تیرماه؛ ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور

سه شنبه - ۲ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

نائب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل گفت: تولید انبوه اتوبوس برقی تیرماه امسال آغاز می‌شود و پس از آن روانه بازار خواهد شد.

به گزارش خودرونویس،مهدی بالو افزود: این اتوبوس برقی نخستین اتوبوس ساخت داخل است که نشان ملی استاندارد را با دارا بودن استاندارد‌های ۸۵ گانه اجباری کسب کرد.

وی ادامه داد: این اتوبوس، قوی‌ترین اتوبوس برقی حال حاضر در داخل کشور است که با کمک متخصصان داخلی توسعه یافته است.
بالو افزود: سامانه‌ای که در این اتوبوس استفاده شده، موتور پرقدرت مستقیمی است که در موتور مرکزی استفاده می‌شود؛ باتری‌هایی که در قسمت سقف و انتهای خودرو نصب شده با هر بار شارژ ۲۵۰ کیلومتر قابلیت پیمایش دارند و نکته این است که قابلیت ذخیره انرژی در هنگام ترمزگیری را انجام می‌دهد.
نائب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل از آمادگی تحویل این اتوبوس برقی به شهرداری‌ها و وزارت کشور خبر داد و گفت: تولید انبوه این اتوبوس تیرماه امسال آغاز می‌شود و پس از آن روانه بازار خواهد شد؛ در توسعه این محصول، بحث فراهم شدن زیرساخت اتوبوس رانی مطرح است که باید شارژر آن را فراهم کند. شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌هایی مانند مپنا در توسعه این محصول ورود و شارژر‌های آن را عرضه کردند.
وی داخلی سازی این اتوبوس را ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه داخلی سازی موتور الکتریکی این محصول که در یکی از شرکت‌های ایرانی ساخته خواهد شد، سال بعد این عدد را به ۷۰ درصد خواهیم رساند. اکنون کل بدنه خودرو، محور جلو، سیستم تعلیق و سیستم فرمان داخلی هستند.
بالو ظرفیت تولید این اتوبوس را در شرکت ایران خودرو دیزل هزار اتوبوس در سال دانست و گفت: این تعداد در یک شیفت کاری ساخته خواهد شد و اگر استقبال از آن بیشتر شود، با افزودن شیفت کاری می‌توانیم به ظرفیت تولید ۲ هزار دستگاه در سال برسیم.
اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟