفتن صادرات گسترده منطقی نیست.

شرکت کروز در خصوص تامین قطعات بازار در سال 1399 سهمی به صورت میانگین 50 درصدی داشت. مهندس یوسفی در این خصوص بیان کرد که سهم کروز در خصوص تامین برخی قطعات های تک به 70 تا 80 درصد هم می رسید و سهم این شرکت در خصوص تامین برخی دیگر از قطعات 30 تا 40 درصد بود.

مدیرعامل کروز بیان کرد که این شرکت در تولید هیچ قطعه ای انحصار ندارد و عموما در زمینه هایی مانند رادیو پخش، چندین منبع دیگر در کنار کروز قرار دارند و هیچ قطعه ای تک منبع نیست.

 

موانع سخت پیش روی تولید کنندگان

نادر سخا اظهار کرد که در این شرایط سخت تحریم علیه صنعت خودروی کشور، پس از اینکه موفق به عقد قرارداد با یک شرکت خارجی برای تامین قطعه یا مواد اولیه می شویم، تازه به خاکریزهای بلند داخلی می رسیم. این خاکریزها اعم از ثبت سفارش، تامین ارز و وجود نقدینگی برای خرید ارز و … بوده که اگر شرکت خارجی پول را به صورت نقد بخواهد مشکل چند برابر می شود. بعد از عبور از تمامی این خاکریزها تازه به بحث گمرک می رسیم که آن هم سختی ها مربوط به خود را دارد.

وی اشاره کرد که این روال در این ماه ها به مراتب نسبت به روزهای ابتدایی تحریم ساده تر شده؛ ولی تولید کننده که در این شرایط در حال فعالیت است، نیاز به حمایت بیشتری دارد.  وی همچنین به بدهی بیش از 4 هزار میلیاردی دو خودروساز اصلی کشور به کروز اشاره کرد.

سخا در خصوص تولید فرمان برقی گفت: در خصوص پژو 207 بنا بود که اگر تیراژ تولید این خودرو به حد مطلوبی برسد، جعبه فرمان برقی آن در کروز داخلی سازی شود؛ ولی متاسفانه تیراژ این خودرو به حد مطلوبی نرسید. ولی کروز خطوط تولید و تکنولوژی این جعبه فرمان را خریداری کرده و قرار است برای خانواده دنا پلاس و پژو 207 در آینده تولید کند.

مدیرعامل کروز به همکاری گسترده با سایپا در زمینه تامین قطعات محصولات جدید این شرکت اشاره کرد و گفت که تولید انبوع قطعات آن ها شروع شده است. وی در خصوص تارا ایران خودرو هم گفت که متاسفانه گروه کروز در تامین شبکه برق و الکترونیک تارا نبوده و این علی رغم آمادگی کامل کروز در این زمینه است.

 

فعالیت های کروز در زمینه خودروهای الکتریکی

در خصوص خودروهای برقی و الکتریکی کروز در زمینه پیشرانه، باتری و زیرساخت ها تحقیقات خود را شروع کرده و به زودی محصولاتی خواهد داشت. ولی نادر سخا به طور کلی در خصوص خودروهای الکتریکی اظهار کرد که برای موفقیت محصولات تمام الکتریکی نیاز به وجود زیرساخت در جامعه و سپس تامین قطعات هستیم. بدین ترتیب اگر زیرساختی برای استفاده از این خودروها در جامعه نباشد، حتی اگر تولید کننده محصول را تولید کند درخواست معقولی برای آن نخواهد بود و به هدف فروش خود نمی رسد. بدین ترتیب تصمیم ساخت خودروهای الکتریکی پس از فراهم کردن زیرساخت های لازم منطقی است.

 

دنبال کردن صادرات قطعه در کروز

نادر سخا اظهار کرد که اگر تحریم ها برداشته شود گروه کروز تمایل بسیار زیادی به صادرات قطعه به کشورهای خارجی دارد. همانطور که پیش از تحریم ها این قطعه ساز بزرگ کشور به پژو فرانسه مستقیما قطعه صادر می کرد. بدین ترتیب صادرات قطعه از جمله هدف های مهم کروز پس از برداشتن تحریم هاست.

سخا در خصوص تولید قطعات خودروهای چینی گفت: در بحث تولید قطعه، قیمت تمام شده بسیار مهم بوده و خودروهای چینی موجود در بازار ایران به دلیل تیراژ فروش کم، سرمایه گذاری گسترده برای تولید قطعات آنها عملا منطقی نیست. به عنوان مثال خودرویی که تیراژ سالیانه آن 10 تا 20 هزار دستگاه است، منطق به تولید قطعه نیست. چون سرمایه گذاری انجام شده برای تولید روی تیراژ تولید سرشکن می شود.

در آخر هم مدیرعامل کروز اظهار کرد که در صورتی که تحریم ها برداشته شود، نگرش کروز و سایر قطعه سازان نسبت به همکاری با شرکای خارجی قطعا به نحوه دیگری خواهد بود تا در صورت بدعهدی شرکای خارجی، قطعه سازان متضرر نشوند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟