تست درایو
لبخند رضایت!

تجربه رانندگی با دی‌اس6

عکاس: عرفان حمیدی
سه شنبه - ۴ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
دی اس 6

زمانی که از دی‌اس حرف می‌زنیم، در واقع درباره یک برند نوپا لوکس و منحصر به فرد صحبت می‌کنیم که اگرچه مدت زمان طولانی از استقلال آن نمی‌گذرد، اما پشتوانه‌ای بسیار ارزشمند را از زمانی که دی‌اس نام محصولاتی از برند سیتروئن بود با خود یدک می‌کشد که همین امر باعث می‌شود که ذات محصولات این برند متفاوت از سایر رقبای لوکس باشد. در واقع برند دی‌ای عجین شده با اشرافی‌گری و لوکس‌گرایی به سبک زندگی پر زرق و برق فرانسوی‌ها است.

دی‌اس 6 از کجا آمد؟

دی‌اس6 یک کراس‌اوور کامپکت لوکس است که در کشور چنین توسط جوینت‌ونچر گروه پژوسیتروئن و چانگان روی خط تولید می‌رود. این مدل در اصل برای بازار چنین طراحی شده است و به همین دلیل نیز در خط تولید چین این گروه به تولید می‌رسد. رونمایی از دی‌اس6  در سال 2014 صورت رفت و در همان سال نیز فروش آن آغاز شد. این خودرو که بر اساس مدل 3008 پژو و همچنین مدل DS 5 سیتروئن روی پلت‌فرم PF2 گروه PSA ساخته شده است در حال حاضر تنها در کشور چین در حال تولید است.

طراحی ظاهری دی‌اس6

اگر بخواهیم در یک جمله و یا حتی کوتاه‌تر، در چند واژه طراحی دی‌اس6 را توصیف کنیم باید به استفاده از واژه‌های ساده، لوکس و دور از شلوغی و پیچیدگی استفاده کرد. اگر شروع به چرخیدن دور تا دور دی‌اس6 کنید هیچ خبری از مانورهای خاص، حجم‌پردازی‌های پر ریسک و یا المان‌های تحسین برانگیز در بدنه خودرو مشاهده نمی‌کنید.

در نمای جلویی، چراغ‌هایی که گرافیک پیچیده‌ای نداشته در کنار جلو پنجره‌ای که طراحان وسواس خاصی برای طراحی آن به خرج داده‌اند و نوار کرومی براقی که دور تا دور این ورودی هوا را در برگرفته و در طرفین با نواری باریک به قسمت میانی چراغ‌های جلو وارد شده است تشکیل دهنده دماغه و رخ خودرو در دید جلویی است. البته استفاده از چراغ‌های مه‌شکن در قسمت پایینی سپر با هندسه‌ای کشیده در امتداد عرضی خودرو نیز در هماهنگی خوبی با چراغ‌های جلو و نوار کرومی عرضی است.

 

اما در دید جانبی، بیننده با ساده‌ترین نمای دی‌اس6 روبرو است. در نمای جانبی در رکنار استفاده از ورق‌های ساده و بدون هیچ فرم خاصی، خط شانه نه چندان غلیظی که از گلگیرهای جلو برخواسته و با انحنایی به درهای جلو رسیده و و تا چراغ‌های عقب امتداد پیدا می‌کند، تنها نکته گیرا در این بخش است.

البته استفاده از آینه‌های جانبی که بر روی پایه مستقل عمودی سوار شده‌اند نیز در نوبه خود جلب توجه می‌کند. اگر همین نمای جانبی را تا بخض عقبی و انتهایی خودرو دنبال کنیم پیش از رسیدن به چراغ‌های عقب، نواری که در امتداد ریل سقفی باربند روی ستون C خوردو کشیده شده است کاملا نشان از این دارد که طراحان سعی کرده‌اند بدون استفاده از المان‌های اضافه و به کمک کمترین ادوات موجود دست به مانورهای هرچند کوچک بزنند تا از سادگی خسته کننده دی‌اس6 کاسته شود.

به عقیده نگارنده قسمت عقبی دی‌اس6 جذاب‌ترین نمایی است که در آن دیده می‌شود. استفاده از منحنی‌های سیال شامل قوس خاص سپر در قسمت پایینی در صندوق، برجستگی و پف نرم و خمیده در صندوق در کنار هندسه چراغ‌های عقب که هم نشانه‌هایی از همین خطوط سیال را با خود به همراه دارند، سبب شده است تا دید کلی بیننده نسبت به قسمت عقب خودرو کاملا مثبت و رضایت بخش باشد.

داخل کابین دی‌اس6

در فضای داخلی کابین، طراحان از آن طرح ساده بیرونی فاصله گرفته‌اند و ترجیح داده‌اند تا داخل کابین دی‌اس6 سرگرم کننده و کمی هم شلوغ (در قیاس با نمای بیرونی) باشد. با باز کردن در دی‌اس6 اولین مساله‌ای که چشم بیننده را به سمت خود می‌کشاند صندلی‌های چرم‌پوش این مدل است که علاوه بر چرم با کیفیت به کار رفته در دوخت روکش آن‌ها، برجستگی‌های خاصی نیز در قسمت نشینمگاه و تکیه‌گاه آن‌ها تعبیه شده که حداقل در ظاهر جذابیت بسیار زیادی دارند.

علاوه بر این، فرم خاص صندلی‌ها نشان دهنده این است که به خوبی بدن و پاهای راننده را در خود جا داده و فرصت تکان خوردن‌های اضافی ار در رانندگی اسپرت نمی‌دهند. این صندلی‌ها به ماساژور تنظیم شونده و گرمکن، علاوه بر تنظیم برقی مجهز شده‌اند.

کابین دی اس6

نکته مثبت دیگری که در جای جای فضای داخلی کابین دی‌اس6 دیده می‌شود، دست و دلبازی طراحان در استفاده از چرم است. روکش داخلی درها، داشبورد و فرمان به طور کامل با چرمی که با دقت زیادی دوخته شده و روی داشبورد کشیده شده است مقابل راننده قرار دارند تا از همان ابتدای ورود به کابین، زندگی لوکس  به سبک فرانسوی‌ها ره رخ‌تان کشیده شود.

بنابراین تا اینجای کار با بررسی فکلی فضای داخلی و لمس قسمت‌های مختلف می‌توان مهر تاییدی بر کیفیت بالای مواد به کار رفته در داخل کابین دی‌اس6 زد. استفاده از نشان‌گرهای اسپرت و دیجیتالی، نمایشگر لمسی، پنل تنظیمات سیاه رنگ سیستم تهویه و مالتی‌مدیا و البته کلید چرخانی که حالت‌های مختلف رانندگی را در اختیار راننده قرار می‌دهد از جمله سایر مشخصه‌های فضای داخلی کابین این مدل است که باید میزان کاربردی بودن و ارگنومی آن‌ها در زمان رانندگی مشخص شود.

دی‌اس سواری دی‌اس6

نوبت به آزمون رانندگی و تجربه سواری با این محصول لوکس فرانسوی رسیده است. پس از قرار گیری پشت فرمان و نگاهی کلی به آینه‌های جانبی و آینه وسط داخل کابین متوجه پوشش خوب این آینه‌ها از فضای کنار و عقب خودرو خواهید شد. روشن شدن موتور به کمک سامانه کی‌لس و استارت دکمه‌ای صورت می‌گیرد. در همین ابتدا باید اعتراف کرد که استارت خوردن پیشرانه دی‌اس6 صدای جذابی دارد که این صدا کمی هم به داخل کابین نفوذ می‌کند.

دی‌اس6 به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ با حجم دقیق 1598 سی‌سی مجهز شده است که توانایی تولید 165 اسب‌بخار قدرت در دور 6000 و 240 نیوتن‌متر گشتاور در 1400تا4000 دور در دقیقه را داراست. این پیشرانه همان پیشرانه معروف گروه PSA است که برای چندین سال متوالی جایزه برترین موتور از آن خود می‌کند. این پیشرانه به طور مشترک در سایر محصولات دی‌اس و پژو 2008 که  به زودی عرضه آن در کشور آغاز می‌شود مورد استفاده قرار گرفته است.

در ابتدای رانندگی ترجیح می‌دهیم تا تعویض دنده‌ها را به جعبه دنده خودکار6 سرعته دست پرورده مهندسان PSA بسپاریم. با درگیر شدن این جعبه‌دنده و فشاری اندک بر پدال گاز، سامانه ترمز پارک برقی از مدار خارج شده و دی‌اس6 حرکت خود را به آرامی آغاز می‌کند.

از همین ابتدای حرکت و با خاموش بودن سیستم مالتی‌مدیا، سکوت حکم‌فرما در فضای داخلی نشان از عایق‌کاری خوب کابین خودرو دارد. در ابتدای حرکت و تا زمان گرم شدن پیشرانه، ترجیح می‌دهیم حرکت را به آرامی ادامه داده و در عوض با خلق و خو و فضای داخلی کابین و ادوات مختلف و عملکردشان خو بگیریم.  در همین ابتدای حرکت کمی ضعف در دید جلویی به خصوص در زوایای دو طرف دماغه خودرو  مشاهده می‌شود که البته با گذشت مدت زمانی و رانندگی در معابر پرترافیک به تدریج حد و حدود فضایی که در زوایای دو طرف دماغه در اختیار دارید دستتان خواهد آمد.

دی اس6

با توجه به هوای خوب تهران در روز آزمایش نیازی به استفاده از سیستم تهویه احساس نمی‌شد اما برای آگاهی از میزان قدرت و بازدهی سیستم صوتی، اقدام به برقراری ارتباط میان سیستم صوتی خودرو با تلفن همراه خود از طریق بلوتوث کردیم تا از محتوای مالتی‌مدیای موجود در تلفن‌ همراه اعضای تیم تست استفاده کرده و توانایی سیستم صوتی را محک بزنیم. کیفیت صدای تولید و پخش آن در فضای داخلی کابین قابل قبول است اما نمی‌توان آن را عالی و بی‌نقص دانست.

با رسیدن به خیابان‌های شمالی و پر شیب تهران، نوبت به محک زدن قوای فنی دی‌اس6 رسیده است. با فشار بیش‌تر بر پدال گاز، ابتدا جعبه‌دنده بدون معکوس دادن سعی در افزایش سرعت و کشش خودرو دارد و اگر این میزان از کشش راننده را ارضا نکند، با اندکی فشار بیش‌تر بر پدال گاز جعبه‌دنده اقدام به معکوس‌گیری دقیقی کرده و در این مرحله است که توانایی اصلی این پیشرانه توروبوشارژ لمس می‌شود.

البته این کشش و شتاب‌گیری به همین جا ختم نشده و در صورتی که پدال گاز تا انتها فشرده شود، با فعال شدن دکمه‌ای که در انتهای پدال گاز قرار دارد جعبه‌دنده اقدام به معکوس‌گیری دقیق‌تر و جانانه‌تری کرده و دی‌اس6 بدون اغراق همانند مشوکی رو به جلو شلیک می‌شود.

این شتاب‌گیری بی‌نظیر در خیابان‌های پرشیب شمال تهران جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‌گذارد و باید در مقابل توانایی این پیشرانه سر تعظیم فرود آورد. دی‌اس6 در شتاب‌گیری در حالت تخت گاز به اندازه‌ای تند و تیز است که در بعضی شتاب‌گیری‌های ناگهانی دماغه و فرمان دچار کمی آشفتگی خواهد شد. این شتاب‌گیری زمانی که جعبه‌دنده را در حالت دستی قرار دهید ملموس‌تر و قابل توجه‌تر خواهد بود. تا اینجای کار با محک زدن پیشرانه باید به قوای فنی و عملکرد پیشرانه و جعبه‌دنده نمره قبولی داد.

اما نکته‌ای که در این شتاب‌گیری‌ها کمی عجیب به نظر می‌رسید عملکرد سیستم ترمز دی‌اس5 بود که در زمان ترمزگیری‌های شدید و ناگهانی صدای جیغ لاستیک‌ها درآمده و در بعضی موارد احساس عدم چسبندگی کافی لاستیک بر سطح آسفالت احساس می‌شود. به عقیده نگارنده ترمزهای دی‌اس6 اعتماد به نفس لازم را آن‌طور که انتظار می‌رود به راننده منتقل نمی‌کند. در کنار این عملکرد سیستم ترمز، فرمان نرم و نه‌چندان خوش دست دی‌اس6 در عین این که نرمی قابل قبولی دارد، در زمان شتاب‌گیری به طرز تحسین‌برانگیزی سفت‌تر و دقیق‌تر شده و پاسخی بی درنگ به واکنش‌های راننده نشان خواهد داد. بنابراین پایداری خودرو را در فرمان دادن‌ها کاملا تضمین شده است.

تایر دی اس 6

با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی روز و آغاز ترافیک همیشگی تهران، نوبت به بررسی میزان راحتی خودرو در رانندگی‌های طولانی در مسیرهای پرترافیک است. ماساژور صندلی‌ها در زمان رانندگی در ترافیک به خوبی می‌تواند خستگی راننده و سرنشین جلو را از بین ببرد اما نکته آزار دهنده، سامانه اکونومیک و Start/Stop به کار رفته در دی‌اس6 است که در ترافیک‌های سرسام آور که نیاز به حرکت‌ها و توقف‌های پیاپی است، پس از هربار توقف پیشرانه خاموش شده و بلافاصله پس از رها کردن پدال ترمز و اشاره بر پدال گاز پیشرانه مجددا استارت می‌خورد که این استارت خوردن‌های بیشمار می‌تواند کمی آزار دهنده بوده و بر استهلاک خودرو نیز بیفزارد.

نکته دیگری که با غروب آفتاب جلب توجه می‌کند نورپردازی دلنشین فضای داخلی کابین و استفاده از نورهای مخفی در محل‌هایی نظیر دستگیره‌ درها در داخل و کلیدهای شیشه بالابرها است. علاوه بر این، سواری نرم و آرام د‌ی‌اس در معابر پر دست‌انداز شهری نکته‌ای کاملا ملموس و مثبت است که می‌تواند راحتی قابل قبولی را برای سرنشینان رقم بزند. البته این نرمی در سواری در زمان روشن بودن سامانه کنترل پایداری و حالت رانندگی در معابر شهری است زیرا مهندسان دی‌اس امکان تغییر حالت رانندگی را به حالت‌های رانندگی در معابر خیس و لغزنده، رانندگی در آف‌رود و… تعبیه کرده اند.

درنهایت…

در نهایت باید دی‌اس6 را خودرویی با کیفیت ساخت خوب، پیشرانه‌ای کم‌نظیر، دارای جعبه‌دنده‌ای که خوب می‌داند چه موقع دنده‌ها را تعویض کند، ترمزی که جا داشت قاطع‌تر دی‌اس را روی سطح آسفالت میخ‌کوب کند و سواری نرم و دوست داشتنی دانست که در عین طراحی ظاهری ساده و لوکس، می‌تواند باطنی کاملا اسپرت و مهیج نیز داشته باشد. این‌بار مهندسان فرانسوی خوب بلد بوده‌اند چگونه با آدرنالین خون شما در یک خودروی لوکس بازی کنند. دی‌اس6 معجونی است که بی نقص نیست اما می‌تواند طعم راندن خودرویی لوکس و با پرستیژ را باتوجه به برند منحصر به فردی که دارد، درکنار رانندگی کاملا اسپرت و مهیج به راننده بچشاند. اجازه دهید در پایان این روز شلوغ با لبخند رضایت از پشت فرمان دی‌اس6 خارج شویم.

 

تعداد سیلندر ها 4سیلندر خطی-16 سوپاپ
                حجم موتور(cc) 1598
حداکثر قدرت (hp/rpm) 6000/165
حداکثر گشتاور(nm/rpm) 4000-1400/240
وزن خالص(Kg) 1525
حداکثر سرعت (Km/h) 195
نوع جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) 6.7
وضعیت انتقال قدرت موتور جلو، دیفرانسیل جلو
حجم مخزن سوخت(L) 60
حجم صندوق بار (L) 500
ابعاد رینگ 18 اینچی
ترمز های جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده/دیسکی
تعلیق جلو مک‌فرسون
تعلیق عقب مستقل، میله پیچشی
طول×عرض×ارتفاع(mm) 4553×1858×1588
فاصله بین دو محور(mm) 2732
قیمت(میلیون تومان)

 

دیگر موارد پیشنهادی:
5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟