جریمه طرح ترافیک چقدر است؟

چهارشنبه - ۲۳ مهر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
طرح ترافیک

به‌ رغم وجود ترافيك و گران شدن بنزين و سوخت مصرفی به نظر می رسد كماكان بسياری از افراد ترجيح می دهند از خودروی شخصی برای تردد استفاده كنند و لزوم آگاهی از قیمت طرح ترافیک و جریمه ورود به طرح بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش خودرونویس، موضوع ورود به محدوده طرح ترافیک سالهاست که برای تهرانی‌ها به معضل تبدیل شده است محدوده‌ای که به گفته مسئولان روزانه تنها حدود ۱۰۰ هزار خودرو اجازه ورود به آن را دارند.محدوده‌ای که در سالهای اخیر کمی وسیع تر شده و محدوده وسیع تر شده با نام زوج و فرد شناسایی می‌شود.

ثبت نام در سامانه تهران من

اگر در خیابان‌های تهران رفت و آمد دارید و هر روز از مسیرهای مختلف در شهر تهران عبور می کنید، حتما در سامانه تهران من ثبت نام کنید. ثبت نام در سامانه تهران من باعث می شود که در وهله اول برای ورود و خروج از طرح ترافیک به صورت غیر مجاز، عوارض به شما تعلق بگیرد و در صورت عدم پرداخت عوارض در مدت زمان یک ماه، جریمه نیز برای آن لحاظ می شود. با وجود اینکه بارها تاکید کرده ایم که حتما قبل از ورود به محدودههای ترافیکی طرح رزرو کنید تا عوارض به صورت خودکار و سیستمی از حساب شما کسر شود، اما اگر بدون رزرو هم وارد محدوده‌های ترافیکی شوید، ولی در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشید هم می توانید بدون جریمه، عوارض خود را ظرف مدت یک ماه پرداخت کنید. مزیت رزرو طرح ترافیک این است که هزینه عوارض به صورت سیستمی از شارژ حساب شما در سامانه تهران من کسر می شود.

طرح ترافیک تهران 99 همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می شود و از ابتدای تیر ۹۸ طرح زوج و فرد حذف و به جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج و فرد سابق) اجرا شد.

از این رو، ضروری است کلیه دارندگان خودروهای شخصی ساکن تهران و کسانی که از شهرهای دیگر با خودروی شخصی برنامه سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌ طرح ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کرده باشند و حساب آنها موجودی (شارژ) کافی داشته باشد.

چگونه جریمه طرح ترافیک را پرداخت نماییم؟

بدهی طرح ترافیک را می توانید از دو روش پرداخت نمایید. برخی از افراد در سامانه تهران من ثبت نام کرده اند و برخی دیگر هنوز در این سامانه ثبت نام نکرده اند. افرادی که در این سامانه ثبت نام نکرده باشند، در صورتی که وارد محدوده طرح ترافیک شوند، جریمه ای مشخص برای آن ها ثبت می شود.

افراد دیگری که در این سامانه ثبت نام کرده اند، در صورتی که وارد محدوده طرح ترافیک شوند، در مدت زمان مشخصی موظف اند مبلغ تعیین شده را پرداخت کنند و در غیر این صورت جریمه نیز به آن اضافه می شود. چه در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشید، چه ثبت نام نکرده باشید، در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک، بدهی به شما تعلق می گیرد و باید مبلغ مورد نظر را پرداخت نمایید.

ترافیک

 

افزایش ۵ برابری جریمه ورود به طرح ترافیک

از ابتدای اردیبهشت ماه طرح افزایش ۵ برابری جریمه ورود به طرح ترافیک اجرایی می شود و از مبلغ ۲۰ هزار به ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

هیات وزیران در جلسه ۱۴ اسفند ماه گذشته عناوین و جریمه‌های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در همه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری و صنعتی را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه و بند ۱۲۶ جریمه تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوع مصوب در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور و شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها که به طور موقت از طرف پلیس راهور ممنوع اعلام می‌شود، مبلغ یک میلیون ریال است.
تمام خودروهایی که بدون مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، وارد این محدوده می‌شوند، پیامک اخطار دریافت می‌کنند و باید بلافاصله برای ثبت‌نام در سایت تهران من و اخذ مجوز ورود به این محدوده اقدام کنند.

در این طرح که با تأخیری 1.5ماهه آغاز شد، عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک بر اساس ساعاتی که به دو دسته اوج ترافیک و عادی تعیین شده و علاوه بر آن هم خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر بوده و کمتر از دیگر خودروها آلایندگی داشته باشند، مشمول تخفیفاتی نیز خواهند شد.

موارد موثر در تعیین جریمه طرح ترافیک

ورود و خروج در دو ساعت ابتدایی و دو ساعت انتهایی نسبت به ساعت های دیگر گران تر خواهد بود.

در صورتی که وارد هر دو محدوده ی طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا شوید، فقط عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک محاسبه می شود و عوارض کنترل آلودی هوا به آن افزوده نمی شود.

افرادی که در محدوده کنترل آلودگی هوا ساکن هستند، از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار می شوند. این درصد تخفیف در تعیین مبلغ بدهی طرح ترافیک آن ها نیز موثر است.

اگر شما در محدوده های طرح ترافیک ساکن هستید، به دفاتر خدمات الکترونیک به صورت حضوری مراجعه نمایید و سند و مدرک ارائه دهید تا بتوانید از تبصره های تخفیفی بهره مند شوید.

حال اگر در محدوده طرح ترافیک ساکن باشید و همچنین معاینه فنی برتر داشته باشید، می توانید دو ضریب تخفیفی داشته باشید.
هیچ طرح سالیانه برای فروش طرح وجود ندارد و شما باید به صورت روزانه طرح ترافیک را بخرید.

آژانس ها و وانت بارها از ۵۰ درصد تخفیف برخوردارند و اگر سند سفر داشته باشید، ۷۰ درصد تخفیف به شما تعلق می گیرد.

قوانین خروج از طرح ترافیک کدامند؟

خروج از طرح ترافیک برای آن دسته از کاربران ترافیکی که در محدوده‌های ترافیکی ساکن هستند یا شاغل هستند، موضوع بسیار پیچیده و مهمی است. در بسیاری از مواقع عدم آشنایی با قوانین خروج از طرح ترافیک باعث می شود که خلافی سنگینی برای خودرویی لحاظ شود. در محدوده‌های ترافیکی رفت و آمد تمام خودروها باید بر اساس قوانین و مقررات وضع شده در این محدوده‌ها باشد. در غیر این صورت جریمه خودرو لحاظ می شود و خودرو به هیچ ترتیبی نمی تواند از زیر بار پرداخت جریمه شانه خالی کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟