به گزارش خودرونویس، آخرین جزئیات نقل و انتقال وسایل نقلیه، شماره‌گذاری، روند نوبت‌دهی اینترنتی و اما و اگرهای انجام‌ معامله ‌به صورت وکالتی و قولنامه ای از جمله مواردی است که ما را بر آن داشت تا با سرهنگ «علی محمدی» رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

 

* آخرین آمار نقل و انتقال وسایل نقلیه در 11 ماهه امسال چقدر بوده است؛ از نوشماره ها چه خبر؟

تقریباً تا امروز برای 3 میلیون و 700 هزار خودرو فرآیند نقل و انتقال انجام شده و 849 هزار خودرو به عنوان نوشماره، پلاک شده‌اند.

در همین بازه زمانی نیز حدودا نقل و انتقال 235 هزار موتورسیکلت و پلاک گذاری 163 هزار موتور نوشماره انجام شده است.

تعطیلی مراکز تعویض پلاک در شهرهای قرمزکرونایی

* آخرین روند شماره‌گذاری و تعویض پلاک با توجه به شرایط کرونایی چگونه است؟ هراز‌گاهی‌ به واسطه کرونا ، وضعیت قرمز را در برخی شهرها شاهدیم؛ در شرایط قرمز کرونایی وضعیت شماره‌گذاری و مراکز تعویض پلاک چه می‌شود؟

خدمات شماره‌گذاری در سراسر کشور با نوبت‌دهی اینترنتی امکانپذیر است اما در استان‌ها و شهرستان‌هایی که بنا بر اعلام ستاد مقابله با کرونا در وضعیت قرمز قرار بگیرند مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک تعطیل می‌شوند.

افزایش اعتبار وکالت‌نامه‌ها به تعداد روزهای تعطیل مراکز شماره‌گذاری

* یک سوال مهمتر؛ وضعیت وکالت نامه‌های مدت‌دار چه می شود؟ با تعطیلی مراکز تعویض پلاک مدت اعتبار آنها منقضی نمی شود؟

شهروندان به هیچ وجه نگران نباشند چرا که به تعداد روزهایی که مراکز تعویض پلاک تعطیل می‌شود، به همان میزان به اعتبار وکالتنامه‌ها افزوده می‌شود.

در حال حاضر در استان خوزستان چندین شهر وضعیت قرمز کرونایی داشته و مراکز تعویض پلاک تعطیل شده‌اند که به تعداد روزهای تعطیل مراکز تعویض پلاک به اعتبار وکالت نامه‌ها افزوده می شود.

خودداری از آوردن اطفال و افراد اضافی به مراکز تعویض پلاک/ داشتن ماسک الزامی است

*بایدهای کرونایی که در مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید رعایت کرد چه مواردی هستند؟

آنچه که در شرایط کرونایی مدنظر است رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی توسط متقاضیان در مراجعه به مراکز تعویض پلاک است.

‌متأسفانه شاهدیم که متقاضیان افراد اضافه‌ای همراه خود می‌آورند در صورتی که غیر از خریدار و فروشنده نیازی به حضور اعضای خانواده نیست؛ حتی در مواردی کودکان و اطفال را همراه خود برای تعویض پلاک می‌آورند که با توجه ‌به‌‌ شرایط‌‌ کرونایی‌ ‌می‌تواند‌‌ خطرناک ‌باشد؛ بنابراین ‌ از متقاضیان خواهشمندیم که غیر از خریدار و فروشنده فرد دیگری را همراه خود به مراکز تعویض پلاک نیاورند.

در ضمن مراجعان باید از ماسک استفاده کنند؛ بهتر است دستکش نیز به همراه داشته باشد اگر چه در تمامی مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک در سراسر کشور مواد بهداشتی و ضدعفونی وجود داشته و سالن‌ها و تجهیزات مستقر در مراکز روزانه ضدعفونی شده و فاصله‌گذاری هم در حین‌ ارائه خدمات لحاظ می‌شود.

زرنگی نکنید/ در سامانه نوبت‌دهی فقط خدمت موردنظر را انتخاب کنید

* چند‌ ‌وقتی است که برای دریافت خدمات تعویض پلاک باید از طریق سامانه نوبت‌دهی اقدام کرد، در خصوص جزئیات ثبت نوبت صحبت بفرمائید؟

متقاضی دریافت خدمت از مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک باید در اولین گام به سایت پلیس راهور 120 مراجعه کند؛ بعد از ورود به سایت به آیکون « سامانه نوبت‌دهی» وارد شده و با درج مشخصات خواسته شده، بازه زمانی و مرکز تعویض پلاک مدنظرخود را برای مراجعه حضوری انتخاب می‌کند.

توجه داشته باشید که در سامانه نوبت‌دهی، آیتم‌های مختلفی درج شده اعم از نقل و انتقال خودرو، خدمات پس از شماره‌گذاری مثل احراز سکونت و موارد دیگر.

متقاضی باید صرفا همان نوع خدمت مورد نیاز خود را رزرو کند نه مورد دیگری را؛ حتی اگر سهمیه رزرو در خدمت مورد نظرش پر شده باشد.

برخی متقاضیان فکر می‌کنند که با رزرو مورد دیگر می توانند وارد مرکز تعویض پلاک شده و در ادامه خدمت مورد نظر را دریافت کنند در حالی که برای هر خدمت، باجه مستقلی تعبیه شده که فقط بر اساس نوبت‌های رزرو شده خدمت ارائه می شود و خدمات صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که قبلاً آن نوع خدمت را رزرو کرده باشند.

نکته قابل توجه دیگر این است که ‌متقاضیان‌ در همان تایم رزرو شده مراجعه کنند نه زودتر و نه دیرتر؛ اگر زودتر مراجعه کنند خودشان معطل می‌شوند چرا که نمی‌توانند وارد مرکز شوند؛ اگر هم دیرتر مراجعه کنند چون از وقت‌شان گذشته باز هم نمی‌توانند وارد مرکز شده و بدون دریافت خدمت باید به خانه برگردند؛پس

توجه به روز و بازه زمانی رزرو شده اهمیت زیادی دارد.

عدم مراجعه 20 درصد از رزروکنندگان نوبت برای تعویض پلاک

از طرف دیگر با افرادی مواجهیم که نوبت رزرو کرده و مراجعه نمی‌کنند؛ برابر آمار حدود 20 درصد از کسانی که در سامانه نوبت‌دهی برای دریافت خدمت تعویض پلاک، روز و ساعت تعیین می‌کنند، به مراکز مراجعه نمی‌کنند که عدم مراجعه آنها هم تضییع حقوق سایر افراد را در بر دارد و هم وقت همکاران ما را تلف می‌کند. از هموطنان درخواست می‌کنیم که اگر حضورشان قطعی است به سامانه مراجعه کرده و نوبت رزرو کنند.

شماره گذاری خودرو

 

اگر برای تعویض پلاک نمی‌آیید نوبت را کنسل کنید

* در برخی موارد برای افراد مشکلی پیش می‌آید که نمی‌توانند برای تعویض پلاک مراجعه کنند در آن صورت آیا می‌توان نوبت رزروشده را لغو کرد؟

بله؛ لغو نوبت و کنسلی در سامانه پیش‌بینی شده و با این کار می‌توان زمان رزرو شده را به فرد دیگری که در آن بازه زمانی امکان مراجعه دارد تخصیص داد.

سامانه مزاحمان را ثبت نام نمی‌کند!

* برخی از شهروندان می‌گویند که انگار سامانه اطلاعات و مشخصات آنها را ثبت نمی‌کند آیا سامانه مشکلی دارد؟

سامانه مشکلی ندارد اما اگر متقاضی بیش از حد ممکن سامانه را اشغال کند یا بیش از سه بار نوبت رزرو کرده و بدون کنسلی مراجعه نکند سامانه به صورت خودکار متقاضی را به عنوان مزاحم تلقی کرده و در ثبت مشخصات و رزرو نوبت محدودیت‌هایی را برایش به وجود آورده و اجازه نوبت‌دهی به فرد مذکور را نمی‌دهد.

مدارک مورد نیاز برای شماره‌گذاری

* برای شماره‌گذاری وسایل نقلیه چه مدارکی لازم است؟

مدارک احراز هویت اعم از شناسنامه، کارت‌ ملی؛ مدارک خودرو اعم از سند مالکیت، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی و همچنین سند مالکیت خانه و اجاره‌نامه معتبر از مدارک لازم جهت احراز سکونت است که افراد در مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید همراه داشته باشند؛ ذکر این نکته هم بدیهی است که باید وسیله نقلیه را هم به مراکز بیاورند.

7 تا 16 ساعت کار مراکز شماره‌گذاری/ پنج شنبه‌ها هم تا ساعت 14 هستیم

* ساعت فعالیت مراکز تعویض پلاک چگونه است؟

در حال حاضر با توجه به اینکه در روزهای پایانی اسفند قرار داشته و شاهد افزایش مراجعه متقاضیان هستیم.

برای تسریع در امر خدمت‌رسانی ساعت کاری مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور از روز شنبه تا چهارشنبه از 7 تا 16 و در روزهای پنج‌شنبه از 7 تا 14 خواهد بود.

البته ذکر این نکته ضروری است که ساعت ‌پایان کار مراکزتعویض پلاک تا زمانی ‌است که خدمت ‌به طور کامل به افرادی که در داخل‌ مراکز حضور دارند ارائه شود حتی اگر ساعت از 16 هم بگذرد چراکه متقاضیان بنابر برنامه رزرو شده در داخل مراکز حضور پیدا کرده اند.

پلاک سفارشی نداریم / سامانه بصورت رندومی پلاک انتخاب می‌کند

* اخیراً‌ اعلام کردید که پلاک‌های قدیمی فک شده به چرخه شماره‌گذاری بازگشته است؛ آیا در تخصیص پلاک‌ها اعمال نفوذ و پارتی هم وجود دارد؛ اصلا بفرمایید شماره‌گذاری سفارشی هم دارید؟

پلاک سفارشی نداریم؛ چرا که به صورت سامانه‌ای، پلاک برای وسایل نقلیه انتخاب می‌شود.

در روند انتخاب پلاک برای هر وسیله نقلیه، سامانه از 20 پلاک موجود در آن تایم، یکی را برای وسیله نقلیه مدنظر انتخاب می‌کند و هیچ کاربری نمی‌تواند دخل و تصرفی در این موضوع داشته باشد.

درحال حاضر شماره پلاک‌ها به ایران 40 رسیده است اما با توجه به اینکه طبق مصوبه هیأت دولت پلاک‌هایی که یک‌سال از فک آنها گذشته است به چرخه شماره‌گذاری بازگشته‌اند، به صورت سیستمی پلاک‌های قدیمی با حفظ سوابق شخصی به متقاضیان جدید واگذار می‌شود.

به طور مثال پلاک‌های ایران 11، 22، 33، 55، 66، 99 (‌برای متقاضیان تهرانی)‌ و‌ ‌سایر‌ کدپلاک‌ها با توجه به استان و شهر سکونت برای سایر ‌مراجعان‌‌ از جمله 20 گزینه‌ای هستند که سامانه، پلاک نهایی را از بین آنها انتخاب می‌کند.

* بعضی از افراد تعدادی پلاک فک شده دارند آیا برای شماره‌گذاری می‌توانند خود یکی از پلاک‌های شان را انتخاب کنند؟

اگر از عمر پلاک فک شده یکسال نگذشته باشد می‌توانند پلاک مدنظر خود را انتخاب کنند.

* آیا باید به همان مرکزی که پلاک مدنظر را فک کرده‌ مراجعه کنند؛ اگر امکان نداشته باشد جریان دریافت پلاک مدنظر چه می‌شود؟

اگر به همان مرکزی که پلاک مدنظر را فک کرده‌اند مراجعه کنند کار سریع‌تر پیش می‌رود اما خیلی از مراکز تعویض پلاک مجهز به دستگاه ساخت پلاک بوده و می‌توانند پلاک قبلی متقاضی را بسازند؛ بعد هم به صورت سیستمی اعلام می‌شود که شماره پلاکی که در مرکز دیگر نگهداری می شود، امحاء شود.

شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی ممنوع!

* شماره‌گذاری کدام خودروها ممنوع است؟

نقل و انتقال برای تمام خودروها آزاد است به غیر از خودروهایی که دارای منع قضایی و یا تعقیب در سیستم باشند؛ همچنین شماره‌گذاری خودروهای وارداتی ممنوع است اگر چه گمرک اجازه ترخیص به خودروهای جدید وارداتی را نمی‌دهد؛ خودروهایی با ظرفیت بیش از 2500 سی‌سی و خودروهایی با برند آمریکایی.

البته باید گفت که  خودروهای وارداتی که قبلاً در کشور شماره‌گذاری شده‌اند می‌توانند خدمات نقل و انتقال را دریافت کنند و هیچ منعی ندارند اما شماره‌گذاری خودروهای جدید وارداتی ممنوع است.

بایدها و نبایدهای معاملات وکالتی و قولنامه‌ای

* خیلی از معاملات وسایل نقلیه به صورت وکالتی و قول‌نامه‌ای صورت می‌گیرد آیا عدم شماره‌گذاری وسایل نقلیه و استفاده از آنها می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود بیاورد؟

سؤال مهمی پرسیدید؛ بارها پلیس اعلام کرده است که از معامله وسایل نقلیه به صورت قول‌نامه‌ای و وکالتی خودداری کنید.

در معاملات وکالتی، جرایم و تخلفات در سابقه صاحب پلاک درج می‌شود

مواردی را شاهد بوده ایم که افراد به دلیل این دسته از معاملات متضرر شده‌اند؛ فروشنده خودرو را به صورت وکالتی واگذار کرده و خریدار برای شماره‌گذاری مراجعه نکرده است‌ تخلف و جرایمی را که خریدار مرتکب شده به حساب مالک خودرو که هنوز همان فروشنده است و پلاک به نامش بر روی وسیله نقلیه درج است، می رود.

حتی مواردی داشته‌ایم که افراد سال‌ها درگیر این مسایل در دستگاه قضایی بوده‌اند.

از سوی دیگر برخی افراد وسایل نقلیه را به صورت قول‌نامه‌ای خریداری می‌کنند؛ مبلغی را پرداخته و بعد خودرو را برای شماره‌گذاری می‌آورند.

تصادف بیش از 60 درصد و نداشتن ارکان اصلی مانع شماره‌گذاری است

بعد از بازدید کارشناسان با عدم اصالت خودرو مواجه می‌شوند که یا تصادفی بیش از 60 درصد داشته یا یکی از ارکان اصلی از جمله بدنه،‌موتور، شاسی یا رنگ خودرو عوض شده که منع شماره‌گذاری را به دنبال دارد ؛ در آن صورت فرد خریدار نه می‌تواند خودرو را شماره‌گذاری کند و نه می‌تواند مالش را پس بگیرد.

در معاملات اول از اصالت خودرو مطمئن شوید

توصیه پلیس راهور به افراد برای معاملات وسایل نقلیه این است که ابتدا به مراکز تعویض پلاک آمده و اگر اصالت خودرو توسط کارشناسان پلیس تأیید شد و  هیچ منعی از جمله قضایی و توقیف برای خودرو وجود نداشت اقدام به شماره‌گذاری و در ادامه تسویه حساب مالی کنند و یا اگر مجبور به تنظیم قول‌نامه هستند مبلغ کمی را پرداخت کنند که در مواجهه با کلاهبرداری‌های احتمالی متضرر نشوند.

5 از 1 رای