اخبار خودرو جهان
توسعه یک سیستم خودران بسیار پیشرفته

تمرکز مزدا روی خودروهای الکتریکی و هیبریدی

شنبه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
تمرکز مزدا روی خودروهای الکتریکی و هیبریدی

کمپانی مزدا آخرین خودروسازی بوده که برنامه الکتریکی سازی محصولات خود را اعلام کرده تا در مسیر خنثی سازی گازهای گلخانه ای و دنیایی بدون گاز گلخانه ای تا سال 2050 گامی مثبت برداشته باشد. به این منظور یکی از مهم ترین و اولین اقدامات، بازنشست کردن پیشرانه های درونسوز و تولید خودروهایی پاک و داشتن سبد محصولاتی تمام الکتریکی است. طبق اطلاعاتی که مزدا در اختیارمان قرار داده، این خودروساز ژاپنی طی سال های پیش رو، روزهای بسیار شلوغ و پرمشغله ای خواهد داشت؛ چراکه خودروهای الکتریکی سازی شده زیادی را معرفی خواهد کرد.

به گزارش خودرونویس، مزدا قصد دارد که بین سال های 2022 تا 2025 پنج خودروی هیبریدی را رونمایی کند. همچنین در این بازه زمانی اعلام شده مزدا تصمیم به معرفی پنج خودروی پلاگین هیبریدی و همچنین سه خودروی تمام الکتریکی را دارد. بازار هدف برای عرضه این محصولات الکتریکی سازی شده مزدا کشورهای ژاپن، چین، آمریکا و قاره اروپا و آسیا هستند. همچنین پیشرانه های مجهز به سیستم هیبریدی ملایم به عنوان پله اول الکتریکی سازی همچنان در سبد محصولات مزدا ادامه حیات خواهند داد.

 

اولین پلتفرم الکتریکی مزدا و بازگشت پیشرانه دورانی!

ساختار SKYACTIV EV Scalable نام اولین پلتفرم مزدا بوده که ویژه طراحی خودروهای الکتریکی توسعه یافته است. قرار است که این پلتفرم برای اولین بار روی یک خودروی تمام الکتریکی از برند مزدا در سال 2025 استفاده شده و تصمیم این شرکت بر این بوده که چندین خودروی دیگر در ابعاد و استایل های متفاوت را تا اواخر همین دهه روی این پلفترم جدید توسعه دهد.

ساختار پیشرانه هیبریدی مزدا

خبر جالب دیگر که باید آن را برایتان یادآوری کنیم، بازگشت پیشرانه های دورانی یا همان روتاری مزداست؛ ولی نه در قالب یک خودروی اسپرت و عملکردی. بلکه قرار است این پیشرانه روی یکی از مدل های مزدا MX-30 نصب شود تا تنوع نسخه های قابل عرضه این خودرو افزایش یابد. در واقع مزدا MX-30 یک کراس اوور کامپکت سایز بوده که در ابتدا با پیشرانه تمام الکتریکی معرفی شده و مزدا در برخی از بازارها نیز آن را با پیشرانه هیبریدی نیز عرضه می کند. مزدا تخمین زده که تا پایان سال 2030 تمامی محصولات در حال عرضه این کمپانی به نوعی به پیشرانه های الکتریکی سازی شده مجهز هستند که یک چهارم آنها نیز از نوع تمام الکتریکی خواهند بود.

 

توسعه یک سیستم خودران پیشرفته

جدا از برنامه های بلند پروازانه این کمپانی کوچک ژاپنی برای الکتریکی سازی، مزدا در حال توسعه یک سیستم خودران پیشرفته تر است. این سیستم که مزدا Co-Pilot Concept نام دارد قرار است که در سال 2022 روی نسل جدید محصولات بزرگ سایز این کمپانی به خصوص محصولات عقب محرکی که قرار است از پیشرانه های شش سیلندر خطی این شرکت بهره ببرند، نصب شود. ورژن های پیشرفته تر این سیستم خودران، به صورت تمام وقت شرایط راننده را تحت نظر دارند تا در شرایطی که راننده قادر به کنترل خودرو به صورت مطمئنه نیست، این سیستم رانندگی خودران به صورت اتوماتیک وارد مدار شود و کنترل خودرو را در دست بگیرد.

خودرو در این شرایط اورژانسی به صورت خودکار قادر به ترمزگیری و توقف در مکانی امن بوده و با یک آمبولانس نیز به صورت خودکار تماس می گیرد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟