اخبار خودرو ایران
فیس لیفتی ساده و سطحی

رانا پلاس با رانا معمولی چه تفاوت هایی دارد؟

عکاس: رضا صفرآبادی فراهانی
یکشنبه - ۶ مهر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
رانا پلاس

سیاست تولید خودرو در ایران به این صورت بوده که یک محصول هرچند هم قدیمی و از مد افتاده باشد، مدت زیادی روی خط تولید باقی می ماند. خودروسازان هم هر چند سال یک بار منت سر مشتری گذاشته و یک فیس لیفت که چراغ لیفتی بیشتر نبوده از خودروی قدیمی و از مد افتاده خود راهی بازار می کنند و مشتری ساده پسند ایرانی هم جذب همین تغییرات هرچند ساده اعمال شده در خودرو می شود. رانا پلاس(رانا+) یکی از جدیدترین فیس لیفت های ایران خودرو بوده که بر پایه محصول رانا طراحی و تولید شده است. در این مطلب قصد داریم که تفاوت های ظاهری میان این دو خودرو را برایتان شرح دهیم.

به گزارش خودرونویس، در بیشتر نقاط دنیا هنگامی که خودرویی فیس لیفت می شود و پوست اندازی می کند، دیگر تولید نسخه قدیمی و پیش از فیس لیفت آن متوقف می شود. ولی در ایران به دلیل محدودیت های موجود و هزینه های بالای تولید خودرو این موضوع میسر نبوده و معمولا خودروی فیس لیفت شده با قیمتی گرانتر در کنار نسخه قدیمی و پیش از فیس لیفت به بازار عرضه می شود که این موضوع صرفا به نفع خودروساز است.

نمای عقب رانا پلاس

تفاوت های ظاهری

معمولا فیس لیفت انجام شده در صنعت خودروی کشور به مراتب ساده تر از فیس لیفت های سایر خودروسازان خارجی است. از این رو میان رانا معمولی و رانا پلاس نباید به دنبال تغییرات ظاهری عمقی و مهمی بگردید. در پروفیل جلو ایران خودرو اقدام به نصب چراغ ها با گرافیک جدید و تم مشکی رنگ در رانا پلاس کرده که چراغ LED روشنایی در روز نیز به آنها اضافه شده است. همچنین دیزاین مش بندی جلوپنجره رانا پلاس هم نسبت به رانا معمولی متمایز بوده و ظاهرا لوگوی ایران خودرو با ابعادی بزرگتر در میان جلوپنجره رانا پلاس نصب شده است.

چراغ جلو رانا پلاس

در نمای جانبی تفاوت های کمتری را میان این دو خودرو شاهد هستیم. ایران خودرو در رانا پلاس آینه های جانبی راهنما دار به همراه زه ضربه گیر همرنگ با بدنه نصب کرده است. در قسمت عقب دیزاین سپر هر دو مدل رانا با یکدیگر مشترک بوده، ولی گرافیک چراغ های عقب در رانا پلاس نسبت به رانا متفاوت بوده و محل قفل صندوق عقب نیز به قسمت میانی درب صندوق و زیر لوگوی ایران خودرو نقل مکان کرده است.

آینه جانبی رانا پلاس

کابین

سطح تغییرات اعمال شده در طراحی کابین رانا پلاس تا حدودی بیشتر از نمای بیرونی است. در این قسمت ایران خودرو غربیلک فرمان جدیدی برای رانا پلاس نصب کرده که روی آن کلیدهای کنترلی مربوط به سیستم صوتی قرار دارند. همچنین گرافیک نمایشگرهای پشت فرمان هم نسبت به رانا تغییراتی داشته و از نمایشگر دیجیتالی بزرگتری در میان دو نمایشگر سرعت و دور موتور آنالوگ این خودرو استفاده شده است.

کابین رانا پلاس

ایران خودرو در بخش رودری ها و داشبورد سعی کرده مقداری کیفیت مواد به کار رفته را در رانا پلاس نسبت به رانا افزایش دهد. همچنین شاهد تغییراتی در ضبط و طراحی کنسول میانی رانا پلاس نسبت به گذشته هستیم.

 

مشخصات فنی و قیمت

از آنجایی که رانا پلاس صرفا یک فیس لیفت سطحی نسبت به رانا بوده، ایران خودرو هیچ تغییری در مشخصات فنی رانا پلاس آن اعمال نکرده است. این خودرو همچنان از پیشرانه TU5 ایرانیزه شده بهره می برد که یک موتور 1.5 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه نیز توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. ایران خودرو در لیست قیمت جدید خود که امروز اعلام کرده، قیمت رانا پلاس را 144 میلیون تومان بیان کرده است. این در حالی است که این خودروساز داخلی پیشتر وعده داده بود که رانا پلاس را در تابستان سال جاری با قیمت خام (بدون عوارض، هزینه تعویض پلاک، مالیات و …) زیر 100 میلیون تومان راهی بازار می کند.

 

4.2 از 11 رای

دیدگاه شما چیست؟