آیا تعرفه مراکز معاینه فنی منطقی است؟

سه شنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
معاینه فنی خودرو

در سال 99 داشتن برگه معاینه فنی برای خودروهایی که 4 سال از تولیدشان گذشته باشد، ضروری است،بنابراین تمامی خودروهای داخلی مدل 1394 و قبل از آن و همچنین تمامی خودروهای وارداتی مدل 2015 و قبل از آن، باید معاینه فنی داشته باشند.

به گزارش خودرونویس، دبیر کانون انجمن‌های صنفی مراکز معاینه فنی کشور با بیان اینکه تعرفه خدمات مراکز معاینه فنی خودرو غیرمنطقی است، گفت: با ادامه وضع موجود مراکز معاینه فنی ورشکسته می‌شوند.

محمدرضا جعفریان با اشاره به اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات عدیده‌ای که تمامی بخش های کشور با آن دسته پنجه نرم می کنند متاسفانه علیرغم پیگیری های فراوان نرخ تعرفه خدمات مراکز معاینه فنی کشور  منطبق با تورم و آشفتگی موجود در بازار نیست، اظهار کرد: تعرفه فعلی غیرواقعی است و با توجه به افزایش قیمت‌ها به صورت لحظه ای می توان گفت با ادامه وضع موجود و عدم افزایش قیمت‌ها مراکز معاینه فنی به سمت ورشکستگی پیش خواهند رفت.

وی با اشاره اینکه نرخ تعرفه فعلی خدمات مراکز معاینه فنی، ۳۷ هزار تومان است، تصریح کرد: مسئولان باید در تعیین نرخ خدمات ارائه شده در مراکز معاینه فنی عوامل محتلفی از جمله افزایش سالانه حقوق و دستمزد، حق بیمه، اجاره‌بها، قیمت قطعات و تجهیزات که عمدتا وارداتی و با دلار محاسبه می‌شوند، هزینه خدمات سرویس، نگهداری و تمامی هزینه های جاری را در نظر بگیرند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی مراکز معاینه فنی کشور خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا این مراکز با کاهش چشمگیر مراجعه‌کننده رو به رو شده‌اند و حداقل با توجه به این موضوع‌های مطرح شده، مانع آسیب جدی به کسب و کار و فعالیت های روزمره این مراکز که اشتغال پایدار ایجاد می کنند، شوند.

دبیر کانون انجمن های صنفی مراکز معاینه فنی کشور، اظهار کرد: همانطور که سایر صنوف به صورت فصلی و چندین بار در سال نسبت به تغییر قیمت ها اقدام می کنند انتظار می رود با توجه به شیوع ویروس کرونا شاهد عملی شدن این مهم در مراکز معاینه فنی خودرو هم باشیم.

جعفریان در ادامه با بیان اینکه براساس قانون هوای پاک، مدت معافیت معاینه فنی برای خودروهای شخصی ۴ سال است، یادآور شد: خودروهای صفر کیلومتر با پلاک شخصی به مدت ۴ سال پس از سال ساخت و خودروهای با پلاک عمومی به مدت یکسال، از انجام معاینه فنی معاف هستند.

وی افزود: پس از اتمام این مدت، ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی از مراکز مجاز هستند، در غیر این صورت خودروهای فاقد گواهی معتبر معاینه فنی روزانه به مبلغ پانصد هزار ریال توسط پلیس راهور و دوربین های ثبت تخلف جریمه خواهند شد.

دبیر کانون انجمن های صنفی مراکز معاینه فنی کشور در پایان گفت: دارا بودن گواهی معاینه فنی برای فروشندگان و خریدارن خودرو به منظور نقل و انتقال خودرو الزامی‌ است بنابراین باید پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند.

 

نرخ معاینه فنی سال 99

 

بر اساس مصوبه، نرخ معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی بابت آزمون آلایندگی ایمنی و صوتی ۳۷ هزار تومان است. همچنین نرخ معاینه فنی خودروهای سبک دو گانه سوز ۵۹ هزار تومان تعیین شد به این ترتیب که بابت آزمون آلایندگی و ایمنی ۳۷هزار تومان، بابت بازرسی چشمی قطعات گازسوز خودرو (به جز مخزن گاز) ۱۰ هزار تومان و به منظور بازرسی فنی مخزن سی ان جی ۱۲ هزار تومان از رانندگان این خودروها دریافت می‌شود.

هزینه معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین گازوئیلی بابت معاینه فنی ۵۷ هزار تومان تعیین شده است. برای معاینه فنی خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز نیز ۷۹هزار تومان تعیین شده است؛ به این ترتیب که رانندگان این نوع خودروها بابت تست آلایندگی ۵۷ هزار تومان، معاینه چشمی قطعات گازسوز (غیر از مخزن) ۱۰هزار تومان و بازرسی مخزن سی ان جی ۱۲هزار تومان پرداخت می‌کنند.

هزینه معاینه فنی برتر

 

بر اساس اعلام ستاد مرکزی معاینه فنی تهران هزینه معاینه فنی برتر همان ۳۷ هزار تومان بوده و هیچ هزینه اضافه ای از متقاضیان دریافت نمیشود و فقط موقع انجام تست آلایندگی باید به صورت شفاهی از کارشناس مربوطه درخواست دریافت معاینه فنی برتر داده شود.

هزینه تست مجدد معاینه فنی

چنانچه خودرو به علت نقص فنی مردود در تست معاینه فنی مردود شود و نیاز به آزمایش مجدد آلایندگی یا سیستم ترمز و … داشته باشد، مالک خودرو پس از رفع نقص تا ۱۴ روز پس از مراجعه اول میتواند با پرداخت هزینه ۸ هزار تومان تست مجدد معاینه فنی را انجام دهد.

در صورتی که خودرو به علت عیوب ظاهری مانند روشن نشدن چراغ و یا سایر موارد در معاینه فنی مردود اعلام شود نیازی به پرداخت هزینه مجدد نیست و فقط کافیست پس از رفع نقص مجددا به صورت چشمی مورد بررسی قرار گیرد

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟