اخبار خودرو ایران
خیز ایران خودرو برای بازپسگیری جایگاه خود از نظر تیراژ

قرارگرفتن ایران خودرو در رده خودروسازان سطح دو طی 5 سال آینده

دوشنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
قرار گرفتن ایران خودرو در رده خودروسازان سطح دو جهان و در زنجیره ارزش خودروسازان سطح یک

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور به تازگی اقدامات مهمی را ترتیب داده تا بتواند روند پیشرفت و توسعه محصول خود را سرعت ببخشد و طی سال های آینده بتواند ضمن افزایش تیراژ و پس گرفتن جایگاه خود در بین خودروسازان دنیا در زمینه تعداد خودروی تولید شده، بتواند در گام اول در رده خودروسازان سطح دو جهان و در گام بعدی در رده خودروسازان سطح یک و در زنجیره ارزش آنها قرار بگیرد.

به گزارش خودرونویس، هرچند تیراژ خودرو در نشان دادن توان یک شرکت خودروسازی در زمینه تجاری سازی و تولید محصول اهمیت بسیاری دارد، اما به تنهایی تعیین کننده سطح خودروساز آن هم در دوران مدرنیته صنعت خودروسازی دنیا نیست. ایران خودرو چندین سال پیش از نظر تیراژ تولید در میان خودروسازان دنیا در جایگاه 13 قرار داشت و امروزه به دلیل پیشرفت و افزایش تیراژ خودروسازان رقیب و همچنین افت تیراژ ایران خودرو در سالهای گذشته و تولید ناقص خودرو در سال های قبل جایگاه آن به رده 40 سقوط کرد. با روی کار آمدن مهدی خطیبی به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو از بهمن 1400، اقدامات مهمی در راستای بازپسگیری جایگاه ایران خودرو در میان خودروسازان دنیا صورت گرفته که برخی کوتاه مدت و برخی در بلند مدت به ثمر می رسند.

اولین اقدام مهدی خطیبی جلوگیری از تولید ناقص خودرو در ایران خودرو بوده که همین موضوع به جهش کیفیت و کاهش هزینه های سربار ایران خودرو منجر شده است. در گام بعدی ایران خودرو یک جهش تولید را تجربه کرد و تیراژ تولید روزانه این شرکت به مرز 3000 هزار دستگاه خودرو در روز رسید که مشابه تیراژ تولید این شرکت در سال 1396 در دوران قبل از تحریم ها و کروناست. اگر تیراژ تولید روزانه ایران خودرو روی همین رقم ثابت بماند، قطعا این شرکت می تواند جایگاه خود را از نظر تیراژ تولیدی در میان خودروسازان دنیا پس بگیرد. اما مهمتر از تیراژ تولید، مدرن بودن محصولات تولیدی یک شرکت خودروسازی و کیفیت آنهاست. ایران خودرو چندین دهه است که مشغول به تولید خودروست و در این سالها روند پیشرفت کندی مانند دیگر خودروسازان داخلی داشته است. اما خطیبی با کمک گرفتن از شرکت های دانش بنیان و آغاز همکاری گسترده با مجموعه های دانش بنیان و همچنین بکارگیری نخبگان دانشگاهی در صنعت خودرو قصد دارد راه چند ده ساله را تنها طی چند سال طی کند.

ایران خودرو به این نتیجه رسیده که برای پیشرفت باید راه میانبر را انتخاب کند و این راه بکارگیری ظرفیت های دانش بنیان ها و استفاده از نخبگان دانشگاهی در صنعت خودرو و همچنین همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ جهانیست.

خودروسازان معتبر دنیا سالهاست که به این موضوع پی برده اند که دیگر روند تولید سنتی خودرو نمی تواند موجب پیشرفت آنها شوند و مدتهاست که رویکرد خود را در خودروسازی تغییر داده اند و به غول های دانش بنیانی تبدیل شده اند. ایران خودرو به خوبی این تغییر رویکرد را درک کرده و مدتیست که در همین مسیر گام بر می دارد. ایران خودرو مانند همه خودروسازان مطرح دنیا برنامه الکتریکی سازی و هوشمندسازی محصولات خود را به طور جدی دنبال می کند و قصد دارد نسخه باتری الکتریکی تارا را تا پایان سال جاری رونمایی کند. اما جدا از این ایران خودرو از سال آینده نسل جدید پیشرانه های سه سیلندر خود را که تکنولوژی بسیار بالاتری نسبت به پیشرانه های فعلی دارند روی محصولات جدیدش نصب می کند و در گام بعدی پیشرانه های هیبریدی خفیف یا میکروهیبریدی را روی محصولات خود نصب می کند که حداقل 10 درصد آلایندگی کمتری نسبت به پیشرانه های تمام درونسوز دارند. در گام های بعدی نیز ایران خودرو قصد تولید پیشرانه های تمام هیبریدی و در نهایت هم تمام برقی را دارد.

ایران خودرو با شناسایی نیازهای خود برای دستیابی به این اهداف برنامه ریزی شده، رویکرد خود را در مقابل شرکت های دانش بنیان تغییر داده و قصد دارد بسیاری از این شرکت های دانش بنیان را به عنوان تامین کننده خود قرار دهد. اولین ثمره این رویکرد جدید ایران خودرو را می توان خودروی ری را دانست که نه تنها اولین کراس اوور تولید ملی بوده بلکه لوکس ترین، مدرن ترین و ایمن ترین خودروی تولید داخل است که حرف های زیادی برای گفتن در مقابل رقبای مطرح هم کلاس خارجی دارد. کراس اوور ری را به خوبی نشان دهنده گام مثبت رو به جلو ایران خودرو در زمینه پیشرفت و تولید محصولات مدرن و تبدیل شدن به ایران خودرو نوین است. عرضه محصولاتی همچون کراس اوور ری را، خودروی TF21 و تارا تیپ V4 و همچنین خودروهای هایما 8S و هایما 7X تنها اولین اقدامات ایران خودرو برای پیشرفت و حرکت به سمت آینده مدرن محسوب می شود.

مهدی خطیبی اظهار کرده که طی برنامه ریزی های بلند مدت صورت گرفته ایران خودرو تا 5 سال آینده در رده خودروسازان سطح 2 دنیا قرار می گیرد و طی 10 سال آینده نیز ایران خودرو در زنجیره ارزش خودروسازان سطح یک دنیا قرار خواهد گرفت.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟