اخبار خودرو جهان
با همکاری سوبارو طراحی شده است

تویوتا bZ4X مفهومی اولین کراس اوور الکتریکی غول ژاپن

سه شنبه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
تویوتا bz4x

تویوتا bZ4X الکتریکی مفهومی از راه رسیده بیانگر تلاش تویوتا برای ورود به سگمنت رو به رشد کراس اوورهای الکتریکی در آینده نزدیک است. این خودروساز ژاپنی برنامه دارد که نسخه تولیدی bZ4X را در اواسط سال 2022 تولید کند و تولید این خودرو در ژاپن و چین صورت خواهد گرفت.

استایل ظاهری تویوتا bZ4X

تویوتا bZ4X دارای یک جلوپنجره چند ضلعی در قسمن پایینی پروفیل جلو و همچنین ورودی های هوایی عمودی در قسمت های کناری پروفیل جلو است. به جز اینها هیچ ورودی هوای دیگری در پروفیل جلوی این خودرو تعبیه نشده است. در قسمت بالایی پروفیل جلو شاهد طراحی چراغ هایی باریک هستیم که درون آنها چهار المان LED برای روشنایی اصلی و یک نوار LED در قسمت بالایی برای چراغ روشنایی در روز تعبیه شده است.

نمای عقب تویوتا bz4x

تویوتا را می توان از معدود خودروسازان ژاپنی دانست که هنوز به طرح های فضایی آسیایی ها پایبند بوده و این موضوع در پروفیل جانبی این کراس اوور الکتریکی مشهود است. در قسمت گلگیرهای عقب و جلو و خط شخصیت و همچنین قسمت پایین درها شاهد حجم پردازی هایی هستیم که این خودرو را از سادگی خارج کرده است. ستون C با شیبی زیاد به سمت پایین رفته که به این کراس اوور چهره ای زیبا و در عین حال اسپرت بخشیده است.

نمای جانبی تویوتا bz4x

پروفیل عقب در هماهنگی کامل با پروفیل جلو طراحی شده و شاهد یک نوار سرتاسری LED در بین چراغ های عقب هستیم. همچنین سبک طراحی چراغ های عقب هم حالتی مدرن داشته که جذاب تر از سایر محصولات فعلی تویوتاست.

داشبورد تویوتا bz4x

کابین تویوتا bZ4X

تیوتا سعی کرده کابینی مدرن و جذاب برای bZ4X طراحی کند. در پشت فرمان و انتهایی ترین قسمت داشبورد، یک نمایشگر تمام دیجیتالی مقابل راننده قرار دارد که تا حد ممکن نزدیک به شیشه طراحی شده است. به نظر می رسد که این سبک طراحی با هدف جلوگیری از انعکاس نور خورشید در نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان شکل گرفته باشد. در قسمت میانی داشبورد هم شاهد نصب یک نمایشگر عریض هستیم که در قسمت پایینی آن کلیدهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع جانمایی شده اند. روی کنسول میانی یک کلید دورانی برای تنظیم مدهای رانندگی و کلیدهای برای فعال کردن سیستم های کمکی رانندگی و یک تاچ پد برای دسترسی بهتر به سیستم مالتی مدیا طراحی شده است.

کنسول وسط تویوتا bz4x

مشخصات فنی

تویوتا در این لحظه هیچ مطلبی را در خصوص پیشرانه bZ4X منتشر نکرده و صرفا اظهار داشت که این خودرو دارای سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک است. این خودرو حاصل همکاری مشترک میان تویوتا و سوبارو بوده و روی پلتفرم e-TNGA طراحی شده که ویژه خودروهای الکتریکی است.

لوگو تویوتا bz4x

دو حرف bZ در ابتدای نام این کراس اوور الکتریکی مخفف عبارت Beyound Zero بوده که بیانگر نام خانواده محصولات الکتریکی تویوتا در آینده است. این خودروساز ژاپنی هم اکنون حق استفاده از دو نام bZ1X و bZ5X را نیز ثبت کرده که نسخه های بدون پسوند X در نام آنها به معنای بهره نبردن از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک است.

صندلی تویوتا bz4x

سخن پایانی

تویوتا برنامه دارد که تا سال 2025 هفت مدل الکتریکی از خانواده bZ را که در مجموع 15 خودرو خواهند بود در سراسر جهان به فروش برساند. این خودروساز همچنین بنا دارد که تا این تاریخ 70 محصول الکتریکی سازی شده داشته باشد. همچنین یک پیکاپ الکتریکی سازی شده نیز از این کمپانی در راه است.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟