تست درایو
تست درایو سدان بلندپرواز چینی

ام جی 360 برگ برنده آذویکو

عکاس: سروش نیرومند
شنبه - ۳ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
ام جی 360

ام‌جی 360 از یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر استفاده بهره می برد که می‌تواند بیشینه قدرت 110 اسب‌بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را در دور 4500 تولید کند. بعبارتی مشخصات فنی ام جی 360 برگ برنده سایک موتور و صنعت خودرو آذربایجان در رقابت با دیگر خودروهای چینی در بازار ایران به شمار می رود.

به گزارش خودرونویس، با افزایش تنوع خودروها در بازار داخلی و گرایش مردم به کلاس‌های خودرویی متنوع، چیزی از تب و تاب بازار خودروهای سدان کم نمی‌شود. ام‌جی حضور خود را در ایران با مدل550 آغاز کرد و پس از آن مدل‌های دیگری را به بازار عرضه کرد تا بتواند سهم بیش‌تری از بازار را از آن خود کند.

تا امروز تمام خودروهای این برند در ایران به صورت وارداتی به فروش می‌رسید و از کیفیت مونتاژ قابل قبولی برخوردار بودند، اما به تازگی شرکت ام‌جی پارس با مونتاژ خودروی جدید این برند، یعنی مدل 360، قدم جدیدی در این عرصه گذاشته است.

 

ام جی 360 و چرخش 10 درجه ‌ای

ام‌جی 360 در دیگر کشورها با نام روئی 360 به فروش می‌رود و ایران نخستین کشوری است که این خودرو با برند ام‌جی در آن فروخته شده است. مدل 360، بر پلتفرم ام‌جی 350 قرار دارد که در واقع نسخه فیس لیفت مدل 350 است. 360 در دو مدل دستی و اتوماتیک با امکانات رفاهی مختلف عرضه می‌شود که بازه قیمتی 56 تا 65 میلیون تومان برای آن پیش بینی می‌شود.

با توجه به قیمت، این خودرو رقیبانی همچون بسترن B30، چری آریزو5، سایپا آریو، بی‌وای‌دی F3 و برلیانس H330 را پیش روی خود خواهد داشت.

 

نمای عقب ام جی

 

طراحی ظاهری ام جی 360

طراحی ام‌جی، معمولا یک گام جلوتر از دیگر خودروسازان چینی است و اصالت برند انگلیسی MG را حفظ می‌کرد. در این مدل نیز این امر رعایت شده و شاهد طراحی زیبا هستیم. در نمای جلو، چراغ‌ها به طور کامل در مقایسه با 350 تغییر کرده است و طراحی چراغ به ویژه فرو رفتگی زیر آن، دقیقا الهام گرفته شده از ام‌جی 550 است. مدل اتوماتیک و دستی این خودرو در نمای ظاهری قابل تشخیص هستند.

چراکه تنها در مدل اتوماتیک این خودرو شاهد چراغ‌های روشنایی روز هستیم. این چراغ‌ها در دو گوشه پایینی سپر به صورت یک نوار خطی افقی واقع شده‌ که با یک خط کرومی از دیگر فضاها جدا شده‌اند. کاپوت 360 نیز با خط‌های برجسته، باعث ایجاد یک ترکیب زیبا در نمای جلو شده‌ است.

بر روی جلو پنجره این خودرو به جای لوگوی روئی، لوگوی MG نصب شده است. در نمای جانبی شاهد طراحی ساده ولی زیبایی هستیم که همین سادگی موجب دلنشینی طراحی این خودرو شده است. یک خط طولی از لبه چراغ عقب شروع شده و تا لبه چراغ جلو ادامه یافته است. همچنین یک خط برجسته هم بر روی درهای خودرو طراحی شده است.

 

نمای کناری ام جی 360

نمای کناری با رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، در طراحی نمره قبولی را کسب می‌کند. در نمای عقب، شاهد صندوق کوتاهی هستیم که رسم طراحی در همه خودروهای سدان ام‌جی تا امروز بوده است. سپر بزرگ عقب، تا زیر چراغ‌های خودرو را پوشش می‌دهد و روی آن سنسور دنده عقب برای هر دو نسخه دستی و اتوماتیک نصب شده است. در طراحی چراغ عقب 360، زبان طراحی این خودرو و الهام‌گیری از مدل‌های پیشین مانند 350 و 550 مشهود است.

چراغ‌های عقب این خودرو مانند بسیاری از خودروهای دیگر به این صورت طراحی شده‌ که در یکی از آن‌ها چراغ دنده عقب و در دیگری چراغ مه شکن عقب قرار گرفته است. ام‌جی پارس موتور قصد دارد این خودرو را در رنگ‌های قرمز، سفید، نقره‌ای، بژ، نوک مدادی و مشکی در ایران عرضه کند.

 

طراحی داخلی ام جی 360

با ورود به کابین این خودرو، جاداری و بزرگی کابین شاید دور از تصور باشد. چراکه فضای داخلی به ویژه در ردیف عقب بزرگ‌تر از دیگر رقیبانش است. صندلی‌های با تنظیم دستی بدن را به خوبی در بر می‌گیرند و راحتی خوبی دارند. در مدل دستی روکش صندلی‌ها از جنس پارچه است و در مدل اتوماتیک به دلیل استفاده از روکش چرمی، صندلی‌ها راحتی مدل دستی را ندارند.

نکته تعجب برانگیز عدم استفاده از فرمان با روکش چرمی در هر دو نسخه است که از یک خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی در این رده قیمتی، انتظار نمی‌رود.

روی فرمان خودرو کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و پاسخ به تلفن همراه قرار دارد. در میان صفحه کیلومتر دیجیتال با طراحی خاص، نشانگر سرعت قرار دارد که با وجود عقربه‌ای بودن، حس یک صفحه دیجیتال را به شما القا می‌کند. در سمت چپ نشانگر سرعت، در یک نمایشگر، دور موتور به صورت عدد دیجیتالی نمایش داده می‌شود.

 

 

کابین ام جی

در سمت راست نشانگر سرعت نیز، صفحه نمایش کامپیوتر اطلاعات سفری قرار دارد که اطلاعاتی مانند میانگین مصرف سوخت و حالت رانندگی(در مدل اتوماتیک) را نمایش می‌دهد که این اطلاعات را به وسیله کلیدی که بر دسته راهنما قرار دارد، به شما نمایش می‌دهد.

در میان داشبورد پلاستیکی 360، یک نمایشگر لمسی 8 اینچی چند منظوره تعبیه شده است و در زیر آن کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی قرار دارند. درگاه USB و AUX سیستم صوتی جلوی شیفتر دنده قرار دارد که در کنار آن یک خروجی برق 12 ولت فندکی تعبثه شده است.

داشبورد در مدل دستی و اتوماتیک یک تفاوت ظاهری دارد که این موضوع در تودری‌های خودرو نیز مشهود است. در نسخه اتوماتیک نوار تزیینی با طرحی موج‌دار با رنگ‌های فیبرکربن در گرقته شده که باعث زیبایی بیش‌تر کابین می‌شود و در مدل دستی به جای این طرح، از پلاستیک بافت دار استفاده شده است.

 

چراغ جلو MG

در مدل اتوماتیک این خودرو، شاهد سانروف برقی دو حالته هستیم که مدل دستی فاقد این آپشن است. همچنین در مدل اتوماتیک افزون بر چراغ‌های روشنایی داخل کابین جلو، برای ردیف عقب نیز چراغ روشنایی تعبیه شده است. دستگیره‌های در خودرو از داخل به صورت دو مرحله‌ای عمل می‌کند و در صورت قفل بودن درها، در حرکت اول قفل باز شده و در حرکت دوم در خودرو باز می شود.

در ردیف عقب یک کنسول وسط به صورت تاشو به همراه دو جا لیوانی تعبیه شده است که نسخه دستی فاقد این بخش است. ارتفاع کمربند ایمنی نیز تنها در مدل اتوماتیک قابل تنظیم است. صندوق بار با 482 لیتر فضا، 360 را در میان جادارترین خودروهای کلاس خود از نظر فضای بار قرار می‌دهد.

 

رانندگی با ام جی 360

ام‌جی برای این مدل از یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر استفاده کرده که می‌تواند بیشینه قدرت 110 اسب‌بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را در دور 4500 تولید کند. قدرت قلب تپنده ام‌جی به وسیله یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا یک نمونه 4 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین این خودرو با وزنی بین 1230 تا 1280 کیلوگرم به بیشینه سرعت 180 کیلومتر می‌رسد.

 

در ابتدا، سواری مدل دستی را بررسی می‌کنیم. جعبه‌دنده دستی 5 سرعته 360، با پیشرانه خودرو هماهنگی کامل دارد و شتاب‌گیری اولیه و ثانویه بسیار خوبی از این خودرو شاهد هستیم و کشش خودرو حتی در حالت روشن بودن سیستم تهویه مطبوع افت چندانی ندارد. هر کدام از دنده‌ها را می‌توان تا دور 6000 تا 6500 پر کرد. صدای پیشرانه در دورهای بالا به میزان کمی به داخل کابین نفوذ می‌کند که این موضوع اصلا آزار دهنده نیست.

ام جی 360

فرمان برقی خودرو نیز دقیق عمل کرده و در سرعت‌های بالا از نرمی آن کاسته می‌شود. سیستم تهویه خودرو نیز عملکرد خوبی دارد و در اوج گرما، سرمایش رضایت بخشی داشت، اما نبود دریچه سیستم تهویه برای ردیف عقب، از کیفیت تهویه در این ردیف کاسته بود که البته در خودروهای این رده موضوعی مرسوم است. سیستم تعلیق نیز تکان‌های سطح خیابان را جذب و به میزان کمی به داخل کابین منتقل می‌کرد.

اما پایداری خودرو در جاده‌ها با سطوح لغزنده و خیس کمی ضعیف است و در صورت حرکت ناگهانی و حرکت تند فرمان احتمال از کنترل خارج شدن خودرو بسیار بالا است. هنگام رانندگی با این خودرو کاپوت برجسته آن را کاملا می‌بینید و به دلیل طراحی خوب و آینه‌های بزرگ، دید بسیار خوبی دارید و تقریبا نقطه کوری در فضای اطراف ندارید. هنگام حرکت به عقب نیز دوربین دنده عقب به کمک شما خواهد آمد.

 

ام جی 360 اتوماتیک

در مدل اتوماتیک در صورت توقف و قرار داشتن جعبه دنده در حالت N و یا P، می‌توان حالت رانندگی Eco را در کامپیوتر سفری، خاموش و روشن کرد. برای شروع حرکت، جعبه دنده را در حالت D قرار داده و به آرامی حرکت را آغاز می‌کنیم. شتابی را که در مدل دستی شاهد آن بودیم را در این مدل شاهد نیستیم که به دلیل استفاده از جعبه‌دنده اتوماتیک امری طبیعی است.

هنگام حرکت در صورت فشردن پدال گاز، جعبه‌دنده سریع واکنش نشان داده و یک دنده کم ‌می‌کند و شاهد شتاب‌گیری ثانویه خوبی هستیم. زمانی که جعبه‌دنده را در حالت تعویض دستی قرار می‌دهیم، می‌توان هر دنده را به میزان دلخواه پر کرد که باید به این امر توجه کرد که در هنگام رسیدن دور موتور به 6000، جعبه‌دنده به صورت خودکار یک دنده اضافه می‌کند تا از آسیب به خودرو جلوگیری کند.

همچنین در صورت بالاتر بودن دور موتور از 3000، امکان کم کردن دستی دنده وجود ندارد و تنها در دورهای پایین 3000، امکان معکوس دادن دستی فراهم است. یک حالت به نام Winter نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که به اختصار با W نشان داده شده است.

این حالت برای جاده‌های برفی و یخ زده با سطحی لغزنده مناسب است که در صورت قرار داشتن خودرو در این حالت، جعبه‌دنده اجازه بالارفتن دور موتور و تعویض دنده را نمی‌دهد و به اصطلاح خودرو سنگین حرکت می‌کند تا پایداری خود را در این شرایط حفظ کند.

ام جی 360

همچنین پیشرانه خودرو در حالت سکون و خلاص بودن جعبه‌دنده، اجازه بالاتر رفتن دور موتور بیش از 4000 را نمی‌دهد تا از آسیب به پیشرانه جلوگیری کند.

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی

ام‌جی برای ایمنی سرنشینان این مدل در نسخه دستی 2 و در نسخه اتوماتیک 4 کیسه هوا در نظر گرفته است. در کنار آن سیستم کنترل پایداری (تنها در نسخه اتوماتیک) و ترمزهای ضد قفل ABS و EBD تعبیه کرده است. ترمز‌ها نیز در محور عقب در مدل اتوماتیک دیسکی و در مدل دستی از نوع کاسه‌ای هستند.

همچنین امکانات رفاهی مانند سانروف برقی (مدل اتوماتیک)، صندلی دستی با تنظیم در 6 جهت با روکش چرمی برای نسخه اتوماتیک و تنظیم در 4 جهت برای نمونه دستی، فرمان برقی، صفحه کیلومتر دیجیتالی با کامپیتور سفری، سیستم چندرسانه‌ای لمسی با نمایشگر 8 اینچی، چراغ روشنایی روز (‌مدل اتوماتیک)، آینه‌های برقی گرمکن‌دار، محفظه نگهداری عینک راننده (‌مدل اتوماتیک)، دوربین دنده عقب، سیستم هشدار کاهش باد تایر، قفل شدن اتوماتیک درها، شیشه بالابرهای برقی و سیستم تهویه مطبوع دستی با دریچه‌های الکتریکی را برای 360 تعبیه کرده است که البته فقدان سیستم ورود بدون کلید و استارت بدون کلید در این خودرو در مقایسه با رقیبان‌اش یک نقطه ضعف است.

 

سخن پایانی

ام‌جی 360، اولین خودروی مونتاژ این برند توسط شرکت ام‌جی پارس موتور در ایران است که با قیمت 56 میلیون در مدل دستی و 65 میلیون در مدل اتوماتیک به فروش می‌رسد. از نظر بسیاری از مصرف کنندگان، برند ام‌جی به دلیل پیشینه‌ای که دارد، از اصالت بیش‌تری در مقایسه با دیگر خودروسازان چینی برخوردار است که شاید این موضوع در کنار فضای جادار و امکانات مناسب بتواند موجب موفقیت فروش این خودرو در بازار شود.

نوع موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ DVVT
حجم موتور(CC) 1498
بیشینه قدرت 110 اسب بخار
گشتاور 135 نیوتون متر در دور 4500
شتاب صفر تا صد(S)
جعبه دنده 5 سرعته دستی-4 سرعته اتوماتیک
وزن(کیلوگرم) 1235-1280 کیلوگرم
مصرف سوخت(لیتر/100 کیلومتر)
طولxعرضxارتفاع(میلی‌متر) 4579x1804x1490
حجم صندوق بار(لیتر) 482

 

 

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟