نگهداری خودرو

تنظیم ارتفاع و هزینه کف خواب ماشین چقدر است ؟

شنبه - ۲ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
تنظیم-ارتفاع-خودرو

هر خودرو دارای یک سری اندازه های استاندارد است که خارج کردن آن ها از استاندارد ممکن است گاها باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود . یکی از این استاندارد ها ، ارتفاع خودرو از سطح زمین است که معمولا توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می شود .

به گزارش خودرونویس، کف خواب اسپرت ماشین طی سالهای اخیر به یک سرگرمی خیره کننده برای رانندگان جوان تبدیل شده است. بیشتر افراد تنظیم ارتفاع خودرو از سطح زمین را با اهدافی مانند اسپرت کردن یا تیونینگ انجام می دهند ولی اگر این تغییر با شیوه صحیح صورت نگیرد مشکلاتی را در آیرودینامیک خودرو و سواری به همراه خواهد داشت.

هر خودرو دارای یک سری اندازه های استاندارد است که خارج کردن آن ها از استاندارد ممکن است گاها باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود . یکی از این استاندارد ها ، ارتفاع خودرو از سطح زمین است که معمولا توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می شود .

شایع ‌ترین روشی که برای ارتفاع زدن ماشین استفاده می ‌شود ، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو است که بسیار غیر استاندارد بوده و معمولا سبب می ‌شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود .

 

روش‌های تغییر ارتفاع خودرو

  • بریدن کمک فنرها
  • گرم کردن فنر
  • استفاده از کمک فنرهای مخصوص
  • سیستم تعلیق بادی
  • سیستم تعلیق هیدرولیک
  • افزایش ارتفاع بدنه

 

معایب کاهش ارتفاع خودرو

هر خودرو دارای ارتفاع استانداردی بوده و با وجود آنکه کاهش این ارتفاع می‌تواند مزایایی در پی داشته باشد ولیکن این کار خالی از عیب و ایراد نبوده و از قضا، معایب آن بیش از مزایای آن است. مشکلات به وجود آمده گهگاه آنچنان جدی است که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را هم برای خودرو و هم برای راننده و سرنشینان در پی داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین معایب ارتفاع زدن خودرو آشنا شوید.

  1. وارد شدن ضربه به کف خودرو هنگام عبور از دست‌انداز ها
  2. خرابی سیستم جلوبندی
  3. استهلاک ماشین
  4. کم شدن ‌چرخش فرمان
  5. حرکات خشک سواری همراه با ضربه به اتاقک خودرو
  6. فشار به سیستم‌های زیربندی و فنر
  7. شکستن و یا ترک خوردن سیستم های تعلیق و چرخ ها
  8. افزایش صدای خودرو
  9. وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودروهایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی
  10. و مشکلات دیگرتنظیم-ارتفاع-خودرو

کف خواب کردن ماشین چه مزایایی دارد

ارتفاع زدن خودرو فقط معایب ندارد بلکه مزایا و سودمندی هایی هم دارد به شرطی که ارت زدن اصولی صورت گرفته باشد. که در نتیجه حس خوبی را به راننده منتقل می کند. برخی مزایا و سودمندی های تنظیم ارتفاع یا ارت زدن ماشین شامل موارد زیر است.

  • افزایش جذابیت و زیبایی خودرو
  • بهبود وضعیت آیرودینامیک و حالت بادشکنی ماشین
  • بالارفتن فرمان پذیری و هندلینگ ماشین
  • بهبود عملکرد ماشین در پیچ های شدید

کم کردن ارتفاع ماشین به شیوه اصولی موجب خوش دستی و افزایش هندلینگ خودرو شده به این مفهوم که در سرعت های بالا بدون حس غوطه وری می توان با خیال آسوده تری پیچید. برای این کار کاهش ارتفاع تا ۲ انگشت بالای تایر کافی بوده و روش دیگر جهت افزایش پایداری خودرو نصب استرات بار می باشد.

 

هزینه کف خوای کردن ماشین

اجرت کف خواب کردن ماشین به عوامل و شرایط متعددی بستگی دارد. بنابراین قبل از اینکه بخواهید دست به چنین اقدامی بزنید بهتر است بدانید که هزینه تنظیم ارتفاع ماشین ممکن است در نقاط مختلف و یا در سایر شهرها متفاوت باشد. با این همه به عنوان مثال احتمال دارد تنظیم ارتفاع پژو 206 با تنظیم ارتفاع زانتیا متفاوت باشد.

نوع خودرو

هزینه(ریال)

پراید

4000000

پژو 206

5000000

پژو 405

5000000

زانتیا

7000000

سمند

6000000

پژو پارس

5000000

دنا

7000000

 

 

انواع روش های ارتفاع زدن

اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، ارتفاع زدن ماشین به چند روش انجام می شود. در روش اول که معمولا ارزانترین و شایع ترین روش هست، با برش فنر، اقدام به کاهش ارتفاع فنر می کنند. این کار باعث می شود تا فنر حالت ارتجاعی کمتری داشته باشد و در نتیجه سیستم تعلیق، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواری های جاده از دست بدهد. بریدن فنرها اصلا روش استانداردی نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

روش دیگری که برای این کار وجود دارد، گرم کردن فنر است. با گرم کردن فنر، فاصله دورهای فنر به یکدیگر نزدیکتر شده و در نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد، اما این روش نیز به دلیل اینکه میزان کارایی فنر را در دست اندازها و ناهمواری های جاده کاهش می دهد، اصلا توصیه نمی شود و کاملا غیر استاندارد است.

اما روش استاندارد و بهتری که برای ارتفاع زدن خودرو پیشنهاد می شود، استفاده از کمک فنر های اسپرت به جای کمک فنرهای معمولی خودرو است. در این روش، کلیه کمک فنرها، با کمک فنر های اسپرت، تنظیم شونده و یا هیدروپنوماتیک تعویض می شوند و ارتفاع خودرو کاهش داده می شود. این روش استانداردترین روش ممکن برای کاهش ارتفاع خودرو است که اگر فنرها از جنس مرغوبی انتخاب شوند می توانند لذت سواری را برای راننده به ارمغان بیاورند.

خودرو-کف-خواب

ارتفاع استاندارد خودرو

خودروسازان براساس برخی فاکتورهای خودرو و مسیرهایی که خودرو باید در آن حرکت کند ، ارتفاع استانداردی برای آن در نظر می گیرند که در دفترچه راهنمای خودرو نیز نوشته می شود .

ارتفاع استانداردی که خودروسازان در نظر می گیرند براساس لاستیک و رینگ های استاندارد خودرو است بنابراین هرگونه تغییر در آن می تواند ارتفاع خودرو را کم و زیاد کند . برخی عوامل مانند فرسودگی کمک فنرها ارتفاع خودرو را به مرور زمان کم می کند . یکی از راه های بسیار ساده مقایسه خودرو با مدل جدید آن است . به کمک این روش می توان متوجه هرگونه تغییر وضعیت در ارتفاع خودرو شد . ارتفاع استاندارد خودرو از سطح پایه رکاب تا زمین هموار سنجیده می شود .

ما در این بخش سعی کردیم جدولی از ارتفاع استاندارد ماشین های پرکاربرد ایرانی آماده کنیم.

نام خودرو

ارتفاع استاندارد ماشین بر حسب mm ارتفاع استاندارد ماشین بر حسب cm

پراید

165

16.5

تیبا

165

16.5

آریو

170

17

کوییک

180

18

پژو 405

180

18

پژو 206

180

18

رانا

180

18

دنا

190

19

دنا توربو

190

19

سمند

190

19

پژو پارس

190

19

ال 90

190

19

توجه داشته باشید که برای محاسبه صحیح ارتفاع باید از سطح زیرین پایه رکاب تا سطح زمین اندازه گیری کنید. یعنی برای اندازه گیری ارتفاع خودرو خود و مقایسه آن با این جدول باید از پایین ترین نقطه بدنه تا سطح زمین را اندازه گیری کرده و اعداد به دست آمده را با نتایج جدول بالا مقایسه کنید.

خودرو-کف-خواب

 

روش‌های فنی و مهندسی کاهش ارتفاع خودرو

استفاده از فنر تخت: سیستم تعلیق در برخی از خودروهای قدیمی علاوه بر فنر لول (فنر با لوله مارپیچ)، شامل نوع دیگری از فنرها موسوم به فنر تخت یا Leaf Spring است که اصطلاحاً به آن فنر شمش هم می‌گویند. این اقدامی یکی از ساده‌ترین، سریع‌ترین و البته ارزان‌ترین روش‌های کاهش ارتفاع خودرو است.

استفاده از فنرهای اسپرت :در هیچ یک از خودروهای مسابقه‌ای سیستم تعلیق استاندارد دیده نمی‌شود. این خودروها همواره از سیستم تعلیق ترکیبی فنر و کمک فنر ریسینگ استفاده می‌کنند که اساساً با هدف تحمل فشار زیاد ساخته شده‌اند. طبیعی است که استفاده از این تجهیزات هزینه سنگین‌تری را برایتان به همراه دارد.

استفاده از فنرهای هیدروپنوماتیک:این برگ آخر حرفه‌ای‌ها برای کاهش ارتفاع خودرو است. سیستم تعلیق بادی روغنی نه فقط امکان تنظیم ارتفاع موردنظر را دارد بلکه قابلیت قرار دادن در حالت نرمال شهری را هم فراهم کرده است. ولی فراموش نکنید که فنرهای هیدروپنوماتیکی که اغلب از آن‌ها به اسم فنر گازی یاد می‌شود فارغ از قیمت بسیار بالا، شیوه نصب پیچیده‌ای هم دارند. پس سعی کنید قبل از اینکه پولتان را به دلیل یک مونتاژ غلط دور بریزید، ابتدا متخصص این کار را پیدا کنید.

4.6 از 12 رای

دیدگاه شما چیست؟