اخبار خودرو ایران
مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری TGDi

تفاوت های جک S5 فیس لیفت با نسخه پیشین

دوشنبه - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
جک S5 فیس لیفت کرمان موتور

کرمان موتور شریک تجاری شرکت خودروسازیث چینی JAC جی ای سی یا جک بوده و در آستانه عرضه نسخه فیس لیفت شده یکی از محبوب ترین محصولات این برند چینی یعنی کراس اوور S5 به بازار ایران است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت های ظاهری و فنی جک S5 فیس لیفت با نسخه پیش از فیس لیفت بپردازیم.

به گزارش خودرونویس، جک S5 را باید یکی از اولین کراس اوورهای چینی دانست که در ایران با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان مواجه شد که دلیل این استقبال خوب هم پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ قدرتمند، چهره به نسبت جذاب در مقابل رقبا، تجهیزات ایمنی و رفاهی خوب و کیفیت ساخت قابل قبول دانست. کرمان موتور پس از سال ها عرضه جک S5 در دو مدل دستی و اتوماتیک، حال پس از تست های صورت گرفته تصمیم به عرضه نسخه فیس لیفت جک S5 به بازار ایران گرفته است.

جک S5

جک S5 پیش از فیس لیفت

مشخصات فنی جک S5 فیس لیفت

دلیل برتری جک S5 پیش از فیس لیفت در مقایسه با رقبای چینی، استفاده از پیشرانه دو لیتری توربوشارژ MPi بود که قادر به تولید 174 اسب بخار قدرت در دور 5200 و بیشینه گشتاور 265 نیوتن متر در دور 2000 تا 4000 بود. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس اتوماتیک دو کلاچه شش سرعته به چرخ های جلو این خودرو منتقل می شود که ترکیب این گیربکس و پیشرانه عملکرد خوبی را برای این کراس اوور 1550 کیلوگرمی رقم زده بود.

حال کرمان موتور خبر عرضه جک S5 فیس لیفت را با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ GDi یا همان TGDi داده است. در ابتدا بسیاری تصور کردند که کاهش حدودی 500 سی سی از حجم پیشرانه این خودرو به نسبت نسخه پیش از فیس لیفت باعث کاهش چشمگیر قدرت تولیدی پیشرانه این خودرو نسبت به مدل اولیه شده است. باید اظهار کنیم که اگر سیستم سوخت رسانی پیشرفته GDi روی پیشرانه 1.5 لیتری جک S5 فیس لیفت نصب نشده بود، چنین چیزی صحت داشت؛ ولی بهره بردن این پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ از سیستم تزریق مستقیم سوخت GDi جلوی کاهش قدرت را با وجود کاهش حجم پیشرانه گرفته و موجب مصرف بهینه تر سوخت هم شده است.

این پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ GDi با وجود حجم کمتر قادر به تولید بیشینه قدرتی معادل 174 اسب بخار و بیشینه گشتاوری معادل 251 نیوتن متر است. بدین ترتیب کاهش حجم پیشرانه هیچ تاثیری در قدرت تولیدی نداشته و تنها 5 درصد گشتاور تولیدی پیشرانه افت داشته که با توجه به وزن کمتر این پیشرانه نسبت به نمونه 2 لیتری پیشین، موضوع قابل توجهی نیست. این پیشرانه 1.5 لیتری TGDi با کد HFC4GC1 شناخته می شود که روی کراس اوورهای لوکس تر جک S7 یا همان KMC K7 کرمان موتور هم نصب شده است.

نکته بارز این پیشرانه تولید ماکزیمم گشتاور از دو پایین 1500 و انتقال آن به گیربکس شش سرعته دو کلاچه بوده که همین موضوع سبب عملکرد خوب جک S5 فیس لیفت در مقابل نسخه پیشین شده است. به طور کلی سیستم سوخت رسانی GDi موجب افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت می شود که این موضوع به خوبی با مقایسه این دو پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ مولتی پورت MPi و 1.5 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم GDi قابل مشاهده است.

نمای عقب جک S5

طراحی ظاهری

قطعا بارزترین تغییر جک S5 جدید نسبت به مدل پیشین همین تغییر پیشرانه است؛ ولی با این حال تغییراتی هم در استایل ظاهری این خودرو به خصوص در پروفیل جلو اعمال شده که می تواند به تغییر جلوپنجره و نصب گریل با الگوبرداری از المان شاخ گاو و همچنین تغییر دیزاین مه شکن های جلو اشاره کرد. گرافیک و قالب کلی چراغ های جلو و عقب با نسخه پیشین یکسان بوده و تغییری هم در طراحی استایل کناری این خودرو نسبت به نمونه قبلی دیده نمی شود.

 

سخن پایانی

کرمان موتور قصد دارد به زودی جک S5 فیس لیفت را به بازار ایران عرضه کند که در آن زمان اطلاعات بیشتری از تجهیزات و جزییات کابین این خودرو منتشر خواهیم کرد. در خصوص قیمت هنوز مطلبی توسط کرمان موتور اعلام نشده، ولی نسخه پیشین جک S5 با پیشرانه 2 لیتری قیمتی در حدود 720 میلیون تومان دارد؛ انتظار می رود که نسخه جدید S5 فیس لیفت TGDi نیز با قیمتی در همین محدوده راهی بازار کشور شود.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟