اخبار خودرو ایران
در حاشیه رونمایی اولین نسخه نیمه صنعتی تارا برقی مطرح شد

جتکو به دانش طراحی و تولید خودروهای برقی دست یافت

چهارشنبه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

صبح امروز طی مراسمی نسخه نیمه صنعتی تارا برقی در جتکو رونمایی شد. در حاشیه رونمایی تارا برقی، مدیران عامل جتکو و شرکت تام و معاون مرکز تحقیقات و توسعه محصول ایران خودرو اطلاعاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته در گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه تولید خودروهای الکتریکی و همچنین اقدامات دانش بنیان در زمینه طراحی و توسعه الکترو موتورها دادند.

به گزارش خودرونویس، کیوان وزیری مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو ضمن اشاره به سال دانش بنیان اظهار کرد که در این سال نخستین نمونه نیمه صنعتی خودرو تارا برقی را به نمایش گذاشته ایم. مدیرعامل تام به سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری دنیا در زمینه توسعه و تولید خودروهای برقی طی سال های آتی اشاره کرد و اظهار داشت که نیمی از این سرمایه گذاری صرفا توسط چین برای تولید هرچه بیشتر خودروهای برقی صورت می گیرد. وی در ادامه اظهار کرد که دلیل این سرمایه گذاری کلان دولت ها و خودروسازان دنیا برای تولید خودروی الکتریکی، پی بردن به مزیت های این خودرو از هزینه های نگهداری پایین تر و آلایندگی صفر این خودروها بوده است.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

مدیرعامل شرکت تام اظهار کرد که اکنون دانش تولید خودروهای برقی در ایران به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت های دانش بنیان تابع از جمله جتکو وجود دارد. اما تولید انبوه خودروهای برقی مستلزم فراهم کردن زیرساخت های لازم بوده که یکی از مهم ترین این زیرساخت ها احداث ایستگاه شارژ باتری خودروهای برقی است. کیوان وزیری در ادامه صحبت های خود بیان کرد که خودروی تارا برقی با یکبار شارژ کامل قادر است مسافتی در حدود 300 کیلومتر را طی کند که شارژ این خودرو می تواند در ایستگاه شارژ یا حتی در منزل صورت گیرد. وی تاکید کرد نباید با فرض شارژ کردن خودروی الکتریکی در منزل، تارا برقی و سایر خودروهای برقی را به بازار عرضه کرد و باید دولت و ارگان های مربوطه و حتی ایران خودرو زیرساخت های لازم اعم از ایستگاه شارژ خودروهای برقی را در کشور احداث کنند.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

محسن رضایی منش معاون مرکز تحقیقات و توسعه محصول ایران خودرو در حاشیه مراسم رونمایی از نسخه نیمه صنعتی تارا برقی اظهار کرد که فاز اول تولید خودروی برقی در ایران خودرو این بود که بررسی کنیم کدام یک از پلتفرم های این شرکت برای طراحی و توسعه خودروی برقی مناسب است. تا پیش از این خودروهای برقی مختلفی در ایران خودرو طراحی شده بود، اما هیچگاه نگاه تجاری سازی و تولید انبوه پشت این پروژه ها نبوده است.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

رضایی منش در ادامه اظهار کرد که از بین پلتفرم های مختلف ایران خودرو، پلتفرم IKP1 خودروی تارا که پلتفرمی بروز و ایمن بوده را برای طراحی خودروی برقی و نمونه تارا برقی انتخاب کردیم. از جمله اقدامات صورت گرفته در مرکز تحقیقات ایران خودرو برای تولید تارا برقی می توان به جانمایی موتورهای برقی و پک باتری و طراحی پنل های بدنه به نوعی که هم در نسخه بنزینی و هم در نسخه برقی قابل استفاده باشند اشاره کرد. رضایی منش اظهار کرد که با توجه به اشتراک پلتفرم خودرو تارا و کراس اوور ری را K125، این قوای محرکه برقی و این پک باتری روی این خودرو نیز قابل نصب هستند.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو اظهار کرد که تا این لحظه 5 دستگاه تارا برقی به صورت آزمایشی برای تست در مرکز تحقیقات تولید شده که تا این مرحله ایران خودرو سرمایه گذاری 45 میلیاردی انجام داده است.

داوود اسماعیل پور مدیرعامل جتکو در خصوص اجرای پروژه طراحی و توسعه خودروهای برقی اظهار کرد که مراحل اجرای پروژه طراحی تولید خودروهای برقی یک بزینیس جدید و نوآورانه بوده که خوشبختانه شرکت دانش بنیان جتکو توانست زیرساخت های لازم برای تولید قطعات خودروهای برقی در ایران را فراهم کند.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

اسماعیل پور در ادامه بیان کرد که تمامی قطعات تارا برقی اعم از الکتروموتورها و درایورها در جتکو و شرکت های وابسته و طرف قرارداد جتکو در داخل کشور طراحی و تولید شده و تنها سلول های باتری تارا برقی از خارج تامین شده است. با این وجود پکیجینگ باتری لیتیوم یونی تارا برقی نیز در داخل کشور صورت گرفته است. مدیرعامل جتکو اظهار کرد که حتی سلول باتری تارا برقی هم توسط شرکت طرف قرارداد جتکو یعنی صبا باتری امکان تولید انبوه دارد.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

کیوان وزیری مدیرعامل تام در خصوص چالش های پیش رو برای تولید انبوه خودرو تارا برقی اظهار کرد که باید حمایت های دولتی و کشور را داشته باشیم تا تولید انبوه تارا برقی محقق شود. این حمایت ها شامل احداث ایستگاه شارژ، حمایت مالی و همکاری زنجیره تامین بوده که خوشبختانه وزارت صمت و دولت در خصوص همکاری با ایران خودرو جهت تولید خودروی برقی و نسخه تارا برقی چراغ سبز نشان داده اند.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

خودرو تارا برقی هم اکنون در مرحله نیمه صنعتی وجود دارد و مرحله بعد باید تعداد 20 دستگاه از این خودرو جهت تست ها و کسب استانداردهای لازم تولید شود که نیاز به سرمایه گذاری به مراتب سنگین تری نسبت به مرحله قبل دارد.

اسماعیل پور اظهار کرد که کلیه ماژول های تارا برقی به جز سلول باتری ها در ایران توسعه پیدا کرده است. الکتروموتورهای این خودرو در شرکت رادسا و الکتروژن طراحی و تولید شده و درایورها توسط شرکت مانا و صنعت پیشرو طراحی و تولید شده اند. پکیجینگ باتری نیز داخل شرکت جتکو انجام شده و تنها سلول های آن از خارج ایران تامین شده اند.

جتکو دانش بنیان تولید خودروی الکتریکی تارا برقی

مدیرعامل جتکو اظهار کرد که عمر باتری های تارا برقی بین 5 تا 10 سال بوده و در حال تدارک اقداماتی در خصوص بازیافت باتری ها و همچنین توسعه ایستگاه های تعویض باتری Swap Battery هستیم تا امکان تعویض باتری به جای شارژ باتری هم فراهم باشد. پله اول برای ایران خودرو تولید 5000 دستگاه تارا برقی به صورت سالانه و عرضه آن در ناوگان تاکسیرانی کشور است. هدف ایران خودرو در تولید خودروی برقی بازگشت سرمایه نیست، بلکه هدف اصلی دستیابی به علم و دانش تولید خودروی برقی در داخل کشور به صورت دانش بنیان است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟