اخبار خودرو ایران
فیس لیفتی به نسبت ساده ولی جوان پسندانه

تفاوت های سورن پلاس با نمونه معمولی چیست؟

دوشنبه - ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
سمند سورن پلاس

سیاست تولید خودرو در ایران به این صورت بوده که یک محصول هرچند هم قدیمی و از مد افتاده باشد، مدت زیادی روی خط تولید باقی می ماند. خودروسازان هم هر چند سال یک بار منت سر مشتری گذاشته و یک فیس لیفت که چراغ لیفتی بیشتر نبوده از خودروی قدیمی و از مد افتاده خود راهی بازار می کنند و مشتری ساده پسند ایرانی هم جذب همین تغییرات هرچند ساده اعمال شده در خودرو می شود. سورن پلاس یا همان سورن سال، یک از جدیدترین فیس لیفت های ایران خودرو بوده که بر پایه سورن ELX طراحی و تولید شده است. در این مطلب قصد داریم که تفاوت های میان سورن پلاس و سورن ELX را برایتان شرح دهیم.

به گزارش خودرونویس، در بیشتر نقاط دنیا هنگامی که خودرویی فیس لیفت می شود و پوست اندازی می کند، دیگر تولید نسخه قدیمی و پیش از فیس لیفت آن متوقف می شود. ولی در ایران به دلیل محدودیت های موجود و هزینه های بالای تولید خودرو این موضوع میسر نبوده و معمولا خودروی فیس لیفت شده با قیمتی گرانتر در کنار نسخه قدیمی و پیش از فیس لیفت به بازار عرضه می شود که این موضوع صرفا به نفع خودروساز است. اما خوشبختانه ایران خودرو در خصوص سورن پلاس سیاستی درست را انتخاب کرده و قصد دارد که این خودرو به طور کلی جایگزین سورن ELX کند و دیگر قصد عرضه سورن معمولی را ندارد.

چراغ عقب سمند سورن پلاس

تفاوت های ظاهری

لازم به یادآوری است که سورن خود فیس لیفتی موفق از سمند محسوب می شود و در واقع نسخه ارتقا یافته سمند از نظر سطح تجهیزات رفاهی است. معمولا فیس لیفت های انجام شده در صنعت خودروی کشور ما به مراتب ساده تر از فیس لیفت های خودروسازان خارجی است. از این رو میان سورن ELX و سورن پلاس نباید به دنبال تغییرات ظاهری شگرفی باشید. فیس لیفت های تمام خودروسازان ایرانی در واقع چراغ لیفت هستند؛ در سورن پلاس هم نباید به دنبال تغییر خطوط بدنه نسبت به سورن باشید. ایران خودرو برای سورن پلاس چراغ های جلو با گرافیک داخلی جدید به همراه چراغ روشنایی در روز را نصب کرده است.

نمای جانبی سمند سورن پلاس

این چراغ ها دارای تم مشکی رنگ بوده که با جلوپنجره جدید و مشکی رنگ سورن پلاس هماهنگی خوبی در پروفیل جلو ایجاد کرده اند. در نمای جانبی تفاوت های اعمال شده میان سورن پلاس و نسخه پیشین بسیار محدود بوده و ایران خودرو تنها رینگ های آلومینیومی جدیدی برای سورن پلاس نصب کرده است. باید اعتراف کنیم که از دیدن رینگ آلومینیومی به جای قالپاق بر روی سورن پلاس بسیار خوشحال هستیم. چراکه این روزها خودروسازان داخلی علاقه زیادی نسبت به قالپاق پیدا کرده اند و به دلیل قیمت بالای رینگ اسپرت، از نصب آن روی خودرو خودداری می کنند. یکی دیگر از تفاوت های نمای جانبی سورن پلاس با سورن ELX، نصب دستیگره های آسان بازشو به جای نمونه های قدیمی است.

در پروفیل عقب ایران اقدام به نصب چراغ های شفاف LED برجسته برای سورن پلاس کرده است. هرچند گرافیک درونی این چراغ ها به نسبت زیباست، اما نصب چنین چراغ های شفافی یک عقبگرد نسبت به طراحی سورن ELX به نظر می رسد. روی لبه صندوق عقب هم یک بال بسیار کوچک نصب شده تا زیبایی بصری این خودرو برای مخاطب بیشتر شود.

رینگ سمند سورن پلاس

کابین

ایران خودرو تغییرات مثبت و سنجیده ای درون کابین سورن پلاس نسبت به نسخه پیشین اعمال کرده است. در این خودرو غربیلک فرمانی جدید با کلیدهای کنترلی مشابه نمونه نصب شده روی دنا، دیده می شود. همچنین طراحی رودری ها و داشبورد نیز با سورن ELX تفاوت هایی پیدا کرده است. ایران خودرو از کف پایی و تودوزی با دوخت و تم قرمز رنگ در این خودرو استفاده کرده تا حس و حال اسپرت به سرنشینان منتقل شود. در رودری ها نیز شاهد تریم مشکی پیانویی هستیم که نسبت به نمونه نصب شده در سورن طراحی و کیفیت بهتری دارند.

کابین سمند سورن پلاس

در قسمت بالایی داشبورد، شاهد اضافه شدن یک نمایشگر به کابین سورن پلاس هستیم که اطلاعاتی مانند دمای بیرون و باز بودن درها و سایر جزییات خودرو را به راننده و سرنشین نمایش می دهد. در کنسول میانی هم شاهد تغییر طراحی قسمت پایینی و همچنین نصب شیفتر دنده جدیدی در سورن پلاس هستیم.

 

پیشرانه

از آنجایی که ایران خودرو در گذشته سورن را در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ با پیشرانه EF7 عرضه می کرد، بعید نیست که سورن پلاس را هم در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژ عرضه کند. این حدس از جایی قوت می گیرد که این خودرو قرار است نقش یک محصول اسپرت میان رده را برای ایران خودرو بازی کند.

سورن پلاس همانند سمند EF7، دنا و دنا پلاس از پیشرانه EF7 تنفس طبیعی بهره می برد. این پیشرانه 1.7 لیتری قادر به تولید بیشینه قدرت 115 اسب بخار و بیشینه گشتاور 159 نیوتن متر است. نیروی تولیدی آن هم توسط گیربکس دستی پنج سرعته به محور جلو منتقل شده و سورن پلاس را طی 12 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. همچنین نهایت سرعت قابل پیمایش این خودرو هم 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

ایران خودرو از امروز پیش فروش سورن پلاس را با قیمت 147 میلیون و 712 هزار تومان تومان آغاز کرده است. این قیمت، پس از اعلام قیمت خودروهایی مانند دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک و رانا پلاس توسط شورای رقابت اعلام شده است.

 

4.1 از 116 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • علیرضا | 12 آبان 1399 - 5:47 ب.ظ

    اومدن زیر سورن معمولی یه رینگ انداختن و چراغاشو عوض کردن با فرمون دنا بعد این همه گرونتر میدنش. اخه الان این سورن پلاس با سورن معمولی مگه چه فرقی داره که این همه گرونتره!

    • بینام | 12 بهمن 1399 - 5:49 ب.ظ

      بهترین ماشین ایرانی سمند هست. ولی خب یکم قیمت هاش فضایی هست. امید وا رم همه جوونا بتونن یه ماشین درست درمون سوار بشن. خدا کنه وضع مملکت بهتر بشه

  • منوچهر | 15 مهر 1399 - 11:51 ب.ظ

    متاسم .یه تغییر معمولی ۶۰ ملیون اختلاف مگه با هالو طرفن

    • سلام | 4 خرداد 1400 - 1:24 ب.ظ

      دقیقا با هالو طرفن اینهمه ثبت نام کردن