اخبار خودرو ایران
بررسی تفاوت ظاهری، آپشن و فنی

تفاوت های تارا دنده ای و اتوماتیک

سه شنبه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه

ایران خودرو پس از مواجه شدن با بدعهدی رفیق بی معرفتش یعنی پژو برای پروژه تولید 301، 2008 و 208، تصمیم گرفت از ظرفیت های گسترده ایجاد شده در کشور و سرمایه گذاریهای کلان صورت گرفته استفاده کند و خودروی تارا را به عنوان محصولی جدید معرفی کرد. مدتیست تارا دنده ای وارد بازار شده و نسخه نهایی تارا اتوماتیک هم به زودی راهی بازار می شود. در این مطلب قصد داریم به تفاوت های تارا دنده ای و اتوماتیک ایران خودرو در بحث ظاهری و آپشن بپردازیم.

تفاوت های ظاهری تارا دنده ای و اتوماتیک

به گزارش خودرونویس، در حاشیه مراسم تست درایو کوتاه تارا دنده ای در پیست آزادی، یک دستگاه تارا اتوماتیک پروتوتایپ در هتل المپیک قرار داشت که تنها تفاوت ظاهری آن با نسخه دنده ای اضافه شدن سانروف و وجود بج 6AT روی گلگیر سمت راننده به معنای مجهز بودن به گیربکس شش دنده اتوماتیک بود. بعد که مقداری بیشتر دقت می کردید، متوجه نصب رینگ های 16 اینچی آلیاژی به جای رینگ 15 اینچی استایلیش فولادی نسخه دنده ای می شدید.

تارا اتوماتیک

نسخه پروتوتایپ تارا اتوماتیک با جلوپنجره مشابه با مدل دنده ای

در حالی که تصور می کردیم تفاوت های ظاهری تارا دنده ای و اتوماتیک به همین موارد ذکر شده محدود شده، با یک نسخه دیگر تارا اتوماتیک در پیست آزادی برخورد داشتیم که با پرس و جو از مسئولین ایران خودرو متوجه شدیم نسخه نهایی تولیدیست. بدین ترتیب تارا اتوماتیک یک تفاوت ظاهری شاخص با تارا دنده ای دارد و آن تغییر دیزاین جلوپنجره است. نسخه اتوماتیک دارای جلوپنجره مش بندی شده با تریم مشکی پیانویی براق بوده و این در حالیست که تارا دنده ای دارای جلوپنجره با خطوط افقی مشکی رنگ است. باید اعتراف کنیم که این مش بندی جلوپنجره نسخه اتوماتیک، چهره تارا را جذابتر کرده است.

جلوپنجره تارا اتوماتیک

تفاوت های آپشنی و دیزاین کابین تارا اتوماتیک

از جمله تفاوت های آپشنی و ظاهری تارا اتوماتیک نسبت به تارا دنده ای می توان به سیستم ورود بدون کلید با دستگیره های لمسی و همچنین کلید استارت/استاپ پیشرانه در سمت چپ غربیلک فرمان اشاره کرد. یکی دیگر از تفاوت ها هم که بدیهی بوده وجود شیفتر دنده اتوماتیک با قاب کرومی در کنسول میانی به جای شیفتر گیربکس دستی و همچنین پنل کلیدهای سانروف در بالای آینه میانیست. از جمله تفاوت های آپشنی تارا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده ای می توان به آینه های تاشو برقی، سنسور نور، سنسور باران، دوربین دید عقب و صندلی های برقی چهار حالته جلو(تنظیم پشتی و ارتفاع) اشاره کرد.

کنسول وسط تارا اتوماتیک

تارا در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک دارای سیستم فرمان برقی بوده که در سرعت پایین نرم و در سرعتهای بالا ایمن و سفت است. همچنین تارا دارای کروز کنترل و محدود کننده سرعت به همراه نشانگر تعویض دسته است. تمامی مدلهای تارا دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم تهویه مطبوع برقی، چراغ روشنایی در روز، کلیدهای کنترلی روی فرمان، آینه برقی، مالتی مدیا با قابلیت میرور لینک، امکان تا شدن صندلی های عقب و سنسور دنده عقب و سیستم پایش فشار باد تایرها به صورت هشدار پنچری یا کاهش باد هستند.

کابین تارا اتوماتیک

مشخصات فنی تارا دنده ای و اتوماتیک

هر دو مدل مجهز به گیربکس دنده و اتوماتیک تارا از پیشرانه TU5+ موسوم به EC5 بهره می برد که روی پژو 301 نیز مشابه آن نصب شده است. مزیت این پیشرانه آشنایی تعمیرکاران و فراوانی قطعات یدکی در تمام نقاط ایران است. از جمله تفاوت های EC5 نسبت به TU5 معمولی می توان به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها CVVT و ماژول متغیر پمپ روغن اشاره کرد که موجب افزایش توان و گشتاور 7 درصدی و ضمن بهینه تر شدن مصرف سوخت و بهبود راندمان پیشرانه شده اند. این پیشرانه در تارا دنده و اتوماتیک قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است. البته در آینده ممکن است نسخه مجهز به پیشرانه توربوشارژ تارا نیز وارد بازار شود که به پیشرانه TC7 یا همان EF7 توربوشارژ مجهز شده است.

نمای عقب تارا اتوماتیک

تارا دنده ای از یک گیربکس پنج سرعته تقویت شده بهره گرفته که در آینده نسخه شش سرعته همین گیربکس دنده ای نیز وارد بازار می شود. نسخه اتوماتیک تارا هم از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین بهره گرفته است که کاملا با گیربکس شش سرعته آیزین نصب شده روی پژو 301 تفاوت دارد. این همان گیربکسی بوده که روی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک نیز نصب شده و ایران خودرو با هدف تولید انبوه در تیراژ بالا اقدام به نصب این گیربکس روی تارا اتوماتیک نیز کرده که دارای دو حالت رانندگی اسپرت و برف است.

4.4 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟