تست درایو
آزمایش فنی خودرویی با سبک متفاوت

برلیانس کراس C3 محصول خاص خودروساز چینی

عکاس: عمید ناصر
شنبه - ۳ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
برلیانس کراسC3

برلیانس کراس روی همان پلتفرم سری 300 قرار دارد و در بازار خودرو، رقیبانی مانند رنو ساندرو استپ‌وی و لیفان X50 و دانگ فنگ H30 کراس را پیش روی خود دارد و در این مطلب به طور کامل به معرفیآن می پردازیم.

به گزارش خودرونویس، بازار خودروی ایران به تازگی تغییرات زیادی را به خود دیده است. مشتریان علاقه بسیاری برای خرید به خودروهای کراس‌اوور و نیمه کراس‌اوور نشان می‌دهند و همین امر موجب شده تا کارخانه سازنده یا واردکننده به فکر اصلاح سبد کالای خود، متناسب با تقاضای مشتری باشد.

از این رو، هرکارخانه با اعمال تغییراتی در محصولات خود، یک محصول جدید با ویژگی‌های متناسب با سلیقه بازار، عرضه کرده است. پارس خودرو، که مونتاژ کننده سری خودروهای برلیانس در ایران است، با اصلاح خودروی برلیانس H320، یک محصول جدید به نام برلیانس کراس(C3) را روانه بازار کرده است تا این خودروساز نیز از رقیبان خود عقب نماند و برند برلیانس نیز خودرویی متناسب با نیاز بازار داشته باشد.

 

طراحی ظاهری برلیانس کراس C3

برلیانس کراس، از پلتفرمی مشترک با خانواده برلیانس 300 برخوردار است و در قسمت نمای ظاهری کاملا شبیه به مدلH320 است. در برخورد نخست با برلیانس کراس شاهد افزایش ارتفاع خودرو نسبت به نمونه H320 خواهید بود که این افزایش ارتفاع به دلیل اصلاح سیستم تعلیق و اعمال تغییراتی در آن و همچنین قرار داشتن روف راک کراس پلاستیک روی سقف خودرو است.

فاصله رکاب برلیانس کراس تا زمین در مقایسه با نمونه H320 به میزان 2 سانتی‌متر افزایش یافته و روف‌راک کراس هم به اندازه 3 سانتی‌متر به ارتفاع خودرو افزوده است که در مجموع این دو موضوع باعث شده ارتفاع کراس C3 به میزان 5 سانتی‌متر با نمونه معمولی تفاوت داشته باشد.

برلیانس کراس

از تفاوت‌های دیگری که در برخورد نخست با کراس متوجه خواهید شد، رنگ سقف متفاوت با بدنه آن است که بر اساس اعلام پارس خودرو سقف این خودرو رنگی متفاوت با رنگ بدنه می‌تواند داشته باشد و در سه رنگ مشکی، سفید و نقره‌ای قابل سفارش است که این تنوع انتخاب در رنگ سقف برای نخستین‌بار است که در خودروهای تولید داخل صورت می‌گیرد.

در نمای جلو، استفاده از جلو پنجره جدید موجب شده، چهره کراس و H320 متمایز باشد، همچنین ورودی‌های هوای درون سپر نیز از طرحی یکسان با جلوپنجره برخوردار است که باعث زیبایی نمای جلو و تفاوت پوزه خودرو با مدل H320 شده است. در نمای کناری، به لطف استفاده از رینگ با یک اندازه بزرگ‌تر( رینگ 16 اینچی آلیاژی) با طرحی جدید در مقایسه با H320 و داشتن روف راک روی سقف، چهره‌ای متمایز در مقایسه با H320 پیدا کرده است.

برای زیبایی بیشتر این خودرو، فلاپ‌ پلاستیکی روی گلگیر این خودرو تعبیه شده تا حس یک خودروی کراس‌اوور را به شما القا کند و ترکیب این مساله و رکاب دو رنگ زیر در‌ها موجب زیبایی نمای کناری این خودرو شده است. در نمای عقب، چراغ‌ها و در صندوق با H320 یکسان است و تنها شاهد تغییرات اندکی در طراحی گوشه‌های سپر عقب که به دلیل همخوانی با فلاپنصب شده روی گلگیر، صورت گرفته است. همچنین تعبیه اسپویلر عقب برای کراس، باعث شده ترکیب زیبایی را در نمای پشت شاهد باشیم.

 

طراحی کابین برلیانس کراس C3

هنگام ورود به خودرو، کابینی مشابه آن چه در برلیانس H320 شاهد آن بودیم را می‌بینیم. تنها تفاوت‌ کابین با H320، استفاده از نمایشگر لمسی سیستم چند رسانه‌ای و مجهز به سیستم رهیاب روی داشبورد است که فضای لوکس‌تری در مقایسه با مدل‌های پیشین برلیانس پدید آورده است. صندلی‌های پارچه‌ای خودرو به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرند.

کراس از راحتی و فضای پای خوبی حتی در ردیف عقب نیز برخوردار است و در ردیف عقب نیز افراد بلند قد با کمبود فضای سر مواجه نخواهند شد که به نسبت اندازه خودرو فضای داخلی قابل قبول است. روی فرمان برقی خودرو با روکش چرمی، کلیدهای مربوط به تنظیم کنترل صوتی قرار داده شده و پشت آن پشت آمپر خودرو با همان طراحی پیشین و یک کامپیتور سفری که اطلاعات خودرو را نمایش می‌دهد، قرار دارد.

کابین C3

در سمت چپ فرمان، کلیدهای مربوط به تنظیم برقی آینه‌های کناری و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو قرار دارد. در میان داشبورد در بالاترین قسمت، دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع و زیر آن نمایشگر لمسی مالتی مدیا دارای رهیاب جانمایی شده است که زیر آن ادوات مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع و کلید‌های کنترل دریچه‌های برقی خروجی هوا قرار دارد و در ادامه اهرم جعبه‌دنده اتوماتیک و پشت آن یک عدد جا لیوانی برای سرنشین جلو قرار داده شده است.

درون خودرو در قسمت جلوی سقف، چراغ‌های مطالعه و نقشه‌‌خوان و همچنین کلید مربوط به تنظیم سانروف برقی دوحالته جانمایی شده‌ است. تودری‌ها با تزیینات مشکی و کرم به همراه دوخت پارچه‌ای فضای داخلی را دلنشین‌تر کرده‌ است و روی همه در‌ها کنار دستگیره در، تیوتر سیستم صوتی قرار داده شده است. صندلی‌های ردیف عقب نیز با قابلیت تاشوندگی با نسبت 60:40 امکان دسترسی به صندوق بار را آسان‌تر کرده و با خواباندن آن، می‌توانید از فضای صندوق بزرگ‌تری برخوردار باشید.

نمای عقب برلیانس

شیوه استارت خودرو به دلیل سیستم ورود بدون کلید به صورت پیچشی است و زیر فرمان در همان جایی که محل ورود کلید خودرو است، یک اهرم برای استارت زدن قرار دارد که در صورت مفقود شدن ریموت خودرو با فشار دادن دو خار اطراف اهرم استارت، می‌توان روشن و خاموش کردن خودرو را با سوییچ انجام داد.

 

مشخصات فنی برلیانس کراس C3

برلیانس کراس از پیشرانه‌ای مشابه با خانواده 300 برخوردار است. یک پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به زنجیر تایم، 4 سیلندر 16 سوپاپ است که قادر است بیشینه قدرتی معادل 103 اسب‌بخار در دور 5800 و بیشینه گشتاور 138 نیوتون‌متر را در دور 3800 را به وسیله یک جعبه‌دنده اتوماتیک 4 سرعته با قابلیت تعویض دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.

با این پیشرانه برلیانس کراس موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو5 شده و با این ویژگی‌ها، کراس با وزن 1240 کیلوگرم نیاز به 7.5 لیتر بنزین در سیکل ترکیبی دارد که با توجه به اندازه و وزن خودرو عددی معقول به نظر می‌رسد.

 

نوع موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور(CC) 1498
بیشینه قدرت 103 اسب بخار
گشتاور 138 نیوتون متر
شتاب صفر تا صد(S)
جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک
وزن(کیلوگرم) 1240 کیلوگرم
مصرف سوخت(لیتر/100 کیلومتر) 7.5
طولxعرضxارتفاع(میلی‌متر) 4210x1790x1512
حجم صندوق بار(لیتر)

 

 

تست درایو برلیانس کراس C3

پیشرانه خودرو را با چرخش اهرم استارت روشن کرده که صدای آن در حالت سکون به سختی به داخل کابین منتقل می‌شود. پدال ترمز را گرفته و اهرم دنده را در حالت D قرار داده و ترمز دستی را در حالت آزاد قرار داده و حرکت را آغاز می‌کنیم. شروع حرکت و تعویض دنده‌ها به نرمی انجام می‌شود و صدای پیشرانه تا دور 3000 به مقدار کمی به داخل اتاق خودرو منتقل می‌شود و در دورهای بالاتر از آن نیز صدای پیشرانه آزار دهنده نیست.

با فشردن بیش‌تر پدال گاز، انتظار شتاب‌گیری سریعی را نباید از این خودرو داشت، زیرا ذات جعبه دنده اتوماتیک و وزن خودرو مزید بر علت شتاب‌گیری کند خودرو می‌شود. هنگامی که جعبه ‌دنده را در حالت تعویض دستی(تیپ‌ترونیک) قرار می‌دهیم، شروع حرکت باز با کندی مواجه است و شتاب‌گیری اولیه کندی را شاهد هستیم و زمانی که دور موتور به 4000 نزدیک می‌شود، پیشرانه زنده می‌شود و شتاب‌گیری بهبود نسبی پیدا می‌کند.

موتور برلیانس کراس

در حالت تیپ‌ترونیک، در صورت بالارفتن دور تا نزدیک 5300، جعبه دنده به صورت خودکار اقدام به اضافه کردن دنده می‌کند تا از قرار گرفتن موتور در حالت بحرانی پیش‌گیری کند. زمانی هم که اقدام به معکوس دادن به جعبه دنده در حالت دستی می‌کنید، باید دقت داشته باشید که دور موتور از 3000 پایین‌‍تر باشد، زیرا در غیر این صورت امکان معکوس به دنده پایین‌تر وجود نخواهد داشت. به دلیل تغییراتی که در سیستم تعلیق اعمال شده، ارتفاع رکاب خودرو با زمین 2 سانتی‌متر افزایش یافته که با خیال آسوده‌تر می‌توان مسیرهای خاکی را پیمود و ارتعاش و ناهمواری سطح جاده در مقایسه با H320 تا اندازه‌ای کم‌تر به کابین خودرو منتقل می‌شود.

 

امکانات رفاهی و ایمنی

پارس خودرو برای برلیانس امکانات رفاهی و ایمنی خوبی در نظر گرفته تا این خودرو در رده قیمت خود در میان رقیبان، چیزی کم نداشته باشد.

کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع با دریچه‌های ورودی الکتریکی، سانروف برقی دو حالته، سنسور دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم چند رسانه‌ای با نمایشگر لمسی و سیستم رهیاب، آینه کناری با قابلیت تنظیم شوندگی برقی، فرمان برقی با قابلیت جمع شوندگی در تصادف‌ها، کامپیوتر سفری، غربیلک فرمان چرمی دارای کلید کنترل سیستم صوتی، قفل اتوماتیک در خودرو در سرعت بالاتر از 20 کیلومتر، صندلی عقب با امکان تاشوندگی، در صندوق با قابلیت بازشدن الکترومغناطیسی و صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 8 جهت از امکانات این خودرو است.

 

خط تولید برلیانس کراس C3

در حال حاضر 20 درصد قطعه‌های برلیانس کراس از جمله اگزوز، صندلی، شیشه و چرخ‍‌ها در ایران تولید می‌شود و 80 درصد دیگر قطعه‌ها درون پارس خودرو مونتاژ می‌شوند که بر اساس برنامه، پارس خودرو قرار است تا پایان سال 1396، 30 درصد قطعه‌های کراس داخلی‌سازی شود و تا پایان سال 1397 این رقم به 40 درصد برسد.

صندوق عقب برلیانس کراس

بر اساس وعده پارس خودرو، قرار است تا پایان سال 96 تعداد 4000 دستگاه از برلیانس کراس تولید شود که دلیل پایین بودن تیراژ تولید، تفاوت رنگ سقف با رنگ بدنه است که تکونولوژی به نسبت بالایی را می‌طلبد.

 

سخن آخر

برلیانس کراس با ظاهری زیبا و طراحی جذاب و امکانات رفاهی مناسب، در صورت قیمت‌‌گذاری خوب می‌تواند رقیب سرسختی برای خودروهایی مانند رنو ساندرو استپ‌وی، لیفان X50 و دانگ فنگ H30 کراس باشد و با توجه به حضور موفق محصولات پیشین برلیانس (سری 200 و سری 300)، انتظار می‌رود موفقیت خوبی را در بازار کسب کند.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟